33 551 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
HejH he-peter skrev:Vet någon var nånstans det problemen som beskrivs har uppstått i elnätet.
Hittills har jag bara sett uttalande av elnätsbolagens representanter, att detta är en utmaning. (vad annat skall det säga)
I vilket område har det verkligen varit problem.
Här i våra knutar har jag inte hört att det har varit problem.
Med effektavgifter vill man undvika att elnätets kostnader ökar mycket framöver
När jag för två år sedan var på svenska mässan fick jag ett antal gånger frågor om vad man kunde göra åt att spänningen varierade alltmer och ibland var så hög att det skapade bekymmer
Den kontaktyta jag har mot tidigare elever och konsulter beskriver problematiken
Även här på byggahus så beskrivs spännings variation och hög/låg spänning
Det har här på byggahus varit flera som varit irriterande över långa handläggningstider och förseningar vid ombyggnationer vid solcellensinstallationer
Dagens industri hade artikel om två kunder som fick kostnader för elnäts ombyggnad
Energimarknadsinspektionen har påmint om att den som orsakat kostnader för närförstärkningar även skall betala för det
Med mera
Redigerat:
Svenska mässan i Göteborg, Stockholm, ...? Har deras lokaler problem med höga spänningar?M Martin Lundmark skrev:
Jag menar exakt var någonstansM Martin Lundmark skrev:
Tråkigt att höra. Är det många? Vad någonstans?M Martin Lundmark skrev:
Med nollmatning skall det normalt inte tar länge.M Martin Lundmark skrev:
ok, skall leta upp artiklarna.M Martin Lundmark skrev:
Är väl inte helt fel, eller?M Martin Lundmark skrev:
HejH he-peter skrev:
Jag träffade naturligtvis mässbesökare som ville ställa frågor
Jag har rimligen utbildat eller på annat sätt träffat hälften av dagens elkraftingenjörer och mängder av elektriker under mina mer än 50 år med elkraft
Jag svarar varifrån jag har vetskapen om att det finns problem Det innebär inte att jag berättar allt jag vet eller avslöjar mina källor som många gånger är berättat i förtroende om att det inte föras vidare
Energimarknadsinspektionen har rimligen en kunskap om elnätens bekymmer och kostnader vid dialogen med elnätsbolagen. På samma sätt som Skatteverket vet en hel del om privatpersoner och företag
Men allt som dessa vet och får reda på kan inte berättas vidare
Redigerat:
Ja, och set respekterar jag.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag träffade naturligtvis mässbesökare som ville ställa frågor
Jag har rimligen utbildat eller på annat sätt träffat hälften av dagens elkraftingenjörer och mängder av elektriker under mina mer än 50 år med elkraft
Jag svarar varifrån jag har vetskapen om att det finns problem Det innebär inte att jag berättar allt jag vet eller avslöjar mina källor som många gånger är berättat i förtroende om att det inte föras vidare
Det jag menar är detta: fråga man en kvalitetsansvarig på ett företag, så berättar han om problem, frågar man en jämställdhetsansvarit, berättar det om problem, frågar man en säkerhetsansvarig, berättar det om problem.
Det är ju deras jobb, och det är bra, att det finns.
Men frågan är ju hur stora dessa problem är i verkligheten. Och det är det jag vill förstå.
HejH he-peter skrev:Ja, och set respekterar jag.
Det jag menar är detta: fråga man en kvalitetsansvarig på ett företag, så berättar han om problem, frågar man en jämställdhetsansvarit, berättar det om problem, frågar man en säkerhetsansvarig, berättar det om problem.
Det är ju deras jobb, och det är bra, att det finns.
Men frågan är ju hur stora dessa problem är i verkligheten. Och det är det jag vill förstå.
Jag har naturligtvis även hjälpt med råd och problemlösning
Inte bara tagit emot de som som berättat om att de har bekymmer
Mitt forskningsområde är elkvalite som jag här på byggahus vill förmedla till andra
Redigerat:
S Snikholt skrev:
Om varje kWh/h kostar x kronor, så finns det väl utmärkta incitament att dämpa sina toppar?Fairlane skrev:
Solcells-problematiken är väl känd.M Martin Lundmark skrev:Hej
Med effektavgifter vill man undvika att elnätets kostnader ökar mycket framöver
När jag för två år sedan var på svenska mässan fick jag ett antal gånger frågor om vad man kunde göra åt att spänningen varierade alltmer och ibland var så hög att det skapade bekymmer
Den kontaktyta jag har mot tidigare elever och konsulter beskriver problematiken
Även här på byggahus så beskrivs spännings variation och hög/låg spänning
Det har här på byggahus varit flera som varit irriterande över långa handläggningstider och förseningar vid ombyggnationer vid solcellensinstallationer
Dagens industri hade artikel om två kunder som fick kostnader för elnäts ombyggnad
Energimarknadsinspektionen har påmint om att den som orsakat kostnader för närförstärkningar även skall betala för det
Med mera
Men effektavgifterna som nätbolagen rullar ut har exakt noll påverkan på den, snarare åt det negativa hållet så att problemet kan förstärkas.
Hade man infört effekttarrif på effekt ut samtidigt hade jag kanske köpt det.
Dvs att det ska kosta att skicka ut effekt när den sabbar spänningen.
För solceller på villor som matar ut på nätet gör ingen direkt systemnytta. Parker med feta batterier är lite bättre men fortfarande kass.
HejS Snikholt skrev:Solcells-problematiken är väl känd.
Men effektavgifterna som nätbolagen rullar ut har exakt noll påverkan på den, snarare åt det negativa hållet så att problemet kan förstärkas.
Hade man infört effekttarrif på effekt ut samtidigt hade jag kanske köpt det.
Dvs att det ska kosta att skicka ut effekt när den sabbar spänningen.
För solceller på villor som matar ut på nätet gör ingen direkt systemnytta. Parker med feta batterier är lite bättre men fortfarande kass.
Om du tittar på mitt inlägg i en annan tråd så är frågan hur man tänker hantera inmatning från solceller gällande effektavgifter
Se inlägget #2 082
Nej hade man räknat momentan effekt för tariffen som jag trodde först, så hade det inte spelat roll för tariffen hur länge du krämat på. Däremot för elleveransen givetvis.P pmd skrev:
Men som någon annan forumstjärna skrev så gjorde jag en pudel på momentan effekt då jag fick det förklarat att man räknar ett snitt på effekttuttaget under en timma, timmedeleffekt.
Se där, det visste jag inte. Tyvärr funkade inte länken för mig, men jag tror dig.M Martin Lundmark skrev:
Det var ju ändå vettigt. Frågan är bara om dom rullar ut det eller inte.
Jag är tveksam till att de kommer göra det.
Så efterblivet allt blev ändå med solcellsstöd. Man lockade med 60-öring och nätnytta…
Jag vet inte vad räckviddsångest är.S Snikholt skrev:
Jag vill helt enkelt ha bilen fullt laddad så ofta som möjligt (givet vissa ekonomiska begränsningsparametrar). Det vore surt att inte kunna köra hemifrån i ett nödläge.
Jo, det stämmer. Jag vill ha elbilen tillgänglig så mycket som möjligt, precis som med dieselbilen. Olika bilmodeller har förstås olika räckvidd, oavsett bränsle.Fairlane skrev:
Det beror på situationen.Fairlane skrev:
Tack, men nej tack. Jag vill inte hålla på och kolla upp aktuell last varje gång jag ska tvätta eller diska. Båda aktiviteterna gör jag när det behövs. Inte på schema.pacman42 skrev:
Givetvis måste jag snart betala extra för det, men det är inget jag gör med glatt humör.
Det är marknadsekonomi. Ett överlägset ekonomiskt system som ännu inte har överträffats i stor skala av något annat.S Snikholt skrev:
Likväl som man kan säga "skaffa en bil med vettigt batteri bara" kan man säga "då får de väl köpa ett hus".S Snikholt skrev: