202 634 läst · 2 659 svar
203k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Känns ju som en mer rimlig modell än den Ellevio infört! Ingen, absolut ingen kan väl påstå att topplasttimme infaller 21-22 en lördag i Maj, eller någon annan månad heller för den delen, oavsett dag!F fsn skrev:GöteborgEnergi har presenterat en alternativ effektavgiftsmodell. Dom har sen nästan 4 år en modell med effektavgift dygnet runt på 45kr/kW och en överföringsavgift på 25 öre samt en fast avgift på 185kr/månad
Nu erbjuder dom en modell med effektavgift på 132kr/kW vardagar mellan 07-20 med en överföringsavgift på 7,5öre. Detta gäller 1Nov-31Mars.
Effektavgiften 1April-31Okt är noll kr/kW
Upp till detta så har man en fast avgift och storleken på den får man välja själv, det är bara att bestämma sig för om man vill begränsa sig på 6kW, 14kW eller 43kW i medeleffekt över en timma och detta gäller dygnet runt, året runt. Går man över timmedeleffekten 3ggr (oklart om det är 3ggr/månad, år eller någonsin) så blir man tillbakaflyttad till ”ordinarie prismodell”. Fasta avgifterna för de olika effektmodellerna är 182,5kr/mån, 342,5kr/mån och 927,50kr/mån.
Räknar man på det så så skulle detta gynna mig både på 6kW- och 14kW fast avgift. Jag har senaste året 14 st tillfällen över 6kW men det handlar inte i nåt av fallen om mer än 7kW. Frågan är om man skall ”späka sig” och välja 6kW-alternativet eller om man skall vara bekväm och välja 14kW? Vet att vi löser 6kW då vi kommer att hantera både drift av pool och laddning av bilar med solpaneler, finns ett ynkligt batteri med som kommer att kinna kapa nån topp om det behövs. Men det hade varit bekvämt att kunna bursta billaddning på vintern när priserna fladdrar mycket.
Nackdelen är att hela smällen kommer på vintermånaderna för den som har eluppvärmt.lsoderlund skrev:
Men spännande att det kommer in ytterligare en modell på scenen.
Jovisst.pacman42 skrev:
En VVB, eller värmepump, startar efter någon eller några minuter efter att vattnet börjar tappas ut, dvs strax efter att man startat duscha.
Det går att på en nyare enhet ställa med vilken hastighet (effekt) som man vill att enheten ska återvärma vattnet.
En kort dusch kan ta 10-15 minuter för enheten att återställa temperaturen.
I exemplet Göteborg Energi behöver man alltså starta duschen typ 06:45 för att slippa effektavgift.
Värre då med Ellevio där effekttaxan går in redan kl 06:00.
Vem går upp och duschar senast kl 05:45, vardag som helgdag året runt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
De flesta VVB har väl någon form av hysteres och värmer bara när när temperaturen gått under en viss tröskelnivå.
Vår inbyggda i värmepumpen körs med timer på natten och det räcker oftast hela dagen, om det skulle falla under en minstanivå värmer den på lite.
Vår inbyggda i värmepumpen körs med timer på natten och det räcker oftast hela dagen, om det skulle falla under en minstanivå värmer den på lite.
Ja, om vi med ”fritt” menar 1920kr så är det så.B Boende45 skrev:Om effektavgiften vintertid mellan kl 20 - 07 är noll känns det som en ganska rimlig avgift som till stor del går att undvika. Det finns alltså 11h varje dygn som elbilar kan laddas ”fritt”.
De vuxna i ett hushåll bör också kunna duscha en bit före kl 07.
Då är det endast matlagning kvar som nödvändig topp varje dygn. Går att fixa med en tillfällig automatisk temperatursänkning för värmesystemet.
Dock inte en chans i helvetet att det är duschat innan kl 07. Det spelar dock ingen roll, bergvärmepumpen drar ca 2500W.
Detta ser ut som en modell som är lite verklighetsanpassad för att fungera med elbil. Jag har alltid varit rätt säker på GöteborgEnergis ”ädla syfte” och balans som ett kommunalt bolag, det är inga gamar (jag vill samtidigt poängtera att jag inte på nåt sätt är en kommunist bara för att jag tycker att GöteborgEnergi faktiskt sköter sitt uppdrag som nätägare). Den är däremot lite komplicerad i sitt upplägg. Med tanke på vissas omförmåga att ta in den grundläggande kring effektavgift (ingen nämnd men de flesta vet nog vem eller vad jag menar) så vill man ju inte ens drömma om vilka missförstånd det blir runt en sån här modell.lsoderlund skrev:
Hej Boilerplate4UBoilerplate4U skrev:
Och utöver detta finns även de så kallade "flaskhalsavgifterna" som samlas på hög. Svenska kraftnät uppgav att de hade 62 miljarder kronor i ackumulerade flaskhalsintäkter den 30 november 2024. Dessa medel är avsedda att användas för att stärka elnätet men har ännu inte kommit konsumenterna till nytta trots att det var syftet från början.
I ditt inlägg #2 088 så skrev du;” de så kallade "flaskhalsavgifterna" som samlas på hög” och du undrade du hur pengarna var tänkta (planerade) att användas.
I dag (2025-02-26) ”svarade” Svenska Kraftnät dig i EKOT 12.30-12.55, Sveriges Radio
https://www.sverigesradio.se/
Ni som är intresserade kan börja lyssna ca 12.45 i EKOT
Hej Boilerplate4U
Här finns en direktlänk till inslaget igår där Peter Wigert från Svenska Kraftnät berättar att ”projekten snart in i en fas där flaskhalspengarna kan användas.”
”Svenska kraftnäts pengaregn: Miljarder från elkunder”
Publicerat 2025-02-27 kl 20.05
Här finns en direktlänk till inslaget igår där Peter Wigert från Svenska Kraftnät berättar att ”projekten snart in i en fas där flaskhalspengarna kan användas.”
”Svenska kraftnäts pengaregn: Miljarder från elkunder”
Publicerat 2025-02-27 kl 20.05
- Svenska Kraftnät kommer få in 144 miljarder kronor i så kallade flaskhalsinkomster de närmsta tio åren, enligt en ny prognos från myndigheten. Redan finns 65 oanvända flaskhalsmiljarder.
- Just nu är omkring 400 projekt igång som går ut på att bygga nät. Enligt Peter Wigert, finansdirektör på Svenska Kraftnät, så kommer många av projekten snart in i en fas där flaskhalspengarna kan användas.
- ”När vi går ur 2035 bedömer vi att det här kontot är noll”, säger Peter Wigert.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Nej, det gjorde jag inte. Läs inlägget igen.M Martin Lundmark skrev:
IGEN: Bolagen får inte själva bestämma fritt över hur pengarna används, vilket var huvudfrågan. Jag bryr mig inte om vad och hur du vill upplysa allmänheten i denna tråd men sluta rikta irrelevanta inlägg mot mig.M Martin Lundmark skrev:
Boilerplate4U skrev:
Hej Boilerplate4UBoilerplate4U skrev:
När vi skriver här på byggahus så gör vi det för att hjälpa (var)andra.
Jag har gett länkar till det du skrivit och till det som Svenska Kraftnät förmedlat.
Därigenom så kan var och en ta del av detta.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Jag har redan förklarat för dig flera gånger att man inte själv bestämmer över pengarna. Vad man sedan vill använda dem till är en helt annan fråga.
Som jag sa har jag inga problem med vad du skriver så länge du inte blandar in mig i något som är irrelevant för det som har diskuterats.
Som jag sa har jag inga problem med vad du skriver så länge du inte blandar in mig i något som är irrelevant för det som har diskuterats.
Redigerat:
Bara en stor bluff alltihopa eftersom sverige har ett jätteöverskott av el som dom säljer utomlands och elbolagen får nya sköna miljarder att dela ut till ägarna och vi vanliga kunder bara får bita i det sura äpplet.B Boende45 skrev:En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.
Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.
Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.
Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 225 inlägg
Jag har nyss haft en dialog med Ellevio och där framkom att de är mycket måttligt intresserade av att kapa några effekttoppar i nätet, fast det sa de ju inte så här tydligt... Dom har nog räknat med att tjäna mer pengar ja.
Det har absolut ingen med effektavgiften på elnätet att göra. Du har fullständigt missat syftet.K Kurtan2020 skrev:
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa renoveringsobjekt med barnfamilj
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.