34 095 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Vad kostade det att införa styrning för allt detta? Hur lång tid kommer det att ta innan du har räknat hem den kostnaden?M Martin Lundmark skrev:När varmvattenproduktion behövs växlar värmepumpen över till varmvattenproduktion (exempelvis, ca 3,5 kW under ca 20 minuter uppdelat i två perioder, för en dusch på ca 80 liter).
Under varmvattenproduktion värms inte huset men bortfallet märks inte på grund av husets värmmagasinering. När värmeproduktionen återupptas ökar den varvtals styrda värmepumpen den inmatade effekten något och återhämtar värmebehovet.
Spot on!S styren skrev:
I princip alla "avgifter" och skatter är ju dessvärre shackmatt-utformade.
Blir köksbordsarg när jag tänker på vilket u-land vi har blivit i energihänseende. Och inte en enda ansvarig för haveriet har fått sona för sina brott.
Hej pmdP pmd skrev:
Det jag beskrev om varmvattenstyrningen, det ingick i styrningen av bergvärmepumpen IVT X15 som jag valde och installerade i december 2006.
En grov överslagsberäkning gällande; ” Hur lång tid kommer det att ta innan du har räknat hem den kostnaden?
Värmepumpen minskade elanvändningen från ca 42 600 kWh/år till ca 16 000 kWh/år året efter installationen. De senaste 12 månaderna har jag använt 13 840 kWh.
Om jag grovt räknar med 18 år med en minskad elnota på ca 28 000 kWh/år med ett elpris på 1 kr/kWh så är besparingen ca 28 000 kr/år i 18 år d.v.s. ca 500 000 kr. Det täcker kostnaden för pumpinstallationen mer än två gånger om.
Som du ser i beskrivningen i inlägg #231 så fungerar den varvtalsstyrda bergvärmepumpen, (som inte har någon elpatron för elspets), tillsammans med hela huset tröghet som en utjämnare av eleffektbehovet samtidigt som den minskar elenergibehovet.
Eftersom värme/varmvatten för mig, och de flesta andra villaägare, är den dominerande elanvändningen, så sökte jag sedan jag köpt huset 1994, efter en lösning som minskade årsenergibehovet utan att skapa toppar i effektanvändningen. Jag fick vänta flera år innan marknaden erbjöd varvtalsstyrda värmepumpar, som erbjöd den lösningen.
Den lösningen underlättar det nu, för mig, att jämna ut effekttopparna när effektavgiften införs.
Redigerat:
150kr för VVB som är utrustad med termostatratt sedan innan. Sparas in på en månad.P pmd skrev:
Förutsätter en HAN port läsare. Tibber Pulse kostar 1000kr, men finns ofta på kampanj (man får dessutom 500kr bonus när man byter till Tibber)
Många är bekymrade för ökade kostnader pga överdebiteringar, ja. Att solceller eller elbilar skulle bidra mer än marginellt till det är fortfarande inte kvantifierat. En obetydlig kostnad är lätt att låta kollektivet ta.M Martin Lundmark skrev:
Men det är långt ifrån på alla ställen det blir det.S Snikholt skrev:Absolut är det skillnad på loka nivå och på aggregerad nivå.
Och jag kan hålla med att kapacitetsbrist är ett dåligt ord i sammanhanget.
De spänningsvariationer du har på en lokalnätstrafo och dess serviser slår inte i genomfullt ut mot överliggande nät så att de automatiska lindningskopplarna hickar.
I vissa områden är det säkert ett bekymmer, men det gäller inte på det stora hela.
Microproduktion ställer till bekymmer på grund av att nätet inte är designat för den.
När man når kritiskt nivå blir det dåligt.
Då kan vi konstera att ditt lokalnät inte är speciellt representativt för landet. De flesta har inte vare sig stora bondgårdar med solceller eller stora förbrukare i sitt lokalanät.pacman42 skrev: