33 958 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Jaha så man har en jätte DC spänning och transformerar ner den? Du har nog rätt där förresten och jag fel.S Snikholt skrev:
Har för mig det finns en sån transformatorstation utanför Horbyn nånstans klädd i mylarplåt för att minska strålningen.
Edit: Det var längesedan jag satt på skolbänken
Att modellen ser olika ut ändrar inte på det jag skriver dock. Många kommer få billigare nätkostnad. Totala intäkter för nätbolagen kommer vara oförändrade jämfört med om dom inte införts, då man hade skruvat på andra bitar av sina avgifter istället.P Peter__1 skrev:Dennan4, Samma regler gäller inte överallt. Jag tror det var så att t.ex. min leverantör E.ON hade ändrat så att priset mellan 16-25 A fick samma avgift. Detta gäller just nu och kanske reglerna ändras vid införandet för privatkunder som oss i framtiden. Effekttariffer finns ju redan idag hos näringsidkare så det var detta jag refererade till.
Ja precis, överföringsmetoden kallas HVDC (High Voltage Direct Current)P Peter__1 skrev:
Många utlandsförbindelser är av denna typ.
Matningen till Gotland också.
Varför slänger man inte i en sån lina mellan Lappland och Skåne då?S Snikholt skrev:
I Östersjön alltså.
Men då kanske Svenska kraftnät vill ha ännu fler miljarder av oss?
Ja har jag tolkat E.ON´s modell rätt så sitter jag i klistret oavsett hur jag gör.Dennan4 skrev:
(Jag har solpaneler, funderade på batterier, bergvärmepump samt nya fönster men åker ändå på stryk när det blir vinter. Detta är orimligt fel!)
haha tror du på det?Dennan4 skrev:
Att elnätsbolagens totala intäkter ska vara oförändrade jämfört om effektavgift inte införts är en ren utopi.
Det är större chans att du vinner max belopp på triss tio gånger i rad än det sker.
Det som kommer att hända är att "opps det blev fel. Mänskligt misstag , fel på beräkningsmodellen.Vi gör justerar modellen och (ev) betalar tillbaka (om EI kräver det)"
Och enda gången EI lär säga "ni måste betala tillbaka" är om det blir löjligt fel 10-20% ökning fel ... det lär de nog elnätsbolagen komma undan med (enl hur EI har bedömt saker historiskt iaf)
Varför då? När elnätet är som mest belastat på vintern så hjälper du ju dig själv genom att ha lägre toppeffekt (värmepump och nya fönster), solpaneler hör inte hemma i diskussionen, batteri skulle kunna hjälpa att jä,mna ut förbrukningen. Du betalar för det du använder, precis som alla andra.P Peter__1 skrev:
Dyrt, kräver en miljard tillstånd, och tar tid.P Peter__1 skrev:
Fast det gör stamledningar i luft också.
Att överföringskapacitet i dagsläget saknas gör att SE1-2 "skyddas" från kontinentens elpriser.
I praktiken fungerar det så här:
Elproduktion i norr får betalt vad priset i SE1-2 är. När elen transporteras över elområdesgräns till SE3-4 blir den värd vad priset i dessa områden är och säljs där till kund.
Mellanskillnaden tar Svenska staten, via Svenska kraftnät. Detta kallas flaskhalsavgift.
Syftet med denna är att SVK ska använda dessa pengar till att antingen stödja ny produktion i söder, eller bygga ut överföringskapacitet.
Men det tar tid - och jag tror också att det finns en motvilja. För det som kommer att hända är att priserna kommer utjämnas mellan områden om vi bygger fler kablar - men det innebär att kontinentens priser slår igenom ända upp i norr.
Jag kan ju bara nämna som ett appropå att E.ON ger sina kunder rabatt om dom får leverera den rörliga delen el till sina kunder. Det är ju samma sak som att erkänna.... Ja vi vet vi tjänar mycket pengar på Er och Vi är bara ute efter att lura Er. Annars måste det ju finnas 2 olika spotpriser. Eller tänker jag fel?😂M MrDizzy skrev:haha tror du på det?
Att elnätsbolagens totala intäkter ska vara oförändrade jämfört om effektavgift inte införts är en ren utopi.
Det är större chans att du vinner max belopp på triss tio gånger i rad än det sker.
Det som kommer att hända är att "opps det blev fel. Mänskligt misstag , fel på beräkningsmodellen.Vi gör justerar modellen och (ev) betalar tillbaka (om EI kräver det)"
Och enda gången EI lär säga "ni måste betala tillbaka" är om det blir löjligt fel 10-20% ökning fel ... det lär de nog elnätsbolagen komma undan med (enl hur EI har bedömt saker historiskt iaf)
Lite väl förenklat kanske, man får betalt för det man producerar, men måste sedan betala för att få använda gränssnitten mellan elområdena. SE1&2 skyddas främst av denna avgiften i form av att det då blir billigare att sälja elen lokalt än att skicka den över "gränsen". Detta gör att priset i SE1&2 påverkas av tillgång och efterfrågan där den ytterligare efterfrågan som finns begränsas via flaskhalsavgifterna.S Snikholt skrev:Dyrt, kräver en miljard tillstånd, och tar tid.
Fast det gör stamledningar i luft också.
Att överföringskapacitet i dagsläget saknas gör att SE1-2 "skyddas" från kontinentens elpriser.
I praktiken fungerar det så här:
Elproduktion i norr får betalt vad priset i SE1-2 är. När elen transporteras över elområdesgräns till SE3-4 blir den värd vad priset i dessa områden är och säljs där till kund.
Mellanskillnaden tar Svenska staten, via Svenska kraftnät. Detta kallas flaskhalsavgift.
Syftet med denna är att SVK ska använda dessa pengar till att antingen stödja ny produktion i söder, eller bygga ut överföringskapacitet.
Notera nu att samma sak gäller vid kablarna ut ur Sverige. Problemet här är dock att det inte finns så mycket lokal produktion vilket gör att det som exporteras måste importeras, nu blir relationen mellan import och export till området väldigt relevant för vad priset hamnar på.