202 634 läst · 2 659 svar
203k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Har du termostatratt så är det billigt, måste du styra elen blir det dyrare. En HAN port läsare behövs oavsett om du har som mål att automatisera effektduckande. Jag kör en pulse som man får live data från molnet ifrån, men det finns ju även andra som inte kräver moln..B Boende45 skrev:Varmvattnet är intressant.
Vad jag förstår så krävs en ny installation, en kontaktor eller liknande för att styra VVB drift i perioder/schemaläggning?
Hur enkelt är det att få till och vad kostar det?
De flesta kan justera temperaturen på vattnet i VVB enligt inställning ECO, NORMAL eller KOMFORT, men det är ju en annan sak.
Jag har en mjukvaruimplementerad effektvakt till min 300L nibe från 2008. Jag har både servo för termostatratt och shelly+NC-kontaktor ifall bottenladdningen skulle bli iskall (så servot inte kan hindra uppvärming till 25 grader). Toppenladdningen är alltid 50+ grader. Samma som på en värmepumpsberedare. Kör legionellaprogram regelbundet också.
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
I övrigt styr jag bottenladdningens temperatur mot elpris, tid på dygnet osv.
Rött elpris. Blått måltemp på bottenladdning.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
Dvs samma saker som funnit länge i många produkter som ändå blir hackade...P paralun skrev:
Även om ryska hackar tar över?P paralun skrev:
Eller tror du inte det kan ske?
Här har ni en tråd om hur man bygger sin egen avläsare till elnätet (om man har den preferensen):Attitudeswe skrev:
Har du termostatratt så är det billigt, måste du styra elen blir det dyrare. En HAN port läsare behövs oavsett om du har som mål att automatisera effektduckande. Jag kör en pulse som man får live data från molnet ifrån, men det finns ju även andra som inte kräver moln..
Jag har en mjukvaruimplementerad effektvakt till min 300L nibe från 2008. Jag har både servo för termostatratt och shelly+NC-kontaktor ifall bottenladdningen skulle bli iskall (så servot inte kan hindra uppvärming till 25 grader). Toppenladdningen är alltid 50+ grader. Samma som på en värmepumpsberedare. Kör legionellaprogram regelbundet också.
[länk]
I övrigt styr jag bottenladdningens temperatur mot elpris, tid på dygnet osv.
Rött elpris. Blått måltemp på bottenladdning.
[bild]
- https://www.byggahus.se/forum/threa...rt-han-port-manga-namn-verkar-florera.384608/
Jag har ett hemmabygge som fungerar rätt bra, håller dock precis på att göra en ny iteration av den för att testa att använda CPUns inbyggda serieport istället för den mjukvaru-implementation jag använder just nu.
Saker blir hackade, men det drabbar oftast någon annan. Bekymret blir ju om elmätarna blir en väg till att störa samhällsfunktioner. Det är därför det är bäst med flera isolerade system. Slutar ett att fungera så innebär det inte att allt annat slutar att fungera över.
Här ligger också min huvudsakliga oro rörande mobilnäten, vi har snart nästan allting körandes över dessa och då måste tillgängligheten på näten gå mot 100%.
Här ligger också min huvudsakliga oro rörande mobilnäten, vi har snart nästan allting körandes över dessa och då måste tillgängligheten på näten gå mot 100%.
Jo men mobilnätet har ju ingen annan uppgift än att transportera mätvärden och det spelar ju ingen roll om mobilnätet går ner. Elmätarens räknar på ändå.pacman42 skrev:
Saker blir hackade, men det drabbar oftast någon annan. Bekymret blir ju om elmätarna blir en väg till att störa samhällsfunktioner. Det är därför det är bäst med flera isolerade system. Slutar ett att fungera så innebär det inte att allt annat slutar att fungera över.
Sen jovisst kan man spekulera om en "attackvektor" via mobilnätet men det har jag fullt förtroende att man täppt till.
Min NIBE S1256 är uppkopplad mot NordPool och prioriterar bort dyrtimmar. Borde vara lätt för NIBE att införa att den skall gå mer på natten och bara göra varmvatten då. Vi duschar på kvällen och då kan BVP göra nytt varmvatten nattetid. Några strömtrafo på inkommande så vet BVP när den inte ska köra hårt.
Jag tror de flesta får gå över till bv med smart styrning om man inte har ett nytt hus.
I övrigt fick jag just ett mail från Ellevio som visar att min effekttopp ligger något under grannarnas trots att vi har extremt varmt inomhus typ 25 grader. Så det hår att anpassa sig med full komfort men det krävs investeringar.
Jag tror de flesta får gå över till bv med smart styrning om man inte har ett nytt hus.
I övrigt fick jag just ett mail från Ellevio som visar att min effekttopp ligger något under grannarnas trots att vi har extremt varmt inomhus typ 25 grader. Så det hår att anpassa sig med full komfort men det krävs investeringar.
Jag som jobbar med mobilnätet är inte lika säker.P paralun skrev:
Njou... kollade lite på Kamstrup Omniapacman42 skrev:
"Hög datasäkerhet baserad på enskilda krypteringsnycklar och åtkomsthantering"
https://www.kamstrup.com/se-se/ellosningar/smarta-elmatare/meters/omnia-e-meter
Sen är säkert själva trafiken VPN-tunnlad mellan kund och nätägare.
Inget man av av förklariga skäl vill förklara djupare.
Har sett att man kan läsa från tibber pulse via lokal mqtt också. Moln funkar finnt för mig dock. Nån omstart av liveström per dag kan jag leva med - automatisk felhantering...pacman42 skrev:
Här har ni en tråd om hur man bygger sin egen avläsare till elnätet (om man har den preferensen):
- [länk]
Jag har ett hemmabygge som fungerar rätt bra, håller dock precis på att göra en ny iteration av den för att testa att använda CPUns inbyggda serieport istället för den mjukvaru-implementation jag använder just nu.
Det är ju oftast inte där svagheterna sitter, de sitter oftast i koden runtom och inte i säkerhetslösningarna i sig (oftast i alla fall). Problemet är att hittar du en svaghet så kan du ofta nyttja den fler gånger.P paralun skrev:
@lars_stefan_axelsson, några kommentarer rörande säkerheten i elnäten? Särskilt om man kopplar ihop dem med central srtyrning?
Jag antar att du har rätt bra kunskap i "området"... 😉
Jag antar att du har rätt bra kunskap i "området"... 😉
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 243 inlägg
Jaa... Jag har inte specialstuderat området, dvs inte forskat inom det, men har ändå följt forskningen lite inom SCADA-området. Vad gäller just elmätare så har jag suttit igenom åtminstone en presentation som visade att det "finns utrymme för förbättringar". Det rörde utlandet och där kunde man göra allt från att stänga av dem till att sätta eld på dem, och antagligen huset de satt i med. (Men de var ändå inte sämst. Det fanns andra delar av nätet som var ännu värre. Vindkraftverk kunde man t ex förstöra eller sätta eld på enbart genom ett cyberangrepp.)pacman42 skrev:
I Sverige så skall vi dock pga standardval osv. ligga lite bättre till, men jag skulle inte sätta några pengar (eller liv) på att tillräckligt kunniga aktörer skulle kunna hållas ute. Man får dock anta att de som sysslar med utpressningsattacker redan siktat in sig på denna bransch, och vi har inte sett några större angrepp, så helt nakna är vi inte.
Generellt så är det bättre ju sämre bransch man är i. Ju mer skit som händer desto bättre blir ansvariga på att skydda sig, jmf t ex banker, som är ganska duktiga, med "vi driver en hemsida på nätet"-folket som i många fall lämnar en hel del i övrigt att önska.
Det var en kort sammanfattning såhär i all hastighet.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
Varför vill man av förklarliga skäl inte förklara djupare? Security by obscurity?P paralun skrev:
Jag oroar mig inte direkt, men jag vet hur det fungerar med säkerhet. Det finns inget 100% säkert. Sårbarheter upptäcks dagligen i olika system, och det beror inte på att man inte försökt täppa till dessa.P paralun skrev:
Själv har jag ett någorlunda stort förtroende för att man har gjort ett rimligt försök att täppa till, men ingen som arbetar med frågorna (och har lite kunskap) kommer någonsin säga att man täppt till allt.P paralun skrev:
Stora bolag som har säkerhet som sin grej blir hackade och/eller hittar sårbarheter. Jag förstår dock att en okunnig lekman säger att det inte går.
Hej FairlaneFairlane skrev:
Själv har jag ett någorlunda stort förtroende för att man har gjort ett rimligt försök att täppa till, men ingen som arbetar med frågorna (och har lite kunskap) kommer någonsin säga att man täppt till allt.
Stora bolag som har säkerhet som sin grej blir hackade och/eller hittar sårbarheter. Jag förstår dock att en okunnig lekman säger att det inte går.
Jag försöker i möjligaste mån att vara ”autonom” d.v.s. att själv ha kontrollen över utrustning.
Där det går att undvika ”molnlösningar” väljer jag det.
Några har märkt det i mina inlägg här.🙂
När jag för drygt 10 år sedan började med att efterfråga detta, fick jag stark kritik (”oförstående bakåtsträvare”) nu har kritiken kraftigt minskat.
För många är det en stor lycka om allt kan styras via mobiltelefonen…
Tjänster
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa renoveringsobjekt med barnfamilj
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.