32 558 läst · 647 svar
33k läst
647 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Nej. Men den som påstår något ska leda det i bevis på något sätt. Det har inte gjorts. Tvärtom har vi som du minns diskuterat detta i en annan tråd. Du lärde mig då vad problemen ligger i, men som ingenjör anser jag inte att du eller någon annan kunnat visa hur ofta och till vilka kostnader problemen faktiskt har uppkommit och ännu mindre hurpass ofta de kommer att uppkomma med en kvalificerad gissning.M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmbK karlmb skrev:Nej. Men den som påstår något ska leda det i bevis på något sätt. Det har inte gjorts. Tvärtom har vi som du minns diskuterat detta i en annan tråd. Du lärde mig då vad problemen ligger i, men som ingenjör anser jag inte att du eller någon annan kunnat visa hur ofta och till vilka kostnader problemen faktiskt har uppkommit och ännu mindre hurpass ofta de kommer att uppkomma med en kvalificerad gissning.
Det var du som påstod ”obetydlig kostnad”
När jag nu ber dig ”kvantifiera” det du påstår då svarar du.
”Men den som påstår något ska leda det i bevis på något sätt.”
Det var ju du som påstod ”obetydlig kostnad”!
Du har återkommande här krävt att andra skall ”kvantifiera”
Tänk nu över vad du kräver av andra och av dig själv.
När vi skriver här på byggahus så gör vi det för att hjälpa andra och varandra!
Hej Martin,M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Det var du som påstod ”obetydlig kostnad”
När jag nu ber dig ”kvantifiera” det du påstår då svarar du.
”Men den som påstår något ska leda det i bevis på något sätt.”
Det var ju du som påstod ”obetydlig kostnad”!
Du har återkommande här krävt att andra skall ”kvantifiera”
Tänk nu över vad du kräver av andra och av dig själv.
När vi skriver här på byggahus så gör vi det för att hjälpa andra och varandra!
Det påstående jag talar om är ju elnätsbolagens.
De påstår att detta är ett stort problem som kostar så mkt att de vill ta ut det på oss kunder.
Helt utan kvantifiering.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Jag förstår inte;
På vilket sätt ger det du hänvisar till, ett underlag (belägg) för att påstå att det är; ” En obetydlig kostnad är lätt att låta kollektivet ta.”
Kan du utifrån det elnätsbolagen påstår, kvantifiera att det är; ” En obetydlig kostnad är lätt att låta kollektivet ta.”?
Redigerat:
Hur får effektavgifter ner toppar?Fairlane skrev:
Jag har ingen mätare som visar den elektriska effekten som mitt hus drar.
Jag kan inte ur minnet hämta uppgifter om hur mycket effekt olika apparater i huset drar.
Jag har oftast roligare saker för mig än att räkna effekt, så jag sväljer nog effektavgiften och lever en bekvämt liv som förr.
Det har vi alla rätt att göra tills de som påstår att det är jättedyrt klämmer ur sig något stöd för sitt påstående.M Martin Lundmark skrev:
Jag hade köpt effektavgift alla dagar i veckan, om det hade haft den effekt somliga tror.P pmd skrev:Hur får effektavgifter ner toppar?
Jag kan inte ur minnet hämta uppgifter om hur mycket effekt olika apparater i huset drar.
Jag har oftast roligare saker för mig än att räkna effekt, så jag sväljer nog effektavgiften och lever en bekvämt liv som förr.
Men det har den inte.
Nätägarens elmätare har du väll tillgång till?P pmd skrev:Hur får effektavgifter ner toppar?
Du får enkelt ner de värsta topparna genom att inte köra TM, TT, DM, "spis / häll, ugn", VVB, spabad, VP, elbilsladdning "samtidigt".
Vill du ha hjälp att räkna eller vill du testa om jag kan?K karlmb skrev:
Ellevios modell är rätt enkel och den hittar du här (jag ser att jag skrev Fortum, avsåg Ellevio).
Modellen är som sagt enkel. Om du behöver hjälp med uträkningen behöver jag mer och tydligare information.
Ok, då får du betala och de som klarar av att inte dra igång tvättmaskin, torktumlare, ladda bilen och dra igång dammsugaren får det lite billigare.P pmd skrev:Hur får effektavgifter ner toppar?
Man måste ju inte ha stenkoll på vad varje apparat drar exakt för att kunna undvika att köra en massa saker samtidigt.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Så du menar att därigenom så kan du kvantifiera att det är; ” En obetydlig kostnad är lätt att låta kollektivet ta.”
Och sprida det för alla som läser här på byggahus.
Jag tar definitivt avstånd från ditt sätt att sprida ”fakta” här på byggahus.