316 821 läst · 1 123 svar
317k läst
1,1k svar
Fiskalsgatan - ett ständigt pågående projekt
Ruskigt snyggt med mönsterpassningen på locket! En fröjd för ögatAndersPS skrev:
[bild]
Jag testade olika varianter på hur jag skulle lägga golvet så att det matchade hyfsat med golvbrunnen och golvet utanför duschen.
[bild]
Första raden lagd. Egentligen är det bättre att lägga hexagon diagonalt, men det fanns någon bra anledning att jag inte gjorde det.
[bild]
Golvbrunnarna, eller underdelen till linjebrunnen är fixerad och sitter på plats, samtidigt som resten av golvet sakta kommer på plats.
[bild]
Jag hade lämnat en lucka i plattorna för att kunna få in en kantlist där ingången till duschen ska vara.
Vad jag inte räknat med var att det bygger på lite när jag satte listen, det gick delvis att fixa men plattorna som sitter just vid listen är något högre - knappt märkbart och det är inte så att alla plattor sitter helt perfekt ändå! Sammantaget är det ingenting som märks, och minn numera tränade öga har sett mycket värre på andra toaletter.
[bild]
Plattorna som ligger överst på brunnen behöver sågas till på båda sidorna för att matcha mönstret. Det fanns ett ögonblick när jag funderade på att bara ta en av de stora kaklen och sätta en hel skiva där, men efter en stunds tanke ...
[bild]
... gjorde jag klart dem med varsamt utsågade bitar. Fungerade bra, förutom att det blev en pytteliten trekant i ena ändan som var för liten för att sätta kakel på.
[bild]
Golvet klart och "locket" till brunnen på plats.
Jag är mycket nöjd att vi valde att byta till dessa brunnarna, inte nog med att det hade varit svårt att kakla med hexagon (eller egentligen omöjligt?) och att jag i vart fall hade behövt hjälp med det, detta blev så sjukt mycket snyggare!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nämen då var det väl nästan klart... nä, det återstår ju en hel del, men efter denna tidpunkt började vi använda duschen. Återstår att göra:
- Sänka taket över respektive dusch, vi kommer att låta delen som matchar med ingången vara högre för att det inte ska "sticka ner" i synfältet när man kliver in. Den sänkta delen kommer att gömma röret till takduschen och belysningen.
- Bygga klart nischen. Vad säger expertpanelen, är det värt att sätta ljus inne i den?
- Få upp glasväggarna. Något som vi bestämt oss för att skjuta lite längre fram på grund av den ökända budgeten, glas är dyrt! Tills vidare kommer vi att ha en träskiva på kortsidan och sen vanliga duschdraperier på långsidan.
- Byta ut delar av silikonen - det blev lite kladdigt på ett eller två ställen, så jag ska försöka ta bort den och göra om.

Logga in
Skapa konto
Har man bråttom kan man fylla Filips bad från två håll samtidigt!
väldigt snyggt!
Definitivt ljus i nischen, räcker med en liten spot. Vi har en hide-a-lite mini bo (tror jag den heter) som tänds med rörelsesensor, typ 5% nattetid och 100% dagtid.
Definitivt ljus i nischen, räcker med en liten spot. Vi har en hide-a-lite mini bo (tror jag den heter) som tänds med rörelsesensor, typ 5% nattetid och 100% dagtid.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
F Fjonken skrev:
Jag hoppades att svaret skulle vara att det inte behövdes, men jag får väl lita på er! Tack!J JBir skrev:
Nu (ja eller då för ett tag sedan) när både duschen och toaletten fungerade i nya badrummet kunde vi börja riva det gamla badrummet. Denna ytan behövde vi för förvaring, så det var välkommet.
Här har en hel del tid spenderats, inte bara av oss utan sedan det byggdes på 60-talet. Får ändå säga att det mer än väl har fyllt sin funktion.
När vi väntade barn öppnade vi upp väggen och byggde en baby changing station, men nu har han blivit så pass stor att vi sällan använder den längre.
Det gick att trycka in handfat och dusch på den lilla ytan också.
Dags att börja riva! 😀
Först ut var inte så mycket rivning utan snarare att skruva bort toaletten. Känslan när jag hade allting som behövdes för att koppla bort vattnet hemma värmde hjärtat - jag har äntligen uppnått nivån av att kunna gå in i förrådet/verkstan och hämta det som behövs!
Alla grejor är ute och hyllorna på väggen är nerplockade.
De två IKEA bänk-skivorna som utgjorde grunden i baby changing station är på väg ut. Kanske tänkte jag att vi skulle ha fler barn, för inte nog med att jag skruvade ihop det, jag passade på att limma det också!
Tada, som genom ren magi är väggen borta!
Ja, det blev ju någon hink med rivningsmaterial, men ingenting mot vad som skall komma...
Nästa moment blev att försöka isolera ovanvåningen och sovrummet samt dra igång fläktan i duschen på max för att dra ut dammet den vägen. Strategin lyckades sådär.
Klart! Ja, återstår att dammsuga och torka allt damm på ovanvåningen...

Logga in
Skapa konto
Här har en hel del tid spenderats, inte bara av oss utan sedan det byggdes på 60-talet. Får ändå säga att det mer än väl har fyllt sin funktion.

Logga in
Skapa konto
När vi väntade barn öppnade vi upp väggen och byggde en baby changing station, men nu har han blivit så pass stor att vi sällan använder den längre.

Logga in
Skapa konto
Det gick att trycka in handfat och dusch på den lilla ytan också.
Dags att börja riva! 😀

Logga in
Skapa konto
Först ut var inte så mycket rivning utan snarare att skruva bort toaletten. Känslan när jag hade allting som behövdes för att koppla bort vattnet hemma värmde hjärtat - jag har äntligen uppnått nivån av att kunna gå in i förrådet/verkstan och hämta det som behövs!

Logga in
Skapa konto
Alla grejor är ute och hyllorna på väggen är nerplockade.

Logga in
Skapa konto
De två IKEA bänk-skivorna som utgjorde grunden i baby changing station är på väg ut. Kanske tänkte jag att vi skulle ha fler barn, för inte nog med att jag skruvade ihop det, jag passade på att limma det också!

Logga in
Skapa konto
Tada, som genom ren magi är väggen borta!

Logga in
Skapa konto
Ja, det blev ju någon hink med rivningsmaterial, men ingenting mot vad som skall komma...

Logga in
Skapa konto
Nästa moment blev att försöka isolera ovanvåningen och sovrummet samt dra igång fläktan i duschen på max för att dra ut dammet den vägen. Strategin lyckades sådär.

Logga in
Skapa konto
Klart! Ja, återstår att dammsuga och torka allt damm på ovanvåningen...
I efterdyningen av att riva det gamla badrummet bilade jag upp avloppsröret och blev lite förvånad över att det var plaströr. Skört var det och det gick sönder nästan bara av att man tittade på det.
Tänkte hur som att det var ju bara att få loss Y:et och sätta på ett lock, så var det klart. Men nej, givetvis hade Kaj inte litat på att skarvarna skulle hålla tätt, så han hade limmat ihop rören. Gah och dubbelt gah.

Logga in
Skapa konto
Tänkte hur som att det var ju bara att få loss Y:et och sätta på ett lock, så var det klart. Men nej, givetvis hade Kaj inte litat på att skarvarna skulle hålla tätt, så han hade limmat ihop rören. Gah och dubbelt gah.
Nu kommer du få en massa kommenterar om att man limmade dom sk äggskalsrören förrAndersPS skrev:
I efterdyningen av att riva det gamla badrummet bilade jag upp avloppsröret och blev lite förvånad över att det var plaströr. Skört var det och det gick sönder nästan bara av att man tittade på det.
[bild]

Logga in
Skapa konto
Parallellt med bygget av duschen dök det upp ett mystiskt hål i väggen mellan badrummet och sovrummet. Sovrummet är en tillbyggnad som gjordes några år efter huset byggdes, så det är en tidigare yttervägg.
Jag hade ingen tanke på att ytterväggarna i tillbyggnaden skulle vara tjockare än i denna delen, men trots att jag flyttade hålet en bra bit till höger är jag och nuddar ytterväggen inne i sovrummet. Hoppsan, det var en missräkning!
Nästa missräkning var IKEA garderoberna som stod på andra sidan. De ställdes på plats innan de byggdes in, så för att komma åt bakom fick vi montera ner garderoben, inkl att såga sönder toppen/botten för att kunna få ut den. Kommer bli kul att bygga ihop den i framtiden...

Logga in
Skapa konto
Hålet är för ventilationen av Platonmattan och göms bakom badrumsskåpen som vi platsbygger. Efter att ha letat och haft viss ångest över val av skivmaterial bestämde jag mig för att melaminbeklädd spånskiva var ett bra val, inte minst tack vare priset.

Logga in
Skapa konto
Första skåpet på plats.

Logga in
Skapa konto
Sådär ska det se ut, med torktumlare och tvättmaskin i skåpet. Denna gången på prov för att känna av om höjden är lämplig.
För att få plats har jag gjort dessa skåpen lite bredare men eftersom jag tänkte montera standard IKEA-lådor under byggde jag helt enkelt på med extra spånskivor för att få rätt bredd - och samtidigt få ett bra upplag till skivan som maskinen står på.

Logga in
Skapa konto
Nu är båda högskåpen på plats, och om någon detaljstuderar bilden, ja, det stämmer, maskinen är lägre än på den tidigare bilden. Det blev helt enkelt lite för mycket på höjden och jag sänkte maskinerna.

Logga in
Skapa konto
Slutresultat, så tillvida att båda maskinerna är på plats och inkopplade. Det ser till och med ut som att det är första tvättningen på G. Under maskinerna finns det en utdragbar hylla och en låda, lådfronterna kommer att bytas ut längre fram.
Jag har inte monterat någon baksida i skåpen, sidorna är fästa direkt mot väggen och det finns utrymme för ventilation i hyllplanet.
Det är delvis återvinning av befintliga IKEA lådor, Maximera, som får tjäna i badrummet. Första gången jag bygger skåp, och även om det inte är något direkt finsnickeri blev jag mycket nöjd.
Det var dags att få upp lite färg på väggen bakom handfatet. Vi tänkte att vi skulle testa att måla, men jag var lite tveksam till just detta valet, det kändes som att 90-talet försökte komma tillbaks samtidigt som det kändes ganska kul och annorlunda.
Det ser ändå lite vackert ut
Det är "metallic effect" från Epodex, bilderna gör det inte riktigt rättvisa, men det blev bättre än förväntat.

Logga in
Skapa konto
Det ser ändå lite vackert ut

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det är "metallic effect" från Epodex, bilderna gör det inte riktigt rättvisa, men det blev bättre än förväntat.

Logga in
Skapa konto
Högskåpen som jag byggde lät jag Hornbach såga upp, men nu var det dags att testa min nya kompis. Det hade varit praktiskt med en längre skena när de ska delas på längden, men det gick bra ändå.

Logga in
Skapa konto
Bottenplattorna är faktiskt återvunna från tidigare IKEA-skåp, dels stod plattorna i förrådet, dels får jag rätt bredd och slutligen blir det ventilation i innerkant. Men jag borde nog sätta något nät eller så längst in så att det inte ramlar ner grejor under skåpen.

Logga in
Skapa konto
Slängde på en skånskiva som även den hade stått i förrådet under en längre tid, vi har fortfarande inte riktigt bestämt oss för vad som ska ligga ovanpå, även om vi blev positivt överraskade av att bara ha en vit skiva (se tidigare inlägg).
Det är lite tajt i bredd, så den skarpsynte kanske ser att det bara finns en "vägg" mellan skåpen. Gjorde så för att få plats med passbitar på sidorna så att lådorna inte öppnas direkt mot och skrapar i sidorna, eftersom jag gör luckorna själv spelar det ingen roll.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Bo i tält året om
Socialt & Projekt -
Källaren från 1969 blir som ny: bygga tvättstuga
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt