M
Jag kan förstå att det inte verkar logiskt men så är det. Det lär man sig när studerar hur skruvförband fungerar och vilka standarder som gäller vid olika förhållanden.

För att erhålla tillräcklig friktion i ett gängförband så måste en skruva fjädra någonstans.
Ett vanligt skruvförband så preciserar man ett min avstånd mellan skruvskallen och där skruven möter/börjar greppa. Detta avstånd låter skruven sträcka på sig och är ofta definierat som multiplar av skruvens diameter. Från M12 till M14 ökar diametern = öka avståndet. Eftersom man ökar diametern så blir det ju tyngre att sträcka/fjädra skruven = öka vridmomentet

Tänk gummiband. Känn kraften att sträcka från 2 cm till 3 cm. Gör om men sträck från 15 cm till 16cm (mindre kraft)
Gör om de två övningarna med dubblerat gummiband (=öka skruvens diameter).
 
Det är i huvudsak plåtfälgen som är det fjädrande elementet på en lätt släpvagn, inte skruven.
 
  • Gilla
Snasbäcken och 3 till
  • Laddar…
Jag fick tipset av en mekaniker att gänga upp till m14 när bromstrumman på en bekants släpvagn fick gängpaj. Sen blev det axelpaj istället (som ni kan läsa om i en annan tråd här på forumet), så jag fick inte testa den lösningen. Men det skulle kosta en femhundralapp att få det uppgängat. Som jag förstod det så skulle de inte borra upp hålet först. Jag ringde runt till däckfirmor och verkstäder för släpvagnar och de sa alla samma sak. Helicoil använde man INTE där.
 
H hammeron skrev:
Jag fick tipset av en mekaniker att gänga upp till m14 när bromstrumman på en bekants släpvagn fick gängpaj. Sen blev det axelpaj istället (som ni kan läsa om i en annan tråd här på forumet), så jag fick inte testa den lösningen. Men det skulle kosta en femhundralapp att få det uppgängat. Som jag förstod det så skulle de inte borra upp hålet först. Jag ringde runt till däckfirmor och verkstäder för släpvagnar och de sa alla samma sak. Helicoil använde man INTE där.
Varför inte?
 
V växelventil skrev:
Varför inte?
Det vet jag tyvärr inte.
 
H hammeron skrev:
Det vet jag tyvärr inte.
Har man satt dit en insatsgänga helicoil så förstår man att den lossnar inte.Du kan försöka dra gängpaj på en helicoil gänga så lycka till.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Har ingen bild på trumman just nu, men jag kan bjussa på en bild på en av hjulbultarna. Den har haft ett hårt liv tror jag...

[bild]

Det är 4 skruvar, även om det bara är en som är helpaj. Men jag tänkte att det är lika bra att göra alla för symmetrins skull. Är rätt säker på att det är gott om material runtom, men det dubbelkollar jag naturligtvis.
Är verkligen stigningen 1,5?Ser ut som 1,75
 
AXS
En borrgängtapp kan funka bra, men du måste ändå vara stadig på handen.

Här skulle jag tippa på fel gängstigning på skruven med tanke på hur den ser ut.
Testa att gäng om M12(Kolla först vad det var innan) och köp nya skruvar.
 
Själv skulle jag inte sätta en insatsgänga av typen som Heli-coil då den har en sämre hållfasthet samt riskerar att vara in eller utåt.
Risken att den släpper när man byter hjul är påtaglig.

Det finns massiva insatsgängor men jag skulle i första hand borra upp till Ø12.5mm och sen gänga med M14X1.5.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Totte_S
Som den skruven ser ut hade jag köpt en ny M12 skruv och testat den i alla hål i trummorna, innan jag börjat gänga.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
M
B Bjober skrev:
Det är i huvudsak plåtfälgen som är det fjädrande elementet på en lätt släpvagn, inte skruven.
Den fjädring är minimal jämfört med hur en skruv fjädrar, du tänker fel. Det är materialtjockleken i fälgen som ökar avståndet mellan skruvskallen och där skruven börjar greppa som medger fjädring i skruven.


Om du tänker efter så är det i de flesta fall mycket lättare att sträcka ett material än att trycka ihop. Minimal komprimering av fälgen, långt innan den är ens mätbar har du gängpaj.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Upptäckte när jag skulle byta däck på släpet att i några av hålen för hjulbultarna så är gängan helt paj, så bultarna går runt.

Nuvarande hjulbultar är M12x1,5. Jag tänkte gänga upp till M14x1,5 och köpa nya hjulbultar. Jag har redan kollat att det funkar med fälgarna ifall någon tänkte föreslå det.

Frågan är om jag skall borra ur de gamla gängorna eller inte? Jag tänkte att eftersom det är samma stigning på kanske gängtappen kan guidas av de gamla gängorna för att minska risken att gänga snett. Men jag har ingen direkt erfarenhet så jag knaske tänker helt galet?

Nya trummor kostar multum, så jag skulle helst göra rätt på första försöket...
Man kan inte bara byta hjulbultar, för det första skall den passa fälgen eller hade du tänkt borra upp den med?
För det andra skall det funka med konen att det är samma lutning eller skårad.
Byt hjullager så får du nya gängor eller sätt i en insats med rätt gänga
 
M
V växelventil skrev:
Varför inte?
Jag gissar att tillverkaren av Helicoil mycket klart specificerat fall där man absolut inte får använda deras produkt.
 
M MathiasFr skrev:
Jag gissar att tillverkaren av Helicoil mycket klart specificerat fall där man absolut inte får använda deras produkt.
Då få du gärna visa det eller vad bygger du det på?Har du använt helicoil någon gång?
 
  • Skärmdump av sökresultat för "Helicoil gängförstärkning" med information om fördelar och frågor om styrka och användning av Helicoil-insatser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
V växelventil skrev:
Då få du gärna visa det eller vad bygger du det på?Har du använt helicoil någon gång?
Jag skrev tydligt gissar.
Men ok: Jag utgår från att en släpvagn som rullar på svenska vägar har ett typgodkännande. För att få ett sådant så borde man väl bevisa att konstruktion är tillräckligt säker genom att visa beräkningar och hänvisa till användbara standarder och kanske också verkliga tester för att uppfylla kraven för typgodkännandet.
Om det är så, så inkluderar ju inte detta en reparation med Helicoil. Alltså gäller inte godkännandet längre. Då hamnar ansvaret hos Helicoil om dom inte uttryckligen specificerar att deras produkt inte får användas, jämför med symbolerna på en flaska rengöringsmedel som man ju kan köpa samtidigt med ett äpple...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.