202 634 läst · 2 659 svar
203k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
@Nancy Biäng Hur länge kördes legionellavärmningen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
På min pump kör legionella i ett dygn, eller till dess att vattnet är tillräckligt varmt (65 grader). Nu har jag stängt av elpatronen och därmed så kör kompressorn i ett dygn en gång i månaden.
För den som undrar (från Wikipedia):
Också från Wikipedia:
För den som undrar (från Wikipedia):
- Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla legionellabakterier dött.
- Vid 60 grader dör bakterierna på omkring tio minuter.
- Vid 70 grader tar det mindre än en minut.
Också från Wikipedia:
- Bakterierna trivs bäst och förökar sig snabbast vid en vattentemperatur omkring 35-40 grader Celsius. Under ca 20 grader är bakterierna vilande, d.v.s. de förökar sig inte. För att döda bakterierna behöver man hetta upp vattnet till över 50 grader.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Jag gillar denna bild:
Med det sagt så vill jag minnas att vår IVT Greenline inte behövde legionella-körning för att den gjorde så varmt varmvatten ändå.
Vår nuvarande Daikin trycker upp det i 60grader en gång i veckan och nöjer sig med det.
Tar den ca 20-25min att gå från 53grader till 60grader. Då la den 40min en timme tidigare för att gå från 40 till 53. Ligger på under 3kW när den värmer till 53grader, sedan är det 6kW från 53 till 60.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med det sagt så vill jag minnas att vår IVT Greenline inte behövde legionella-körning för att den gjorde så varmt varmvatten ändå.
Vår nuvarande Daikin trycker upp det i 60grader en gång i veckan och nöjer sig med det.
Tar den ca 20-25min att gå från 53grader till 60grader. Då la den 40min en timme tidigare för att gå från 40 till 53. Ligger på under 3kW när den värmer till 53grader, sedan är det 6kW från 53 till 60.
Men det blir bara tex 6kWx20/60 = 2kW13th Marine skrev:
Dvs 2-2,5kW effekttopps effekt för timmen (eller lägre beroende på hur heltimme bryts)
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Jag har ett energisystem jag uppfunnit som Chalmers ingenjör insatt i fastighets system upplevde kommer sitta i varje fastighet. Ni som är uppmärksamma på vad som pågår i vårt sverige förstår varför fastigheter inte får vara immuna mot stopp av el, värme och kyla.B Boende45 skrev:En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.
Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.
Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.
Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Det finns åtminstone en väg, jag ser den, för oss att gå tillsammans. Projektet som jag kallar det. Ger er detta. Med dagens priser är detta system totalt sett mycket lönsamt. Vi kommer arbeta tillsammans med jordbruket. Vi kommer vända trenden av utarmning av livsmedel. Ni blir friskare, starkare och klarare i knoppen.
Den var riktigt bra att ha som referens. ❤️13th Marine skrev:
Jag gillar denna bild:
[bild]
Vad yrar du om?B bo8 skrev:Jag har ett energisystem jag uppfunnit som Chalmers ingenjör insatt i fastighets system upplevde kommer sitta i varje fastighet. Ni som är uppmärksamma på vad som pågår i vårt sverige förstår varför fastigheter inte får vara immuna mot stopp av el, värme och kyla.
Det finns åtminstone en väg, jag ser den, för oss att gå tillsammans. Projektet som jag kallar det. Ger er detta. Med dagens priser är detta system totalt sett mycket lönsamt. Vi kommer arbeta tillsammans med jordbruket. Vi kommer vända trenden av utarmning av livsmedel. Ni blir friskare, starkare och klarare i knoppen.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Jag har en Pulse kopplat till Tibber, då ser jag i realtid hur mycket el som går. Jag kan kika i appen när jag slår på micron t ex, då ser jag hur mycket elförbrukningen ökar just då. Har, efter bra tips här, även ett larm inställt som talar om när förbrukningen är över ett visst värde.E Einh skrev:
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa renoveringsobjekt med barnfamilj
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.