179 330 läst · 2 331 svar
179k läst
2,3k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Med ca 1,2 kWh el i batteriet varje timme mellan kl 22 - 06 med Ellevios regler blir den totala fyllnadsgraden lite låg.pacman42 skrev:
Notera att enfasladdning på 1,4 kW blir väldigt mycket värme för lite laddning av batterierna när det är kallt ute. Ju högre laddeffekt desto lägre förluster (lite förenklat, jag vet).
Det är då bättre att ladda med 3,7 kW i 20 minuter och sedan vänta 40 minuter innan du laddar 20 minuter igen. Bara ett tips från coachen.
Om man laddar i 30 minuter under varje heltimme får man i alla fallca 15 kWh i batteriet under natten.
Hur blir förlusterna vid minusgrader ute? Hinner batteriet förlora i temperatur på en halvtimme?
Bra för dig, men tror knappast vi lever exakt samma liv och har samma förutsättningar.Fairlane skrev:
Det är vådan av effektaxan, man ska bli nattmäniska. Kliva upp på natten, sätta på TM, vänta tills den är klar och sen köra igång TT. Så den normala dygnsrytmen ska utgå enligt en massa skribenter på forumet.
Enligt många så ska det till en massa elektroniska styrningar för att parera uttaget, inte alla som är bekväma med att hadet så. Nu kommer säkert att det går att ställa start på nästan allt i vitvaror. Men för egen del,skulle aldrig starta uppnågot som använder vatten utan uppsikt. Vad händer, ni ligger och sover och en läcka blir, kan bli en häftig vattenskada, med kanske många m3 som plaskar i huset.
Enligt många så ska det till en massa elektroniska styrningar för att parera uttaget, inte alla som är bekväma med att hadet så. Nu kommer säkert att det går att ställa start på nästan allt i vitvaror. Men för egen del,skulle aldrig starta uppnågot som använder vatten utan uppsikt. Vad händer, ni ligger och sover och en läcka blir, kan bli en häftig vattenskada, med kanske många m3 som plaskar i huset.
Hur blev det för dig nu då? Du har ju tjatat om hur dyrt det kommer att bli och hur mycket man måste ställa om.J jonaserik skrev:Det är vådan av effektaxan, man ska bli nattmäniska. Kliva upp på natten, sätta på TM, vänta tills den är klar och sen köra igång TT. Så den normala dygnsrytmen ska utgå enligt en massa skribenter på forumet.
Upp med dina fakturor nu då, jan-feb 2024 mot 2025 så får vi se hur det slagit för dig.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 051 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 051 inlägg
Givetvis inte, men sätter man sig in lite i hur det är tänkt att fungera tror jag oron släpper för många. Folk gör sig en bild i huvudet att en kopp kaffe kommer kosta 100 kr, att man måste tvätta mitt i natten, etc och verkligheten är sällan så.G Ganescha skrev:
Många, inte alla, kan till exempel ställa att varmvatten produceras vissa tider. Då är det ingen om alla barnen ska duscha samtidigt som matlagningen pågår, då ingen el går till att värma vatten just då.
Jag har läst några som varit oroliga och som sen kommit tillbaka och skrivit att de faktiskt inte alls fick höjt, snarare sänkt.
Varmvattnet är intressant.Fairlane skrev:
Givetvis inte, men sätter man sig in lite i hur det är tänkt att fungera tror jag oron släpper för många. Folk gör sig en bild i huvudet att en kopp kaffe kommer kosta 100 kr, att man måste tvätta mitt i natten, etc och verkligheten är sällan så.
Många, inte alla, kan till exempel ställa att varmvatten produceras vissa tider. Då är det ingen om alla barnen ska duscha samtidigt som matlagningen pågår, då ingen el går till att värma vatten just då.
Jag har läst några som varit oroliga och som sen kommit tillbaka och skrivit att de faktiskt inte alls fick höjt, snarare sänkt.
Vad jag förstår så krävs en ny installation, en kontaktor eller liknande för att styra VVB drift i perioder/schemaläggning?
Hur enkelt är det att få till och vad kostar det?
De flesta kan justera temperaturen på vattnet i VVB enligt inställning ECO, NORMAL eller KOMFORT, men det är ju en annan sak.
skrev någon tråd om där jag frågade hur folk styrde sitt varmvatten till natten, blev i princip dumförklarad där
Man påstod att man inte kommer tjäna något på det och att man blir sjuk av att tvätta händerna i kallt vatten ( vilket är skitsnack rakt igenom). Men inte helt ovanligt med sådana personer här inne. Nu blir det inte ju inte enbart kallvatten bara för att man styr det till natten, det förstår även jag därför frågade jag för anläggningen min är ny. Men något svar på min fråga i tråden blev det inte så orkade inte fortsätta efter folk ordbajsat ner tråden.
Kan styra mitt varmvatten till nattetid idag då jag har en ny anläggning. På min gamla VVB hade jag inte kunnat göra det.
Man påstod att man inte kommer tjäna något på det och att man blir sjuk av att tvätta händerna i kallt vatten ( vilket är skitsnack rakt igenom). Men inte helt ovanligt med sådana personer här inne. Nu blir det inte ju inte enbart kallvatten bara för att man styr det till natten, det förstår även jag därför frågade jag för anläggningen min är ny. Men något svar på min fråga i tråden blev det inte så orkade inte fortsätta efter folk ordbajsat ner tråden.
Kan styra mitt varmvatten till nattetid idag då jag har en ny anläggning. På min gamla VVB hade jag inte kunnat göra det.
Är det inte enklast att först styra de produkter man har, om funktionen finns, t.ex. disk, tvätt, etc, med timer, våra har den möjligheten. Och vi vid nyinköp av olika förbrukar välja de med den funktionen.
Ska inte behöva vara så svårt om man vill det den dagen vi får effekttaxa.
Men varje fastighet och familj har ju olika förutsättningar, även vad man prioriterar.
Ska inte behöva vara så svårt om man vill det den dagen vi får effekttaxa.
Men varje fastighet och familj har ju olika förutsättningar, även vad man prioriterar.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 051 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 051 inlägg
Jag skulle säga att det beror helt på vad man har för grejer och kompetent. Det finns det som byggt styrning för en struntsumma. Sen har många kanske en värmepump idag som går att styra etc. Men visst finns det de som inte kan göra så mycket, absolut. Om det är ett straff kan man ha olika åsikter om, men det är det vanliga när kostnader ska fördelas annorlunda så kommer alltid något känna sig drabbad. Dennsom kommit överens en fin gammal hyresrätt i Stockholms innerstad blir gärna upprörd när hyran på deras billiga hyresrätt höjs mer procentuellt än lägenheten i förorten. Rätt eller fel.B Boende45 skrev:Varmvattnet är intressant.
Vad jag förstår så krävs en ny installation, en kontaktor eller liknande för att styra VVB drift i perioder/schemaläggning?
Hur enkelt är det att få till och vad kostar det?
De flesta kan justera temperaturen på vattnet i VVB enligt inställning ECO, NORMAL eller KOMFORT, men det är ju en annan sak.
Hej
Jag saknar, att man i debatten om kostnader för vår elförsörjning, inte kan separera köpet av elenergin från transporten av elenergin. Det är två separata affärer.
Jag saknar dessutom, när det gäller effektavgiften i elnäten, förståelse för att det är spänningsvariationerna i distributionsnäten närmast villorna, som många gånger sätter gränsen hur mycket effekt som kan distribueras i elnäten, utan att man behöver bygga om de redan byggda elnäten.
Jag skulle önska att jag förstod hur ”lokaliseringssignaler” som föreslås i detta inlägg ”Spotpris och effekttariffer måste samordnas”, på ”Second Opinion” kan hålla nere kostnaden för nätförstärkningar i distributionsnäten.
https://second-opinion.se/spotpris-och-effekttariffer-maste-samordnas/
Men ni kan kanske förklara hur ”lokaliseringssignaler” fungerar, och om det skulle kunna hålla nere behov av ombyggnad?
Jag saknar, att man i debatten om kostnader för vår elförsörjning, inte kan separera köpet av elenergin från transporten av elenergin. Det är två separata affärer.
Jag saknar dessutom, när det gäller effektavgiften i elnäten, förståelse för att det är spänningsvariationerna i distributionsnäten närmast villorna, som många gånger sätter gränsen hur mycket effekt som kan distribueras i elnäten, utan att man behöver bygga om de redan byggda elnäten.
Jag skulle önska att jag förstod hur ”lokaliseringssignaler” som föreslås i detta inlägg ”Spotpris och effekttariffer måste samordnas”, på ”Second Opinion” kan hålla nere kostnaden för nätförstärkningar i distributionsnäten.
https://second-opinion.se/spotpris-och-effekttariffer-maste-samordnas/
Men ni kan kanske förklara hur ”lokaliseringssignaler” fungerar, och om det skulle kunna hålla nere behov av ombyggnad?
Med lokaliseringssignaler tolkar jag att förespråkarna syftar på information om lokal belastning. Dvs att man effektbegränsar vid de tillfällen det faktiskt behövs. Man måste inte dimensionera näten för att alla solceller levererar max på midsommardagen när alla dover ruset av sig. Om man kan begränsa effekten just då så kan man tillåta mer solceller i villaområdet utan förstärkningar. Det är en vettig teknisk lösning, men jag ser det inte som ett alternativ till effektavgift.
Se som vill samordna effektavgifter och elpris har nog inte förstått marknaden.
Visst skulle man kunna ha en mer dynamiskt nätkostnad, problemet är nog främst förståelsen. Folk förstår ju inte ens konceptet med effektavgift.
Visst skulle man kunna ha en mer dynamiskt nätkostnad, problemet är nog främst förståelsen. Folk förstår ju inte ens konceptet med effektavgift.
Jo det borde inte vara särskilt svårt att förse växelriktaren med en "kill-switch" som elnätsägaren kan manövrera vid för hög spänning i ett område. Alternativt ställa krav på batterier till en solcellsanläggning.D Daniel 109 skrev:Med lokaliseringssignaler tolkar jag att förespråkarna syftar på information om lokal belastning. Dvs att man effektbegränsar vid de tillfällen det faktiskt behövs. Man måste inte dimensionera näten för att alla solceller levererar max på midsommardagen när alla dover ruset av sig. Om man kan begränsa effekten just då så kan man tillåta mer solceller i villaområdet utan förstärkningar. Det är en vettig teknisk lösning, men jag ser det inte som ett alternativ till effektavgift.
Hej paralunP paralun skrev:
”High Tech” kan väl förespråkas, men innebär inte det som händer i omvärlden idag att vi bör tänka på att säkerställa att elförsörjningen och kommunikation fungerar säkert.
”Lansering av Sveriges nya strategi för cybersäkerhet”
https://www.fhs.se/arkiv/kalenderha...-sveriges-nya-strategi-for-cybersakerhet.html
Dataexpert: ”USA kan stänga ner Danmark på en timme”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...kan-stanga-ner-danmark-om-gronland-inte-saljs
Jo men nu skulle inte en "kill-switch" var särskilt svårt att få till i en växelriktare och säkert även utifrån cyber-säkerhet.M Martin Lundmark skrev:Hej paralun
”High Tech” kan väl förespråkas, men innebär inte det som händer i omvärlden idag att vi bör tänka på att säkerställa att elförsörjningen och kommunikation fungerar säkert.
”Lansering av Sveriges nya strategi för cybersäkerhet”
[länk]
Dataexpert: ”USA kan stänga ner Danmark på en timme”
[länk]
Samma tankar hade man i Belgien förra året.
https://www.tn.se/naringsliv/37560/...ing-av-solpaneler-samma-sak-vantar-i-sverige/
Populärt i forumet
-
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Deklarera passiv näringsverksamhet/jordbruksfastighet.
Förhandla nytt byggavtal - byggindex ?
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.