34 095 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Jag har inte sagt att man ska förbjuda.P pmd skrev:
Försämra beror väl på. Det handlar ju mer om hur du som elbilsägare lägger upp din körning och laddning.
Jag problematiserar elbilsägande.
Testa.
Elnätet är för övrigt designat så att brödbakning för alla är hanterbart.
Det handlade nog snarare att det medför färre bagerier. Det bör inte alls regleras vad man använder el till. Men man bör betala för den resurs man använder. Ransoneringar fungerar inte alls lika bra. Det kan man ta till i extremsituationer.
Så att det skulle vara maximalt, som dieselbilen, stämde alltså inte?P pmd skrev:
Säg att du har en bil som klarar ungefär 40 mil, varför måste du ansluta och ladda direkt varenda gång du kommer hem från en kortare resa? Är det ett stort problem om bilen står med en räckvidd på 30 mil kvar några timmar innan laddning påbörjas?
Jag hittar ju dem utan problem genom att logga in på mitt nätbolags sida. Eftersom de är vid matlagning så är det ju inte svårare än att undvika tvätt, disk, torktumlare mm just då.P pmd skrev:
Hittar man efter detta nya toppar så får man tänka till en gång till bara. Det krävdes inte mycket för att jag skulle kunna identifiera mina. Det är inte raketteknik precis.
Tydligen är även det för avancerat för många.
Detta med att "tvinga sig till" laddning på jobbet är en småföretagsfråga. Större företag har laddboxar med betalning (som mitt företag har). Ingen har gnällt över att de måste betala. Det som driver detta är istället att folk inte kan ta sig hem på el med en laddhybrid om de inte kan ladda på jobbet.P pmd skrev:
Hade jag erbjudit gratis el till mina anställda så hade jag begränsat till 6A per uttag. Det kostar nästan inget och kan inte riktigt överutnyttjas.
Mitt företag hade den policyn till dess att säkringen började lösa ut varje dag i vartannat uttag. Folk fattade inte att man bara kunde ladda en bil per uttag. Jag satte upp lappar vid varje uttag om att bara en bil åt gången kunde ladda, men folk brydde sig inte om lapparna. Så det blev laddboxar med betalning. Är folk korkade så...
...eller ett fåtal personer var korkade och det räckte...
Jag tror att det är så enkelt som att folk i gemen har nog med bekymmer än att få femtioelva variabler att förhålla sig till vad gäller hur dyr el och elöverföring ska vara.D Daniel 109 skrev:
Det är bara ekonomiska tekniknördar som gläds åt införandet av effektavgifter.
Fast en laddhybrid kan ju ta sig hem utan bekymmer.pacman42 skrev:
Detta med att "tvinga sig till" laddning på jobbet är en småföretagsfråga. Större företag har laddboxar med betalning (som mitt företag har). Ingen har gnällt över att de måste betala. Det som driver detta är istället att folk inte kan ta sig hem på el med en laddhybrid om de inte kan ladda på jobbet.
Hade jag erbjudit gratis el till mina anställda så hade jag begränsat till 6A per uttag. Det kostar nästan inget och kan inte riktigt överutnyttjas.
Mitt företag hade den policyn till dess att säkringen började lösa ut varje dag i vartannat uttag. Folk fattade inte att man bara kunde ladda en bil per uttag. Jag satte upp lappar vid varje uttag om att bara en bil åt gången kunde ladda, men folk brydde sig inte om lapparna. Så det blev laddboxar med betalning. Är folk korkade så...
...eller ett fåtal personer var korkade och det räckte...
Jag skall göra en bilresa från Göteborg till Kalmar i vår med frugans elbil som kommer runt 25 mil på el. Det krävs ingen planering alls, det finns hur många laddare som helst längs vägen - och detta är ju inte någon vältrafikerad sträcka ens...S Snikholt skrev:
Jag tror att folk i allmänhet inte bryr sig alls. Vi är några få som är positiva till det och några få som är negativa. Resten bryr sig inte.S Snikholt skrev:
De enda av mina kompisar i Göteborg som ens har koll på effekttariffen är de som håller på med hemautomation och/eller de som har elbil/laddhybrid.
Så bra då, kan inte folk sluta tjafsa om att det är svårt att förstå då? Men det kanske bara är det fåtal som gör det som har svårt att förstå.
My point exactly. Så vilken effekt får det?pacman42 skrev: