202 634 läst · 2 659 svar
203k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
@Rabbithole: Har du varit bortrest? Nära noll flera dagar...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 512 inlägg
Jag har solceller och batteri, så det är noll de nätter batteriet orkar hållaigång allt, bara 10kWhpacman42 skrev:
Sungrow batteri som har rätt begränsad batteristyrning. Hade gärna haft en inställning att batteriet laddar med ca500w upp till 50% soc eller så och att batteriet tar all last så man aldrig kommer över 1kW. Sen lite kvar då för att ladda när solen skiner. Sigenergy verkar lite smidigare med peak shaving
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 711 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 711 inlägg
Inte ännu så länge men EI:s krav på mätare som klarar kvartsmätning gör det fullt möjligt i en framtid. Vi kan väl hoppas det inte blir verklighet.Attitudeswe skrev:
https://ei.se/konsument/el/elmatare-och-matning-av-din-elanvandning/fragor-och-svar-om-kvartsmatning
@jonaserik har du fått fram det här snart?tveksamt skrev:
Eller visade det sig kanske att det inte blev så stor skillnad så det är lite jobbigt att pudla?
Det är ju bara att logga in på Ellevio med Bankid. Inte jättesvårt tycker jag.tveksamt skrev:
Vill man krångla till det kan man ladda ner Ellevio-appen. Men det kräver en smartphone. Inte jättesvårt tycker jag.
Och sen kräver allt ovan Bankid. Inte jättesvårt att fixa tycker jag.
Nej, så jag tycker att @jonaserik borde kunna lägga upp det hela snart...ClasseClas skrev:
Under mars hade jag ett uttag liknande det du beskriver.J jonaserik skrev:
2,4 kW som högsta uttag de flesta dagarna (laddar bilen på natten), sedan en topp på 4,5 kW när vi badade bastu.
Då räknas avgiften på snittet av de tre högsta topparna: 2,4 + 2,4+ 4,5 kW dvs 3,1 kW.
Bastubadet kostade ca 60 kr i effektavgift.
Jag tycker det är värt det, men det kan man ju tycka olika om. Har inte jämfört med föregående år, det är vad det är, bara försöka göra det bästa med de förutsättningar man har. Den enda ändringen jag gjort är att ladda bilen med lägre effekt och får göra det lite oftare istället. Ingen stor uppoffring.
Hej Lundstroem1L Lundstroem1 skrev:Under mars hade jag ett uttag liknande det du beskriver.
2,4 kW som högsta uttag de flesta dagarna (laddar bilen på natten), sedan en topp på 4,5 kW när vi badade bastu.
Då räknas avgiften på snittet av de tre högsta topparna: 2,4 + 2,4+ 4,5 kW dvs 3,1 kW.
Bastubadet kostade ca 60 kr i effektavgift.
Jag tycker det är värt det, men det kan man ju tycka olika om. Har inte jämfört med föregående år, det är vad det är, bara försöka göra det bästa med de förutsättningar man har. Den enda ändringen jag gjort är att ladda bilen med lägre effekt och får göra det lite oftare istället. Ingen stor uppoffring.
Vad hade hela kostnaden för elnätet den månaden varit med de tariffer som gällde tidigare, jämfört med hela kostnaden för elnätet sedan effekttariffen införts?
Redigerat:
Före effekttariffen var kostnaderna högre för att värmeförlusten från kablarna blev hög, nu myser kablarna tätt tillsammans och håller värmen med effekt pengarna som täcke.M Martin Lundmark skrev:
Hej TrolltomteT Trolltomte skrev:
Nu är det väl snarare spänningsvariationer i distributionsnät t.ex. till villor, genom våra förändrade sätt att använda dessa elnät, som är motivet till effektavgift.
Genom effektavgiften kan vi hålla nere framtida ökade kostnader för elnäten.
Ellevios siffror är utan energiskatt.M Martin Lundmark skrev:
Kostnaden steg alltså något
Hade ungefär samma utfall hos Ellevio, en höjning på ca 14%. Den nya (kostnadsneutrala för vem då?) effektavgiften är bara ännu ett sätt för nätbolagen att rigga marknaden till egen fördel.L Lundstroem1 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 512 inlägg
Tjänster
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa renoveringsobjekt med barnfamilj
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.