Om det för övrigt är så att gängorna från början är gjorda direkt i bromstrumman vilken med största sannolikhet är gjorda i gjutjärn (säkert med rätt låg kvalitet också), är det ju inte överdrivet konstigt att gängorna slits ut..

Nu är jag ingen släpkärreexpert, men borde det inte vara bättre att byta ut den lösa skruven mot en fast med mutter istället?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om det för övrigt är så att gängorna från början är gjorda direkt i bromstrumman vilken med största sannolikhet är gjorda i gjutjärn (säkert med rätt låg kvalitet också), är det ju inte överdrivet konstigt att gängorna slits ut..

Nu är jag ingen släpkärreexpert, men borde det inte vara bättre att byta ut den lösa skruven mot en fast med mutter istället?
Ja, gamtricket är väl att kapa av skallen så mycket att den går fri på insidan och sedan sticka i den bakifrån med lämpligt fästmedel så den inte trillar ur vid däckbyte och sedan köra mutter.
 
M
Detta är ju sanslöst att läsa. Kör ni runt med sådana reparationer? Är det inte du Dan som bygger en sportbil? Ska den rulla på vägarna i framtiden eller är det en banbil ?
 
M MathiasFr skrev:
Detta är ju sanslöst att läsa. Kör ni runt med sådana reparationer?
Skulle det vara ett problem? Anser du det vanligt med olyckor på grund av dåligt reparerade bilar?
 
M MathiasFr skrev:
Detta är ju sanslöst att läsa. Kör ni runt med sådana reparationer? Är det inte du Dan som bygger en sportbil? Ska den rulla på vägarna i framtiden eller är det en banbil ?
Tja, inte är det en sport-släpkärra.. 😉

Skämt åsido, att borra ur hålet, och ersätta skruven med en lämplig hjulskruv;
Hjulskruv med gänga och räfflat huvud, diskussion om användning vid borrning och montering i gjutjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kan jag inte se som en direkt försämring, om alternativet är att borra upp och gänga ett hål i gjutjärn "för hand" ..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Tänker jag lite till så kan man ju även se att de du med andra gör heimlaga kan ju vara underlägg för att justera/ändra/komplettera säkerhetsföreskrifter och "regler" därför att man har testat i verkligheten och sedan verifierat tillräckligt för att göra "som man gör i verkliga livet". Visar det sig dock ett det kan vara farligt får man bita i det sura äpplet ...
M MathiasFr skrev:
Heimlaga:
Det är svårt att kommentera det du skriver. Det är saker jag håller med om och annat jag anser är fel.

Kortfattat så ska man arbeta (och leva säkert). Jag trodde och tror fortfarande att det ska gå utan att ta "genvägar" och smatidigt tänker jag att de som tar genvägar och inte råkar ut för olyckar, dom slår ju undan benen för dom som tar sig tid och kostnad för att göra "rätt", jag menar ojyste konkurens.

Jag gör det förmodligen själv och hoppas att om någon klargör det för mig och jag saknar argument för mitt agerande inte gör om det. Nu råkar jag ha studerat lite om mekaniska konstruktioner, haft grymt duktiga och kunniga personer omkring mig när jag arbetade med att konstruera maskiner när jag var yngre. Men det finns ju allt annat man ger sig på utan studier eller erfarenhet. Tex skruvat isär och ihop ett par bilar. Skruva är ju tycker jag lätt. Svets och lack däremot lämnade jag glatt över till kompetent folk. Så tänker jag ...
Verkliga livet är att nästan alla företagen där jag har varit anställd har söndrig utrustning eller saknar viktig utrustning och tar oerhörda risker och sedan använder typgodkännanden och syndabockar för att undvika ansvar.
Naturligtvis leder de till att de kan konkurrera ut andra.

Sedan är vi en del folk som har tröttnat på det här och därför reparerar och tillverkar utrustning för att vi vill ha arbete utan att dö eller bli invalidiserade. Det blir litet dyrare men mycket säkrare.

Att gå in för att inte inte använda söndrig eller otillräcklig utrustning men inte heller reparera eller tillverka någon egen utrustning utan bara sitta och vänta på att "någon" skall köpa nytt när utrustningen kanske inte ens finns att köpa för pengar skulle någonstans mellan fördubbla och hundradubbla kostnaderna på många projekt. Vem har de pengarna?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Detta är ju sanslöst att läsa. Kör ni runt med sådana reparationer? Är det inte du Dan som bygger en sportbil? Ska den rulla på vägarna i framtiden eller är det en banbil ?
Du har säker rätt i mycket av det tekniska du skriver. Men med tanke på hur mycket bilar det rullar på vägarna med fel hjulbultar/muttrar, dåliga gängor eller saknade bultar/muttrar så verkar det inte så kritiskt med tanke på hur lite olyckor det händer pga hjul kommer loss.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Menar du trådskaparens skruvförband?

Jag är tvärsäker på att det inte handlar om kompression av plåtfälgens materialtjocklek utan om fjâdring i skruven. Jag är lika tvärsäker på att en M14 fjädrar mindre än en M12. Signifikant eller inte, vet ej. Men handlar det om ett typgodkännnande så i lagens namn spelar det ingen roll.
Gimp Gimp skrev:
Titta på en plåtfälg, den har ett upphöjt område runt skruven som fjädrar in mot navet, som någon skrev är avståndet för kort mellan konan och navet för att få en vettig sträckning så det är så man löser det.

Med konan på skruven blir friktionen väldigt olika, dvs om allt är rent och nytt mot halvsmutsigt och skruvat några gånger fram och tillbaka.
Står det något i typgodkännande hur mötande ytor och gängor ska vara ner på mikroskopisk nivå, skulle inte tro det.
Dvs klämkraften som uppnås kan skilja en hel del även om allt är enligt typgodkännandet.
Den lilla skillnad i klämkraft och sträckning mellan M12 och M14 blir nästan garanterat mindre än ex renhet och ytjämnhet.

Dessutom, det är rätt stora marginaler vi pratar om, en skruv mindre är nog inga problem alls även med fullastad kärra och ganska hård körning.

Det är mycket man inte får göra här i livet, jag har kört mot rött när det kom en ambulans med blåljus på bakom, det fanns inget annat sätt att släppa förbi. Är du en sån som hade stått kvar och väntat på grönt?

Omvandlat till DISC analys, en blå persons syn på ett utfört projekt är att det enda som är viktigt är att alla rutiner och regler har följts än att resultatet blir bra.

Till TS: Borra och gänga, är du orolig så dra M14 15-20Nm extra, kolla bara så inte konan bottnar i navet.

Till Helicoilfantasterna:
Skillnaden mellan Helicoil och v-coil/recoil är sjukt stor, nästan halva utdragninsmomentet ur aluminium gods.
Så originalet är det man ska använda, det finns säkert andra bra fabrikat också, men billiga kopior är ofta skräp.
NEJ! Man ska inte dra extra hårt!

Va, är det så stor skillnad på Helicoil och Recoil?
Jag har inte märkt någon skillnad, men ska verkligen omvärdera detta om jag bara vet varför.
Ibland har man dyra konstruktioner och då vill man ha de bästa.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
MathiasFr
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Verkliga livet är att nästan alla företagen där jag har varit anställd har söndrig utrustning eller saknar viktig utrustning och tar oerhörda risker och sedan använder typgodkännanden och syndabockar för att undvika ansvar.
Naturligtvis leder de till att de kan konkurrera ut andra.

Sedan är vi en del folk som har tröttnat på det här och därför reparerar och tillverkar utrustning för att vi vill ha arbete utan att dö eller bli invalidiserade. Det blir litet dyrare men mycket säkrare.

Att gå in för att inte inte använda söndrig eller otillräcklig utrustning men inte heller reparera eller tillverka någon egen utrustning utan bara sitta och vänta på att "någon" skall köpa nytt när utrustningen kanske inte ens finns att köpa för pengar skulle någonstans mellan fördubbla och hundradubbla kostnaderna på många projekt. Vem har de pengarna?
Jag har under den tiden jag jobbat på byygarbetsplatser ofta blivit förvånad över hur noggranna dom flesta byggare är med säkerhet och hur lång tid det tar när dom ska följa varenda liten säkerhetsföreskrift för att göra ett litet jobb.
Ibland är dom bra men många gånger verkar dom överdrivna.
 
  • Gilla
MathiasFr
  • Laddar…
M
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, inte är det en sport-släpkärra.. 😉

Skämt åsido, att borra ur hålet, och ersätta skruven med en lämplig hjulskruv;
[bild]

kan jag inte se som en direkt försämring, om alternativet är att borra upp och gänga ett hål i gjutjärn "för hand" ..
Jag tiitar in i byggtraden då och då. Mäkta imponerande att ge sig inkast med ett så omfattande arbete !

Om det i underlaget du bygger efter specas (specifikt!)för en av alla skruvar en viss kvalitet, säg 8.8 och du tänker jobba en helg, upptäcker att du bara har en högre kvalitet fredagskvällen och ingen möjlighet att hämta/köpa just en 8.8. Skruvar du dit skruven av högre kvalitet?

5 år senare är bilen färdig sedan länge. Du har blivit väldigt skicklig som förare och tar bilen till ett banmöte med tanke att pressa ordentligt för att bli en ännu bättre förare och lära känna bilens gränser ännu mer precist. Bilen tappar greppet och du far in i räcket, kraschenergin som generas fortplantar sig i ramverket som tänkt och avtar tills den kommer till den där 8.8 skruven du skruvade dit en fredagskväll för 5 år sedan som nu är överdimensionerad och INTE går av som konstruktörerna har beräknat då kommer resterande energi inte att gå dit konstruktören tänkt/beräknat ....
 
Kretikos Kretikos skrev:
Ja, gamtricket är väl att kapa av skallen så mycket att den går fri på insidan och sedan sticka i den bakifrån med lämpligt fästmedel så den inte trillar ur vid däckbyte och sedan köra mutter.
Problemet där är att du har för grov gänga, du ska använda rätt grejjor som finns på bild ovan.
/W
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
M
N Niq skrev:
Jag har under den tiden jag jobbat på byygarbetsplatser ofta blivit förvånad över hur noggranna dom flesta byggare är med säkerhet och hur lång tid det tar när dom ska följa varenda liten säkerhetsföreskrift för att göra ett litet jobb.
Ibland är dom bra men många gånger verkar dom överdrivna.
Skönt att läsa!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, inte är det en sport-släpkärra.. 😉

Skämt åsido, att borra ur hålet, och ersätta skruven med en lämplig hjulskruv;
[bild]

kan jag inte se som en direkt försämring, om alternativet är att borra upp och gänga ett hål i gjutjärn "för hand" ..
Det här är ett synnerligen bra alternativ.
Det man kan vara tvungen att göra är att, dels borra upp till exakt rätt mått och eventuellt planförsänka på baksidan för att säkerställa rätt krafter och korrekt anliggning.
/Workingclasshero
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, inte är det en sport-släpkärra.. 😉

Skämt åsido, att borra ur hålet, och ersätta skruven med en lämplig hjulskruv;
[bild]

kan jag inte se som en direkt försämring, om alternativet är att borra upp och gänga ett hål i gjutjärn "för hand" ..
Det här är ett synnerligen bra alternativ.
Det man kan vara tvungen att göra är att, dels borra upp till exakt rätt mått och eventuellt planförsänka på baksidan för att säkerställa rätt krafter och korrekt anliggning.
/Workingclasshero
N Niq skrev:
Du har säker rätt i mycket av det tekniska du skriver. Men med tanke på hur mycket bilar det rullar på vägarna med fel hjulbultar/muttrar, dåliga gängor eller saknade bultar/muttrar så verkar det inte så kritiskt med tanke på hur lite olyckor det händer pga hjul kommer loss.
Du har fel, det lossnar hjul hela tiden.
Jag har polare som är bärgare så jag vet.
Sen kan jag inte kvantifiera det så du har rätt å ena sidan.
/W
 
M MathiasFr skrev:
Jag tiitar in i byggtraden då och då. Mäkta imponerande att ge sig inkast med ett så omfattande arbete !

Om det i underlaget du bygger efter specas (specifikt!)för en av alla skruvar en viss kvalitet, säg 8.8 och du tänker jobba en helg, upptäcker att du bara har en högre kvalitet fredagskvällen och ingen möjlighet att hämta/köpa just en 8.8. Skruvar du dit skruven av högre kvalitet?

5 år senare är bilen färdig sedan länge. Du har blivit väldigt skicklig som förare och tar bilen till ett banmöte med tanke att pressa ordentligt för att bli en ännu bättre förare och lära känna bilens gränser ännu mer precist. Bilen tappar greppet och du far in i räcket, kraschenergin som generas fortplantar sig i ramverket som tänkt och avtar tills den kommer till den där 8.8 skruven du skruvade dit en fredagskväll för 5 år sedan som nu är överdimensionerad och INTE går av som konstruktörerna har beräknat då kommer resterande energi inte att gå dit konstruktören tänkt/beräknat ....
Nu har du noll koll igen.
Hitta inte på för mycket med din i övrigt gedigna kunskap.
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.