202 634 läst · 2 659 svar
203k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
Nu är en killswitch knappast en bra lösning. En dynamisk exportbegränsning är klart lämpligare. Vid överspänning bryter de redan i dag.P paralun skrev:
Men man ska inte negligera riskerna med att införa extern styrning av solkraft, billaddning mm. Om någon lyckas skaffa sig kontroll över en stor mängd styrbara enheter kan man orsaka stora störningar på elnätet.
Krav på batterier är en dålig lösning.
Vad är det som behöver flyttas till natten? Det räcker att köra de olika maskinerna på olika heltimmar för att sprida ut effekten. Vi har eluppvärmning av huset plus luftvärmepump, tvättar, diskar, lagar mat och bakar. VVB har vi kopplat om så att den går på 1 fas, det tar längre tid att värma vattnet men med 300 liter så hade det egentligen räckt med att värma på natten. Vårt snitt för mars ligger på 3,8 utan att göra avkall på bekvämligheten.J jonaserik skrev:Det är vådan av effektaxan, man ska bli nattmäniska. Kliva upp på natten, sätta på TM, vänta tills den är klar och sen köra igång TT. Så den normala dygnsrytmen ska utgå enligt en massa skribenter på forumet.
Enligt många så ska det till en massa elektroniska styrningar för att parera uttaget, inte alla som är bekväma med att hadet så. Nu kommer säkert att det går att ställa start på nästan allt i vitvaror. Men för egen del,skulle aldrig starta uppnågot som använder vatten utan uppsikt. Vad händer, ni ligger och sover och en läcka blir, kan bli en häftig vattenskada, med kanske många m3 som plaskar i huset.
Sen så finns det väl ingen anledning att slösa el på torktumlaren när tvätten torkar lika bra på torkställning.
Jovisst men läget är ju inte akut i Sverige jämfört med Tyskland och Belgien och vi kan nog klura ut en cybersäker kill-switch. Jag kan tänka mig att via de nya smarta elmätarna så finns det möjligheter och där ska allt vara krypterat. Alterntivt så sker ett uppvaknande (som nu skett) att man inte får ihop en trovärdig solcelsskalkyl och då blir det aldrig ett akut problem.Fairlane skrev:
Jo men som vid tidigare diskussioner, vad är överspänningsskyddet i växelriktaren inställt på? jag kunde inte hitta krav från något elnätsbolag men det kanske finns nu?D Daniel 109 skrev:Nu är en killswitch knappast en bra lösning. En dynamisk exportbegränsning är klart lämpligare. Vid överspänning bryter de redan i dag.
Men man ska inte negligera riskerna med att införa extern styrning av solkraft, billaddning mm. Om någon lyckas skaffa sig kontroll över en stor mängd styrbara enheter kan man orsaka stora störningar på elnätet.
Krav på batterier är en dålig lösning.
Krav på batterier skulle vara en utmärkt lösning! (men försämrar givetvist solcellskalkylen ännu mer)
Jag har inte standarden framför mig. Men jag skulle tro att det är samma gränser som gäller för elnätet. Det betyder ju inte att det är lämpliga gränser för reglera nätet. Det är ju snarare ett skydd än tänkt för spänningsreglering av nätet.
Hej paralunP paralun skrev:
På elkraftområdet och gällande kommunikation som är mycket viktiga för dagens samhälle då skall inte vi börja med åtgärder när ”läget är akut” utan långt innan.
Det har fram tills nyligen (säg fem år) varit väldigt svårt att få gehör för driftsäkerhetsfrågor gällande elkraftområdet och gällande kommunikation.
Vi får räkna med att många av de åtgärder vi bör göra, det kan det ta 2–10 år att genomföra och många beslut behöver tas innan. Ni har väl följt nyhetsflödet den senaste tiden?
Dessutom måste vi, gemene man, förstå mer av vad som behöver göras där vi och våra anhöriga bor och lever.
Se även ”Lansering av Sveriges nya strategi för cybersäkerhet”
https://www.fhs.se/arkiv/kalenderha...-sveriges-nya-strategi-for-cybersakerhet.html
Jo men nu har Sveriges energibolag jobbat länge med frågeställningen och SCADA-system.M Martin Lundmark skrev:Hej paralun
På elkraftområdet och gällande kommunikation som är mycket viktiga för dagens samhälle då skall inte vi börja med åtgärder när ”läget är akut” utan långt innan.
Det har fram tills nyligen (säg fem år) varit väldigt svårt att få gehör för driftsäkerhetsfrågor gällande elkraftområdet och gällande kommunikation.
Vi får räkna med att många av de åtgärder vi bör göra, det kan ta 2–10 år att genomföra och många beslut behöver tas innan. Ni har väl följt nyhetsflödet den senaste tiden?
Dessutom måste vi, gemene man, förstå mer av vad som behöver göras där vi och våra anhöriga bor och lever.
Se även ”Lansering av Sveriges nya strategi för cybersäkerhet”
[länk]
Din länk fungerar inte men en kortare artikel från SvK om frågeställningen
https://www.svk.se/aktorsportalen/b...som-anvander-den-nya-kommunikationslosningen/
Sen är ju alla medeveten om den största hackerattacken som skedde med Ukrainas elkraftförsörjning år 2015.
https://en.wikipedia.org/wiki/2015_Ukraine_power_grid_hack
De nya smarta elmätarna har även de drivit på utvecklingen av säker kommunikation.
Hej paralunP paralun skrev:
Att vi är medvetna ”om den största hackerattacken som skedde med Ukrainas elkraftförsörjning år 2015” har ännu inte inneburit tillräckligt mycket, t.ex. hos privatpersoner med tanke på den tid som gått.
Men jag kommer naturligtvis på detta öppna forum, försöka undvika, att bli onödigt detaljerad.
Jag kommer fram på länken jag bifogade
Det är några dagar fram till dess
Datum: 2 april 2025
Tid: 09.30—10.30
Plats: Online
Redigerat:
Här är en som gått all in på att sänka effekten
https://www.nyteknik.se/energi/effektjagaren-kapar-topparna-utan-att-offra-komforten/4346002
https://www.nyteknik.se/energi/effektjagaren-kapar-topparna-utan-att-offra-komforten/4346002
Ok, jag kom fram nu men jag tror det är bättre att se hur "upplysta" energibolag redan har om frågeställningen.M Martin Lundmark skrev:
Ett exempel från EON som bildat en arbetsgrupp med de stora drakarna i branschen
https://www.eon.se/nyheter/eon-och-fyra-ledande-energiforetag-bildar-sveriges-energicert
Jag själv ser ett mycket litet hot eftersom energibolagen är mycket väl medvetna om hotet.
Jag håller med dig. Beredskapssektorn för energiförsörjning jobbar hårt med frågan även om det är mycket som inte berättas om utanför stängda dörrar.P paralun skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
Den dagen någon hittar något som är 100% säkert, utan zero-days etc tror jag aldrig kommer finnas.P paralun skrev:
Kryptering är givet, men det är också standard sen länge i många sammanhang och ändå är inget 100% säkert, det hackas alltifrån elnät till bilar etc.P paralun skrev:
Det är en annan fråga än att lita på att kan bygga något 100% säkert. Kan man lösa det lika bra utan att öppna upp för externanslutningar så är det mycket, mycket bättre.P paralun skrev:
Generellt kan man väl säga att när det gäller system som elnät så tänker man extremt mycket före, för det är inte läge att stänga av och patcha senare som man gör med många andra system.
Tvärtom och de nya smarta elmätarna har förutom mätvärdesöverföring en inyggd funktion för fjärrfrånslag från en driftcentral. Sen OTA-funktionallitet för firmwareuppgraderingar.Fairlane skrev:
Den dagen någon hittar något som är 100% säkert, utan zero-days etc tror jag aldrig kommer finnas.
Kryptering är givet, men det är också standard sen länge i många sammanhang och ändå är inget 100% säkert, det hackas alltifrån elnät till bilar etc.
Det är en annan fråga än att lita på att kan bygga något 100% säkert. Kan man lösa det lika bra utan att öppna upp för externanslutningar så är det mycket, mycket bättre.
Generellt kan man väl säga att när det gäller system som elnät så tänker man extremt mycket före, för det är inte läge att stänga av och patcha senare som man gör med många andra system.
Inget jag oroar mig över utan har fullt förtroende för energi/elnätsbolagen!
Batteriet i en bil tappar flera grader på en halvtimme om det är kallt ute (minusgrader) om det inte finns batterivärme igång.B Boende45 skrev:Med ca 1,2 kWh el i batteriet varje timme mellan kl 22 - 06 med Ellevios regler blir den totala fyllnadsgraden lite låg.
Om man laddar i 30 minuter under varje heltimme får man i alla fallca 15 kWh i batteriet under natten.
Hur blir förlusterna vid minusgrader ute? Hinner batteriet förlora i temperatur på en halvtimme?
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa renoveringsobjekt med barnfamilj
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.