29 311 läst · 631 svar
29k läst
631 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Har inte förstått idén med att effektavgift beräknas på tre effekttoppar per månad.
Skulle det inte vara mer korrekt att har effektavgift baserat på just effekten man tar ut över hela månaden. Vill säga "hela kurvan".
Det mätts ju effekten hela månaden ändå, för att hitta topparna. Varför inte bara har effektavgiften baserat på hela månadens "effekt-historik".
Det är ju den verkliga belastningen av nätet man gör.
Skulle det inte vara mer korrekt att har effektavgift baserat på just effekten man tar ut över hela månaden. Vill säga "hela kurvan".
Det mätts ju effekten hela månaden ändå, för att hitta topparna. Varför inte bara har effektavgiften baserat på hela månadens "effekt-historik".
Det är ju den verkliga belastningen av nätet man gör.
Därför att nätet måste dimensioneras efter den högsta effekten, inte månadens medeleffekt. Därför vill man sprida lasten över tiden.H he-peter skrev:Har inte förstått idén med att effektavgift beräknas på tre effekttoppar per månad.
Skulle det inte vara mer korrekt att har effektavgift baserat på just effekten man tar ut över hela månaden. Vill säga "hela kurvan".
Det mätts ju effekten hela månaden ändå, för att hitta topparna. Varför inte bara har effektavgiften baserat på hela månadens "effekt-historik".
Det är ju den verkliga belastningen av nätet man gör.
Jag skrev inte medeleffekt. Topparna är ju med om man räknar på hela kurvan.D Daniel 109 skrev:
I tre-tops modellen betalar en konsument som drar en konstat effekt på 6kW mindre än en annan konsument som har 3 toppar på 8kw sen resten av månaden har blyga 2kW.
Vad menar du då?
Okej, så en icke linjär överföringsavgift? Jag det skulle ju kunna vara ett sätt att implementera det.
Köpte 3.900kWh 2024, blir nog lite mindre 2025. 80 öre i överföringsavgift ca 200 sek i abonnemang.D Daniel 109 skrev:
Visst blir det någon effekttop någon gång men jag tror vi klarar oss på 4kW. (matlagning är boven)
Tycker helt enkelt inte att det nya modellen för effektavgift blir rättvist för oss lågförbrukare.
Då topparna är det som ställer till det mest är det ju det som nätägaren behöver få ned. Så genom att peka ut topparna i modellen så får konsumenten incitament att dra ned dessa.H he-peter skrev:
Eftersom matlagning ofta driver topparna på dagtid så är lösningen att ta bort annat när matlagningen sker, vilket också gör att effekten fördelas jämnare över dygnet. Särskilt om man börjar smeta ut saker som billaddning.
Då får du kanske börja förbruka mer. Köpa en elbil kanske (en av drivkrafterna för modellen).H he-peter skrev:
Det går att lösa utan att bygga ut nätet. Kommunikation mellan laddare i ett område kan man tex. kräva. Skulle inte vara särskilt svårt eller dyrt.D Daniel 109 skrev:Inom en inte allt för lång framtid kommer det sannolikt att finnas minst en elbil i varje hushåll. I alla fall inom vissa områden. Utan en effektavgift är det sannolikt att alla dessa elbilsägare maxar laddningen när elpriset är som lägst. Det bör vara uppenbart för alla som kallar sig ingenjörer att det skulle kräva ett utbyggd elnät i det aktuella området. Det till en högst signifikant kostnad.
Det kan du hitta på nätägarens hemsida.
Jo nu är då alla smarta elmätare försedd med en HAN-port där en kund enkelt ska kunna ta del av hur förbrukningen ser ut och enkelt se vad oilka förbrukare drar.S Snikholt skrev:
I de flesta fall är det enkelt att få till en HAN-portsmätning från elmätaren.
Sen skulle det bli en mycket avancerad styrning om respektive laddare i ett område skulle kommunicera med varandra.
Kanske om man kunde förboka effekt på nätägarens hemsida.P paralun skrev:Jo nu är då alla smarta elmätare försedd med en HAN-port där en kund enkelt ska kunna ta del av hur förbrukningen ser ut och enkelt se vad oilka förbrukare drar.
I de flesta fall är det enkelt att få till en HAN-portsmätning från elmätaren.
Sen skulle det bli en mycket avancerad styrning om respektive laddare i ett område skulle kommunicera med varandra.
Blir ett lägre pris på effekten, om man har förbokat.
Då kan man lägga in sina bastutider och när man vill ladda elbil.
Inte det minsta avancerat.P paralun skrev:Jo nu är då alla smarta elmätare försedd med en HAN-port där en kund enkelt ska kunna ta del av hur förbrukningen ser ut och enkelt se vad oilka förbrukare drar.
I de flesta fall är det enkelt att få till en HAN-portsmätning från elmätaren.
Sen skulle det bli en mycket avancerad styrning om respektive laddare i ett område skulle kommunicera med varandra.
Men även om det är billigare än att bygga ut nätet, kan det bli svårt att hitta någon som vill ansvara för en sådan funktion.
Nätägarna har inga incitament, kunderna har det men där är både ansvarstagandet och betalningsvilja låg. Dessutom skulle det gnällas när bilen inte laddas som man hoppades på.
Krävs lagstiftning för att det ska bli av.
Vehicle to grid är ett annat exempel.