6 314 läst · 156 svar
6k läst
156 svar
Gänga om från M12 till M14, borra eller inte?
Medlem
· Stockholm
· 4 118 inlägg
Jag tror inte det ens är olagligt att göra en felaktig reparation i just detta fall så länge man ändå försökt göra sitt bästa.M MathiasFr skrev:
/W
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 551 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 551 inlägg
Jag tror det finns en viss samstämmighet. Det räcker för min del. Här i forumet görs förmodligen mycket bättre arbete av forum medlemmar än utanför forumet. Gör ert bästa, ta mindre risker och framförallt, sköt om er!
Stort tack för den goda tonen i denna tråd.
Cheers
Stort tack för den goda tonen i denna tråd.
Cheers
15-20Nm på den som är M14, många drar sina hjulskruvar 2x specat moment år efter år utan problem, det är rätt stor marginal.Workingclasshero skrev:
Vi hade stora problem att ett fäste drog ur helicoil ur gjuten aluminium på många levererade enheter, så chefskonstruktören hos kunden/produktägagen gjorde omfattande dragprovstester.
Jag var inte med på testerna själv men jag litar till 100% på att testerna gjordes rätt.
Det visade sig att en leverantör hade använt recoil eller vcoil (kommer inte ihåg vilken) istället för den specade helicoilen.
Den ena klarade bara typ halva kraften och den andra typ mitt i mellan.
Jag var väldigt tveksam till att det skulle vara så stor skillnad, men efter att leverantören bara körde helicoil försvann problemen helt.
Allt gängat med medföljande tappar.
Tyvärr bottnade ingen varför.
I stål tror jag dock inte skillnaden är så stor.
Men det är fortfarande bara människor, vår lokale SFRO gubbe hade en lösning på vårt problem att vi knäckte drivaxlar som tändstickor, det var att hårdlöda fast ett kopparrör utanpå drivaxeln.Dan_Johansson skrev:
För det är ju mer elastiskt än själva axeln.
På en dragracing bil med 1347whp och delad bakvagn.
Det fick bli 9" med prismacenter, 134mm knutar, 38mm sviktstålsaxlar och custom nav.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 408 inlägg
Det låter som en lösning från "den gamla goda tiden" .. 😄Gimp skrev:Men det är fortfarande bara människor, vår lokale SFRO gubbe hade en lösning på vårt problem att vi knäckte drivaxlar som tändstickor, det var att hårdlöda fast ett kopparrör utanpå drivaxeln.
För det är ju mer elastiskt än själva axeln.
På en dragracing bil med 1347whp och delad bakvagn.
Det fick bli 9" med prismacenter, 134mm knutar, 38mm sviktstålsaxlar och custom nav.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 551 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 551 inlägg
Nähä, det är solklart vad det handlar. Elbil = elmotor!D Dilato skrev:
Det ska ju vara bensinmotor, helst en Alfa Romeo V6, annars blir det inte tillräcklig friktion i skruvförbandet ju😉
Liknande trådar
-
Få bort färg från tegelstenar inomhus
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad är denna vätska som droppar från sotluckan?
Värme allmänt -
Vad vet vi om flexrör från äldre järnålder? (ser ut som böjfjädrar)
El -
Flexrör från äldre järnålder - vad vet vi? (som ser ut som böjfjädrar)
El -
Giacomini/LK fördelare från 2009, gänga?
Värme allmänt