33 551 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
… som sedan överklagas och vinns av nätbolagen. Det har vi sett förr.M Martin Lundmark skrev:
Och:
Eventuell kapacitetsbrist på konsumtionssidan för villakunder - känner du till många platser där transformatorer glöder och U< är under lägsta acceptabla nivå?
Nu är det iofs så att problemet snarare blir att spänningen riskerar att bli för hög och att solcellsanäggningar då stängs ned. Vilket kommer att orsaka ett ramaskri det också...S Snikholt skrev:
När man köpte diskmaskin för 10-15 år sen fick vi lära oss att tyska maskiner ofta har timer för att kunna senarelägga start och kunna spara på elräkningen. Vi i Sverige skakade på huvet tills vi fick tysklandspriser här också.D Daniel 109 skrev:
Det verkar ju som att elkunderna i U-länder elmässigt, som Tyskland och UK tex , har en helt annan tradition av att just styra förbrukning till vissa priser.
Men trots att de är rena U-länder jfrt med Sverige så har jag inte sett några rapporter om att de har problem i elnäten med att för många flyttar last till vissa timmar.
Inte ens nu med elbilarna.
Det vore väl inte för mkt begärt att de som skriekr sig hesa nu om hur hemskt allt blivit i våra elnät kunde visa iaf på några haverier eller elavbrott därifrån då iaf?
Och sedan kunde vi värdera här ifall det är relevant för våra svenska elnät.
Men det är kanske företagshemligheter?
Vilket ju är helt hål i huvet på lokal nivå.pacman42 skrev:
Länken fungerade dock för mig. Jag vill dock förtydliga att det inte står i föreskrifterna att effekttariffen skall vara samma i upplänk som i nedlänk. Man kan ju mycket väl tänka sig att den kommer att vara lägre för producenterna. Men effekttariffen för sol produktion kommer ju att motivera att folk behåller elen själv med batterier.
Och sådant sägs ju marknaden vara bäst på att hantera. Dvs elspot.P Pin skrev:Så tänker jag också. Det är endast de timmar där mest effekt tas ut som behöver åtgärdas. Om jag duschar kl 20 så duschar mina grannar troligen inte exakt samtidigt, eller lagar mat eller tvättar eller vad de nu gör. Om det är en topp kl 17-18 som är dimensionerande är det den vi ska jobba bort.
Det är som om jag stannar vid en bensinmack för att familjen ska kissa och det inte är kö till toaletten men bara en person får kissa gratis, de andra ska vänta en timme och sedan en timme till och ännu en timme.
Eller om jag inte får ladda elbilen så mycket jag vill vid en publik stolpe fast det är lediga platser. Jag ska ladda för en timmes körning och sedan stanna och ladda igen.
Allt detta styrs av statiska processer och det är som sagt endast vissa tider det blir kö eller överbelastning i systemet.
På grund av att när solen peakar mitt på dagen, är folk generellt inte hemmavid och kan absorbera den effekt som solpanelerna genererar.K karlmb skrev:
Säg att du har 14 kWp installerat, och du och 50% av dina grannar peakar detta runt 12-snåret, någon timme.
Behovet av effekt i ditt lokalområde är lågt - vad händer?
Jo spänningen stiger - lokaltrafon kanske dessutom manuellt har ställts in för att dämpa spänningen. Men vilket effekt får det? Jo att nätet är svagare när folk kommer hem och brassar på med matlagning och elbilar.
Samma problem får du nästa steg upp i nätet med automatiska lindningskopplare som far jojo.
Därför är det rimligt att utmatning av effekt som belastar nätet beläggs med särskild avgift, eftersom det ökar nätkostnader.
Du hade Tysklandspriser även för 10-15 år sen...K karlmb skrev:
Skillnaden var att se var låga så folk brydde sig inte.
Själv har jag alltid tänkt att senareläggning av start är av andra skäl, exempelvis inte maxa säkringen, eller att man kör på väg ut och inte vill köra när ingen är hemma etc.
Vilket alltså inte stämmer om man är medveten om att "U-länderna" hade lågt pris då också ...K karlmb skrev:
Har du letat?K karlmb skrev:
Det är ju en variant. Man väntar tills det blivit ett haveri som man kan peka på, istället för att i god tid varna för problemet som närmar sig.K karlmb skrev:
Jag vet inte om det är bättre, med det är ett alternativ helt klart.
K karlmb skrev:
Jo "ankkurvan" är en stor utmaning....S Snikholt skrev:På grund av att när solen peakar mitt på dagen, är folk generellt inte hemmavid och kan absorbera den effekt som solpanelerna genererar.
Säg att du har 14 kWp installerat, och du och 50% av dina grannar peakar detta runt 12-snåret, någon timme.
Jo spänningen stiger - lokaltrafon kanske dessutom manuellt har ställts in för att dämpa spänningen. Men vilket effekt får det? Jo att nätet är svagare när folk kommer hem och brassar på med matlagning och elbilar.
Samma problem får du nästa steg upp i nätet med automatiska lindningskopplare som far jojo.
Därför är det rimligt att utmatning av effekt som belastar nätet beläggs med särskild avgift, eftersom det ökar nätkostnader.
Fortum förklarar
https://www.fortum.com/se/el/radgivning/blogg/ankkurvan-en-utmaning-for-elsystemet
Hej karlmbK karlmb skrev:
När en kund är missnöjd med en vara då vänder han sig till leverantören.
Gällande elkraft till en villa och dess spänningsnivå, så vänder man sig till leverantören d.v.s. elnätsägaren.
Om kunden inte är nöjd med hanteringen från sin elleverantör gällande till exempel att spänningen i ” nätet under många år inte håller den standard som lagen säger, 230V +10%/-8%”
Då kan elkunden gå till Energimarknadsinspektionen.
Här ett exempel på detta; ”Vattenfall är everantör av el på lokalnätet i Färgelanda.
Det har visat sig att nätet under många år inte håller den standard som lagen säger, 230V +10%/-8%, vi har enligt Vattenfall själva stömdippar på en fas ner till 190V, trots att Vattenfall höjt spänningen i transformator så mycket dom kan utan att förstöra för andra kunder.”
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/problem-med-vattenfalls-lokal-nat/
Ska jag tolka ditt inlägg som att du skulle vilja få direkt information till dig gällande alla de elkvalitérelaterade bekymmer som, till exempel, uppstår med låg och hög spänning i de ca 150 elnätsföretagens distributionsnät i Sverige?
Genom insamlingen menar du då att, ”sedan kunde vi värdera här ifall det är relevant för våra svenska elnät”?
Och då var vi där igen. På hur många ställlen blir det nödvändigt att uppdatera lokalnätet? Är det 50 i hela landet ens? En nullitet.S Snikholt skrev:På grund av att när solen peakar mitt på dagen, är folk generellt inte hemmavid och kan absorbera den effekt som solpanelerna genererar.
Nej, men någon form av vederhäftig statistik vore på sin plats istället för anekdoter.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
När en kund är missnöjd med en vara då vänder han sig till leverantören.
Gällande elkraft till en villa och dess spänningsnivå, så vänder man sig till leverantören d.v.s. elnätsägaren.
Om kunden inte är nöjd med hanteringen från sin elleverantör gällande till exempel att spänningen i ” nätet under många år inte håller den standard som lagen säger, 230V +10%/-8%”
Då kan elkunden gå till Energimarknadsinspektionen.
Här ett exempel på detta; ”Vattenfall är everantör av el på lokalnätet i Färgelanda.
Det har visat sig att nätet under många år inte håller den standard som lagen säger, 230V +10%/-8%, vi har enligt Vattenfall själva stömdippar på en fas ner till 190V, trots att Vattenfall höjt spänningen i transformator så mycket dom kan utan att förstöra för andra kunder.”
[länk]
Ska jag tolka ditt inlägg som att du skulle vilja få direkt information till dig gällande alla de elkvalitérelaterade bekymmer som, till exempel, uppstår med låg och hög spänning i de ca 150 elnätsföretagens distributionsnät i Sverige?
Genom insamlingen menar du då att, ”sedan kunde vi värdera här ifall det är relevant för våra svenska elnät”?
EI skulle väl kunna hantera den informationen med tillräcklig sekretess om nu elnätsbolagen skäms så för sina uslaste delar? (Hur nu det kan ses som en affärshemlighet i ett monopol)