32 558 läst · 647 svar
33k läst
647 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Vilken kostnad är det vi pratar om?M Martin Lundmark skrev:
Jag tänkte det var så enkelt att någon kunde skriva det här. Så allt inte bara handlar om att jag inte förstått hur det fungerar. Utan för vidare diskussion.. Men det var känsligt tydligen.Fairlane skrev:
Vad för mer info skulle du behöva?
Öh, nej. Men du verkar underförstått mena att det är stora kostnader. Har jag fel?M Martin Lundmark skrev:
Jag har fått uppfattningen att du har kunskapen och erfarenhet så du vet hur det kan behöva uppgraderas. Och det var intressant att få lära sig mer om.
Men nu gäller det som sagt hur stort problemet är i praktiken i Sverige.
Jag kan berätta för dig en massa saker som kan hända med en förbränningsmotor eller kanske växellåda i en bil. Och hur dyrt det kan bli. Men det betyder inte att jag kan påstå att det blir jättedyrt att ha bil, oavsett märke och körstil tex. Jag kan gissa att en del får slanta upp en hel del då jag känner till många usla lösningar, men jag känner inte till alla bilmodeller i Sverige ens så jag kan inte kvantifiera hur stort ett visst problem är för alla dem.
Det skulle nog däremot ett antal olika verkstäder kunna sammanställa om de fick uppgiften då de har ett tillräckligt statistiskt och erfarenhetsmässigt underlag för den saken.
Är vi överens då om att jag inte sprider någon fakta här?
Utan att jag vill veta om det finns några seriösa uppskattningar på hur stort problemet med nätuppgraderingar på detta område är i praktiken.
Det är så nätbolag tjänar pengar. Gäller att öka kapitalbasen.K karlmb skrev:Öh, nej. Men du verkar underförstått mena att det är stora kostnader. Har jag fel?
Jag har fått uppfattningen att du har kunskapen och erfarenhet så du vet hur det kan behöva uppgraderas. Och det var intressant att få lära sig mer om.
Jag kan berätta för dig en massa saker som kan hända med en förbränningsmotor eller kanske växellåda i en bil. Och hur dyrt det kan bli. Men det betyder inte att jag kan påstå att det blir jättedyrt att ha bil, oavsett märke och körstil tex. Jag kan gissa att en del får slanta upp en hel del då jag känner till många usla lösningar, men jag känner inte till alla bilmodeller i Sverige ens så jag kan inte kvantifiera hur stort ett visst problem är för alla dem.
Det skulle nog däremot ett antal olika verkstäder kunna sammanställa om de fick uppgiften då de har ett tillräckligt statistiskt och erfarenhetsmässigt underlag för den saken.
Utan att jag vill veta om det finns några seriösa uppskattningar på hur stort problemet med nätuppgraderingar på detta område är i praktiken.
Sen är det en reell risk med att bli skadeståndsskyldig pga. nätkvalitet, perfekt svepskäl till att göra mer eller mindre genomtänka nätombyggnader.
Och råna oss.
Du fick en länk till Ellevios modell, den var väl inte svår?K karlmb skrev:
Eftersom du tydligen trodde man mätte på 15 minuter så hade du väl inte förstått hur det fungerar?K karlmb skrev:
Dvs rätt mycket starka åsikter utan koll?
Inte ett dugg känsligt, modellen finns. Jag kan hjälpa dig att räkna om jag får rätt siffor.K karlmb skrev:
Din fråga var "Ok, så hur blir nätavgiften för den som aldrig går över 4 kW jfrt med mig som snittar på 8 kW o ibland toppar med 11? Hos Fortum"K karlmb skrev:
Det jag vill veta för att kunna svara:
Den som aldrig går över 4 kW, hur hög att toppar har hushållet, under vilka klocklag. Aldrig över 4 kW stämmer på en som ligger konstant på 4 kW, men även på en som ligger konstant på 2 kW, och på en som ligger på 4 kW mellan 22 och 06 och 3 kW övrig tid etc
Samma för den som snittar 8 kW, var hamnar topparna en kalendertimme mellan x.00 och x.59 och vilka timmar är vad?
Vill du veta totalsumma eller bara effekavgiften?
Etc.
Du spar alltså en rätt mycket pengar även utan särskild effektstyrning. Värmepumpar "is the shit" som de säger på andra sidan pölen.M Martin Lundmark skrev:
18 år är dock en ganska lång tid. Det är inte alla som kan räkna med att bo så länge i ett och samma hus.
Jag förstod förr inte vad "varvtalsstyrning" innebär när det gäller värmepumpar. Det låter ju som att varvtalet styr någonting, men vad? Vettigare vore att låta något (t.ex. temperatur) styra varvtalet på värmepumpens kompressor, och jag börjar tro att det är vad som menas. Jag är i så fall förvånad över att det ses om en nyhet.M Martin Lundmark skrev:
Själv bor jag i ett jättegammalt, men moderniserat, timmerhus. Moderniseringen gjordes på den tiden när elvärme var det bästa sen skivat bröd. En installation av vattenburen värme är inte ekonomiskt realistisk.
Vi har nu gjort, i mitt tycke, allt vettigt vi kan för att energieffektivisera huset: tilläggsisolering av vinden, totalöversyn av FTX-systemet, installation av en extra LL/VP, solpaneler (numera dock mer tveksam nytta när 60-öringen tas bort). Återstår väl byte av tätningslister (men de flesta verkar vara ganska friska fortfarande). Vi har stängt av de direktvärmande el-radiatorerna i alla rum utom två (som inte går att värma med luftflöde från LL/VP:arna.
Jag tycker att vi har varit ganska duktiga som har minskat elförbrukningen från 21.6 MWh 2021 till 13.7 MWh 2024.
Nu vill jag inte ha fler byråkratiska pålagor för el.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"

Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Ett fel gör inte ett nytt fel motiverat. Ignorera de som inte kan uppföra sig. Ett gräl gör inte en forumtråd bättre.K karlmb skrev:
Det är väldigt få människor som klarar av att ta en utskällning på rätt sätt.
Ja, men jag har ingen instruktionsbok till den.Demmpa skrev:
TradeMark, Tidningarnas Telegrambyrå, Dungen Master, VicePresident?Demmpa skrev:
Det är ganska många grejer att hålla reda på.
Nog klarar jag av det. Det tråkiga är att livet blir mer obekvämt. Det var inte så jag såg framtiden för ett par decennier sen.Fairlane skrev:
Nej, men man måste planera sitt elanvändande mer. Så var det inte när jag växte upp så jag tycker att det är sämre nu.Fairlane skrev:
Inom en inte allt för lång framtid kommer det sannolikt att finnas minst en elbil i varje hushåll. I alla fall inom vissa områden. Utan en effektavgift är det sannolikt att alla dessa elbilsägare maxar laddningen när elpriset är som lägst. Det bör vara uppenbart för alla som kallar sig ingenjörer att det skulle kräva ett utbyggd elnät i det aktuella området. Det till en högst signifikant kostnad.K karlmb skrev:Öh, nej. Men du verkar underförstått mena att det är stora kostnader. Har jag fel?
Det kan du hitta på nätägarens hemsida.P pmd skrev: