179 330 läst · 2 331 svar
179k läst
2,3k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Intressant, men har inte tibber. Om jag skaffar tibber och får deras mätare så får man använda deras port för att läsa av all data om sin egen förbrukning? Och helt enkelt pausa vvbn när man är under effektavgift och på väg att förbruka för mycket den timmen? Fin lösningAttitudeswe skrev:
I det stora hela med att stänga av något för att inte få en topp, kan ni glömma. Det enda som kan bli av det, är att en annan topp träder in. Oavsett hur ni styr förbrukningen så kommer topparna att finnas, det är omöjligt att undvika någon topp, som renderar i en extra effektavgift. Alla kommer att få betala en effektavgift. Enda sättet är att stänga brytaren, fram med fotogenköket för maten och hopprepet för värmen.
Men när brytaren sätts på, så kommer topparna som ett brev i brevlådan, är ju från noll det räknas då.
Hur ska en topp undvikas, det är alltid några W/kW på någon timma, som går över och då är det kört, om man har Ellevio, hur andra nätägare beräknar har jag inte kollat på. Klart det går att begränsa några toppars höjd med att stänga av något, men tro sig komma undan är nog inte att räkna med. Sen det med det,som dom kallar ett snitt ( medeltal ) är nog inte rätt. Hur dom kommit på den skalan kan man undra.
Tas det ut, ( nu är det omöjligt) 3 kW under en timma konstant , är det lika med 3 kW/h. Och tas det då ut 4 kW är det lika med 4kW/h under en timma. Men då ska det bli taxa för 4 kW/h, men det är bara 1 kW/h över, som jag anser är den del som ska bli effektaxa för, inte hela timman. Där har dom styrande fått ihop det bra.
Men när brytaren sätts på, så kommer topparna som ett brev i brevlådan, är ju från noll det räknas då.
Hur ska en topp undvikas, det är alltid några W/kW på någon timma, som går över och då är det kört, om man har Ellevio, hur andra nätägare beräknar har jag inte kollat på. Klart det går att begränsa några toppars höjd med att stänga av något, men tro sig komma undan är nog inte att räkna med. Sen det med det,som dom kallar ett snitt ( medeltal ) är nog inte rätt. Hur dom kommit på den skalan kan man undra.
Tas det ut, ( nu är det omöjligt) 3 kW under en timma konstant , är det lika med 3 kW/h. Och tas det då ut 4 kW är det lika med 4kW/h under en timma. Men då ska det bli taxa för 4 kW/h, men det är bara 1 kW/h över, som jag anser är den del som ska bli effektaxa för, inte hela timman. Där har dom styrande fått ihop det bra.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 051 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 051 inlägg
Hur kan det vara så svårt att förstå?J jonaserik skrev:I det stora hela med att stänga av något för att inte få en topp, kan ni glömma. Det enda som kan bli av det, är att en annan topp träder in. Oavsett hur ni styr förbrukningen så kommer topparna att finnas, det är omöjligt att undvika någon topp, som renderar i en extra effektavgift. Alla kommer att få betala en effektavgift. Enda sättet är att stänga brytaren, fram med fotogenköket för maten och hopprepet för värmen.
Enheten kW/h som du hittat på är helt fel.
En topp får man om effekten är högre än normalt. Effektavgift betalar man oavsett, men om om man kan jämna ut effekten kan man få ner avgiften utan att minska förbrukningen.
Effektavgiften är en omfördelning av nätkostnaden. Om du har jämn förbrukning blir det lägre totalavgift med effektavgiften än med den gamla modellen. Inte högre som du tycke tro.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 698 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 698 inlägg
Vi har inte effektavgifter här ännu (Vattenfall) men jag har ändå roat mig med att hålla lite koll på effektuttaget sedan vi fick ny elmätare.
I mars har den högsta effekttoppen varit 2,03 kW.
Då skall man veta att huset värms med enbart el (LLVP). Det snålas inte med värmen. Varmvatten används i "normal" omfattning.
Motor- och kupévärnare har inte behövts så mycket eftersom mars varit mild och bilen används ganska sparsamt.
Tvättmaskin och t.ex. spis och just motor- och kupévärnare körs inte samtidigt. Lite eftertanke och effektavgifter är inget att oroa sig för som jag sagt flera gånger tidigare.
Då skall man veta att huset värms med enbart el (LLVP). Det snålas inte med värmen. Varmvatten används i "normal" omfattning.
Motor- och kupévärnare har inte behövts så mycket eftersom mars varit mild och bilen används ganska sparsamt.
Tvättmaskin och t.ex. spis och just motor- och kupévärnare körs inte samtidigt. Lite eftertanke och effektavgifter är inget att oroa sig för som jag sagt flera gånger tidigare.
Det låter för bra för att vara sant, du kanske menar 2kw gånger tre faser, dvs 6kw? Bara varmvattenberedaren lär ju vara på minst 3kw om det är en väldigt klen variantN Nalleman64 skrev:Vi har inte effektavgifter här ännu (Vattenfall) men jag har ändå roat mig med att hålla lite koll på effektuttaget sedan vi fick ny elmätare.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 698 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 698 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 429 inlägg
Bra jobbat!N Nalleman64 skrev:Vi har inte effektavgifter här ännu (Vattenfall) men jag har ändå roat mig med att hålla lite koll på effektuttaget sedan vi fick ny elmätare.
Jag hade otur och fick en smäll 12e och 13e mars som drog iväg min nivå nästan 1kW, så ligger på 2,5kW för mars på Ellevio nu. Utan den dagen hade jag legat på 1,8kW
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 698 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 698 inlägg
Det var 2,02 kW,den första dagen i månaden också, (inte 2,03 som jag skrev tidigare) som är min topp i mars. Ligger de flesta dagar inte högre än 1,5 - 1,6 kW.Rabbithole skrev:
Så länge det mäts per timme är det ju lugnt. Går man över till mätning per 15 minuter blir det givetvis lite mera tajt.
Problemet är att du har uppfunnit en egen beräkningsmodell som inget elnätsbolag använder sig av. Synd att du inte kommer loss från dina tankebanor och faktiskt läser på hur det funkar.J jonaserik skrev:Sen det med det,som dom kallar ett snitt ( medeltal ) är nog inte rätt. Hur dom kommit på den skalan kan man undra.
I Ellevios app är det enkelt att se och första hur effektdebiteringen funkar. Ex från en av mina fastigheter,

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, jäklar där ser man. Bra jobbatN Nalleman64 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 429 inlägg
Med ett batteri kan man jämna ut låga effekttoppar och få bara 1kw som topp. Om du har 2kwh som medel, skaffa ett 2kw batteri och låt batteriet stå för 1kw under den timmen, ladda batteriet med det som är kvar när din övriga förbrukning är under 1kw.
Behövs inte enormt stora batterier som 9kwh eller 20kwh som de säljer med grönt avdrag som kostar 80 000kr. De är till för att klippa effekttoppar som är högre kanske pga elbilsladdning.
Räcker faktiskt med 1kwh batteri tex vanlig lifepo4 på 100Ah, för att minska en topp med batteriets urladdadningskapacitet. 2kwh batteri kan ge dig 1kw under en timme. Köp bara ett 24v batteri, de funkar bättre med växelriktare som kostar ca 5000kr.
Hm jag undrar, vår förbrukning är ca 22kwh per dag, effektavgift mellan kl 7 och 19, kallare månader 135kr per kw.
Med ett 16kwh batteri, kan vi ta 0 effektavgift under dagen bara köra med batteriet, men ännu bättre jag kan skicka ut till nätet kanske 1kwh, så då får elbolaget 135*-1 alltså betala mig 135kr varje månad för effektavgiften. Hehe.
Behövs inte enormt stora batterier som 9kwh eller 20kwh som de säljer med grönt avdrag som kostar 80 000kr. De är till för att klippa effekttoppar som är högre kanske pga elbilsladdning.
Räcker faktiskt med 1kwh batteri tex vanlig lifepo4 på 100Ah, för att minska en topp med batteriets urladdadningskapacitet. 2kwh batteri kan ge dig 1kw under en timme. Köp bara ett 24v batteri, de funkar bättre med växelriktare som kostar ca 5000kr.
Hm jag undrar, vår förbrukning är ca 22kwh per dag, effektavgift mellan kl 7 och 19, kallare månader 135kr per kw.
Med ett 16kwh batteri, kan vi ta 0 effektavgift under dagen bara köra med batteriet, men ännu bättre jag kan skicka ut till nätet kanske 1kwh, så då får elbolaget 135*-1 alltså betala mig 135kr varje månad för effektavgiften. Hehe.
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Deklarera passiv näringsverksamhet/jordbruksfastighet.
Förhandla nytt byggavtal - byggindex ?
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.