M
useless useless skrev:
Ok. Då vet du alltså att området runt skruvhålet inte ligger an mot navet? Varför påstår du ändå att det bara är skruven som fjädrar?
Ah shit! Läste inte tillräckligt noggrannt. Visst åt det hållet fjädra fälgen! Ber om ursäkt!!!

Det förklarar varför skruvens gângor ser ut som dom gör på fotot
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Som den skruven ser ut hade jag köpt en ny M12 skruv och testat den i alla hål i trummorna, innan jag börjat gänga.
Redan gjort. De går bara runt, även med handkraft.
 
J J-banan skrev:
Man kan inte bara byta hjulbultar, för det första skall den passa fälgen eller hade du tänkt borra upp den med?
För det andra skall det funka med konen att det är samma lutning eller skårad.
Byt hjullager så får du nya gängor eller sätt i en insats med rätt gänga
Vet inte om du läste det jag skrev om fälgar eller om jag var otydlig, men jag har kollat det. Konan är 60 grader, turligt nog finns den även i M14. Förstår inte riktigt vad nya hjullager skulle hjälpa med just det här problemet?
 
M
mikethebik mikethebik skrev:
Useless har rätt, en plåtfälg komprimeras inte i materialtjockleken, däremot flexar materialet inåt mot trumman och spänner fast fälgen.
Precis som en gammal plåtfälg på en bil, det är t.om. synligt för blotta ögat när man drar åt för hand.

Och en hjulskruv (om vi ska vara petimetrar i terminologin) mår nog inte så bra att minst två gånger per år hos oss sträckas och krympas för varje hjulbyte, hur många byter dessa med jämna mellanrum?

Inte helt ovanligt dock att dessa dras av, speciellt på Lexus.
Jepp, se ovan! Ber återigen om ursäkt!

Vad gäller skruva ur och i skruvarna vid däckbyte så utgår jag ifrån att biltillverkaren har med det i beräkningarna, annars bör/måste han skriva detta någonstans. Förr, på den gamla goda tiden fanns det instruktionsböcker med bilen så fanns det ju till och med angivet att/hur byta däck

Idag har vi ju lagar som gör att vi måste byta däck så skruvarna ska nog tåla det.
 
M MathiasFr skrev:
Ett alternativ kan ju vara att undersöka om ni inte kan göra fixturerna med ett slitstarkare material och använda "mjukare" skruvar, dvs slita ut skruvarna först. Enklare och billigare OM det är möjligt med bibehållen funktion för fixturerna. Bara en tanke ...
Vi försöker byta till massiva insatsgängor där det finns material för det och då minimerar vi problemen.
I övrigt ser vi Heli-coil som en tillfällig lösning tills vi kan göra en mer långsiktig åtgärd.

Sen finns det applikationer där Heli-coil är en mycket bra produkt och vi har montageavdelningar där vi monterar i bland annat aluminiumprodukter för flygindustrin.
 
M
useless useless skrev:
Ok. Då vet du alltså att området runt skruvhålet inte ligger an mot navet? Varför påstår du ändå att det bara är skruven som fjädrar?
Tar ett varv igen ....

Visste inte i detalj hur förbandet såg ut, useless fattade och påpekade detta.

Ur den synvinkeln så ser jag inte de problem som jag skrev om (inte tillräcklig fjädring osv.) så rent funktionsmässigt gissar jag (jepp gissar!) att det går aldeles utmärkt att rätt utfört att ersätta med en M14 allt annat lika. Jag skulle ändå själv inte göra det och det är förmodligen olagligt.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
OK, då har vi konstaterat det :D Nu ännu en fråga från en oerfaren gängare: behöver jag en pelarborr för att borra upp hålet eller kommer borret styra tillräckligt bra i det befintliga hålet om jag kör för hand?
 
Har du tillgång till en finns det ingen anledning att borra för hand.... Dessutom kan du gänga samtidigt, så blir det rakt också....
 
P-plats P-plats skrev:
Vi försöker byta till massiva insatsgängor där det finns material för det och då minimerar vi problemen.
I övrigt ser vi Heli-coil som en tillfällig lösning tills vi kan göra en mer långsiktig åtgärd.

Sen finns det applikationer där Heli-coil är en mycket bra produkt och vi har montageavdelningar där vi monterar i bland annat aluminiumprodukter för flygindustrin.
Kör med rostfria.Vi har en svetsvagga som fixtur som vi byter till olika dimensioner av och då byter vi paket och den fixturen är säkert 25 år och vi har inte bytt insatgängorna ännu.
 
M
joakim_j joakim_j skrev:
OK, då har vi konstaterat det :D Nu ännu en fråga från en oerfaren gängare: behöver jag en pelarborr för att borra upp hålet eller kommer borret styra tillräckligt bra i det befintliga hålet om jag kör för hand?
ok då tar vi ette varv igen ...... eller inte :)

Snälla tänk på vad du gör och vem som kan tänkas anvânda ditt släp i framtiden
 
joakim_j joakim_j skrev:
OK, då har vi konstaterat det :D Nu ännu en fråga från en oerfaren gängare: behöver jag en pelarborr för att borra upp hålet eller kommer borret styra tillräckligt bra i det befintliga hålet om jag kör för hand?
Vad är det för släpkärra?Kanske hittar ett ok på skroten.
 
M MathiasFr skrev:
Menar du trådskaparens skruvförband?

Jag är tvärsäker på att det inte handlar om kompression av plåtfälgens materialtjocklek utan om fjâdring i skruven. Jag är lika tvärsäker på att en M14 fjädrar mindre än en M12. Signifikant eller inte, vet ej. Men handlar det om ett typgodkännnande så i lagens namn spelar det ingen roll.
Titta på en plåtfälg, den har ett upphöjt område runt skruven som fjädrar in mot navet, som någon skrev är avståndet för kort mellan konan och navet för att få en vettig sträckning så det är så man löser det.

Med konan på skruven blir friktionen väldigt olika, dvs om allt är rent och nytt mot halvsmutsigt och skruvat några gånger fram och tillbaka.
Står det något i typgodkännande hur mötande ytor och gängor ska vara ner på mikroskopisk nivå, skulle inte tro det.
Dvs klämkraften som uppnås kan skilja en hel del även om allt är enligt typgodkännandet.
Den lilla skillnad i klämkraft och sträckning mellan M12 och M14 blir nästan garanterat mindre än ex renhet och ytjämnhet.

Dessutom, det är rätt stora marginaler vi pratar om, en skruv mindre är nog inga problem alls även med fullastad kärra och ganska hård körning.

Det är mycket man inte får göra här i livet, jag har kört mot rött när det kom en ambulans med blåljus på bakom, det fanns inget annat sätt att släppa förbi. Är du en sån som hade stått kvar och väntat på grönt?

Omvandlat till DISC analys, en blå persons syn på ett utfört projekt är att det enda som är viktigt är att alla rutiner och regler har följts än att resultatet blir bra.

Till TS: Borra och gänga, är du orolig så dra M14 15-20Nm extra, kolla bara så inte konan bottnar i navet.

Till Helicoilfantasterna:
Skillnaden mellan Helicoil och v-coil/recoil är sjukt stor, nästan halva utdragninsmomentet ur aluminium gods.
Så originalet är det man ska använda, det finns säkert andra bra fabrikat också, men billiga kopior är ofta skräp.
 
joakim_j joakim_j skrev:
OK, då har vi konstaterat det :D Nu ännu en fråga från en oerfaren gängare: behöver jag en pelarborr för att borra upp hålet eller kommer borret styra tillräckligt bra i det befintliga hålet om jag kör för hand?
Kan du montera delen i pelarborr, så att det blir rakt i förhållande till hålet? Annars tänker jag att det kan bli sämre än handhållet. Jag har inte sådan erfarenhet som många här har när det gäller uppborrning, men har borrat upp och gängat om ett bulthål (ok då, skruvhål) för hjulupphängningen under en bil, det gick utmärkt med handhållen maskin, då den centrerade och styrdes fint i gamla hålet. Men det kan nog också bero på hur skadat gamla hålet är.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du tillgång till en finns det ingen anledning att borra för hand.... Dessutom kan du gänga samtidigt, så blir det rakt också....
Har tyvärr inte det, men någon gång skall man ju införskaffa det... Men går det att göra för hand så väntar jag gärna en stund.
 
L Lilllen skrev:
Kan du montera delen i pelarborr, så att det blir rakt i förhållande till hålet? Annars tänker jag att det kan bli sämre än handhållet. Jag har inte sådan erfarenhet som många här har när det gäller uppborrning, men har borrat upp och gängat om ett bulthål (ok då, skruvhål) för hjulupphängningen under en bil, det gick utmärkt med handhållen maskin, då den centrerade och styrdes fint i gamla hålet. Men det kan nog också bero på hur skadat gamla hålet är.
Tja, man får väl utgå ifrån att pelarborren är rak om man köper en :) Men det kanske är lika bra att köra för hand då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.