29 311 läst · 631 svar
29k läst
631 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Nej jag ser inget klokt i att varenda elbilsägare ska starta laddning när man kommer hem från jobbet.S Snikholt skrev:Inte det minsta avancerat.
Men även om det är billigare än att bygga ut nätet, kan det bli svårt att hitta någon som vill ansvara för en sådan funktion.
Nätägarna har inga incitament, kunderna har det men där är både ansvarstagandet och betalningsvilja låg. Dessutom skulle det gnällas när bilen inte laddas som man hoppades på.
Krävs lagstiftning för att det ska bli av.
Vehicle to grid är ett annat exempel.
Och sedan DM, TM samt matlagning samtidigt.
HAN-porten i elmätaren är en mycket smart uppfinning för att enkelt kunna se vad alla förbrukare drar.
Det räcker med online. Jag väntar på en tjänst där alla anslutna kan vara med och bjuda på effektneddragning.P paralun skrev:Jo nu är då alla smarta elmätare försedd med en HAN-port där en kund enkelt ska kunna ta del av hur förbrukningen ser ut och enkelt se vad oilka förbrukare drar.
I de flesta fall är det enkelt att få till en HAN-portsmätning från elmätaren.
Sen skulle det bli en mycket avancerad styrning om respektive laddare i ett område skulle kommunicera med varandra.
Och det ska inte rendera i max 5 öre lägre överföringskostnad.
Njau, håller inte med när man ska testa olika förbrukare på vad de drar och sedan se helheten hur elanläggningen beter sig. HAN-porten syfte är ju att en kund enkelt ska kunna se det här.K karlmb skrev:
Sen är det ju EU som kommit på det här också för den "gröna omställningen" som kanske inte blev som vi tänkt oss den?
https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el
Och hur påverkar det min möjlighet att bestämma när min bil skall vara färdigladdad?S Snikholt skrev:
Det är denna typ av kommunistiska idéer som gör utvecklingen långsammare och trögare. Samhället effektiviseras snabbare av vettiga incitament!
Det kan ju mycket väl vara så at pacman vill ladda max för att han kom hem och ska iväg på en ny resa, medan grannarna vill ladda max för att det är 5öre billigare den timmen.
Med ransoneringsmetoden får inte pacman ladda så mycket han vill, med marknadsekonomi betalar han 6öre för att köpa kapaciteten från grannarna. Något som är bättre för alla.
Sedan vill man inte ha olika nätavgifter beroende på vilken transformatorstation man är kopplad mot och det ska vara begripligt. Men i grunden blir det en sådan skillnad mellan ransonering och marknad.
Med ransoneringsmetoden får inte pacman ladda så mycket han vill, med marknadsekonomi betalar han 6öre för att köpa kapaciteten från grannarna. Något som är bättre för alla.
Sedan vill man inte ha olika nätavgifter beroende på vilken transformatorstation man är kopplad mot och det ska vara begripligt. Men i grunden blir det en sådan skillnad mellan ransonering och marknad.
Eller… så blir det lönsammare att erbjuda publik laddning, så att elbilsägandet blir lättare tack vare att fler laddar publikt och utbudet ökar.D Daniel 109 skrev:Det kan ju mycket väl vara så at pacman vill ladda max för att han kom hem och ska iväg på en ny resa, medan grannarna vill ladda max för att det är 5öre billigare den timmen.
Med ransoneringsmetoden får inte pacman ladda så mycket han vill, med marknadsekonomi betalar han 6öre för att köpa kapaciteten från grannarna. Något som är bättre för alla.
Sedan vill man inte ha olika nätavgifter beroende på vilken transformatorstation man är kopplad mot och det ska vara begripligt. Men i grunden blir det en sådan skillnad mellan ransonering och marknad.
Pacman kan få i lite kräm hemma i alla fall.
Läs lättare - inte billigare.
Det är kapitalistiskt.