31 308 läst · 642 svar
31k läst
642 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Ja, principiellt har du rätt, men det tar 5-10 minuter att tanka dieselbilen.Fairlane skrev:
Och hur långt ska man egentligen driva detta? En mkt stor del jämnas ut av att ingen startar värmepump, vvb eller ugnen samtidigt som någon annan. Volatiliteten på elpriset gör att en del (långt ifrån alla har kollen, viljan eller kompetensen), försöker att utnyttja de lägsta priserna hela tiden.P pmd skrev:
Utan de allra flesta styr kanske vvb mot natten och sedan låter de bli att ladda elbil och tvätta o diska ifall priset verkar högre än normalt. Enligt statistiken är det väl inte ens 20% av villakunderna som har spotpris.
Ellevio såg att 1.5% av topparna förskjöts när effekttaxa infördes. Det visar ju på precis samma sak. Det är inte kärnteknisk reglerteori som används när folk använder el.
Och om det vore troligt iaf så hade det iaf någonstans, vid extremkyla, eller vid soligt väder sommartid, lett till störningar vid det här laget. Det har vi inte sett till. I början av en utveckling så är sådant vanligare än efter tid med problem som enätsbolagen efterhand blivit medvetna om den hårda vägen.
Attt det kan bli spänningsvariationer i delar av lokalnät är en realitet som jag tycker är logisk. Men där slutar min rimlighetsnivå.
Att det här skulle ge några stora överlagrade problem är helt enkelt inte troligt.
Eller finns det prognoser som visar att folk iaf om några år kommer att nörda ner sig med HA och Tibber allihop som tex Pacman?
När det gäller elbilsladdning så finns det tjänster nu som är tänkta att aggregera laddning till tider när lasten är låg, priset är lågt, och....ingen annan laddar? Blir ju inte mkt aggregering av det..
Ändå verkar SvK betala för nätstöttning så att bolagen kan ge några korvören i rabatt på elen om man låter det styras centralt.
Jag har svårt att tänka mig att det nånsin är tänkt att varje liten parameter ner i lokalnäten ska tas hänsyn till. Och därmed skulle ju aggregeringstjänster per definition egentligen förbjudas.
Det hänger inte ihop helt enkelt.
HejP pmd skrev:Idealiskt skulle ett styrsystem mäta effekten kontinuerligt och dra ner laster som inte är "viktiga" vid varje givet tillfälle. Det kräver förstås en hel del heuristik för att sätta vikter på olika laster vid olika tider, och sen ett reglersystem som kan använda denna heuristik.
Finns det sådana system att köpa? Jag är inte främmande för att programmera sådant, men har har ingen lust att göra det numera så jag köper hellre ett färdigt system.
I mitt exempel talade jag om spis och ugn inte all den utrustning som finns i hemmet
Utifrån mätningen den senaste julhelgen är inte ens säkert att det behövs
Timpris kommer att bli klart vanligare då alternativen är dyrare. Det i kombination med att elbilar och annat styrbart har prisstyrning inbyggt kommer att leda till att allt maxar vissa timmar. Det är således troligt att det blir betydande ökningar av toppeffekterna om inget sådant här införs.K karlmb skrev:Och hur långt ska man egentligen driva detta? En mkt stor del jämnas ut av att ingen startar värmepump, vvb eller ugnen samtidigt som någon annan. Volatiliteten på elpriset gör att en del (långt ifrån alla har kollen, viljan eller kompetensen), försöker att utnyttja de lägsta priserna hela tiden.
Utan de allra flesta styr kanske vvb mot natten och sedan låter de bli att ladda elbil och tvätta o diska ifall priset verkar högre än normalt. Enligt statistiken är det väl inte ens 20% av villakunderna som har spotpris.
Ellevio såg att 1.5% av topparna förskjöts när effekttaxa infördes. Det visar ju på precis samma sak. Det är inte kärnteknisk reglerteori som används när folk använder el.
Och om det vore troligt iaf så hade det iaf någonstans, vid extremkyla, eller vid soligt väder sommartid, lett till störningar vid det här laget. Det har vi inte sett till. I början av en utveckling så är sådant vanligare än efter tid med problem som enätsbolagen efterhand blivit medvetna om den hårda vägen.
Attt det kan bli spänningsvariationer i delar av lokalnät är en realitet som jag tycker är logisk. Men där slutar min rimlighetsnivå.
Att det här skulle ge några stora överlagrade problem är helt enkelt inte troligt.
Eller finns det prognoser som visar att folk iaf om några år kommer att nörda ner sig med HA och Tibber allihop som tex Pacman?
När det gäller elbilsladdning så finns det tjänster nu som är tänkta att aggregera laddning till tider när lasten är låg, priset är lågt, och....ingen annan laddar? Blir ju inte mkt aggregering av det..
Ändå verkar SvK betala för nätstöttning så att bolagen kan ge några korvören i rabatt på elen om man låter det styras centralt.
Jag har svårt att tänka mig att det nånsin är tänkt att varje liten parameter ner i lokalnäten ska tas hänsyn till. Och därmed skulle ju aggregeringstjänster per definition egentligen förbjudas.
Det hänger inte ihop helt enkelt.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Det kommer inte fungera om det inte går helt på automatik och kan alltså inte som idag bygga på att enstaka elspararentusiaster har som hobby att skjuta på tvätt och disk. Först måste denna automatik slå igenom före det alls kan påverka något på systemnivå. Ska vi gissa 15-20 år bort?
Annars blir det bara en massa Göranfall.
Annars blir det bara en massa Göranfall.
Med risk för att framstå som petimäter, det lär ju vara kvartspriser dock. Eller hur? Åtminstone till sommaren och framöver.D Daniel 109 skrev:
Nu är ju just detta dock ett EU-direktiv...P pmd skrev:jag är dock irriterad och gnäller över sakernas tillstånd. Jag är ett praktexempel på en "grumpy old man" och det beror, i det här fallet, på att svenska politiker har misskött energipolitiken i flera decennier.
Ibland tror jag att det hade varit bra om den offentliga sektorn inte hade lagt sig i elsystemets utformning alls. Då hade elnät bara byggts i tättbefolkade område och alla miljömuppar som älskar urban "förtätning" hade nog jublat …
HejS Snikholt skrev:
Här är möjligen en m bättre länk
https://ei.se/konsument/el/elnatsav...-effektavgift#svid12_7f13454a194d8545a5d13de5
Se under fliken; ”Solceller i kombination med effektavgifter - Hur fungerar det?”
Om vi nu återvänder till trådens rubrik så tar man här upp att solcellerna främst bör leverera elenergin till den egna villan
Batteriet hjälper till att klara detta
Redigerat:
Länken fungerade dock för mig. Jag vill dock förtydliga att det inte står i föreskrifterna att effekttariffen skall vara samma i upplänk som i nedlänk. Man kan ju mycket väl tänka sig att den kommer att vara lägre för producenterna. Men effekttariffen för sol produktion kommer ju att motivera att folk behåller elen själv med batterier.S Snikholt skrev: