S Senior skrev:
Jag har tröttnat på att påpeka för postmord att jag har en paketprevlåda där tämligen stora paket går in. De har ett standardiserat sms som säger att de inte kan leverera pga dimensionerna på paketet. Jag lägger upp filmklipp som bevisar motsatsen. Att få svar därifrån tror jag inte är realistiskt om ens möjligt.
Det är säkert deras led före som inte är anpassat, i vart fall om man räknar in "vi vill inte". 😉

Såg i chathistoriken när jag försökte få tag på dem att senast vi pratade frågade de vad paketet som försvunnit innehöll. Svaret var: "En fantastisk tiger i en badring och 2 stora flamingos på en badstrand." 😂
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nyligen gjuten betonggolv med avlopp och vatteninstallation, skyddstejp längs kanterna, i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ogillar verkligen att flytspackla. I teorin är det ganska så enkelt, men min tidigare erfarenhet av det var inte så bra, så när det var dags att flytspackla badrummet delade jag upp det i flera mindre delar.

Första försöket gick ärligt talat åt helvete. Det hade stått tillräckligt länge för att vara för svårt att få rätt på och jag gav ärligt talat upp och slevade upp den ganska torra massan i hinkar och slängde ut. Den allra första delen hade härdat så pass att jag inte fick upp det utan ganska mycket våld, och den biten såg ändå ganska okej ut.

Efter viss ångest gjorde jag ett nytt försök igår, och fick äntligen till det... nu återstår bara alla andra "zonerna".
 
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är säkert deras led före som inte är anpassat, i vart fall om man räknar in "vi vill inte". 😉

Såg i chathistoriken när jag försökte få tag på dem att senast vi pratade frågade de vad paketet som försvunnit innehöll. Svaret var: "En fantastisk tiger i en badring och 2 stora flamingos på en badstrand." 😂
Jag har försökt hävda att det är tändstift, inte ens det hjälpte.
 
Oorganiserat utrymme med elinstallationer, kablar, verktyg och bråte under renovering eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en gammal LED-stripe i förrådet (ni ser förrådet i bakgrunden, så ni förstår varför det tog tid att hitta den) och har äntligen fått lite bättre arbetsbelysning i rummet ;)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vit skjutdörr på en skena, i ett oavslutat rum, med konstruktionsmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just idag går det faktiskt att stänga om sig och stå inne på toaletten i lugn och ro.

Öppen glidskjutdörr till ett oinrett, spartanskt rum med rörledningar och byggmaterial. Oavslutad konstruktion, betonggolv, råa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visserligen finns det varken toalettstol eller ljus där inne, och dörren ska snart tas ner igen.

Första försöket med en fristående skjutdörr, alltså en som inte kommer att bli inbyggd i väggen. Inte 100% optimalt, men med en glasvägg in till duschen får detta bli lösningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag beställde profiler för att sätta upp led-lister i taket, Postnord skulle leverera under gårdagskvällen och jodå, när jag kommer hem står det 2 paket och väntar på mig. Men ser inte det ena lite konstigt ut?

[bild][bild]

Ändå skickligt att lyckas böja profilerna, slita av toppen av paketet men ändå lyckas med konststycket att leverera med den översta delen löst sittandes på.

[bild]

Undrar om det är en slump att det är ett tekniskt fel när jag försöker titta på Postnords bild av leveransen... 😎
Uppdatering, kontaktade både Postnord och leverantören, och leverantören återkom och krediterade hela köpet innan Postnord ens sagt godmorgon. Blev lite förvånad då det bara var 4 av 16 som är skadade, men snyggt hanterat av dem.
 
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
Staplad säckar med byggmaterial och trähäst i en transportfordon eller förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra veckan fylldes förrådet av flytspackel på och nu är golvet i badrummet exkl duschen flytspacklad och klar på de delar som ska kaklas. Bara 4 säckar kvar, så det blir nog ett träningspass till, om än något mindre...

Uppskattar att det blir totalt 60 säckar ungefär, skulle beställt hem en pall från början.
 
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
... så det blir nog ett träningspass till, om än något mindre...

Uppskattar att det blir totalt 60 säckar ungefär, skulle beställt hem en pall från början.
Ungefär som att bära upp golvvärmespånskivor på övervåningen.
15 kg per skiva och det går åt ≈ 75 styck... 😓
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Det fick bli en ny vägg inne i förrådet för att dela av det. Tanken är att skapa en utgång till trädgården ungefär där vattenpasset står, men det blir ett projekt för nästa år.

Nybyggd vägg i förråd med metallstomme och vattenpass, planeras för framtida dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Meningen är att styra upp själva "verkstaden" och få ordning och reda på alla verktyg och prylar. Mindre än dagens rum, men mer effektivt är idén... vi får se hur det lyckas. Har ni några bra tips att dela mer er av?
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Halvlagd hexagonformad klinker med distanser och några brutna bitar på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det börjar ta sig med klinkern i själva badrummet, har inte lagt inne i duschen ännu, men det här känns bra. Återstår att foga, vi valde att göra det enkelt för oss och kör på svart fog.

Hexagonala klinkerplattor delvis lagda på badrumsgolv med verktyg och utrustning för kakelläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är första gången jag kaklar någonting, kanske inte bästa att börja med hexagon, men jag är generellt nöjd med resultatet.

Delvis lagd hexagon klinker i badrum, en platta saknas och har spår av murbruk, intill ligger hela plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick också prova på att ta bort en platta som skadades. Bortsett från det mentala ärret i själen var det inte så svårt, precis när jag fick loss den första plattan slogs dock en liten bit av från plattan bredvid.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 14 till
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Ja, snyggt med kontrast på fogen. Det kräver att både plattor och sättning är jämn. Det blir svårt att få snyggt om något är ojämnt.
Lite ojämt är det allt, vi bestämde oss mot bättre vetande att köra på svart fog... vi får se om det blir något vi ångrar...
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Pågående renoveringsarbete i ett tvättrum med vitvaror, synliga kablar och oklart gipsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är tvättmaskin och torktumlare flyttade på igen, denna gång in till rätt rum, fast de ska i slutändan stå hela vägen till vänster.
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Nyinstallerad grå motoriserad rullgardin i fönster med verktyg på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De där två rullgardinerna som legat bakom soffan i 2 eller 3 år? En av dem har hittat sin plats i vardagsrummet. Motoriserade med oerhört tysta Somfy Sonesse motorer.

Men nu när det är dags för fler rullgardiner chockas jag lite över priset... någon som har tips på billiga(re) tysta motorer, som passar till standard rullgardiner från IKEA eller liknande? Absolut en bonus om de går att styra direkt via Zigbee eller Z-wave.

De som vi har i sovrummet är ganska högljudda och de som jag tittat på verkar alla låta ganska mycket när man använder dem.
 
När vi två blir ett... eller som i detta fallet, när två rum blir ett. Jag har tidigare skrivit om hur vi flyttade pannan för att bättre utnyttja utrymmet, och nu kommer upplösningen!
Renoveringsprocess där en innervägg är borttagen för att förena två utrymmen, visas oreda och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innerväggen mellan de två rummen är borta och ett ganska stort och trevligt rum uppenbarar sig.

Renoveringsarbete där en innervägg tagits bort för att förena två rum, med byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Massa grejor som alltid står i vägen, men nu ska det rensas!

En vägg med en stor spricka där två rum har blivit ett, med synliga rör och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt galet, en enorm spricka i den lilla återstående biten av vägg. Tur att jag har rätt verktyg hemma för att fixa det, vem vet vad som kunnat hända annars?

Bild av ett renoveringsprojekt där en innervägg tagits bort och skapar ett stort rum med synlig skräp och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några minuter senare var rummen helt återförenade.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Det blir en hel del material "över" när man renoverar, och denna gången har jag samlat på mig i drygt ett halvår. Från början tänkte jag att det nog skulle gå bra att köra det till tippen själv, men nånstans på vägen blev jag mer och mer tveksam...

En hög med överblivet byggmaterial inklusive tegel och betong bakom ett nätstaket vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I torsdags bytte jag ut staketet som vi har haft för att hålla hunden inne. Stolpen blev en grep och ett mindre staket spärrade hans väg.

Gammal grep framför en hög av byggavfall inklusive tegel och betong, med gräs och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför nu detta då? Jo, det var äntligen dags att bli av med detta, och lösningen blev Såglastbilen i Ängelholm. Såhär galet fint blev det efteråt.

En ryddet hustomt med en greip i forgrunnen, nylagt grus og rester av et gjerde som bærer spor av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barn brukar ju gilla stora maskiner, och det visade sig att min son inte var annorlunda. När lastbilen backade upp och han fick syn på den viftade han energiskt händerna och skrek av glädje. Simon som körde var en riktig hjälte (i vart fall i Filips ögon) och lilla Filip fick testa på att trycka på knappar och annat.

Ett litet barn tittar på en lastbil från Såglastbilen som lastar byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Greatstomp och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.