5 907 läst · 151 svar
6k läst
151 svar
Gänga om från M12 till M14, borra eller inte?
Medlem
· Västernorrland
· 10 974 inlägg
Ja men en arbetsplats är helt andra saker och regler som ska följas. Har man en egen bil eller släpvagn så ansvarar man nog för den biten själv oavsett tillverkare. Iallafall i vår del av världen. Är väl mest i usa där tillverkare stäms hela tiden för att de "orsakat" nåt. Här ska det nog till mycket innan det utreds nåt dylikt på ett vanligt fordon.
Vi har ett (flera) kontrollorgan för fordon i sverige och de är vanligtvis nöjda med att hjulen sitter fast på korrekt vis. Hur dom sen sitter fast är egalt.
Vi har ett (flera) kontrollorgan för fordon i sverige och de är vanligtvis nöjda med att hjulen sitter fast på korrekt vis. Hur dom sen sitter fast är egalt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 974 inlägg
och att det blir såhär på släpvagnar ibland är inget ovanligt. Har som sagt gängat om en del. En del trummor är ganska tunna, ingen styrning för navet så många hänger ju hjulet i en skruv och drar in och det blir snedbelastning. Det är skitigt och grusigt och få håller rent och smörjer nåt. Till slut blir det för vekt helt enkelt......M14 är en helt klart bättre dimension överlag och de flesta släpvagnsfälgar verkar gjorda för det från start. Är väl mest de som har personbilsfälgar där det kan vara krångel med fälgen och grövre skruv.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 550 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 550 inlägg
Kanske blir min argumentation klarare om jag säger att ni som tycker att man kan göra sådana reparationer ser det hela med skygglappar ?
Jag har personligen åkt bil i Danmark som barn med min familj där bilen framför tappade bakaxeln....
Tänk att ni rullar med bil och släp på en landsväg där ett hjulet lossnar precis där en förälder är ute och går med barn i barnvagn och de studsar upp och far vidare....
Eller att säkerhetsvajern till släpet har sådana skador efter ovarsamt hanterande att den inte fungerar som den ska och därmed inte låser bromsarna precis vid ett mötande fordon
Jag har personligen åkt bil i Danmark som barn med min familj där bilen framför tappade bakaxeln....
Tänk att ni rullar med bil och släp på en landsväg där ett hjulet lossnar precis där en förälder är ute och går med barn i barnvagn och de studsar upp och far vidare....
Eller att säkerhetsvajern till släpet har sådana skador efter ovarsamt hanterande att den inte fungerar som den ska och därmed inte låser bromsarna precis vid ett mötande fordon
Hur menar du. Det är väl ingenting konstigt med det. Värre saker har man sett och varit med om. Sånt där är normal rutin här ute i verkligheten.M MathiasFr skrev:Kanske blir min argumentation klarare om jag säger att ni som tycker att man kan göra sådana reparationer ser det hela med skygglappar ?
Jag har personligen åkt bil i Danmark som barn med min familj där bilen framför tappade bakaxeln....
Tänk att ni rullar med bil och släp på en landsväg där ett hjulet lossnar precis där en förälder är ute och går med barn i barnvagn och de studsar upp och far vidare....
Eller att säkerhetsvajern till släpet har sådana skador efter ovarsamt hanterande att den inte fungerar som den ska och därmed inte låser bromsarna precis vid ett mötande fordon
Och det drabbar vanligen folk som inte har reparerat!
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 550 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 550 inlägg
Det stämmer säkerligen. Det jag säger är att M12 till M14 inte på något sätt är testat. Det fungerar säkert tillfredsställande. Men vem är ansvarig om det skiter sig. Eller ännu mer uppåt väggarna, förslaget att borra bort gängorna helt och ta en genomgående skruv med mutter.R roli skrev:
Jag har inga som helst problem att göra så med en bokhylla hemma hos mig, men ett fordon???
Medlem
· Västernorrland
· 10 974 inlägg
Vi förstår precis hur du menar men det fungerar inte som du tror. Det blir bara en olycka helt enkelt.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 550 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 550 inlägg
Helt rätt. Men jag tycker inte ni tar ansvar om ni reparerar på detta sätt. Och nej det är inte en arbetsplats med kunnigt folk runtomkring som är ansvarskännande utan vanligt folk som är ute och kör bil övertygade om att fordonen runtomkring är säkra. Säkra eftersom dom själva anlitar auktoriserade verkstäder för att reparera och dom lydigt kontrollbesiktar den bil som dom valt att köpa ibland mer, ibland mindre med avseende på deras anseende vad gäller bilens säkerhet .S Stefan1972 skrev:Ja men en arbetsplats är helt andra saker och regler som ska följas. Har man en egen bil eller släpvagn så ansvarar man nog för den biten själv oavsett tillverkare. Iallafall i vår del av världen. Är väl mest i usa där tillverkare stäms hela tiden för att de "orsakat" nåt. Här ska det nog till mycket innan det utreds nåt dylikt på ett vanligt fordon.
Vi har ett (flera) kontrollorgan för fordon i sverige och de är vanligtvis nöjda med att hjulen sitter fast på korrekt vis. Hur dom sen sitter fast är egalt.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 550 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 550 inlägg
Om, jag repeterar om det är som jag tror att det är, tidigare beskrivet ovan, så är det olagligt att reparera på detta sätt. Om det händer en olycka så är personen som gjort reparation ansvarig.
Om ingen ställer en direkt fråga så är det ok för mig att sluta argumentera här.
Om ingen ställer en direkt fråga så är det ok för mig att sluta argumentera här.
Medlem
· Västernorrland
· 10 974 inlägg
Du har rätt i att en person som utför ett felaktigt arbete kan ställas till svars men det är nog ytterst ovanligt. Jag har aldrig ens hört det hända om man ser till vanliga fordon. Det görs helt enkelt inte sådana utredningar. Det är heller inte olagligt att reparera någonting och det avviker från ett fabriksutförande.
Medlem
· Västernorrland
· 10 974 inlägg
Skulle dina scenarior vara verklighet så har ju reparationen ingen betydelse på det viset. Även nya bilar går sönder ibland och otäcka olyckor sker. Läser du ofta om biltillverkare som får stå till svars för att det orsakade någons död?
Med tanke på hur mycket det fuskas och görs fel på auktoriserade och ej auktoriserade verkstäder så är det inte så starkt argument att bilar är säkra för att dom är reparerade på en verkstad.M MathiasFr skrev:Helt rätt. Men jag tycker inte ni tar ansvar om ni reparerar på detta sätt. Och nej det är inte en arbetsplats med kunnigt folk runtomkring som är ansvarskännande utan vanligt folk som är ute och kör bil övertygade om att fordonen runtomkring är säkra. Säkra eftersom dom själva anlitar auktoriserade verkstäder för att reparera och dom lydigt kontrollbesiktar den bil som dom valt att köpa ibland mer, ibland mindre med avseende på deras anseende vad gäller bilens säkerhet .
Att axeln lossnar under en bil som ägaren inte har brytt sig om att reparera. Sådana haverier sker hela tiden. Nästan alltid för att ägaren inte hade reparerat i tid. Ytterst sällan för att reparationen inte är auktoriserad.M MathiasFr skrev:
Det finns lobbyister som får betalt av storindustrin för att driva fram reparationsförbud........ men man behöver inte tro på smörjan de får betalt för att berätta.
Medlem
· Stockholm
· 4 118 inlägg
Ja, man kan säga så. Men vad vi har här i Sverige är något som är hyffsat unikt att kunna bygga amatörbyggda bilar. Det är något vi ska vara rädda om. Och angående 10.9 skruven, så appliceras de kraven på bla svetsar som inte får målas innan första byggbesiktningen.M MathiasFr skrev:
/W