34 192 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Problemet är att skillnaden mellan max och min last blir större när min lasten till och med kan vara negativ. Med medför naturligtvis större variation i spänningen.
Ja så är det ju, så om man dämpar båda ytterligheterna kan jag möjligen köpa effekttariff som gäller åt båda håll. Men jag vidhåller att nyttan av den på konsumtionssidan är låg, och leder till ökade kostnader för många. i onödan.D Daniel 109 skrev:
För att ström skall gå i en riktning så måste man ha ett spänningsfall i den riktningen. Därför så måste spänningen höjas lokalt för att kunna mata åt det andra hållet, med spänningsfall i ledningar och transformator så blir då variationen mellan maximal konsumtion och negativ konsumtion (produktion) mycket större än vad den skulle vara annars. Det är svårt att få in denna variation inom 230V +-10%. Kraven på elnäten och de komponenter som ingår i dem har satts utifrån att konsumtionen inte skall vara negativ.
Det är den ytterst förenklade förklaringen. Sedan finns det många detaljer i det hela också.
Det är den ytterst förenklade förklaringen. Sedan finns det många detaljer i det hela också.
Bra förklarat.pacman42 skrev:
För att ström skall gå i en riktning så måste man ha ett spänningsfall i den riktningen. Därför så måste spänningen höjas lokalt för att kunna mata åt det andra hållet, med spänningsfall i ledningar och transformator så blir då variationen mellan maximal konsumtion och negativ konsumtion (produktion) mycket större än vad den skulle vara annars. Det är svårt att få in denna variation inom 230V +-10%. Kraven på elnäten och de komponenter som ingår i dem har satts utifrån att konsumtionen inte skall vara negativ.
Varför skulle den ge ökade kostnader för många när den inte alls påverkar den totala debiteringen?S Snikholt skrev:
Sen är också solceller problematiskt eftersom de saknar tröghet, och de samverkar. Ett moln som drar fram tex.pacman42 skrev:
Och de flesta sitter i samma väderstreck.
Det kan verkligen liknas med att alla maxar sin elbilsladdning, fast tvärtom.
Det är väl iofs inte konstigt.D Daniel 109 skrev:
En oförändrad total debitering kan ge en höjning för många och en sänkning för många, eller en höjning för många och en stor sänkning för färre etc.
Det givetvis dåligt om man har det bästa tänkbara systemet nu.
Kanske inte det bästa, men mitt tycke det mest rättvisa och förutsägbara.Fairlane skrev:
Snälla Martin,M Martin Lundmark skrev:Hej Karlmb
Vi är, som du ser, några här som är medvetna om problematiken, och även medvetna om hur elnät är uppbyggda.
Om det är så att du skulle sakna den insikten och upprepade gånger här sprider klagomål över ”anekdoter”, då är det väl närmast du som får ta rätt på, det du återkommande efterfrågar.
Här på byggahus försöker vi hjälpa varandra, inte skapa förvillelse, att vilseleda andra.
Även många andra här, har annat att göra ändå försöker de hjälpa andra här på byggahus.
Du upprepar åter och åter samma sak.
Jag uppmanar dig än en gång att skriva till Energimarknadsinspektionen och be dem att svara på dina frågor om ”anekdoter”?
Jag hänvisar även till det jag skrev i inlägg #345
Här på byggahus försöker vi hjälpa varandra, inte tvärtom
Du påstår, med tekniskt övertygande argument och stor kunskap, att det kan bli problem.
Jag håller med dig rent tekniskt i det du säger.
Du får ivrigt medhåll av 150 elnätsbolag som tycker det är bra att de får argument till att höja sina elnätsavgifter alternativt ta extra betalt av de som sägs orsaka nya kostnader.
Men pga affärshemligheter så stannar det där. Monopolbolag gömmer sig bakom "affärshemligheter" och vill inte visa upp annat än anektdoter. Och berättar ingenting om hurpass ofta dessa anektdoter ens kan prognosieras till att inträffa.
Du säger nu att jag sprider alternativfakta när jag klagar på detta.
Där står vi nu.