joakim_j joakim_j skrev:
Tja, man får väl utgå ifrån att pelarborren är rak om man köper en :) Men det kanske är lika bra att köra för hand då.
Tänker hur själva delen ser ut. Om den är för stor, eller saknar plana ytor som är parallella i förhållande till hålet, så kan det ju vara svårt att fästa den rätt i skruvstycket. Men här är det nog bara jag som lyser med min okunnighet hur fälgen fästs på en släpvagn.
 
V växelventil skrev:
Vad är det för släpkärra?Kanske hittar ett ok på skroten.
Brenderup 260 TB. Finns släpdelar på skroten? Jag trodde man körde dem tills det bara var rost kvar typ :)
 
  • Gilla
MathiasFr
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Varför måste den dras med högre moment? En grövre skruv kan dras med högre moment om förbandet kräver det. Men jag har svårt att se att man måste dra en M14 hårdare än en M12 med samma stigning i det här fallet?
Det är många som nämnt fjädring men ingen som egentligen svarat på din fråga. En M14 behöver ett högre moment än en M12 för att nå samma sträckning i gängen så att den låser fast.
joakim_j joakim_j skrev:
Brenderup 260 TB. Finns släpdelar på skroten? Jag trodde man körde dem tills det bara var rost kvar typ :)
Ta och googla lite.. jag är rätt säker på att du får tag på två nya bromstrummor hos din lokala bildelsförsäljare för runt tusenlappen. En sats med bromsbackar för samma peng... Det mår ditt släp bra av. Nyrenoverade bromsar är inte fel.
 
  • Gilla
MathiasFr
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Ska man vara analt petigt så heter det skruvförband.
OT: Är du det eller varför tar du annars upp det i den här tråden?
 
M MathiasFr skrev:
Men jag är rätt säker på att det är olagligt.
M MathiasFr skrev:
det är förmodligen olagligt.
Vad menar du med olagligt? Menar du brottsligt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med olagligt? Menar du brottsligt?
Han svamlar
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
OT: Är du det eller varför tar du annars upp det i den här tråden?
Svar nej om det är det du verkligen vill veta, det var mest för att lätta upp stämningen lite jag gjorde den kommentaren .-)

Jag ser fôr övrigt att du inte bidragit med någonting skrivet i denna tråd fôrutom citatet ovan
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag vet inte exakt vilken sorts trumma du ska ha, men nya Knott-trummor av standardmodell verkar man kunna få för en bit under tusenlappen inklusive lager.

[länk]
Ja, det var ju inte så hemskt farligt... sedan är det säkert en riktig djungel att hitta exakt rätt del
 
M
H heimlaga skrev:
Han svamlar
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med olagligt? Menar du brottsligt?
Jag menar att jag tror att med en sådan reparation (M12 till M14) så är den inte längre laglig att framföra på allmän väg.
 
M
H heimlaga skrev:
Han svamlar
Ring eller skriv till lämplig myndighet och fråga
 
M
H heimlaga skrev:
Ja det gör jag. Självklart har jag reparerat bärande delar på min bil. Annars är den ju livsfarlig att köra med.

I praktiken leder reparationsförbud vanligen till att saker inte repareras. Får man inte gänga upp två hål så det går att få dit två nya hjulbultar så kör man med två hjulbultar. Får man inte svetsa sprickan i byggnadsställningen så använder man den endå och hoppas det håller. Får man inte rigga upp improviserad lyftutrustning för ett arbete så blir det en byggare som skall klättra upp för en stege mad en 5x1,2 meters korrugerad plåt i famnen eller 80 kilo tegel på ryggen.
Det är så verkligheten och arbetslivet ser ut.

På byggen har jag sett hur illa det kan gå med söndrig utrustning som inte fick repareras.

-Folk som bryr sig om säkerhet reparerar.
-Folk som inte bryr sig om säkerhet skiter i att reparera och skyller ifrån sig med hjälp av typgodkännandet när olyckan har skett och någon har dött eller blivit invalidiserad
Jag förmodar att du hör till den senare gruppen?
Javisst! Och om någon inte skruvar fast en hissanordning vid ett byggge enligt anvisning så använder man den ju ändå .... och så ibland får man räkna med att det händer en olycka och arbetare .....

Eller så vi tycker det är ok att tex Volvo eller Scania tummar lite på kraven och börjar använda skruvar fôr hjulen som inte riktigt till 100% uppfyller kraven och kanske råkar ut fôr en enstaka olycka, för rent praktiskt så är det ju inga problem att göra det och vi snackar ju bara om enstaka olyckor bland alla tusentals mil som alla Volvo/Scania lastbilar rullar om dagen så det kan vi väl acceptera ? För det räcker väl om 99,99% av kraven uppfylls som man säger att man uppfyller när man bygger lastbilar?

Eller så reparerar man det man kan och har rätt att reparera och i väntan på det så använder man inte utrustningen.
Och man använder prylar som är godkända och som avsetts för att minska risk för olyckor och om det ändå inträffar så förbättrar manunderlaget för godkännande, korrigerar säkerhetsföreskkrifter osv
 
M MathiasFr skrev:
Javisst! Och om någon inte skruvar fast en hissanordning vid ett byggge enligt anvisning så använder man den ju ändå .... och så ibland får man räkna med att det händer en olycka och arbetare .....

Eller så vi tycker det är ok att tex Volvo eller Scania tummar lite på kraven och börjar använda skruvar fôr hjulen som inte riktigt till 100% uppfyller kraven och kanske råkar ut fôr en enstaka olycka, för rent praktiskt så är det ju inga problem att göra det och vi snackar ju bara om enstaka olyckor bland alla tusentals mil som alla Volvo/Scania lastbilar rullar om dagen så det kan vi väl acceptera ? För det räcker väl om 99,99% av kraven uppfylls som man säger att man uppfyller när man bygger lastbilar?

Eller så reparerar man det man kan och har rätt att reparera och i väntan på det så använder man inte utrustningen.
Och man använder prylar som är godkända och som avsetts för att minska risk för olyckor och om det ändå inträffar så förbättrar manunderlaget för godkännande, korrigerar säkerhetsföreskkrifter osv
Jag skrev inte om serietillverkning i fabrik utan om användning i verkligheten.

Jag tror inte jag skulle ha arbetat effektivt mer än på sin höjd 20 arbetsdagar sedan 2008 om jag skulle ha väntat på att "någon" skulle reparera eller köpa nytt. Knappast skulle jag någonsin heller ha lyckats behålla en anställning mer än några dagar i gången.

Verkligheten är sådan att utrustningen skall fungera så arbetet går framåt.
-Det vanliga sättet är att låta bli att reparera och acceptera att olyckor händer på grund av trasig utrustning och att folk dör eller invalidiseras och sedan använda typgodkännandet för att undvika ansvar. Det är till exempel helt normalt på byggen att kopparen är fram på kablarna och så är det den anställdes ansvar att hålla reda på var på kabeln man får ta i eller ta i på fel ställe och få handen sönderbränd och så hänvisas det till att utrustningen var typgodkänd och alla går fria.. Eller att ställningarna är spruckna i svetsfogarna och så får den anställde gå på dem tills de rasar under honom. Sedan hänvisar man till att utrustningen var typgodkänd och alla går fria.
Det här är vardagsverklighet.

-Personligen är jag intresserad av säkerhet och vill hålla mig vid liv till pensionen men ändå inte gå hemma arbetslös på bidrag resten av livet. Därför reparerar jag och försöker göra reparationen minst lika säker som orginalet och så kommer jag framåt med arbetet och får behålla arbetet och får lön utan att behöva förolyckas.

Dessutom har det visat sig att korrekt gjorda reparationer brukar godkännas i diverse sammanhang fastän den som har gjort dem egentligen inte hade pappren i skick.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
M
Heimlaga:
Det är svårt att kommentera det du skriver. Det är saker jag håller med om och annat jag anser är fel.

Kortfattat så ska man arbeta (och leva säkert). Jag trodde och tror fortfarande att det ska gå utan att ta "genvägar" och smatidigt tänker jag att de som tar genvägar och inte råkar ut för olyckar, dom slår ju undan benen för dom som tar sig tid och kostnad för att göra "rätt", jag menar ojyste konkurens.

Jag gör det förmodligen själv och hoppas att om någon klargör det för mig och jag saknar argument för mitt agerande inte gör om det. Nu råkar jag ha studerat lite om mekaniska konstruktioner, haft grymt duktiga och kunniga personer omkring mig när jag arbetade med att konstruera maskiner när jag var yngre. Men det finns ju allt annat man ger sig på utan studier eller erfarenhet. Tex skruvat isär och ihop ett par bilar. Skruva är ju tycker jag lätt. Svets och lack däremot lämnade jag glatt över till kompetent folk. Så tänker jag ...
 
M
Tänker jag lite till så kan man ju även se att de du med andra gör heimlaga kan ju vara underlägg för att justera/ändra/komplettera säkerhetsföreskrifter och "regler" därför att man har testat i verkligheten och sedan verifierat tillräckligt för att göra "som man gör i verkliga livet". Visar det sig dock ett det kan vara farligt får man bita i det sura äpplet ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.