316 821 läst · 1 123 svar
317k läst
1,1k svar
Fiskalsgatan - ett ständigt pågående projekt
Usch och fy så jävla hemskt. Beklagar verkligen sorgen.AndersPS skrev:
[bild]
För två veckor sedan grävde vi med stor sorg ett hål i trädgården. Vår älskade lilla hund fick somna in och får nu vila under gräsmatten han så ofta gick och bajsade på. Coming up på 18 år är inget annat än att bli rakt igenom imponerad av.
Lilla Chico kom in i mitt liv när jag träffade min nuvarande partner, som adopterade detta lilla yrväder. Han var med på alla hennes äventyr och trots att jag inte trodde mig vara en hundmänniska överhuvudtaget tog både han och min partner mitt hjärta med storm. Så när det blev dags att flytta ihop packade vi in honom på flygplanet och flög över Östersjön alla tre.
Chico, tack för 5,5 fantastiskt fina år. ❤️
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Jag förlorade min Kenta i maj förra året efter 10år tillsammans. Det gör fortfarande ont
Jag vill inte gå in på när vi började planera för projekt Nytt badrum i källaren men vi kan väl sammanfatta det med att det inte har gått så fort.
Det befintliga rummet som snart skulle omvandlas till badrum. Det finns 3 dörrar in till badrummet, på många sätt är det inte en optimal placering men det är där det passar bäst. Längre fram kommer vi att addera en möjlighet att gå direkt ut utomhus mot badtunnan, som ytterligare visar att detta är bästa placeringen.
Just av den anledningen är själva toaletten inbyggd i ett eget litet rum och det enda rummet som får ett toalettlås, övriga dörrar kommer inte att vara låsbara. Vi tänker att eftersom det är ett stort badrum är det skönt att kunna borsta tänderna samtidigt som någon är på toaletten och någon kanske tar en dusch.
Det verkar som att många sätter in dubbla handfat när de gör ett större badrum, men vi siktade på att köra på ett lite större. Det är plats så det räcker och blir över ändå.
Duschen blir en stor dubbeldusch på nästan 2.5 kvm, det är större än hela vårt tidigare badrum i källaren!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det befintliga rummet som snart skulle omvandlas till badrum. Det finns 3 dörrar in till badrummet, på många sätt är det inte en optimal placering men det är där det passar bäst. Längre fram kommer vi att addera en möjlighet att gå direkt ut utomhus mot badtunnan, som ytterligare visar att detta är bästa placeringen.
Just av den anledningen är själva toaletten inbyggd i ett eget litet rum och det enda rummet som får ett toalettlås, övriga dörrar kommer inte att vara låsbara. Vi tänker att eftersom det är ett stort badrum är det skönt att kunna borsta tänderna samtidigt som någon är på toaletten och någon kanske tar en dusch.
Det verkar som att många sätter in dubbla handfat när de gör ett större badrum, men vi siktade på att köra på ett lite större. Det är plats så det räcker och blir över ändå.
Duschen blir en stor dubbeldusch på nästan 2.5 kvm, det är större än hela vårt tidigare badrum i källaren!
När vi hälsade på sambos familj i Polen passade vi på att göra lite inköp. Vissa saker är fortfarande extremt mycket billigare, men det är inte lika lönsamt som det har varit tidigare och det gäller att ha koll på priserna när man jämför. Det beror såklart också på växlingskursen som är bra mycket sämre nu än tidigare.
Vi tycker ju att vi har en ganska stor bil och tänkte att här får vi plats med massor! Tills vi parkerade bredvid denna bjässe vid bygghandeln. Ja, främre delen av våra bilar står på samma linje...
Kanske ett lite naturligare handfat? Tillräckligt för att fotograferas och funderas över, men nja...
Kanske detta? Nja, för litet!
Stort och väldigt kantigt. Kanske, men är det inte lite väl "förutsägbart"?
Stort (det är större än vad det ser ut på bilden) och med lite "organisk" form... ja, denna blir det!
Vi hade en idé om att kakla ena väggen i duschen med antingen grönt eller blått kakel som på bilden, i fiskbensmönster. Inte för att jag någonsin kaklat tidigare, men det kan väl inte vara så svårt?!
I slutändan blev det ingen kakelinköp, både på grund av vikten men framförallt visade det sig att det var beställningsvaror. Hoppsan.
Vi föll också lite för 120x60 stora vita kakelplattorna. Men vi var lite osäkra om om det var rätt val och valde att inte köpa dem denna gången. Svårt också att lämna tillbaks eller att komplettera om det skulle behövas.
Det blev även en del andra inköp, som 2 vägghängda toaletter med fixturer. Dessa var extremt prisvärda jämfört med att köpa dem i Sverige, fixturerna hade till och med svensk text på kartonger och på instruktionerna, men kostade mindre än hälften jämfört med hemma.
Räknar man dock ihop kostnad för att resa med färjan, eventuellt boende och bränsle, så behöver man handla en hel del för att en renodlad inköpsresa ska löna sig. Kompletterar man med lite alkohol går det nog lättare. Bilen blev dock knökafull då när min sambo flyttade till mig flyttade vi med flyg, så massvis av hennes saker var kvar i diverse förråd.

Logga in
Skapa konto
Vi tycker ju att vi har en ganska stor bil och tänkte att här får vi plats med massor! Tills vi parkerade bredvid denna bjässe vid bygghandeln. Ja, främre delen av våra bilar står på samma linje...

Logga in
Skapa konto
Kanske ett lite naturligare handfat? Tillräckligt för att fotograferas och funderas över, men nja...

Logga in
Skapa konto
Kanske detta? Nja, för litet!

Logga in
Skapa konto
Stort och väldigt kantigt. Kanske, men är det inte lite väl "förutsägbart"?

Logga in
Skapa konto
Stort (det är större än vad det ser ut på bilden) och med lite "organisk" form... ja, denna blir det!

Logga in
Skapa konto
Vi hade en idé om att kakla ena väggen i duschen med antingen grönt eller blått kakel som på bilden, i fiskbensmönster. Inte för att jag någonsin kaklat tidigare, men det kan väl inte vara så svårt?!
I slutändan blev det ingen kakelinköp, både på grund av vikten men framförallt visade det sig att det var beställningsvaror. Hoppsan.

Logga in
Skapa konto
Vi föll också lite för 120x60 stora vita kakelplattorna. Men vi var lite osäkra om om det var rätt val och valde att inte köpa dem denna gången. Svårt också att lämna tillbaks eller att komplettera om det skulle behövas.
Det blev även en del andra inköp, som 2 vägghängda toaletter med fixturer. Dessa var extremt prisvärda jämfört med att köpa dem i Sverige, fixturerna hade till och med svensk text på kartonger och på instruktionerna, men kostade mindre än hälften jämfört med hemma.
Räknar man dock ihop kostnad för att resa med färjan, eventuellt boende och bränsle, så behöver man handla en hel del för att en renodlad inköpsresa ska löna sig. Kompletterar man med lite alkohol går det nog lättare. Bilen blev dock knökafull då när min sambo flyttade till mig flyttade vi med flyg, så massvis av hennes saker var kvar i diverse förråd.
För de av er som har glömt de äldre inläggen jag skrivit om badrummet kommer här en snabbrepris för att ta er till nutid:

- Avlopp och vatten i golvet
- Mer avlopp
- 5 säckar betong för att gjuta igen över avloppet
- Idiotprojektet med att flytta pannan
- Förälskad i Hexagon kakel
- Dags att bila upp betongen jag gjöt i "5 säckar betong..." ovan...
- Idiotprojektet är avslutat - pannan på sin nya plats
- Början till det som ska bli dusch
- Det där blir till att göra om
- PIR - isolering på Platon
- Toaletten börjar ta form
- Flytspacklar toaletten
- Testar hur det känns med toalettdörr
- Mer flytspackel
- Dags att kakla golvet
- Dags att flytta tvättmaskin och torktumlare till (fel plats i) badrummet
- När två (rum) blir ett
- Filips favoritmaskin - dags att bli av med "högen"
- Framsteg med toaletten
- Hur ska vi kakla i duschen?
- Provhänga toaletten
- Ett litet kakklingsprojekt som är avslutat

Logga in
Skapa konto
Detta var ett misstag! Eftersom vi fäste isoleringen mot platonmattan läste jag nånstans om att fylla ut platonmattans hål med flytspackel istället för att köra direkt med kakelfix.
Vi producerade istället en stor hink med runda och förvisso ganska fina dekorationsstenar av flytspackel, men det tog en stund att få bort allting. Lättast var att ta fram grovdammsugaren och dammsuga upp dem och tömma över i hinken.
Bud på flytspackelsdekorsten mottagen här eller via PM

Logga in
Skapa konto
Det var lite spännande att foga och inse att den svarta fogen hamner precis överallt.

Logga in
Skapa konto
Vid det första försöket kändes det lite meckigt att få bort all överblivit fog, men...

Logga in
Skapa konto
... det gick bra! Jag var lite ivrig och lyckades riva upp för mycket fog på något ställe, men det gick bra att fylla i det när jag fogade nästa del av golvet.

Logga in
Skapa konto
Jag försökte ignorera den där hörnplattan som satt lite snett, den var för hög mot ena sidan och för låg mot andra sidan, men jag ville ju verkligen inte göra om det. I sista sekund blev det ändå så att jag hackade bort den och ersatte.
Varför ska man alltid vänta med att göra en sån sak, när man vet att det bara är att bita ihop och göra?

Logga in
Skapa konto
Några moment som jag drog mig för att göra men som faktiskt var förvånansvärt enkla var att sätta upp tätskiktet. Först primer...

Logga in
Skapa konto
... och sen tätskikt. Det som ser ut som en glipa mellan våderna är där nishen är, så just detta blir bortskuret senare.

Logga in
Skapa konto
I efterhand la jag till en remsa mellan väggen och taket, hade ju varit enklare att bara gjort våden på väggen några centimeter längre och låtit den på upp i taket, men det tänkte jag inte på då..

Logga in
Skapa konto
Jag fick ju hjälp med hur vi skulle sätta kaklet tidigare i tråden, stort tack till @Fjonken som påpekade att vi skulle kolla att kaklet inte var "krokiga". Dessutom blev det lätt att besluta oss för att sätta dem med rak sättning
Det var ännu ett nervöst moment när de två första plattorna kom på plats, de väger en del och som nybörjare på kakling vad jag lite rädd för att skada kanterna eller tappa dem och slå sönder dem helt.

Logga in
Skapa konto
Fördelen med stora plattor är att man snabbt ser resultat även om man bara satt 7 kakel. 😀

Logga in
Skapa konto
Helv..te... nackdelen med stora plattor är att det blir lite dyrare när de spricker i kapningen. Jag hade bara en extra platta hemma, men med möjlighet att hämta fler på Interni Kakel, och det räckte faktiskt!
När använder man Jackoboard istället för gipsskiva? Är det just i källare?AndersPS skrev:
[bild]
Jag fick ju hjälp med hur vi skulle sätta kaklet tidigare i tråden, stort tack till @Fjonken som påpekade att vi skulle kolla att kaklet inte var "krokiga". Dessutom blev det lätt att besluta oss för att sätta dem med rak sättning
Det var ännu ett nervöst moment när de två första plattorna kom på plats, de väger en del och som nybörjare på kakling vad jag lite rädd för att skada kanterna eller tappa dem och slå sönder dem helt.
[bild]
Fördelen med stora plattor är att man snabbt ser resultat även om man bara satt 7 kakel. 😀
[bild]
Helv..te... nackdelen med stora plattor är att det blir lite dyrare när de spricker i kapningen. Jag hade bara en extra platta hemma, men med möjlighet att hämta fler på Interni Kakel, och det räckte faktiskt!
De är verkligen stora. Vad är anledningen till den storleken?AndersPS skrev:
[bild]
[bild]
[bild]

Logga in
Skapa konto
Jag testade olika varianter på hur jag skulle lägga golvet så att det matchade hyfsat med golvbrunnen och golvet utanför duschen.

Logga in
Skapa konto
Första raden lagd. Egentligen är det bättre att lägga hexagon diagonalt, men det fanns någon bra anledning att jag inte gjorde det.

Logga in
Skapa konto
Golvbrunnarna, eller underdelen till linjebrunnen är fixerad och sitter på plats, samtidigt som resten av golvet sakta kommer på plats.

Logga in
Skapa konto
Jag hade lämnat en lucka i plattorna för att kunna få in en kantlist där ingången till duschen ska vara.
Vad jag inte räknat med var att det bygger på lite när jag satte listen, det gick delvis att fixa men plattorna som sitter just vid listen är något högre - knappt märkbart och det är inte så att alla plattor sitter helt perfekt ändå! Sammantaget är det ingenting som märks, och minn numera tränade öga har sett mycket värre på andra toaletter.

Logga in
Skapa konto
Plattorna som ligger överst på brunnen behöver sågas till på båda sidorna för att matcha mönstret. Det fanns ett ögonblick när jag funderade på att bara ta en av de stora kaklen och sätta en hel skiva där, men efter en stunds tanke ...

Logga in
Skapa konto
... gjorde jag klart dem med varsamt utsågade bitar. Fungerade bra, förutom att det blev en pytteliten trekant i ena ändan som var för liten för att sätta kakel på.

Logga in
Skapa konto
Golvet klart och "locket" till brunnen på plats.
Jag är mycket nöjd att vi valde att byta till dessa brunnarna, inte nog med att det hade varit svårt att kakla med hexagon (eller egentligen omöjligt?) och att jag i vart fall hade behövt hjälp med det, detta blev så sjukt mycket snyggare!
Populärt i forumet
-
Bo i tält året om
Socialt & Projekt -
Källaren från 1969 blir som ny: bygga tvättstuga
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt