M MathiasFr skrev:
Om, jag repeterar om det är som jag tror att det är, tidigare beskrivet ovan, så är det olagligt att reparera på detta sätt. Om det händer en olycka så är personen som gjort reparation ansvarig.

Om ingen ställer en direkt fråga så är det ok för mig att sluta argumentera här.
Jag tror inte det ens är olagligt att göra en felaktig reparation i just detta fall så länge man ändå försökt göra sitt bästa.
/W
 
M
Jag tror det finns en viss samstämmighet. Det räcker för min del. Här i forumet görs förmodligen mycket bättre arbete av forum medlemmar än utanför forumet. Gör ert bästa, ta mindre risker och framförallt, sköt om er!

Stort tack för den goda tonen i denna tråd.
Cheers
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
NEJ! Man ska inte dra extra hårt!

Va, är det så stor skillnad på Helicoil och Recoil?
Jag har inte märkt någon skillnad, men ska verkligen omvärdera detta om jag bara vet varför.
Ibland har man dyra konstruktioner och då vill man ha de bästa.
/Workingclasshero
15-20Nm på den som är M14, många drar sina hjulskruvar 2x specat moment år efter år utan problem, det är rätt stor marginal.

Vi hade stora problem att ett fäste drog ur helicoil ur gjuten aluminium på många levererade enheter, så chefskonstruktören hos kunden/produktägagen gjorde omfattande dragprovstester.

Jag var inte med på testerna själv men jag litar till 100% på att testerna gjordes rätt.
Det visade sig att en leverantör hade använt recoil eller vcoil (kommer inte ihåg vilken) istället för den specade helicoilen.
Den ena klarade bara typ halva kraften och den andra typ mitt i mellan.

Jag var väldigt tveksam till att det skulle vara så stor skillnad, men efter att leverantören bara körde helicoil försvann problemen helt.
Allt gängat med medföljande tappar.

Tyvärr bottnade ingen varför.

I stål tror jag dock inte skillnaden är så stor.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, SFRO besiktar bilen två gånger, sen vanlig registreringsbesiktning sen vanlig besiktning, så det granskas till höger och vänster.. 😄
Men det är fortfarande bara människor, vår lokale SFRO gubbe hade en lösning på vårt problem att vi knäckte drivaxlar som tändstickor, det var att hårdlöda fast ett kopparrör utanpå drivaxeln.
För det är ju mer elastiskt än själva axeln.

På en dragracing bil med 1347whp och delad bakvagn.

Det fick bli 9" med prismacenter, 134mm knutar, 38mm sviktstålsaxlar och custom nav.
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Men det är fortfarande bara människor, vår lokale SFRO gubbe hade en lösning på vårt problem att vi knäckte drivaxlar som tändstickor, det var att hårdlöda fast ett kopparrör utanpå drivaxeln.
För det är ju mer elastiskt än själva axeln.

På en dragracing bil med 1347whp och delad bakvagn.

Det fick bli 9" med prismacenter, 134mm knutar, 38mm sviktstålsaxlar och custom nav.
Det låter som en lösning från "den gamla goda tiden" .. 😄
 
M
D Dilato skrev:
Toyota BZ4X (typgodkänd 😉) tappade ju hjulen eftersom det var för hög friktion mellan skruv, hjul och nav.

[länk]
Nähä, det är solklart vad det handlar. Elbil = elmotor!
Det ska ju vara bensinmotor, helst en Alfa Romeo V6, annars blir det inte tillräcklig friktion i skruvförbandet ju😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.