4 651 läst · 127 svar
5k läst
127 svar
Gänga om från M12 till M14, borra eller inte?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 540 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 540 inlägg
Aterigen: Mina resonemang bygger på typgodkännande. Finns det, och om det innefattar som du helt riktigt säger "ett enkelt bultförband" så får det endast repareras enligt detta typgodkännande. Punkt, slutWorkingclasshero skrev:Hej
Du har noll koll och kommer med oväsentlig input som inte har med saken att göra.
För det första, detta är ett enkelt bultförband, men det kräver att man vet vad man gör om man går upp en storlek.
För det andra, så har jag monterat många bilbälten, det är heller inget mumbojumbo, men igen, man måste ha en viss insikt i en bilkonstruktion om man ska göra det på ett säkert sätt, men ibland går inte att uppfylla väsentliga krav på äldre fordon, och då tänker jag att det är bättre att sitta bältad i 70kmh än inte alls.
För det tredje, snälla, använd inte Helicoil till hjulskruvar.
/Workingclasshero
Ett klargörande: När jag ställer frågor om bilbältet så preciserar jag reparera, inte byta ut till ett nytt.
Ska man vara analt petigt så heter det skruvförband. Ett bultförband har inga gängor om jag minns rätt
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 540 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 540 inlägg
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 540 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 540 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 116 inlägg
Skruvförband hette bultförband förr, och jag säger vad jag vill, tjyyyvgubbe ;-)M MathiasFr skrev:Aterigen: Mina resonemang bygger på typgodkännande. Finns det, och om det innefattar som du helt riktigt säger "ett enkelt bultförband" så får det endast repareras enligt detta typgodkännande. Punkt, slut
Ett klargörande: När jag ställer frågor om bilbältet så preciserar jag reparera, inte byta ut till ett nytt.
Ska man vara analt petigt så heter det skruvförband. Ett bultförband har inga gängor om jag minns rätt
/W
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 540 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 540 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 116 inlägg
Jag tror du har fel, men blev osäker.M MathiasFr skrev:
Det kan vara så att förbandet har en inbyggd fjädring då det inte finns plats för försträckning av skruven.....
/W
Ok. Då vet du alltså att området runt skruvhålet inte ligger an mot navet? Varför påstår du ändå att det bara är skruven som fjädrar?M MathiasFr skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 540 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 540 inlägg
Menar du trådskaparens skruvförband?
Jag är tvärsäker på att det inte handlar om kompression av plåtfälgens materialtjocklek utan om fjâdring i skruven. Jag är lika tvärsäker på att en M14 fjädrar mindre än en M12. Signifikant eller inte, vet ej. Men handlar det om ett typgodkännnande så i lagens namn spelar det ingen roll.
Jag är tvärsäker på att det inte handlar om kompression av plåtfälgens materialtjocklek utan om fjâdring i skruven. Jag är lika tvärsäker på att en M14 fjädrar mindre än en M12. Signifikant eller inte, vet ej. Men handlar det om ett typgodkännnande så i lagens namn spelar det ingen roll.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 540 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 540 inlägg
Därför att kraften för att komprimera materialet i plåtfälgen är så enormt mycket större än den kraft som tex orsakar gängpajet. Kompression av det material som ska fixeras med ett skruvfôrband tas i "normala" skruvförband inte ens med i beräkningarnauseless skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 540 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 540 inlägg
Precis, fixtur som inte omfattas av personsäkerhet eller annan frivillig ifråntagande, perfekt, ekonomisk vinst, tidsvinst vad vet jag. Kör på!P-plats skrev:
Ja det gör jag. Självklart har jag reparerat bärande delar på min bil. Annars är den ju livsfarlig att köra med.M MathiasFr skrev:Ärligt talat fattar jag inte hur ni tänker....
Ifrågasätter ni typgodkännande?
Det handlar om personsäkerhet. Tycker ni att en hissreparatör kan dra dit en Helicol i en vital funktion för maskineriet för att han har det med sig men inte en reservdel som kanske tar lite tid att erhålla som behövs för att reparera?
Tycker ni att man kan reparera liknande gängpaj på en bil? En buss ? En 50 tons lastbil?
I praktiken leder reparationsförbud vanligen till att saker inte repareras. Får man inte gänga upp två hål så det går att få dit två nya hjulbultar så kör man med två hjulbultar. Får man inte svetsa sprickan i byggnadsställningen så använder man den endå och hoppas det håller. Får man inte rigga upp improviserad lyftutrustning för ett arbete så blir det en byggare som skall klättra upp för en stege mad en 5x1,2 meters korrugerad plåt i famnen eller 80 kilo tegel på ryggen.
Det är så verkligheten och arbetslivet ser ut.
På byggen har jag sett hur illa det kan gå med söndrig utrustning som inte fick repareras.
-Folk som bryr sig om säkerhet reparerar.
-Folk som inte bryr sig om säkerhet skiter i att reparera och skyller ifrån sig med hjälp av typgodkännandet när olyckan har skett och någon har dött eller blivit invalidiserad
Jag förmodar att du hör till den senare gruppen?
Useless har rätt, en plåtfälg komprimeras inte i materialtjockleken, däremot flexar materialet inåt mot trumman och spänner fast fälgen.M MathiasFr skrev:Menar du trådskaparens skruvförband?
Jag är tvärsäker på att det inte handlar om kompression av plåtfälgens materialtjocklek utan om fjâdring i skruven. Jag är lika tvärsäker på att en M14 fjädrar mindre än en M12. Signifikant eller inte, vet ej. Men handlar det om ett typgodkännnande så i lagens namn spelar det ingen roll.
Precis som en gammal plåtfälg på en bil, det är t.om. synligt för blotta ögat när man drar åt för hand.
Och en hjulskruv (om vi ska vara petimetrar i terminologin) mår nog inte så bra att minst två gånger per år hos oss sträckas och krympas för varje hjulbyte, hur många byter dessa med jämna mellanrum?
Inte helt ovanligt dock att dessa dras av, speciellt på Lexus.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 540 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 540 inlägg
Ett alternativ kan ju vara att undersöka om ni inte kan göra fixturerna med ett slitstarkare material och använda "mjukare" skruvar, dvs slita ut skruvarna först. Enklare och billigare OM det är möjligt med bibehållen funktion för fixturerna. Bara en tanke ...P-plats skrev: