180 149 läst · 2 332 svar
180k läst
2,3k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag har redan timpris på elen (Tibber) och algoritmisk styrning av värmepump och laddning av bilen. Har sedan sommaren fått betalt för laddning av bilen eftersom den enbart laddar med Grid Reward.
Kör redan disk och tvätt på billigare timmar när det går. Finns möjlighet att starta maskiner med fördröjning så det är saker som egentligen inte påverkar livet så mycket.
Men bastun... visst det är en lyx, men va fan. Det är redan idag dyrt med de elpriser vi har på vintern. Det blir väldigt dyrt om de 2-3 bastubad per månad jag unnar mig även ska dra upp effekttopparna för hela månaden. Jag får väl göra som de flesta Svensson och konvertera det till förråd.
Kör redan disk och tvätt på billigare timmar när det går. Finns möjlighet att starta maskiner med fördröjning så det är saker som egentligen inte påverkar livet så mycket.
Men bastun... visst det är en lyx, men va fan. Det är redan idag dyrt med de elpriser vi har på vintern. Det blir väldigt dyrt om de 2-3 bastubad per månad jag unnar mig även ska dra upp effekttopparna för hela månaden. Jag får väl göra som de flesta Svensson och konvertera det till förråd.
Skaffa dig en vedbastu på gräsmattan istället.A Anaii skrev:Jag har redan timpris på elen (Tibber) och algoritmisk styrning av värmepump och laddning av bilen. Har sedan sommaren fått betalt för laddning av bilen eftersom den enbart laddar med Grid Reward.
Ingen kritik mot dig, riktade mig mot gnällspiken i artikeln.pacman42 skrev:
Jag säger inget om att det inte är korrekt. Frugans bil laddar med 50kW som mest, vi väljer oftast laddstationer som inte erbjuder hög effekt när vi laddar den då det oftast är billigare att ladda där. Då går man och tar en lunch eller middag under tiden istället. Laddar man med hög effekt så hinner man inte göra det. Senast häromdagen så såg jag en dansk Teslaägare som fick springa ifrån maten för att flytta på sin bil för att den var färdigladdad innan han hade ätit färdigt. Han kom tillbaka till familjen några minuter senare och åt färdigt...
Jag gissar på att vi kommer få se mer differentierade priser på snabbladdning, ett digitaliserat ekosystem som ganska lätt kan identifiera flaskhalsar.
Tar man en lång lunchpaus behöver ju inte laddningen bröta på med 400kW, förutsatt att det inte är kö förstås... Ska man bara gör en snabb pit-stop får man kanske finna sig att att betala lite mer. Idag är det dock begränsat då laddaren inte har full information om bilens SoC eller vid vilken nivå bilisten vill lämna laddningen...
Fristående snabbladdare tror jag är helt fel väg att gå, man ska nog göra som Tesla SuC med centralenheter och laddterminaler. Marginalkostnaden för en terminal torde vara hanterbar.
Ved är inte billigt det heller. Har man tillgång till skog och inte värdesätter den tid det tar att hugga så absolut.pacman42 skrev:
Men större problemet i mitt fall skulle vara att få godkänt att bygga något mer på tomten. Tror ett skärmtak på en vedstapel är mer än vad som skulle godkännas.
Veden kanske är dyrare, men den har ingen effekttariff. Det var i huvudsak den aspekten jag tänkte på.A Anaii skrev:
Jag har ved på tomten, det är en rätt stor tomt där träden växer snabbare än jag hinner elda upp dem. Så för mig kostar inte ved något, jag måste ju löpande ta ned dem ändå. Trädet jag kapade i våras räcker nog nästa vinter också (jag kompletterar bara med lite vedeldning när elpriset är riktigt högt), det var en gigantisk tall.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 024 inlägg
Den som förfäras över elbilens eventuella ökade vägslitage borde räkna på hur mycket mer en lastbil eller andra tyngre fordon sliter, då inser man att personbilars slitage på vägarna är försumbart.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Man brukar använda ekvivalenta standardaxellaster (ESAL) för att jämföra olika fordons laster på vägnätet. Med ESAL räknas inte slitage per resenär utan endast axellast/km. Här är en uppskattning för 2023.13th Marine skrev:
Fordonstyp | Årligt trafikarbete miljarder km | ESAL per fordonskilometer | Totalt vägslitage miljoner ESAL |
---|---|---|---|
Personbilar | 67 | 0,0002 | 13 |
Tunga lastbilar | 2,7 | 1,3 | 3510 |
För detailjer, läs Trafikverkets rapport: "Vägtrafiklaster – Tunga fordons vikt i rörelse"
Hej
Om vi nu återgår till ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?” så är inte de elnät vi har idag till våra villor, (bland annat dimensionerade med Velander metoden), förberedda för t.ex. solceller på villataken eller elbilsladdning.
Förenklat utryckt så har dessa elnät hyfsat klarat av att vi villaägare under senaste åren succesivt minskat vårt elenergibehov och därmed erbjudit en förtätning av antalet villor anslutna till distributionstransformatorer och distributionsnät.
Denna förtätning har inneburit ”en möjlighet” för elnätsbolagen att hålla nere elnätsavgifternas ökning. Detta, bland annat, genom att fördela kostnaderna på fler elanvändare
Bland annat, i och med, införandet av timpriser med aktiv effektstyrning, solceller på villataken och elbilsladdning så förändrades villkoren för dessa distributionsnät. Belastningsprofilen avviker bland annat då starkt från Velander metod som elnäten i många fall är byggda efter.
Då finns då två möjligheter:
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93-000-kronor/
Vi får inte tappa bort att det är de som matar in och tar ut eleffekt på elnäten (de som nyttjar elnäten) som bekostar elnäten.
Om vi nu återgår till ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?” så är inte de elnät vi har idag till våra villor, (bland annat dimensionerade med Velander metoden), förberedda för t.ex. solceller på villataken eller elbilsladdning.
Förenklat utryckt så har dessa elnät hyfsat klarat av att vi villaägare under senaste åren succesivt minskat vårt elenergibehov och därmed erbjudit en förtätning av antalet villor anslutna till distributionstransformatorer och distributionsnät.
Denna förtätning har inneburit ”en möjlighet” för elnätsbolagen att hålla nere elnätsavgifternas ökning. Detta, bland annat, genom att fördela kostnaderna på fler elanvändare
Bland annat, i och med, införandet av timpriser med aktiv effektstyrning, solceller på villataken och elbilsladdning så förändrades villkoren för dessa distributionsnät. Belastningsprofilen avviker bland annat då starkt från Velander metod som elnäten i många fall är byggda efter.
Då finns då två möjligheter:
- Att bygga om (bygga ut) distributionsnäten (på bekostnad av elnätsanvändarna)
- Att införa effektavgifter som i många fall innebär en möjlighet att i många fall undvika att bygga om (bygga ut) distributionsnäten.
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93-000-kronor/
Vi får inte tappa bort att det är de som matar in och tar ut eleffekt på elnäten (de som nyttjar elnäten) som bekostar elnäten.
Redigerat:
Samma här.pacman42 skrev:
Veden kanske är dyrare, men den har ingen effekttariff. Det var i huvudsak den aspekten jag tänkte på.
Jag har ved på tomten, det är en rätt stor tomt där träden växer snabbare än jag hinner elda upp dem. Så för mig kostar inte ved något, jag måste ju löpande ta ned dem ändå. Trädet jag kapade i våras räcker nog nästa vinter också (jag kompletterar bara med lite vedeldning när elpriset är riktigt högt), det var en gigantisk tall.
Hur mycket ved som helst.
Men är den huggen och kluven så är det ett värde av minst 800kr kubiken jag skulle elda upp här. Minst 800. Uppåt 1200.
Är veden fullt säljbar så säg inte att den är gratis
Man skall lägga tid och energi på att sälja den också, så det finns ett omkostnadsbelopp för att sälja den också.P Pligg85 skrev:
Hej
Nu har Energimarknadsinspektionen förtydligat att effektavgift även gäller vid inmatning av effekt från solceller
"Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. "
https://ei.se/konsument/el/elnatsav...ragor-och-svar-om-effektavgift-effekttariffer
Nu har Energimarknadsinspektionen förtydligat att effektavgift även gäller vid inmatning av effekt från solceller
"Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. "
https://ei.se/konsument/el/elnatsav...ragor-och-svar-om-effektavgift-effekttariffer
Nu tror jag inte att effekttariffen för producenter blir så hög iom att de är relativt få (edit: per transformator, men ibland så är de faktiskt många på en transformator), men det är definitivt intressant att man tydliggjort att även de skall betala effekttariff.
Jävla idioti att först ge bidrag för och trycka på för att privatpersoner ska installera solceller och sedan svänga och straffa dem med avgifter.
Samtidigt plockar de privatägda nätbolagen ut stora vinster och våra elskatter som öronmärkts för att bygga ut nätet läggs på hög tills de betalas ut som "elkrisbidrag". Bidrag som i praktiken hamnar i fickan på elbolagen.
Samtidigt plockar de privatägda nätbolagen ut stora vinster och våra elskatter som öronmärkts för att bygga ut nätet läggs på hög tills de betalas ut som "elkrisbidrag". Bidrag som i praktiken hamnar i fickan på elbolagen.
Vem är intresserad av folks el en dag när vi har stort överskott redan?A Anaii skrev:Jävla idioti att först ge bidrag för och trycka på för att privatpersoner ska installera solceller och sedan svänga och straffa dem med avgifter.
Det är inte Guds gåva till folket när ni strösslar effekt in på ett nät som inte behöver eller önskar det.
Borde vara -10kr kWh när det redan är minuspriser.
Det är ju egentligen inhemskt terrorism att försöka trycka in effekt och rubba ett nät som är över 50.00 hz
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rimligt pris på FTX? 160k ex moms
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Deklarera passiv näringsverksamhet/jordbruksfastighet.
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.