6 404 läst · 106 svar
6k läst
106 svar
En fråga om Dolt fel eller inte.
Här var det markplan, ingen krypgrund. Fick bila upp golvet.Kentvirulent skrev:Det låter som något man kan få ersättning för. Men du talade om delen från fastighet till gatan. Ersättning för att renovera den delen är nog kört om det är äldre än 30 ish år.
Tänk på att du på något sätt hade kunnat ta dig ner i typ en krypgrund och se detta rör utan koppling så är det ditt ansvar att upptäcka det innan köp
Det borde du anmäla till säljaren. Det är väl det enda som är känt hittills i den här soppan som skulle kunna vara ett riktigt "dolt fel". Dock behöver du anmäla ganska snart, det finns tidigare rättsfall där köpare har försuttit sin chans genom att dröja mer än tre månader med att meddela säljaren.H Hobbykreatör skrev:
När du köper hus JA.H Hobbykreatör skrev:
Varenda mäklare i Sthlm är tjenis med sin besiktningsman i princip. Denna får besiktiga alla hus och i gengäld så får mäklaren ett ”snällt” protokoll.
Jag såg protokollet på min bekantes 20-tals hus och vi skrattade högt åt det. När mina föräldrar sålde sitt hus ”missade” besiktningsmannen att hela södra fasaden var en masonitskiva en 5-åring kunde riva av för hand. Synligt på 50 meters håll. Med mera med mera.
Jag har tagit in en RIKTIG besiktningsman när jag fått renoveringar besiktade och han fnyser åt ”säljarbesiktningar” som ”total skit”
Problemet är att 99% av Svenssons är godtrogna. Jag har nog missat köp på 4-5 hus jag vunnit budgivningen på eftersom jag velat göra en egen besiktning innan köpet genomförs. Då vägrar säljarna sälja
H Hobbykreatör skrev:
Ja precis. Hade jag haft minsta susning om att jag skulle filmat avloppet I detta hus innan köp, hade säljaren valt de andra som ville köpa. Vi ville verkligen flytta och köpte grisen i säcken kan man väl säga i efterhand.Kentvirulent skrev:När du köper hus JA.
Varenda mäklare i Sthlm är tjenis med sin besiktningsman i princip. Denna får besiktiga alla hus och i gengäld så får mäklaren ett ”snällt” protokoll.
Jag såg protokollet på min bekantes 20-tals hus och vi skrattade högt åt det. När mina föräldrar sålde sitt hus ”missade” besiktningsmannen att hela södra fasaden var en masonitskiva en 5-åring kunde riva av för hand. Synligt på 50 meters håll. Med mera med mera.
Jag har tagit in en RIKTIG besiktningsman när jag fått renoveringar besiktade och han fnyser åt ”säljarbesiktningar” som ”total skit”
Problemet är att 99% av Svenssons är godtrogna. Jag har nog missat köp på 4-5 hus jag vunnit budgivningen på eftersom jag velat göra en egen besiktning innan köpet genomförs. Då vägrar säljarna sälja
Alla husköp är grisen i säcken.H Hobbykreatör skrev:
Det faller på sin egen orimlighet att du ska hinna inspektera vind, filma avloppet, kontrollera all el och fuktmäta etc på en 30 min visning.
Efter 2 husköp (och alla skräckhistorier jag hört av bekanta) vill en stor del av mig aldrig köpa ett hushelvete igen
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"

Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
På detta forum är det vanligt att trådskapare försvinner, så hobbykreatör är värd beröm för all återkoppling vi fått. De flesta av oss gör bostadsköp väldigt sällan, ofta i stressade situationer. Trots det går det nog hyggligt för de flesta men ibland blir det tufft som här. Köpare borde läsa sådana hör trådar för att lära sig. Det mäklare och säljare säger är reklam och inte komplett information, så man måste kolla noga. Frågor kring VA, badrum och el kan bli dyrbara, men omfattas inte av flertalet besiktningar eller försäkringar. Så som köpare gäller det att fråga, fråga, fråga, kontrollera mer noga vid osäkerhet och avstå från köp om man inte känner sig trygg. Men jag hoppas att hobbykreatör når en dag när hela huset är uppgraderat och känns bra. Det blir dyrare än förväntat , men känslan av en bostad där man har koll på alla system och vet vad som gäller är härlig, önskar er att ni når dit till slut.H Hobbykreatör skrev:
Som tur är finns det inget krav i lagen att man ska hinna inspektera allt. I lagtexten står det:Kentvirulent skrev:
Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.
Så det räcker att felet inte skulle ha upptäckt om man letade. Man måste inte ha letat men inte upptäckt felet.
Du behöver inspektera avlopp vad jag förstår, klättra upp på vind, inspektera el etc. Du har väldigt långt gången besikntingspliktuseless skrev:
Som tur är finns det inget krav i lagen att man ska hinna inspektera allt. I lagtexten står det:
Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.
Så det räcker att felet inte skulle ha upptäckt om man letade. Man måste inte ha letat men inte upptäckt felet.
Tack snälla du. Blev tårögd av ditt inlägg.K klimt skrev:På detta forum är det vanligt att trådskapare försvinner, så hobbykreatör är värd beröm för all återkoppling vi fått. De flesta av oss gör bostadsköp väldigt sällan, ofta i stressade situationer. Trots det går det nog hyggligt för de flesta men ibland blir det tufft som här. Köpare borde läsa sådana hör trådar för att lära sig. Det mäklare och säljare säger är reklam och inte komplett information, så man måste kolla noga. Frågor kring VA, badrum och el kan bli dyrbara, men omfattas inte av flertalet besiktningar eller försäkringar. Så som köpare gäller det att fråga, fråga, fråga, kontrollera mer noga vid osäkerhet och avstå från köp om man inte känner sig trygg. Men jag hoppas att hobbykreatör når en dag när hela huset är uppgraderat och känns bra. Det blir dyrare än förväntat , men känslan av en bostad där man har koll på alla system och vet vad som gäller är härlig, önskar er att ni når dit till slut.
Kanske är det för att detta sugit all kraft ur mig. Sååå mycket att tänka på här, slag på slag.
El, vatten, ventilation, en vind fullproppad med isolering, alltså FULL, läckande kranar, toa, dåliga rännor, fuktskador.. ja allt. Allt.
Trodde nånstans att göra fint inne i huset skulle kunnat gjorts för längesen men ytskikten inne har jag inte hunnit med mer än där barnen bor, de gick först.
Har också gått igenom, går igenom en lång tvist, jag som avskyr bråk o konflikt.
Men min dåvarande snickare bytte panelen på detta inte så stora hus, och ville ha xxx.000 vilket var rimligt. Lite extra jobb så som ett par fönster o en dörr, några reglar som saknades. Fakturan kom på 300.000 EXTRA. Kan inte säga summan här men ingen nånsin har hört ett sånt högt pris på ett så litet hus. Han försökte, eftersom jag är den jag är.
En chock för mig, oss. (Han har fått det vi kom överens om från början)
Det är en helt annan lång historia jag inte orkar eller kan ta upp här, just nu, mer än det här,
Men. Det jag ville få fram är vilken mardröm det kan bli, drömmen man trodde man köpte.
jag hoppas jag en dag kommer åka hem och kunna känna mig avslappnad. ♡
Om man ska få ersättning för fel ställs krav i Jordabalken. Hur noggrann undersökning som bör göras beror på typ av fastighet. Det är skillnad mellan ett 70talshus där fuktproblem är vanliga och ett nytt eller nyrenoverat hus med garantier.
“Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).”
Det förtydligas i kommentaren
”Allt som köparen kan upptäcka med syn, lukt, känsel och hörsel utan att göra åverkan på fastigheten bör han undersöka (det gäller enligt NJA 1980 s. 555 även svårtillgängliga utrymmen som t.ex. kryputrymme under byggnaden). Undersökningsplikten utökas om det finns anledning till misstanke om fel. Om lukt eller fuktfläckar finns i byggnaden, eller om säljaren har sagt någonting som ger anledning till misstanke (t.ex. på grund av en friskrivning) bör köparen därför göra en mer noggrann undersökning. Då kan han t.ex. behöva bryta upp golvbrädor och liknande för att undersöka även ”dolda utrymmen” (dock ej utan säljarens tillåtelse!). Om säljaren däremot givit en lugnande uppgift om fastighetens skick minskar köparens undersökningsplikt och han ska kunna lita på vad säljaren sagt.”
![[S2] [S2]](/forum/proxy.php?image=https%3A%2F%2Flagen.nu%2Frsrc%2Fimg%2FS2.png&hash=5d1f2ee82607c0efe293fab135ac6a57)
Det förtydligas i kommentaren
”Allt som köparen kan upptäcka med syn, lukt, känsel och hörsel utan att göra åverkan på fastigheten bör han undersöka (det gäller enligt NJA 1980 s. 555 även svårtillgängliga utrymmen som t.ex. kryputrymme under byggnaden). Undersökningsplikten utökas om det finns anledning till misstanke om fel. Om lukt eller fuktfläckar finns i byggnaden, eller om säljaren har sagt någonting som ger anledning till misstanke (t.ex. på grund av en friskrivning) bör köparen därför göra en mer noggrann undersökning. Då kan han t.ex. behöva bryta upp golvbrädor och liknande för att undersöka även ”dolda utrymmen” (dock ej utan säljarens tillåtelse!). Om säljaren däremot givit en lugnande uppgift om fastighetens skick minskar köparens undersökningsplikt och han ska kunna lita på vad säljaren sagt.”
Redigerat:
https://sustera.se/kopa-hus-undersokningsplikt/useless skrev:
Så som lagen verkar tolkas så ska du som köpare inspektera ALLT som är tillgängligt okulärt eller på enkelt sätt. Dvs det är i princip bara sånt som behöver brytas upp för att inspektera som utesluts.
Och är huset äldre än 30 år ska du förutsätta att allt bakomliggande är skit som behöver tas hand om omgående
Jag förstår hur du känner dig och lider med dig. Med de enorma huspriser som uppstått finns det enormt många fifflare som tjänat enorma pengar på godtrogna människor. Har fått så många ”håll käften” offerter genom åren vilket gör mig jävligt förbannad eftersom jag inser hur många som faktiskt betalar dessa och blivit skinnade.H Hobbykreatör skrev:Tack snälla du. Blev tårögd av ditt inlägg.
Kanske är det för att detta sugit all kraft ur mig. Sååå mycket att tänka på här, slag på slag.
El, vatten, ventilation, en vind fullproppad med isolering, alltså FULL, läckande kranar, toa, dåliga rännor, fuktskador.. ja allt. Allt.
Trodde nånstans att göra fint inne i huset skulle kunnat gjorts för längesen men ytskikten inne har jag inte hunnit med mer än där barnen bor, de gick först.
Har också gått igenom, går igenom en lång tvist, jag som avskyr bråk o konflikt.
Men min dåvarande snickare bytte panelen på detta inte så stora hus, och ville ha xxx.000 vilket var rimligt. Lite extra jobb så som ett par fönster o en dörr, några reglar som saknades. Fakturan kom på 300.000 EXTRA. Kan inte säga summan här men ingen nånsin har hört ett sånt högt pris på ett så litet hus. Han försökte, eftersom jag är den jag är.
En chock för mig, oss. (Han har fått det vi kom överens om från början)
Det är en helt annan lång historia jag inte orkar eller kan ta upp här, just nu, mer än det här,
Men. Det jag ville få fram är vilken mardröm det kan bli, drömmen man trodde man köpte.
jag hoppas jag en dag kommer åka hem och kunna känna mig avslappnad. ♡
Mitt sug av att äga hus har minskat så mycket att jag nu mest kollar på lägenheter. Det är så otroligt mycket jobb med trädgård, fasad, tak, fönster, grund, uppvärmning, vvs etc som du bara slipper helt i BR.
Villors prisutveckling i Sthlm är sämre än sekelskifte i innerstan i föreningar utan lån med bra kassa. Och dessa kostar nästan inga pengar/tid att underhålla mot en villa.
För att det ska vara gynnsamt att köpa villa ska man i princip vara snickare själv med eoner av tid
Hoppas att allt löser sig och du trivs till slut.
Tack snälla.Kentvirulent skrev:Jag förstår hur du känner dig och lider med dig. Med de enorma huspriser som uppstått finns det enormt många fifflare som tjänat enorma pengar på godtrogna människor. Har fått så många ”håll käften” offerter genom åren vilket gör mig jävligt förbannad eftersom jag inser hur många som faktiskt betalar dessa och blivit skinnade.
Mitt sug av att äga hus har minskat så mycket att jag nu mest kollar på lägenheter. Det är så otroligt mycket jobb med trädgård, fasad, tak, fönster, grund, uppvärmning, vvs etc som du bara slipper helt i BR.
Villors prisutveckling i Sthlm är sämre än sekelskifte i innerstan i föreningar utan lån med bra kassa. Och dessa kostar nästan inga pengar/tid att underhålla mot en villa.
För att det ska vara gynnsamt att köpa villa ska man i princip vara snickare själv med eoner av tid
Hoppas att allt löser sig och du trivs till slut.
Ja jag kunde aldrig i min vildaste fantasi... visst.. alla säger det är alltid något med hus, och det är det ju. Men här... när mina stående hantverkare säger vilken otur jag har med allt hela tiden..
Jag tror inte att det är otur rent av, huset har vanskötts, mer än nån visste, och hela fastigheten sörjde över sitt eget förfall.
Jag har öst kärlek över allt nu.
Skogen, trädgården, invändiga och utvändiga renoveringar, men... det är mycket kvar.
Och pengarna är slut. Så jag/vi måste hitta finurliga sätt att klara av detta.
Går inte sälja i nuvarande skick utan stor förlust, och jag vill inte ha grannar som pratar när jag är så utmattad.
Och mina djur lever fritt. Det är huvudsaken.
Nudlar är fortfarande rätt billigt..
🌹
Populärt i forumet
-
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Juridik -
Dolda fel-avslag, hur gå vidare?
Juridik -
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Juridik -
Skadestånd för felaktig information från mäklare?
Juridik -
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik