3 812 läst · 107 svar
4k läst
107 svar
Gänga om från M12 till M14, borra eller inte?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 535 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 535 inlägg
Det får mig att tänka på tex de personer som säger "jag har kört prickfritt x antal år och har aldrig haft någon olycka eller skadat någon" eller företag/personer som reparerar/underhåller utrustning utan att vara certifierade eller följa standarder och därmed orsaka olyckor, tex en åkattraktion som havererar, ett flygplan som får problem eller ett hjul som trillar av för att skruvar vibrerar loss ....S Stefan1972 skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 535 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 535 inlägg
Kan så vara men tänk på hur stor sannorlikheten är att någon annan kommer att använda släpet i framtiden (låna, försäljning/köp, bodelning/arv, ge bort etc).L Lovan83 skrev:Jag antar att TS har huvudet med sig iomed hans förslag på lösning och kan göra en rimlig bedömning och inte överbelasta släpet. Iomed att två skruvar har dragit sönder gängorna finns en risk att alla hålen är dåliga så han gängar nog om alla hålen på en gång och byter ut skruvarna som borde ha passerat elastiska zonen.
Det är ju en centrum ring som bär upp hjulet så skruvarna håller den bara mot trumman.
Men ja, regelmässigt bör han byta ut mot nya godkända delar.
Har ingen bild på trumman just nu, men jag kan bjussa på en bild på en av hjulbultarna. Den har haft ett hårt liv tror jag...Dan_Johansson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är 4 skruvar, även om det bara är en som är helpaj. Men jag tänkte att det är lika bra att göra alla för symmetrins skull. Är rätt säker på att det är gott om material runtom, men det dubbelkollar jag naturligtvis.
Medlem
· Västernorrland
· 10 966 inlägg
Fast nu tror jag du överdriver lite.........det är en släpvagn. Inget inom luftfarten eller för nå rymdfärder. Gängar man om till M14 och skruvarna är kraftigare så sitter det ju "bättre" Det är ju inte så att man med den modifieringen tror att man kan lasta 3ton extra eller nåt........Detta är ju inte noga uträknat. Finns små släpvagnar som har M14 från fabrik också.M MathiasFr skrev:Det får mig att tänka på tex de personer som säger "jag har kört prickfritt x antal år och har aldrig haft någon olycka eller skadat någon" eller företag/personer som reparerar/underhåller utrustning utan att vara certifierade eller följa standarder och därmed orsaka olyckor, tex en åkattraktion som havererar, ett flygplan som får problem eller ett hjul som trillar av för att skruvar vibrerar loss ....
Jag kommer naturligtvis köpa nya bultar M14x1,5, inte tillverka dem själv...H heimlaga skrev:
Ingen aning. Det är första gången jag lossar hjulen på det här släpet. Köpte det begagnat. Gissar att det är en kombination av att grejerna är rätt gamla och att någon har brakat på för fulla muggar med mutterdragaren lite för många gånger. Se bilden på skruven i ett tidigare svar. Dålig bild, men gängorna är i princip borta.useless skrev:
Vet inte var man hittar bromstrummor billigt utomrikes, har du något tips på en sajt? Annars är såklart plan C att köpa nya trummor.
Vid närmare eftertanke tror jag att du har rätt. Jag tror jag hade fel.S Stefan1972 skrev:insatsgänga på dylika positioner fungerar uselt...........det blir gärna så att insatsen följer med ut . Helicoil och sånt passar bäst på applikationer där förbandet sällan demonteras.
Samma på tändstift. där är helicoil det värsta som finns. Där fungerar det bäst med insatser som är som gängade hylsor som man kan låsa.
Det fungerar utmärkt att gå upp till M14 på släp. Har gjort det många ggr och man lär nog borra om man nu inte har nån sats som tar det i flera steg.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 535 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 535 inlägg
Jag tycker inte att jag överdriver. Ett hjul som lossnar vid 90 km/h på en trafikerad väg kan ställa till det ordentligt.S Stefan1972 skrev:Fast nu tror jag du överdriver lite.........det är en släpvagn. Inget inom luftfarten eller för nå rymdfärder. Gängar man om till M14 och skruvarna är kraftigare så sitter det ju "bättre" Det är ju inte så att man med den modifieringen tror att man kan lasta 3ton extra eller nåt........Detta är ju inte noga uträknat. Finns små släpvagnar som har M14 från fabrik också.
Och nej det är inte alls säkert att en M14 sitter bättre än en M12:
-den måste dras med högre moment
- godsgängans försänkning ska gissningsvis forsänkas ytterligare, gissningsvis 2-4 mm alternativs en "mjukare" material i M14 skruven
Om man forsänker gängan så måste man också säkerställa att det finns tillräckligt med gängor kvar innan skruven bottnar (vilket den givetvis inte får göra)
Om detta inte uppfylldes lika väl som original M12 förband okar risken att M14 skruven vibrera loss.
Redigerat:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 535 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 535 inlägg
Jag kan inte längre svenska trafikregler som inte berör mig.
Men ska vi verkligen tjafsa om detta? Allt är inte alltid lika enkelt som man tror och ska man inte ha respekt för standarder och lagar för att slippa fundera på lämpligheten att göra vissa ingrepp?
Men ska vi verkligen tjafsa om detta? Allt är inte alltid lika enkelt som man tror och ska man inte ha respekt för standarder och lagar för att slippa fundera på lämpligheten att göra vissa ingrepp?
Jag tror att du får ta en guidad tur till verkligheten någon dag...M MathiasFr skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 535 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 535 inlägg
Ok, då tjafsar vi vidare.
Bara för att det går att göra något och att många gör det är inget bra argument när det handlar om personsäkerhet. Som sagt "jag har kört prickfritt i x antal år och aldrig ...."
Bara för att det går att göra något och att många gör det är inget bra argument när det handlar om personsäkerhet. Som sagt "jag har kört prickfritt i x antal år och aldrig ...."