33 958 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Jag har en dynamisk effektvakt som klipper olika mycket beroende på vad elpriset är och hur mycket ström jag drar (enligt HAN-porten på elmätaren).
Det är ju det som Göran hade behövt också.
Det är ju det som Göran hade behövt också.
Hej SnikholtS Snikholt skrev:
Det är ca 20 år sedan så jag kan minnas fel
Men jag tror att den el/ved/oljepanna som stod i huset hade 15,75 kW maxeffekt i 1,75 kW trefasiga steg. Den hade effektvakt baserad på tre strömtransformatorer i inkommande ledning som stängde av ett eller flera av stegen utifrån högsta fasströmmen, där maxnivån gick ställa in.
Redigerat:
Det är inte omöjligt alls.M Martin Lundmark skrev:Hej Snikholt
Det är ca 20 år sedan så jag kan minnas fel
Men jag tror att den el/ved/oljepanna som stod i huset hade 15,75 kW maxeffekt i 1,75 kW trefasiga steg. Den hade effektvakt baserad på tre strömtransformatorer i inkommande ledning som stängde av ett eller flera av stegen utifrån högsta fasströmmen, där maxnivån gick ställa in.
Det är i praktiken så elbilsladdaren fungerar, men med betydligt fler steg.
Sen brukar de kräva minimum 3x6A för att överhuvudtaget starta laddning.
Klassisk effektvakt är annars effektmätare med potentialfri kontakt.
Kan du lägga in tidstariffer i den också, så du har koll på höglast-tid?pacman42 skrev:
Hur ställer du in villkor för lågt pris och hög tariff?
Vem får förtur så att säga?
Är det seriell- com ut från effektvakten? eller trådlös com mellan apparaterna den styr?
Nej, jag hadde en effektvakt på min CTC1100 med många effekt steg. Den anpassade effekten efter vad som fanns tillgängligt. Den lanserades tidigt 90tal.S Snikholt skrev:
Kärt barn har många namn.D Daniel 109 skrev:
När man pratar om en vakt i automationssystem, är det vanligtvis så att den blockerar en funktion.
Av/på funktion.
Den blockerar att dra mer effekt än en bestämd gräns. Men min gamla panna och nyare inverter pumpar kan anpassa effekten efter den skarpa gränsen.
Ja de har inbyggd automatik för detta, och är intelligentare än en klassisk s.k. effektvakt.D Daniel 109 skrev:
Dina apparater behöver ett mätvärde att förhålla sig till så anpassar den sig.
Men det kallas ofta effektvakt ändå.
Min gamla värmepump har en dum ingång, dit jag kan koppla en effektvakts potentialfria kontakt.
Den blockerar då tillsatsvärmaren och eller kompressor. Det kan man kalla effektvakt.
Jag kör den på en Raspberry Piboch den styr på olika sätt beroende på vilken enhet som skall styras.S Snikholt skrev:
Den enda kod jag har klar för effekttarifferna just nu är den för effektbegränsningen, jag läser ut det tredje högsta värdet för en timme och maximerar effekten med detta som mål. Effekten på de förbrukare som går att reglera ändras och för de som är binära så reglerar jag i tid. Jag räknar ut ett estimerat värde på timmen utifrån den redan använda effekten och kan därför styra hur mycket jag kan förbruka nu.
Genom att räkna ut olika måleffekter för dag och natt så bör jag lätt kunna uppdatera koden även för Ellevios modell.
Jag har ännu inte lagt till koden som räknar ut när effekttariffen är billigare att ta än timpriserna, frågan är dock om det är värt att ens skriva den koden - vi pratar om småpengar och det är faktiskt större risk att den blir fel än att den fungerar.
Jag får själv effekttariff den 1/1-26, menbjag vill gärna testköra grejerna först. Håller nu på med att förbereda för kvartspriser också.
Aha - har du då även kontaktorstyrning till uttag för allmänbruk? Tänker dammsugning och sånt - eller låter du detta vara fritt?pacman42 skrev:
Jag kör den på en Raspberry Piboch den styr på olika sätt beroende på vilken enhet som skall styras.
Den enda kod jag har klar för effekttarifferna just nu är den för effektbegränsningen, jag läser ut det tredje högsta värdet för en timme och maximerar effekten med detta som mål. Effekten på de förbrukare som går att reglera ändras och för de som är binära så reglerar jag i tid. Jag räknar ut ett estimerat värde på timmen utifrån den redan använda effekten och kan därför styra hur mycket jag kan förbruka nu.
Genom att räkna ut olika måleffekter för dag och natt så bör jag lätt kunna uppdatera koden även för Ellevios modell.
Jag har ännu inte lagt till koden som räknar ut när effekttariffen är billigare att ta än timpriserna, frågan är dock om det är värt att ens skriva den koden - vi pratar om småpengar och det är faktiskt större risk att den blir fel än att den fungerar.
Jag får själv effekttariff den 1/1-26, menbjag vill gärna testköra grejerna först. Håller nu på med att förbereda för kvartspriser också.
Beundransvärt det du gör - men det är inget för gemene man.pacman42 skrev:
Jag kör den på en Raspberry Piboch den styr på olika sätt beroende på vilken enhet som skall styras.
Undrar hur pass nära dagens avgift man hamnar med bara sunt förnuft/användning.
Det är ju inga långa stunder och det kompenserar jag lätt med min FLVP och LLVP om det skulle behövas. Men det behövs inte. Det är ändå matlagningen som skapar topparna.S Snikholt skrev:
För effekttariffen så kommer du rätt nära med sunt förnuft. Det går kanske spara 1-2 kWh/h på att automatisera jämfört med att bara se till att undvika diskmaskinen samtidigt som du lagar mat och laddar bilen.S Snikholt skrev:
Laddningen av bilen är ju totalt dominerande i praktiken.
Och vad kostar det mig då?Fairlane skrev:
1 gång resp 3 ggr.?
Ok, så hur blir nätavgiften för den som aldrig går över 4 kW jfrt med mig som snittar på 8 kW o ibland toppar med 11? Hos Fortum.Fairlane skrev: