317 690 läst · 1 123 svar
318k läst
1,1k svar
Fiskalsgatan - ett ständigt pågående projekt
Det blir väldigt snyggt. Fanns det någon speciell anledning till att du inte bilade upp golvet i hela rummet?AndersPS skrev:
Du kan tryggt fortsätta att lite på dig själv!F Furis88 skrev:
Vissa grejor är fortfarande extremt mycket billigare, när vi var där förra året var det helt sjukt hur exempelvis toalettstolar och inbyggnadsfixturer var prisvärda. Exakt samma fixtur som säljs här, med svensk text på förpackningen.F Furis88 skrev:
Sen finns det ju grejor som är extremt billiga men som inte alls följer svenska byggnormer. Det verkar inte som att man tror lika mycket på täktskikt som vi gör här i Sverige 🙄
Lägger du upp några inlägg om det? Jag kommer dit kanske efter sommaren, och innan dess ska jag hjälpa en kompis med sitt badrum. Tänkte att det var skönt att öva lite hemma hos honom innan jag börjar hos oss, källaren känns lite tryggare.F Furis88 skrev:
Eftersom det är i en källare är det lite annorlunda när det kommer till tätskikt osv. I mitt fall är det vanlig betongvägg bakom som fixturen är skruvad i, därefter har jag satt en 50mm Jackoboard (just den storleken gjorde att bredden på kaklet matchade!). Inget tätskikt!G Galleta skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från nånstans mitti processen. Jag har ett litet hål ut i baksidan så om det skulle läcka vatten där inne rinner det ut till en golvbrunn på andra sidan väggen. Vanligtvis lägger man ju ett skvallerrör och låter det rinna "framåt", så man inte punkterar tätskiktet.
Lättja!J jhall skrev:
Jag övervägde att göra det men insåg att om jag gör det där behöver jag göra det i hela källaren, och då kändes det inte riktigt värt det. Takhöjden är helt okej, men det är klart, ytterligare 10 cm hade varit trevligt.

Logga in
Skapa konto
När så den gamla toaletten var riven (till vänster i bild) var det dags att börja återställa det området. Inte minst för att jag behövde flytta andra grejor dit, för att komma åt annat. Platonmatta på.

Logga in
Skapa konto
Det kommer att bli en ny vägg som delar av själva korridoren från utrymmet till vänster, som kommer att bli ett litet förråd. Vi kommer därför inte att lägga golvvärme där inne, så jag la vanliga isoleringsskivor istället.

Logga in
Skapa konto
Ett lite udda hål i hörnet, där golvvärmen kommer från anslutande rum.

Logga in
Skapa konto
Plåt och värmeslang på plats, det var lite tajt att få till slingorna och att trappan tar upp lite utrymme och sabbar att det blir jämna slingor gjorde det ju inte lättare.

Logga in
Skapa konto
Mer av bambugolvet är på plats! Utrymmet som ska bli förråd har istället fått golvspån.

Logga in
Skapa konto
Jag var inte helt nöjd med överlappningen av handdukshängarna, men det blev ett kortvarigt problem - fästena fäste inte så att säga. Tvättade rent så att limmet skulle fästa och väntade 2 dagar istället för 2 timmar som beskrivningen sa, men det satt knappt kvar när man tittade på det, och än mindre när man hängde upp något i dem.
Funderar på att sätta ett rör från sida till sida istället, tror att det kan bli ganska bra istället.
Tack för svar! Vilken typ av reglar är det du har använt?AndersPS skrev:
Eftersom det är i en källare är det lite annorlunda när det kommer till tätskikt osv. I mitt fall är det vanlig betongvägg bakom som fixturen är skruvad i, därefter har jag satt en 50mm Jackoboard (just den storleken gjorde att bredden på kaklet matchade!). Inget tätskikt!
[bild]
Bild från nånstans mitti processen. Jag har ett litet hål ut i baksidan så om det skulle läcka vatten där inne rinner det ut till en golvbrunn på andra sidan väggen. Vanligtvis lägger man ju ett skvallerrör och låter det rinna "framåt", så man inte punkterar tätskiktet.
Ja alltså fästmön vill till och med att jag ska youtube:a renovering av badrummet. Får se om jag tar mig an det. Är i rivningsfasen ännu, min plan för golv är att använda mig av lättfyllnadsmassa (eps) med plast som täcker bjälkar och upp på vägg för att sen flytspackla på det sen. Jag tycker det låter som en vettig konstruktionAndersPS skrev:
Du kan tryggt fortsätta att lite på dig själv!
Vissa grejor är fortfarande extremt mycket billigare, när vi var där förra året var det helt sjukt hur exempelvis toalettstolar och inbyggnadsfixturer var prisvärda. Exakt samma fixtur som säljs här, med svensk text på förpackningen.
Sen finns det ju grejor som är extremt billiga men som inte alls följer svenska byggnormer. Det verkar inte som att man tror lika mycket på täktskikt som vi gör här i Sverige 🙄
Lägger du upp några inlägg om det? Jag kommer dit kanske efter sommaren, och innan dess ska jag hjälpa en kompis med sitt badrum. Tänkte att det var skönt att öva lite hemma hos honom innan jag börjar hos oss, källaren känns lite tryggare.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 555 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 555 inlägg
Jag kör knåd-epoxy, inga problem att hålla upp 4 badlakan.AndersPS skrev:
[bild]
Jag var inte helt nöjd med överlappningen av handdukshängarna, men det blev ett kortvarigt problem - fästena fäste inte så att säga. Tvättade rent så att limmet skulle fästa och väntade 2 dagar istället för 2 timmar som beskrivningen sa, men det satt knappt kvar när man tittade på det, och än mindre när man hängde upp något i dem.
Funderar på att sätta ett rör från sida till sida istället, tror att det kan bli ganska bra istället.
https://www.clasohlson.com/se/Repair-Putty-Universal-Loctite/p/34-9016

Logga in
Skapa konto
Två lite äldre bilder på fler hål som mystiskt dyker upp varstans i huset!
Detta är på uterummet, som är ett lite bortglömt sorgebarn, där det kommer att fixas med vatten och avlopp.
Det är lite av en följetång när det kommer till att renovera, för att kunna koppla in detta går det inte att bygga klart badrummet i källaren, eftersom detta anslutet till avloppet där. Så nu finns det ett avlopp på uterummet, men ingenting mer. Vi får se när vi hinner göra mer där...

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Detta är på uterummet, som är ett lite bortglömt sorgebarn, där det kommer att fixas med vatten och avlopp.

Logga in
Skapa konto
Det är lite av en följetång när det kommer till att renovera, för att kunna koppla in detta går det inte att bygga klart badrummet i källaren, eftersom detta anslutet till avloppet där. Så nu finns det ett avlopp på uterummet, men ingenting mer. Vi får se när vi hinner göra mer där...

Logga in
Skapa konto
Jag skrev om det tidigare, för att komma åt för att förbereda för ventilationen var jag tvungen att ta bort en garderob i sovrummet. Det har sen dess bara varit ett hörn som saker magiskt samlats i, helt utan att vara organiserat.
Det tog ju egentligen inte så många minuter att göra det lite mer användbart...
Vet att du letat efter något till skjutdörrar men minns inte om det var låshus eller beslagen men iaf, denna dök upp i mitt flöde nyss och dom ser ut att ha en del för det iaf
https://eu.corston.com/products/regent-recessed-small-pull-polished-nickel
https://eu.corston.com/products/regent-recessed-small-pull-polished-nickel
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Värmebeständigt lim/fog - laga handtag på spis.
Vitvaror -
Stolpar altan - har jag gjort bort mig fullständigt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ständigt hett element - vad är fel?
Värme allmänt -
Snart testar jag napalm - avloppet svämmar över ständigt i källaren
Vatten & Avlopp -
attefallshus-sen leverans, ofullständigt levererat, betalat i förskott
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus
Populärt i forumet
-
Källaren från 1969 blir som ny: maskinrum muras
Socialt & Projekt -
Bygge av husvagnsgarage (Attefall)
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt