202 634 läst · 2 659 svar
203k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Tanken med att lura den tillfälligt att vv är varmare än i verkligheten är för att undvika att den går när elen är dyr / effekten i huset inte räcker till. Antingen fejkar man temp i ett antal h, så man gissar att vv räcker, eller mäter temp själv och slår på vv igen om det är på väg att ta slut.Nancy Biäng skrev:
Sen släpper man på ordinarie temp, så vv startar vid ett senare tillfälle, när det passar bättre.
Du tänker införa motboken igen?B bo8 skrev:Jag har ett energisystem jag uppfunnit som Chalmers ingenjör insatt i fastighets system upplevde kommer sitta i varje fastighet. Ni som är uppmärksamma på vad som pågår i vårt sverige förstår varför fastigheter inte får vara immuna mot stopp av el, värme och kyla.
Det finns åtminstone en väg, jag ser den, för oss att gå tillsammans. Projektet som jag kallar det. Ger er detta. Med dagens priser är detta system totalt sett mycket lönsamt. Vi kommer arbeta tillsammans med jordbruket. Vi kommer vända trenden av utarmning av livsmedel. Ni blir friskare, starkare och klarare i knoppen.
Yrar? Det här med vår energi och vår mat hur svårt har det varit att förstå vart vi var påväg?E Einh skrev:
Vi löser båda dessa för våra personliga behov genom energisystem som lantbruket utan mellanhänder kan leverera etanol till.
Yrar? Har du ens någon uppfattning om hur icke fungerande livsmedelsförsörjning slår mot oss alla eller vårt behov av värme, el, kyla och kunna distribuera detta.
Ett vet jag som bör få dig att undra. Våra livsmedel är utarmade långt mer än 50%. Vid erkänt tapp på 50% säger läkare att vilka sjukdomar som helst kan utvecklas. Många av de kroniska och hjärtkärlsjukdomar vi ser beror på våra undermåliga livsmedel.
Våra institutioner med riksdag och kansli har haft sedan 1985 på sig att förändra detta. 1985 kom en första vetenskaplig rapport om hur växter lever tillsammans med jordens organismer. Yrar, näh det kan man inte säga.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
Jag måste säga att jag åtminstone kan läsa detta inlägg det första var tyvärr helt obegripligt. Det var gissningsvis därför som det uppfattades som att du yrade.B bo8 skrev:Yrar? Det här med vår energi och vår mat hur svårt har det varit att förstå vart vi var påväg?
Vi löser båda dessa för våra personliga behov genom energisystem som lantbruket utan mellanhänder kan leverera etanol till.
Yrar? Har du ens någon uppfattning om hur icke fungerande livsmedelsförsörjning slår mot oss alla eller vårt behov av värme, el, kyla och kunna distribuera detta.
Ett vet jag som bör få dig att undra. Våra livsmedel är utarmade långt mer än 50%. Vid erkänt tapp på 50% säger läkare att vilka sjukdomar som helst kan utvecklas. Många av de kroniska och hjärtkärlsjukdomar vi ser beror på våra undermåliga livsmedel.
Våra institutioner med riksdag och kansli har haft sedan 1985 på sig att förändra detta. 1985 kom en första vetenskaplig rapport om hur växter lever tillsammans med jordens organismer. Yrar, näh det kan man inte säga.
Första meningen "Jag har ett energisystem jag uppfunnit som Chalmers ingenjör insatt i fastighets system upplevde kommer sitta i varje fastighet " är för mig totalt obegriplig. Det blev inte mycket bättre sen..
Nog för att detta handlar om näringsidkare, men det är inte konstigt att det är dyrt med snabbladdning av elbilen med sådana effekttariffer...
https://carup.se/elavgift-knacker-laddstationer-vi-slas-ut/
https://carup.se/elavgift-knacker-laddstationer-vi-slas-ut/
Noterar att mina effekttoppar ligger när vi lagar mat, typ kör 2-3 plattor och har ugnen igång, tiderna för topparna är på helgerna kl 18-19, det är ju då man lagar helgmiddag.
Annars har jag anpassat mig lite, kör inte tvätt el tork samtidigt som tex spisen, väntar en timme efter dusch innan jag drar igång nått annat, har ingen elbil att oroa mig för.
Snitt hittills i februari 2,9 kWh, vilket blir 237:-
Annars har jag anpassat mig lite, kör inte tvätt el tork samtidigt som tex spisen, väntar en timme efter dusch innan jag drar igång nått annat, har ingen elbil att oroa mig för.
Ja, det lär bli ett litet uppvaknande i elbils-branschen när man så smått börjar inse att även elbilar kostar samhället en jäkla massa pengar. Vänta bara tills skatten ska dras in och man får en höjning från 360 till 3600:- om året. Vägarna kostar ju faktiskt oavsett om man kör med el eller bensin och det blir färre och färre som är med och betalar kalaset.pacman42 skrev:
Lägg då till alla stadsbor som inte äger en bil men tror att vägar bara finns och transporter sköts via SMS. När de inser att elbilsförarna inte betalar för vägarna och att de själva plötsligt ska betala för det på vanliga skattsedeln.
Jag kan dock hålla med Ellevio kring detta, spelreglerna för >63A har varit kända och på plats i många år.pacman42 skrev:
Om man bygger ett BC för en snabbladdare måste man ju ändå räkna med att man får betala för full effekt någon gång per månad, antingen har man byggt på ett för dåligt affärsläge, för dålig runtomkringservice eller så är konkurrensen för hård. Marknaden kommer att lösa detta, på ett eller annat sätt...
Snabbladdning är dyrt och det känns rimligt att det är det, om man ska gnälla på något så är väl prissättningen på publika destinationsladdare ett större problem.
Det är lågt... Vad har du för värmekälla?Isakare skrev:
Noterar att mina effekttoppar ligger när vi lagar mat, typ kör 2-3 plattor och har ugnen igång, tiderna för topparna är på helgerna kl 18-19, det är ju då man lagar helgmiddag.
Vi touchar på 4-5 kW varje dag nu på vintern vid middagstid
Toppeffektsnittet just nu 5,3 kW för Februari, hoppas kunna hålla det hela månaden...
Jag säger inget om att det inte är korrekt. Frugans bil laddar med 50kW som mest, vi väljer oftast laddstationer som inte erbjuder hög effekt när vi laddar den då det oftast är billigare att ladda där. Då går man och tar en lunch eller middag under tiden istället. Laddar man med hög effekt så hinner man inte göra det. Senast häromdagen så såg jag en dansk Teslaägare som fick springa ifrån maten för att flytta på sin bil för att den var färdigladdad innan han hade ätit färdigt. Han kom tillbaka till familjen några minuter senare och åt färdigt...P PurreP skrev:Jag kan dock hålla med Ellevio kring detta, spelreglerna för >63A har varit kända och på plats i många år.
Om man bygger ett BC för en snabbladdare måste man ju ändå räkna med att man får betala för full effekt någon gång per månad, antingen har man byggt på ett för dåligt affärsläge, för dålig runtomkringservice eller så är konkurrensen för hård. Marknaden kommer att lösa detta, på ett eller annat sätt...
Snabbladdning är dyrt och det känns rimligt att det är det, om man ska gnälla på något så är väl prissättningen på publika destinationsladdare ett större problem.
En elbil väger ju dessutom i regel mer än bensin/dieselbilar pga batterier. Så vägarna och däck slits ju mer för elbilar... vägskatt borde ju vara högre för elbilar, eller I alla fall relaterat till bilens vikt.Tomtom79 skrev:
Ja, det lär bli ett litet uppvaknande i elbils-branschen när man så smått börjar inse att även elbilar kostar samhället en jäkla massa pengar. Vänta bara tills skatten ska dras in och man får en höjning från 360 till 3600:- om året. Vägarna kostar ju faktiskt oavsett om man kör med el eller bensin och det blir färre och färre som är med och betalar kalaset.
Lägg då till alla stadsbor som inte äger en bil men tror att vägar bara finns och transporter sköts via SMS. När de inser att elbilsförarna inte betalar för vägarna och att de själva plötsligt ska betala för det på vanliga skattsedeln.
Det är ganska marginell skillnad på vikten, förutsatt att det är en elbil byggd på en elbilsplattform...B BSOD skrev:
Jag skulle dock gissa att vridmomentet i elmotorerna sliter lite extra på beläggningar...
En liten lista med ICE-bilar som jämförs med Tesla MY
Model Y
Tesla Model Y Long Range 2023: Längd: 4750 mm Vikt: 2064 kg
Audi Q5 Quattro 45 TFSI 2023: Längd: 4682 mm Vikt: 1915 kg
Audi Q5 Quattro 40 TDI 2023: Längd: 4682 mm Vikt: 2020 kg
BMW X3 xDrive20i 2023: Längd: 4708 mm Vikt: 1938 kg
BMW X3 xDrive20d 2023: Längd: 4708 mm Vikt: 1977 kg
Mercedes-Benz GLC 220 d 2023: Längd: 4751 mm Vikt: 2146 kg
Alfa Romeo Stelvio Veloce 2023 Längd: 4686 mm Vikt: 1838 kg
Volvo XC60 B5 AWD Bensin 2023 Längd: 4708 mm Vikt: 1936 kg
Volvo XC60 B4 AWD Diesel 2023 Längd: 4708 mm Vikt: 2032 kg
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa renoveringsobjekt med barnfamilj
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.