M MathiasFr skrev:
Jag skrev tydligt gissar.
Men ok: Jag utgår från att en släpvagn som rullar på svenska vägar har ett typgodkännande. För att få ett sådant så borde man väl bevisa att konstruktion är tillräckligt säker genom att visa beräkningar och hänvisa till användbara standarder och kanske också verkliga tester för att uppfylla kraven för typgodkännandet.
Om det är så, så inkluderar ju inte detta en reparation med Helicoil. Alltså gäller inte godkännandet längre. Då hamnar ansvaret hos Helicoil om dom inte uttryckligen specificerar att deras produkt inte får användas, jämför med symbolerna på en flaska rengöringsmedel som man ju kan köpa samtidigt med ett äpple...
Det finns ju reparationsatser att köpa så du kan renovera på biltema exempel för gängor som är trasiga bara det att dom kostar en slant.
 
M
V växelventil skrev:
Det finns ju reparationsatser att köpa så du kan renovera på biltema exempel för gängor som är trasiga bara det att dom kostar en slant.
Återigen: bara för att det går, eller för att "alla" gör det inte är detsamma som att det är lämpligt eller tillåtet. Någon skrev ju ovan flertal verkstäder som inte ville göra det eller avrådde.
Skulle du laga bilbältet i din bil som du själv kör runt med? Svara gärna med en motivering.
 
M MathiasFr skrev:
Återigen: bara för att det går, eller för att "alla" gör det inte är detsamma som att det är lämpligt eller tillåtet. Någon skrev ju ovan flertal verkstäder som inte ville göra det eller avrådde.
Skulle du laga bilbältet i din bil som du själv kör runt med? Svara gärna med en motivering.
Men krångla med ett hål som du sätter i en insatsgänga tar inte mer än 10 minuter att göra och den lossnar inte garanterat.
 
  • Blå verktygslåda med insatsgängor, borrmaskinstillbehör och andra delar för hålreparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Kan du garantera det? Hur garanterar du det? Tar du ansvar?

Reparera den skadade gängan är ju inte svårt, Det har ju alla bidrag i denna tråd visat. Men jag är rätt säker på att det är olagligt. Om det inte är det skulle jag aldrig rekommendera någon via ett forum att göra.

Som sagt, någon har ju redan sagt att flera verkstäder avrått/inte vill göra det. Tror du att dom säger så för att dom inte klarar av det eller inte vill ha jobb?
 
[/QUOTE]
M MathiasFr skrev:
Kan du garantera det? Hur garanterar du det? Tar du ansvar?

Reparera den skadade gängan är ju inte svårt, Det har ju alla bidrag i denna tråd visat. Men jag är rätt säker på att det är olagligt. Om det inte är det skulle jag aldrig rekommendera någon via ett forum att göra.

Som sagt, någon har ju redan sagt att flera verkstäder avrått/inte vill göra det. Tror du att dom säger så för att dom inte klarar av det eller inte vill ha jobb?
Varför skulle det inte vara godkänt?Insatsgängan är ju starkare än vanlig gänga i ett bromsok.Du sätter ju in en rostfri insatsgänga.
 
Nu är du löjlig Mathias.
Det viktiga är att det håller och fungerar.
Som ingenjör vet jag att M14 är starkare än M12. Jag vet också att man normalt drar år hjylbultar för hand utan momentnycket och då blir det litet som det blir. I det sammanhanget kvittar det om man har M12 eller M14

Nackdelen med Helicoil är att den kan börja vandra om man tar loss bulten ofta. Annars är Helicoil lika starkt som eller starkare än en gänga direkt i godset.


Hur tror du att vi kan lita på att typgodkänd utrustning håller? Det kan vi inte. Ofta håller den inte och måste förstärkas för att kunna användas. Hur skall man annars göra. Låta olyckor ske och låta folk dö?
Sedan är det ju så att typgodkänd utrustning måste repareras ibland. Så är det bara. Att reparera leder till färre dödsfall än att rånmörda någon för att få loss pengar att köpa nytt för.
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Kan du garantera det? Hur garanterar du det? Tar du ansvar?

Reparera den skadade gängan är ju inte svårt, Det har ju alla bidrag i denna tråd visat. Men jag är rätt säker på att det är olagligt. Om det inte är det skulle jag aldrig rekommendera någon via ett forum att göra.

Som sagt, någon har ju redan sagt att flera verkstäder avrått/inte vill göra det. Tror du att dom säger så för att dom inte klarar av det eller inte vill ha jobb?
Vilket konstigt resonemang! Man lagar ju vitala och bärande delar i fordonskonstruktioner hela tiden. Och det är helt ok att göra själv. Svetsa balkar på en bil, laga en axel på ett släp. Gänga om en trasig gänga....
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
M
Om det finns ett typgodkännande för släpet och om detta endast gäller för konstruktionen med godsgännga så ur lagens synpunkt spelar det ingen roll om den är starkare. Så om något skulle hända, tar du ansvaret? Du känner förmodligen inte ens personen som du anser ska reparera eller? Tar du ansvar för hans arbete också?

Medans du svara på detta så kan du väl svara på frågorna jag ställde om ditt bilbälte också .....

Det du menar med starkare kanske dessutom inte är relevant. Detta fall handlar "styrkan" bla om vibrationsmotstånd, hantera temperaturväxlingar (sommar/vinter, värme från inbromsning).
 
H heimlaga skrev:
Vid närmare eftertanke tror jag att du har rätt. Jag tror jag hade fel.
Korrekt spaning. Helicoil eller motsvarande är helt fantastiskt bra, men som tidigare inlägg sa, inte när saker måste demonteras igen.
Det finna även insatser/specialskruv man kan dra in bakifrån, men det kräver att trumman har ett visst utseende på insidan och att det inte tar i bromsdelarna i trumman.
Då kör man muttrar istället.
Jag har bytt bultdelning på trummor och gjort så.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
M
Kretikos Kretikos skrev:
Vilket konstigt resonemang! Man lagar ju vitala och bärande delar i fordonskonstruktioner hela tiden. Och det är helt ok att göra själv. Svetsa balkar på en bil, laga en axel på ett släp. Gänga om en trasig gänga....
Det är helt ok om man gör det som är tillåtet och har kunskap och tillstånd att göra det. Så återigen, om ni vet hur man lagar ert bilbälte, skulle ni göra det?
 
M MathiasFr skrev:
Den fjädring är minimal jämfört med hur en skruv fjädrar, du tänker fel. Det är materialtjockleken i fälgen som ökar avståndet mellan skruvskallen och där skruven börjar greppa som medger fjädring i skruven.


Om du tänker efter så är det i de flesta fall mycket lättare att sträcka ett material än att trycka ihop. Minimal komprimering av fälgen, långt innan den är ens mätbar har du gängpaj.
Du får nog ta och studera en plåtfälg lite noggrannare. De är konstruerade för att området runt skruvhålet ska fjädra.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Nu är du löjlig Mathias.
Det viktiga är att det håller och fungerar.
Som ingenjör vet jag att M14 är starkare än M12. Jag vet också att man normalt drar år hjylbultar för hand utan momentnycket och då blir det litet som det blir. I det sammanhanget kvittar det om man har M12 eller M14

Nackdelen med Helicoil är att den kan börja vandra om man tar loss bulten ofta. Annars är Helicoil lika starkt som eller starkare än en gänga direkt i godset.


Hur tror du att vi kan lita på att typgodkänd utrustning håller? Det kan vi inte. Ofta håller den inte och måste förstärkas för att kunna användas. Hur skall man annars göra. Låta olyckor ske och låta folk dö?
Sedan är det ju så att typgodkänd utrustning måste repareras ibland. Så är det bara. Att reparera leder till färre dödsfall än att rånmörda någon för att få loss pengar att köpa nytt för.
Ärligt talat fattar jag inte hur ni tänker....

Ifrågasätter ni typgodkännande?

Det handlar om personsäkerhet. Tycker ni att en hissreparatör kan dra dit en Helicol i en vital funktion för maskineriet för att han har det med sig men inte en reservdel som kanske tar lite tid att erhålla som behövs för att reparera?

Tycker ni att man kan reparera liknande gängpaj på en bil? En buss ? En 50 tons lastbil?
 
M MathiasFr skrev:
Om det finns ett typgodkännande för släpet och om detta endast gäller för konstruktionen med godsgännga så ur lagens synpunkt spelar det ingen roll om den är starkare. Så om något skulle hända, tar du ansvaret? Du känner förmodligen inte ens personen som du anser ska reparera eller? Tar du ansvar för hans arbete också?

Medans du svara på detta så kan du väl svara på frågorna jag ställde om ditt bilbälte också .....

Det du menar med starkare kanske dessutom inte är relevant. Detta fall handlar "styrkan" bla om vibrationsmotstånd, hantera temperaturväxlingar (sommar/vinter, värme från inbromsning).
Hej
Du har noll koll och kommer med oväsentlig input som inte har med saken att göra.
För det första, detta är ett enkelt bultförband, men det kräver att man vet vad man gör om man går upp en storlek.
För det andra, så har jag monterat många bilbälten, det är heller inget mumbojumbo, men igen, man måste ha en viss insikt i en bilkonstruktion om man ska göra det på ett säkert sätt, men ibland går inte att uppfylla väsentliga krav på äldre fordon, och då tänker jag att det är bättre att sitta bältad i 70kmh än inte alls.
För det tredje, snälla, använd inte Helicoil till hjulskruvar.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Du får nog ta och studera en plåtfälg lite noggrannare. De är konstruerade för att området runt skruvhålet ska fjädra.
Det är nog korrekt. Men inte för att komprimeras för det gör du inte med en skruv. Skruven däremot fjädrar i en korrekt konstruktion.

Har du tillräckligt bra mätutrusning så kan du ju testa. Innan du registrar den minsta komprission av material så har du gängpaj eller avdtagen skruv.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Har du tillräckligt bra mätutrusning så kan du ju testa. Innan du registrar den minsta komprission av material så har du gängpaj eller avdtagen skruv.
Sluta gissa och titta hur en fälg är konstruerad.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.