202 661 läst · 2 659 svar
203k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Jag har också varit i kontakt med Ellevio om en fastighet där de nyligen förstärkt både det regionala och lokala nätet. Jag trodde naivt att vi skulle få lägre kostnader, men nix. De skyller på regler för lokaliseringssignalering och säger att de var tvungna att införa en solidarisk schablonavgift för alla kunder. När jag frågade om hur schablonavgiften är konstruerad för vår region och exempel på områden som får lägre kostnader kunde/ville de inte svara på det.Bo.Siltberg skrev:
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 348 inlägg
Tyckte du att du skulle få lägre avgift för att de förstärkt nätet hos dig? Hur tänkte du då?Boilerplate4U skrev:
Jag har också varit i kontakt med Ellevio om en fastighet där de nyligen förstärkt både det regionala och lokala nätet. Jag trodde naivt att vi skulle få lägre kostnader, men nix. De skyller på regler för lokaliseringssignalering och säger att de var tvungna att införa en solidarisk schablonavgift för alla kunder. När jag frågade om hur schablonavgiften är konstruerad för vår region och exempel på områden som får lägre kostnader kunde/ville de inte svara på det.
Tråkigt att du tolkar det så. Tyvärr blir det lite mycket att skriva utläggningar varje gång. Men samtidigt vill jag inte att rena felaktigheter ska bli trådsanningar.Boilerplate4U skrev:

Boilerplate4U
Medlem
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 348 inlägg
Det står i mitt inlägg.D Daniel 109 skrev:
Det är fakta, inte tolkning, att du påstår att två saker är fel utan någon förklaring till varför. Om du inte orkar förklara kan du lika gärna låta bli att svara öht. Det här är ett forum, inte din privata polisstation.D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Jag har förklarat det ett flertal gånger.
3-fas laddning på elbilar kan man principiellt se som 3 st 1-fas laddare ihopbyggda. Så ansluter du en sån elbil med 3-fasladdning men använder en 1-fas kabel mellan bil och laddbox kommer den bara dra ström vi en av faserna. Så då blir det en lägre effekt (och därmed längre laddtid). Sen finns det elbilar som då ökar på laddströmmen på den enda fasen en del men det är olika mellan olika elbilar.F fsn skrev:
Men generellt så går det få ned effekten genom inställningar i bil/laddbox eller att gå över till 1-fas laddning via att använda t ex en 1-fas kabel..
De flesta laddboxar jag stött på går också att "strömbegränsa" antingen via mjukvara/app eller ställbara vippomkopplare inuti själva laddboxen.
Notera att enfasladdning på 1,4 kW blir väldigt mycket värme för lite laddning av batterierna när det är kallt ute. Ju högre laddeffekt desto lägre förluster (lite förenklat, jag vet).
Det är då bättre att ladda med 3,7 kW i 20 minuter och sedan vänta 40 minuter innan du laddar 20 minuter igen. Bara ett tips från coachen.
Det är då bättre att ladda med 3,7 kW i 20 minuter och sedan vänta 40 minuter innan du laddar 20 minuter igen. Bara ett tips från coachen.
Jag vet precis vad man kan eller inte kan. Kan du bara svara på om du tycker att det går att ladda med 1kW? Det står dig fritt att ladda med en eller flera faser.S skogstomten skrev:3-fas laddning på elbilar kan man principiellt se som 3 st 1-fas laddare ihopbyggda. Så ansluter du en sån elbil med 3-fasladdning men använder en 1-fas kabel mellan bil och laddbox kommer den bara dra ström vi en av faserna. Så då blir det en lägre effekt (och därmed längre laddtid). Sen finns det elbilar som då ökar på laddströmmen på den enda fasen en del men det är olika mellan olika elbilar.
Men generellt så går det få ned effekten genom inställningar i bil/laddbox eller att gå över till 1-fas laddning via att använda t ex en 1-fas kabel..
De flesta laddboxar jag stött på går också att "strömbegränsa" antingen via mjukvara/app eller ställbara vippomkopplare inuti själva laddboxen.
Eftersom minimi enligt standard (jag har koll då jag byggt flera laddboxar) är 6A på en fas så är det tiden man får använda om man skall komma under 6A*230V=1,4kW.
Använder man tiden så kan man komma ned till 1kW genom att ladda på 1,4kWh/43min=1kW
Det största missförståndet som folk verkar göra är att tro att man skall minska momentaneffekten under en timme när det är medeleffekten under en timme som man skall hålla nere. Det innebär att jag kan bränna all effekt (relativt föregående rekordtimme) under första minuten (om det går rent teoretiskt) så länge som jag inte använder något mer under de återstående 59 minuterna.
Använder man tiden så kan man komma ned till 1kW genom att ladda på 1,4kWh/43min=1kW
Det största missförståndet som folk verkar göra är att tro att man skall minska momentaneffekten under en timme när det är medeleffekten under en timme som man skall hålla nere. Det innebär att jag kan bränna all effekt (relativt föregående rekordtimme) under första minuten (om det går rent teoretiskt) så länge som jag inte använder något mer under de återstående 59 minuterna.
så om det är minuspriser 3 dagar och man då laddar bilen duschar tvättar kör torktumlare lagar mat blir man då straffad med effektskatt? dom tar ju ingen hänsyn till när effekten ökar eller har jag fel.Boilerplate4U skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
Man måste inte nödvändigtvis duscha och laga mat samtidigt. 😉K Kurtan2020 skrev:
Men seriöst, du kan ju duscha en tid och värma vattnet en annan. Ladda bilen behöver man kanske inte göra när man lagar mat.
Exakt hur ditt elbolag gör kan vi inte säga utan att veta vilket det är, men det är vare sig en skatt eller har något med ökning att göra.
Jodå, många familjer måste nog effektivisera och göra 2 saker samtidigt, laga mat och duscha t ex. För att det inte ska bli allt för sent för de små. Och jo, då blir man straffad.Fairlane skrev:
Man måste inte nödvändigtvis duscha och laga mat samtidigt. 😉
Men seriöst, du kan ju duscha en tid och värma vattnet en annan. Ladda bilen behöver man kanske inte göra när man lagar mat.
Exakt hur ditt elbolag gör kan vi inte säga utan att veta vilket det är, men det är vare sig en skatt eller har något med ökning att göra.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
Blir man?G Ganescha skrev:
Om man duschar och lagar mat samtidigt och värmer vattnet senare?
Eller har du genomströmningsvärmare?
Btw jag har barn och det har aldrig varit något problem med att planera matlagning och duschande.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa renoveringsobjekt med barnfamilj
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.