317 809 läst · 1 123 svar
318k läst
1,1k svar
Fiskalsgatan - ett ständigt pågående projekt
På de bilderna är skivorna faktiskt bara ställda där för att se hur det såg ut, i den slutliga konstruktionen finns det inga bakskivor, utan det är öppet.R roli skrev:
Redigerat:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har det blivit dags för lådfronter, och som några av er kanske minns beställde jag stora och tunga bambuskivor för evigheter sedan. De har som mycket annat stått på fel plats och jag har behövt ringa in hjälp för att flytta på dem två gånger utöver att faktiskt få in dem i huset.
Min nya Makita har gjort ett bra jobb, sen skruvade jag helt enkelt på IKEAs vanliga fästen. Fuskar alltså lite och använder Maximera lådor, mest för att jag redan hade några lådor hemma och för att de ändå är ganska prisvärda.

Logga in
Skapa konto
Även hyllan under maskinerna kommer från IKEA, dessa är dock lite dumma då det knappt går att justera dem alls. Så det gäller att mäta ut hålsättningen från början.

Logga in
Skapa konto
Det tar sig! Lite finjustering på det så blir det kanon!
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
En del lådor vill man inte att varken gäster eller barn ska snoka i, så jag hittade ytterligare en IKEA produkt att installera. Denna gång är det Solstol som detta lilla elektriska motordrivna lås heter, som hamnade i ett skåp.
Till det väldigt schyssta priset på 99 kronor är jag väldigt nöjd med låset, som man förutom de två brickor som följer med kan lägga in egna kort och passagebrickor på. Tydligen ska det även fungera att lägga till sin telefon om man har en Android, men det är inget som jag vill kännas vid 🙄
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Kolla, vatten till handfatet! Inte illa!
Jag ska sänka taket inne i själva duschen, och kommer inte riktigt överens med internet om hur jag ska göra detta. Det som gör det lite krångligt är att i sidan av sänkningen kommer det att hänga skjutdörrar, så det måste vara stabilt och klara av vikten.
Hade det varit på annan plats i huset hade jag satt träreglar och klätt med gips, men det känns ju inte så lite fel inne i en dusch. Och att tätskikta in träet känns inte mer rätt, tänker att då stänger jag ju bara in den fukten som redan finns i trät.
Taket består av betongbjälklag till våningen ovanför.
Tankar?
Hade det varit på annan plats i huset hade jag satt träreglar och klätt med gips, men det känns ju inte så lite fel inne i en dusch. Och att tätskikta in träet känns inte mer rätt, tänker att då stänger jag ju bara in den fukten som redan finns i trät.
Taket består av betongbjälklag till våningen ovanför.
Tankar?
Det smet in ett litet och snabbt projekt mitt i allt annat, sånt som händer. Det bästa med det är att det både påbörjades och avslutades på samma dag... eller ja, det saknas fortfarande plåt på utsidan...
Gammalt och dragigt fönster
Kolla, ett hål. "Pinnen" på plats så att inte fönstret tippar in när jag monterar i det. Det visade sig att det var lite tajt att få in det, ni som har följt alla mina inlägg vet att det inte är första gången det är lite tajt vid ett fönster.
Men det gick bra och nu är det nya på plats. Märktes direkt i rummet att det blev lite varmare, och då tänker jag på jämfört med det gamla fönstret, inte när vi var utan fönster helt!

Logga in
Skapa konto
Gammalt och dragigt fönster

Logga in
Skapa konto
Kolla, ett hål. "Pinnen" på plats så att inte fönstret tippar in när jag monterar i det. Det visade sig att det var lite tajt att få in det, ni som har följt alla mina inlägg vet att det inte är första gången det är lite tajt vid ett fönster.

Logga in
Skapa konto
Men det gick bra och nu är det nya på plats. Märktes direkt i rummet att det blev lite varmare, och då tänker jag på jämfört med det gamla fönstret, inte när vi var utan fönster helt!
Jag bara undrar - dubbeldusch?? Vad är det för påhitt egentligen? Varför skulle man stå och duscha tillsammans som på ett badhus? Att dom lyckats få svensken att tro detta är lyx. OK om man gör detta tillsammans med en snygg underrättelseagent från Ryssland/Kina på hotell och alla ser ut som världsstjärnor. Men hur många gånger ser det ut så på Falsterbovägen 23b? Då duschar man hellre någon annanstans än med den kärringen.
Ja, visst är det ett påhitt, som det mesta vi har renoverat. Jag menar, rent funktionellt gick det gamla badrummet utmärkt att använda, så utifrån det perspektivet är det ju bortkastad både tid och pengar att bygga nytt.J Jontha skrev:Jag bara undrar - dubbeldusch?? Vad är det för påhitt egentligen? Varför skulle man stå och duscha tillsammans som på ett badhus? Att dom lyckats få svensken att tro detta är lyx. OK om man gör detta tillsammans med en snygg underrättelseagent från Ryssland/Kina på hotell och alla ser ut som världsstjärnor. Men hur många gånger ser det ut så på Falsterbovägen 23b? Då duschar man hellre någon annanstans än med den kärringen.
Men om du känner så inför din "kärring" är frågan om det inte är bättre med bodelning än borenovering. Jag tror i vart fall inte att min sambo är underrättelseagent, hon kan förvisso några turistord på ryska och har 3 olika pass, så visst, chansen är nog större än för många!
Inte för att jag för loggbok, men jag har en känsla av att vi faktiskt delat på den gamla duschen fler gånger än den nya. Ganska mysigt, alternativt om man som vi båda gillar att sova på morgonen, effektivt. Men troligen lika rationellt som att bygga ett bollhav.
otroligt inspirerande bygge. Är lite nyfiken på om golvet består av platta på mark, och hur takhöjden kommer bli i duschen där nere? Jag har en väldigt snarlik källare, men det är bara 190 i tak och jag kan inte bestämma mig för om det kommer bli för lågt med dusch eller om jag bara ska sätta ett badkar istället.
Tack, kul att du gillar det!Kanakas123 skrev:
otroligt inspirerande bygge. Är lite nyfiken på om golvet består av platta på mark, och hur takhöjden kommer bli i duschen där nere? Jag har en väldigt snarlik källare, men det är bara 190 i tak och jag kan inte bestämma mig för om det kommer bli för lågt med dusch eller om jag bara ska sätta ett badkar istället.
Ja, det är betongplatta, byggt 1958 så givetvis oisolerad. Inne i duschen bilade jag ur och grävde mig lite djupare ner och la isolering som golvvärmen därefter är ingjuten i. I resten av källaren kör jag Platonmatta och sen i badrummet isolering, golvvärme i flytspackel och kakel, övriga källaren ligger det spårad isolering ovanpå Platon och därefter golvvärme och ytgolv.
Vi hade cirka 2.10 i ursprunglig takhöjd, varierar lite mellan rummen, men i badrummet har jag nu 2.02 och inne i duschen är det ytterligare några cm för att få plats med takdusch.
Har du möjlighet att bila ur och sänka duschen är det en bra variant. Skippar man takdusch kommer man dessutom undan med att det är lite lägre takhöjd, givetvis lite beroende på hur långa alla som ska använda den är.
Jag var lite bekymrad över takhöjden innan jag började men det fungerar faktiskt bättre än förväntat.
Jag har 2.18 i källaren inklusive dusch. Det gäller att inte veckla ut sig hur som helst, men det är en tämligen kort (!) inlärningskurva.AndersPS skrev:
Tack, kul att du gillar det!
Ja, det är betongplatta, byggt 1958 så givetvis oisolerad. Inne i duschen bilade jag ur och grävde mig lite djupare ner och la isolering som golvvärmen därefter är ingjuten i. I resten av källaren kör jag Platonmatta och sen i badrummet isolering, golvvärme i flytspackel och kakel, övriga källaren ligger det spårad isolering ovanpå Platon och därefter golvvärme och ytgolv.
Vi hade cirka 2.10 i ursprunglig takhöjd, varierar lite mellan rummen, men i badrummet har jag nu 2.02 och inne i duschen är det ytterligare några cm för att få plats med takdusch.
Har du möjlighet att bila ur och sänka duschen är det en bra variant. Skippar man takdusch kommer man dessutom undan med att det är lite lägre takhöjd, givetvis lite beroende på hur långa alla som ska använda den är.
Jag var lite bekymrad över takhöjden innan jag började men det fungerar faktiskt bättre än förväntat.
Mitt duschrum mäter 1,4 x 2 meter, och efter 35 års vana vid den storleken så känns en 90x90 dusch som rena rama tvångströjan. Nya duschen på övervåningen kommer att mäta 1,1 x 1 m.J Jontha skrev:Jag bara undrar - dubbeldusch?? Vad är det för påhitt egentligen? Varför skulle man stå och duscha tillsammans som på ett badhus? Att dom lyckats få svensken att tro detta är lyx. OK om man gör detta tillsammans med en snygg underrättelseagent från Ryssland/Kina på hotell och alla ser ut som världsstjärnor. Men hur många gånger ser det ut så på Falsterbovägen 23b? Då duschar man hellre någon annanstans än med den kärringen.
Varför snåla med utrymmet om man har så det räcker???
Fick upp tråden idag, lite lustigt då jag också renoverar badrum, med sambo från polen. Och är inte det där OBI i Gdansk i närheten av oliwa så kommer jag aldrig lita på mig igen.😅
jag anade att det troligen inte är så mkt vinst i att köpa material där nere, en av anledningarna varför vi nu bor i Sverige då jag åtminstone uppfattar som att man har mer kvar i plånboken i slutändan.
Släpkärra är jag dock sugen på att köpa där nere, verkar vara vettigt prissatta där jag tittat åtminstone.
Jag renoverar dock badrum på andra våningen i träbjälklag - så lite annat å tänka på. Ska följa denna tråden med intresse
jag anade att det troligen inte är så mkt vinst i att köpa material där nere, en av anledningarna varför vi nu bor i Sverige då jag åtminstone uppfattar som att man har mer kvar i plånboken i slutändan.
Släpkärra är jag dock sugen på att köpa där nere, verkar vara vettigt prissatta där jag tittat åtminstone.
Jag renoverar dock badrum på andra våningen i träbjälklag - så lite annat å tänka på. Ska följa denna tråden med intresse
Roligt projekt! Vi gör liknande och funderar nu på bästa material för att bygga nischen/väggen bakom toaletten. Vad har du använt? Hittar inget inlägg om det..(?)AndersPS skrev:
[bild]
En hel del kvar, men det går framåt även i toaletten.
Vi kommer att kakla en bröstning och sen köra tapet på den övre delen på sidorna och ett enkelt skåp direkt ovanför toalettstolen.
Men, till frågan. Vi tänkte oss 120x60 cm kakel. Rummet är 121 x 124 så nu har det uppstått en fundering.
Ska vi kakal stående eller liggande? Båda hållen passar ju bra, lite mer ovanligt att sätta dem stående och det kanske bidrar till att (det lilla) rummet känns högre? Eller blir upplevelsen annorlunda med stora kakel?
Tankar?
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dölja kablar i vägg till tv
Socialt & Projekt -
Källaren från 1969 blir som ny: Maskinrum
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt