M
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Du har noll koll och kommer med oväsentlig input som inte har med saken att göra.
För det första, detta är ett enkelt bultförband, men det kräver att man vet vad man gör om man går upp en storlek.
För det andra, så har jag monterat många bilbälten, det är heller inget mumbojumbo, men igen, man måste ha en viss insikt i en bilkonstruktion om man ska göra det på ett säkert sätt, men ibland går inte att uppfylla väsentliga krav på äldre fordon, och då tänker jag att det är bättre att sitta bältad i 70kmh än inte alls.
För det tredje, snälla, använd inte Helicoil till hjulskruvar.
/Workingclasshero
Aterigen: Mina resonemang bygger på typgodkännande. Finns det, och om det innefattar som du helt riktigt säger "ett enkelt bultförband" så får det endast repareras enligt detta typgodkännande. Punkt, slut

Ett klargörande: När jag ställer frågor om bilbältet så preciserar jag reparera, inte byta ut till ett nytt.

Ska man vara analt petigt så heter det skruvförband. Ett bultförband har inga gängor om jag minns rätt :)
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Sluta gissa och titta hur en fälg är konstruerad.
Jepp, den är konstruerad för att flexa bla i axiel riktning, annars skulle den inte fungerar utan haverera i stort sett vid vanlig bilkörning. Den är inte konstruerad för att flexa/komprimeras i dess tjocklek.
 
M
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Korrekt spaning. Helicoil eller motsvarande är helt fantastiskt bra, men som tidigare inlägg sa, inte när saker måste demonteras igen.
/Workingclasshero
Det visste jag inte. Jag litar på dig och tackar för den infon
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Aterigen: Mina resonemang bygger på typgodkännande. Finns det, och om det innefattar som du helt riktigt säger "ett enkelt bultförband" så får det endast repareras enligt detta typgodkännande. Punkt, slut

Ett klargörande: När jag ställer frågor om bilbältet så preciserar jag reparera, inte byta ut till ett nytt.

Ska man vara analt petigt så heter det skruvförband. Ett bultförband har inga gängor om jag minns rätt :)
Skruvförband hette bultförband förr, och jag säger vad jag vill, tjyyyvgubbe ;-)
/W
 
M
useless useless skrev:
Sluta gissa och titta hur en fälg är konstruerad.
Jag gissar inte. Det ingick i mina studier hur man konstruerar och dimensionerar skruvförband samt hur hur material beter sig när man trycker, böjer, vrider och drar i dom
 
M
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skruvförband hette bultförband förr, och jag säger vad jag vill, tjyyyvgubbe ;-)
/W
Och jag som trodde jag var äldst ;-)
Cheers
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Jepp, den är konstruerad för att flexa bla i axiel riktning, annars skulle den inte fungerar utan haverera i stort sett vid vanlig bilkörning. Den är inte konstruerad för att flexa/komprimeras i dess tjocklek.
Jag tror du har fel, men blev osäker.
Det kan vara så att förbandet har en inbyggd fjädring då det inte finns plats för försträckning av skruven.....
/W
 
M MathiasFr skrev:
Jag gissar inte. Det ingick i mina studier hur man konstruerar och dimensionerar skruvförband samt hur hur material beter sig när man trycker, böjer, vrider och drar i dom
Ok. Då vet du alltså att området runt skruvhålet inte ligger an mot navet? Varför påstår du ändå att det bara är skruven som fjädrar?
 
  • Gilla
MathiasFr
  • Laddar…
Vi byter ut insatsgängor i parti och minut i våra fixturer på jobbet för de skadas när man skruvar i och ur skruvar i dem återkommande.
Bara en reflektion... 🙄
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M
Menar du trådskaparens skruvförband?

Jag är tvärsäker på att det inte handlar om kompression av plåtfälgens materialtjocklek utan om fjâdring i skruven. Jag är lika tvärsäker på att en M14 fjädrar mindre än en M12. Signifikant eller inte, vet ej. Men handlar det om ett typgodkännnande så i lagens namn spelar det ingen roll.
 
M
useless useless skrev:
Ok. Då vet du alltså att området runt skruvhålet inte ligger an mot navet? Varför påstår du ändå att det bara är skruven som fjädrar?
Därför att kraften för att komprimera materialet i plåtfälgen är så enormt mycket större än den kraft som tex orsakar gängpajet. Kompression av det material som ska fixeras med ett skruvfôrband tas i "normala" skruvförband inte ens med i beräkningarna
 
M
P-plats P-plats skrev:
Vi byter ut insatsgängor i parti och minut i våra fixturer på jobbet för de skadas när man skruvar i och ur skruvar i dem återkommande.
Bara en reflektion... 🙄
Precis, fixtur som inte omfattas av personsäkerhet eller annan frivillig ifråntagande, perfekt, ekonomisk vinst, tidsvinst vad vet jag. Kör på!
 
M MathiasFr skrev:
Ärligt talat fattar jag inte hur ni tänker....

Ifrågasätter ni typgodkännande?

Det handlar om personsäkerhet. Tycker ni att en hissreparatör kan dra dit en Helicol i en vital funktion för maskineriet för att han har det med sig men inte en reservdel som kanske tar lite tid att erhålla som behövs för att reparera?

Tycker ni att man kan reparera liknande gängpaj på en bil? En buss ? En 50 tons lastbil?
Ja det gör jag. Självklart har jag reparerat bärande delar på min bil. Annars är den ju livsfarlig att köra med.

I praktiken leder reparationsförbud vanligen till att saker inte repareras. Får man inte gänga upp två hål så det går att få dit två nya hjulbultar så kör man med två hjulbultar. Får man inte svetsa sprickan i byggnadsställningen så använder man den endå och hoppas det håller. Får man inte rigga upp improviserad lyftutrustning för ett arbete så blir det en byggare som skall klättra upp för en stege mad en 5x1,2 meters korrugerad plåt i famnen eller 80 kilo tegel på ryggen.
Det är så verkligheten och arbetslivet ser ut.

På byggen har jag sett hur illa det kan gå med söndrig utrustning som inte fick repareras.

-Folk som bryr sig om säkerhet reparerar.
-Folk som inte bryr sig om säkerhet skiter i att reparera och skyller ifrån sig med hjälp av typgodkännandet när olyckan har skett och någon har dött eller blivit invalidiserad
Jag förmodar att du hör till den senare gruppen?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Menar du trådskaparens skruvförband?

Jag är tvärsäker på att det inte handlar om kompression av plåtfälgens materialtjocklek utan om fjâdring i skruven. Jag är lika tvärsäker på att en M14 fjädrar mindre än en M12. Signifikant eller inte, vet ej. Men handlar det om ett typgodkännnande så i lagens namn spelar det ingen roll.
Useless har rätt, en plåtfälg komprimeras inte i materialtjockleken, däremot flexar materialet inåt mot trumman och spänner fast fälgen.
Precis som en gammal plåtfälg på en bil, det är t.om. synligt för blotta ögat när man drar åt för hand.

Och en hjulskruv (om vi ska vara petimetrar i terminologin) mår nog inte så bra att minst två gånger per år hos oss sträckas och krympas för varje hjulbyte, hur många byter dessa med jämna mellanrum?

Inte helt ovanligt dock att dessa dras av, speciellt på Lexus.
 
  • Gilla
Snasbäcken och 1 till
  • Laddar…
M
P-plats P-plats skrev:
Vi byter ut insatsgängor i parti och minut i våra fixturer på jobbet för de skadas när man skruvar i och ur skruvar i dem återkommande.
Bara en reflektion... 🙄
Ett alternativ kan ju vara att undersöka om ni inte kan göra fixturerna med ett slitstarkare material och använda "mjukare" skruvar, dvs slita ut skruvarna först. Enklare och billigare OM det är möjligt med bibehållen funktion för fixturerna. Bara en tanke ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.