4 651 läst · 127 svar
5k läst
127 svar
Gänga om från M12 till M14, borra eller inte?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 540 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 540 inlägg
Jag kan förstå att det inte verkar logiskt men så är det. Det lär man sig när studerar hur skruvförband fungerar och vilka standarder som gäller vid olika förhållanden.
För att erhålla tillräcklig friktion i ett gängförband så måste en skruva fjädra någonstans.
Ett vanligt skruvförband så preciserar man ett min avstånd mellan skruvskallen och där skruven möter/börjar greppa. Detta avstånd låter skruven sträcka på sig och är ofta definierat som multiplar av skruvens diameter. Från M12 till M14 ökar diametern = öka avståndet. Eftersom man ökar diametern så blir det ju tyngre att sträcka/fjädra skruven = öka vridmomentet
Tänk gummiband. Känn kraften att sträcka från 2 cm till 3 cm. Gör om men sträck från 15 cm till 16cm (mindre kraft)
Gör om de två övningarna med dubblerat gummiband (=öka skruvens diameter).
För att erhålla tillräcklig friktion i ett gängförband så måste en skruva fjädra någonstans.
Ett vanligt skruvförband så preciserar man ett min avstånd mellan skruvskallen och där skruven möter/börjar greppa. Detta avstånd låter skruven sträcka på sig och är ofta definierat som multiplar av skruvens diameter. Från M12 till M14 ökar diametern = öka avståndet. Eftersom man ökar diametern så blir det ju tyngre att sträcka/fjädra skruven = öka vridmomentet
Tänk gummiband. Känn kraften att sträcka från 2 cm till 3 cm. Gör om men sträck från 15 cm till 16cm (mindre kraft)
Gör om de två övningarna med dubblerat gummiband (=öka skruvens diameter).
Jag fick tipset av en mekaniker att gänga upp till m14 när bromstrumman på en bekants släpvagn fick gängpaj. Sen blev det axelpaj istället (som ni kan läsa om i en annan tråd här på forumet), så jag fick inte testa den lösningen. Men det skulle kosta en femhundralapp att få det uppgängat. Som jag förstod det så skulle de inte borra upp hålet först. Jag ringde runt till däckfirmor och verkstäder för släpvagnar och de sa alla samma sak. Helicoil använde man INTE där.
Varför inte?H hammeron skrev:Jag fick tipset av en mekaniker att gänga upp till m14 när bromstrumman på en bekants släpvagn fick gängpaj. Sen blev det axelpaj istället (som ni kan läsa om i en annan tråd här på forumet), så jag fick inte testa den lösningen. Men det skulle kosta en femhundralapp att få det uppgängat. Som jag förstod det så skulle de inte borra upp hålet först. Jag ringde runt till däckfirmor och verkstäder för släpvagnar och de sa alla samma sak. Helicoil använde man INTE där.
Är verkligen stigningen 1,5?Ser ut som 1,75joakim_j skrev:Har ingen bild på trumman just nu, men jag kan bjussa på en bild på en av hjulbultarna. Den har haft ett hårt liv tror jag...
[bild]
Det är 4 skruvar, även om det bara är en som är helpaj. Men jag tänkte att det är lika bra att göra alla för symmetrins skull. Är rätt säker på att det är gott om material runtom, men det dubbelkollar jag naturligtvis.
En borrgängtapp kan funka bra, men du måste ändå vara stadig på handen.
Här skulle jag tippa på fel gängstigning på skruven med tanke på hur den ser ut.
Testa att gäng om M12(Kolla först vad det var innan) och köp nya skruvar.
Här skulle jag tippa på fel gängstigning på skruven med tanke på hur den ser ut.
Testa att gäng om M12(Kolla först vad det var innan) och köp nya skruvar.
Själv skulle jag inte sätta en insatsgänga av typen som Heli-coil då den har en sämre hållfasthet samt riskerar att vara in eller utåt.
Risken att den släpper när man byter hjul är påtaglig.
Det finns massiva insatsgängor men jag skulle i första hand borra upp till Ø12.5mm och sen gänga med M14X1.5.
Risken att den släpper när man byter hjul är påtaglig.
Det finns massiva insatsgängor men jag skulle i första hand borra upp till Ø12.5mm och sen gänga med M14X1.5.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 540 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 540 inlägg
Den fjädring är minimal jämfört med hur en skruv fjädrar, du tänker fel. Det är materialtjockleken i fälgen som ökar avståndet mellan skruvskallen och där skruven börjar greppa som medger fjädring i skruven.B Bjober skrev:
Om du tänker efter så är det i de flesta fall mycket lättare att sträcka ett material än att trycka ihop. Minimal komprimering av fälgen, långt innan den är ens mätbar har du gängpaj.
Man kan inte bara byta hjulbultar, för det första skall den passa fälgen eller hade du tänkt borra upp den med?joakim_j skrev:Upptäckte när jag skulle byta däck på släpet att i några av hålen för hjulbultarna så är gängan helt paj, så bultarna går runt.
Nuvarande hjulbultar är M12x1,5. Jag tänkte gänga upp till M14x1,5 och köpa nya hjulbultar. Jag har redan kollat att det funkar med fälgarna ifall någon tänkte föreslå det.
Frågan är om jag skall borra ur de gamla gängorna eller inte? Jag tänkte att eftersom det är samma stigning på kanske gängtappen kan guidas av de gamla gängorna för att minska risken att gänga snett. Men jag har ingen direkt erfarenhet så jag knaske tänker helt galet?
Nya trummor kostar multum, så jag skulle helst göra rätt på första försöket...
För det andra skall det funka med konen att det är samma lutning eller skårad.
Byt hjullager så får du nya gängor eller sätt i en insats med rätt gänga
Då få du gärna visa det eller vad bygger du det på?Har du använt helicoil någon gång?M MathiasFr skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 540 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 540 inlägg
Jag skrev tydligt gissar.V växelventil skrev:
Men ok: Jag utgår från att en släpvagn som rullar på svenska vägar har ett typgodkännande. För att få ett sådant så borde man väl bevisa att konstruktion är tillräckligt säker genom att visa beräkningar och hänvisa till användbara standarder och kanske också verkliga tester för att uppfylla kraven för typgodkännandet.
Om det är så, så inkluderar ju inte detta en reparation med Helicoil. Alltså gäller inte godkännandet längre. Då hamnar ansvaret hos Helicoil om dom inte uttryckligen specificerar att deras produkt inte får användas, jämför med symbolerna på en flaska rengöringsmedel som man ju kan köpa samtidigt med ett äpple...