202 634 läst · 2 659 svar
203k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag kör också sakerna autonomt, även om jag iofs har ett interface via mobiltelefonen kopplat till det. Men det är ju ren bonus som gör att det är enklare att aktivera billaddning, värme i badtunnan mm när man inte är hemma. Man kan ju ändra sig jämfört med hur man tänkte när man åkte hemifrån...M Martin Lundmark skrev:Hej Fairlane
Jag försöker i möjligaste mån att vara ”autonom” d.v.s. att själv ha kontrollen över utrustning.
Där det går att undvika ”molnlösningar” väljer jag det.
Några har märkt det i mina inlägg här.🙂
När jag för drygt 10 år sedan började med att efterfråga detta, fick jag stark kritik (”oförstående bakåtsträvare”) nu har kritiken kraftigt minskat.
För många är det en stor lycka om allt kan styras via mobiltelefonen…
Nej jag känner mig fortfarande trygg och elmätare hade nog snabbt varit hackade om det skulle vara lätt.Fairlane skrev:
Varför vill man av förklarliga skäl inte förklara djupare? Security by obscurity?
Jag oroar mig inte direkt, men jag vet hur det fungerar med säkerhet. Det finns inget 100% säkert. Sårbarheter upptäcks dagligen i olika system, och det beror inte på att man inte försökt täppa till dessa.
Själv har jag ett någorlunda stort förtroende för att man har gjort ett rimligt försök att täppa till, men ingen som arbetar med frågorna (och har lite kunskap) kommer någonsin säga att man täppt till allt.
Stora bolag som har säkerhet som sin grej blir hackade och/eller hittar sårbarheter. Jag förstår dock att en okunnig lekman säger att det inte går.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
Det var väl ingen som skrev att det skulle vara lätt?P paralun skrev:
Det var däremot någon, du, som skrev att man täppt till attackvektorn...
Kanske är redan en massa mätare hackade, men vet?
Det kan gå väldigt lång tid innan någon upptäcker att de är hackade. Det är faktiskt väldigt vanligt, vilket du känt till om du kunnat något om säkerhet.
Här har du lite nyhetslänkar, om hackerattacker.
storbritannien-varnar-for-ryska-cyberattacker-kan-sla-ut-elnatet
Spår efter ryska hackare vid elnät i USA
danmark-anklagar-ryssland-for-hackerattack-mot-forsvaret
I känsliga miljöer bygger man nätverk, helt utan uppkoppling mot omvärlden för att minska riskerna, men det verkar ju helt onödigt. Man kan bara anlita samma personer som gjorde elmätarna ohackbara, så är det lugnt...
Jo men nu känner jag mig trygg med elmätarna och det är ju samma märken i hela Europa.Fairlane skrev:
Det var väl ingen som skrev att det skulle vara lätt?
Det var däremot någon, du, som skrev att man täppt till attackvektorn...
Kanske är redan en massa mätare hackade, men vet?
Det kan gå väldigt lång tid innan någon upptäcker att de är hackade. Det är faktiskt väldigt vanligt, vilket du känt till om du kunnat något om säkerhet.
Här har du lite nyhetslänkar, om hackerattacker.
storbritannien-varnar-for-ryska-cyberattacker-kan-sla-ut-elnatet
Spår efter ryska hackare vid elnät i USA
danmark-anklagar-ryssland-for-hackerattack-mot-forsvaret
I känsliga miljöer bygger man nätverk, helt utan uppkoppling mot omvärlden för att minska riskerna, men det verkar ju helt onödigt. Man kan bara anlita samma personer som gjorde elmätarna ohackbara, så är det lugnt...
Men kollade lite och hittade inte vilken standard de ska följa för mjukvaran.
Diskussionen jag sett om elmätare är att Vattenfall valde en kinesisk elmätare, Sanxing. och vilken mjuvara det är i den vete tusan?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...e-nara-kommunistpartiet-satt-i-folkkongressen

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
Menar du att risken blir lägre för att det är samma märke?P paralun skrev:
Det är helt ok att känna sig trygg. Jag känner mig inte direkt otrygg, men jag är inte så naiv att jag tror att inget kan ske.
Standarden är väl att inte koda något fel? Hur ska man annars kunna garantera att det inte finns någon bugg eller sårbarhet som kan nyttjas?P paralun skrev:
Det låter väl lovande?P paralun skrev:
Jo men det behöver ju inte vara en risk men Vattenfalls val sticker då ut i Europa.T TommyC skrev:
Fick lägga ner lite tid på min HAN-port och det är ju samma elmätarmärken som används i olika länder.
De vanligaste mätarna är då de här
https://helpdesk.homewizard.com/sv/articles/5935311-ar-min-smartmatare-kompatibel
Det kostade mig 200kr för 2st servo motorer, en d1 mini ca 90kr. Återanvände en odroid c4 för att installera home assistant på den. Men vilken dator som helst fungerar. Allt ca 500kr, utan elektriker eller pilla med högspänning.B Boende45 skrev:Varmvattnet är intressant.
Vad jag förstår så krävs en ny installation, en kontaktor eller liknande för att styra VVB drift i perioder/schemaläggning?
Hur enkelt är det att få till och vad kostar det?
De flesta kan justera temperaturen på vattnet i VVB enligt inställning ECO, NORMAL eller KOMFORT, men det är ju en annan sak.
Har din vvb strömställare för på och av, eller en på/av knapp, eller temperaturvred, så kan den automatiseras för timprisstyrning för ca 500kr.
Nu timpris styrs min vvbn, tex idag 4 timmar till 80C när priset var nära 0kr med moms.
Nu när det finns automatik redan, ska bara lägga på en ström sensor, ct clamp, för ugnen o spisen, när ström upptäcks på ugn o spis fas stängs vvbn av.
För att ännu mer undvika effektavgift, jag hatar den.
Ska köpa 3kw batteri lifepo4 för ca 10500kr, och en växelriktare för ca 5000kr. Eftersom vår nuvarande effekttop är på ca 3kw ibland 3.5, kostar ca 450kr, oftast en gång per dag, kan ett 3kw batteri kapa den.
Inte lönsamt egentligen, för ca 15000kr för att spara ca 250kr per mån. Men jag ska göra det av ren princip fan ta elbolagen.
En annan tanke, varför kostar 3kw till 6kwh grönt avdrag batteri med installation, minst 50 000kr? Grönt avdrag till och med. Helt sjukt, när inköpspris för material är 15 000kr.
Hej paralunFairlane skrev:
Själv har jag ett någorlunda stort förtroende för att man har gjort ett rimligt försök att täppa till, men ingen som arbetar med frågorna (och har lite kunskap) kommer någonsin säga att man täppt till allt.
Stora bolag som har säkerhet som sin grej blir hackade och/eller hittar sårbarheter. Jag förstår dock att en okunnig lekman säger att det inte går.
När jag skriver att jag i möjligaste mån att vara ”autonom” då gäller det främst saker utifrån vad jag anser viktigast, som elförsörjning, värme och kommunikation mm.
Skulle antagonister klara av att stänga av de elmätare du nämnde så har jag (sedan ca fyra år) succesivt ordnat beredskap att åtminstone klara en vecka (med möjlighet till förlängning) oberoende av tidpunkt på året. se; "Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?"
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/
Jag har en bil vars dieselvärmare jag (än så länge) kan styra med mobiltelefonen men dieselvärmaren går även starta inifrån bilen och slutar nu 2G/3G att fungera så är det inte lika allvarligt som om de elmätare du nämnde stängs av.
Jo men nu känner jag mig trygg med min elmätare och även med min appstyrda bensinvärmare till bilen.M Martin Lundmark skrev:Hej paralun
När jag skriver att jag i möjligaste mån att vara ”autonom” då gäller det främst saker utifrån vad jag anser viktigast, som elförsörjning, värme och kommunikation mm.
Skulle antagonister klara av att stänga av de elmätare du nämnde så har jag (sedan ca fyra år) succesivt ordnat beredskap att åtminstone klara en vecka (med möjlighet till förlängning) oberoende av tidpunkt på året. se; "Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?"
[länk]
Jag har en bil vars dieselvärmare jag (än så länge) kan styra med mobiltelefonen men dieselvärmaren går även starta inifrån bilen och slutar nu 2G/3G att fungera så är det inte lika allvarligt som om de elmätare du nämnde stängs av.
Sen ligger ju den stora risken hos ej uppdaterad mjukvara och det är jag mycket noga med att ha koll på.
Dito har mycket sannolikt elnätsägaren full koll på mjukvaran samt eventuella säkerhetshål i elmätaren.
Har du en Tibber pulse på HAN port så kan du få VVB att pausa:T Trolltomte skrev:Det kostade mig 200kr för 2st servo motorer, en d1 mini ca 90kr. Återanvände en odroid c4 för att installera home assistant på den. Men vilken dator som helst fungerar. Allt ca 500kr, utan elektriker eller pilla med högspänning.
Har din vvb strömställare för på och av, eller en på/av knapp, eller temperaturvred, så kan den automatiseras för timprisstyrning för ca 500kr.
Nu timpris styrs min vvbn, tex idag 4 timmar till 80C när priset var nära 0kr med moms.
Nu när det finns automatik redan, ska bara lägga på en ström sensor, ct clamp, för ugnen o spisen, när ström upptäcks på ugn o spis fas stängs vvbn av.
För att ännu mer undvika effektavgift, jag hatar den.
Ska köpa 3kw batteri lifepo4 för ca 10500kr, och en växelriktare för ca 5000kr. Eftersom vår nuvarande effekttop är på ca 3kw ibland 3.5, kostar ca 450kr, oftast en gång per dag, kan ett 3kw batteri kapa den.
Inte lönsamt egentligen, för ca 15000kr för att spara ca 250kr per mån. Men jag ska göra det av ren princip fan ta elbolagen.
En annan tanke, varför kostar 3kw till 6kwh grönt avdrag batteri med installation, minst 50 000kr? Grönt avdrag till och med. Helt sjukt, när inköpspris för material är 15 000kr.
Pause logik:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Vvb logik:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
Jovisst vet jag det.... och det är ju EnergiCERTs uppgift att hålla koll på zero-days.Fairlane skrev:
Sen tror jag inte många av säkerhetshålen är applicerbara för mjukvaran i en elmätare.
Den stora databasen över säkerhetshål
https://www.kb.cert.org/vuls/
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa renoveringsobjekt med barnfamilj
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.