6 404 läst · 106 svar
6k läst
106 svar
En fråga om Dolt fel eller inte.
Mm. När jag vaknade i morse var det första jag tänkte, varför skriver man ens "nytt avloppssystem 2016"?M Maledictus skrev:"Nytt avloppssystem" är alldeles för vagt för att jag skulle kunna bilda mig en uppfattning om vad det innebär. Du borde nog ha frågat säljaren innan du köpte huset vad det innebär.
Min tolkning utan mer kunskap hade nog varit att det var en ny avloppsanläggning (trekammarbrunn, tank etc.) som man menade, inte nya avloppsrör och stammar i huset. Men det är ju bara min tolkning.
Kunde man inte formulerat det som att man BYTT system där och då ? För det var det som gjordes. Jag skiter väl i vad som var innan. Men det låter bra att skriva nytt avloppssystem.
Tycker personligen det känns bluffartat att uttrycka sig så.
Mäklaren har inte svarat mig sen flera veckor när jag frågade vad som menades, ändå hade vi en bra konversation innan. Men inget svar på om det pratades om avloppet alls.
Vill nog inte ta i det.
Ja vi kunde undersökt mer men helt uppenbart la jag som lekman det åt sidan när jag läste raden. Var inte alls rutinerad husköpare.
Jag köpte doldafelförsäkring och har väntat med att ringa försäkringsbolaget eftersom killarna sa att det går inte på dolda fel.H hempularen skrev:Observera att mycket av det jag och andra har skrivit i tråden handlar om just påståendet om ny avloppsanläggning. Det är fullt tänkbart att en del av felen kan räknas som dolda fel, aldeles oavsett att det påståtts att anläggningen är bytt.
Om ett toalettavlopp bara avslutas i marken så är det en nivå av fel som man inte borde behöva färvänta sig oavsett hur gammalt eller risigt avloppsystemet är. Vilket är en skaplig början för att bedöma o det är ett dolt fel.
Men, detta växer ju bara i mig, det känns inte rätt nånstans.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
Mäklarens uppdrag avslutades den där dagen när ni träffades för överlåtelse av fastigheten. Efter detta har mäklaren inget att göra med affären. Det är vanligen förklaringen till mäklarens ringa intresse för klagomål och synpunkter från köpare efter affären. Ibland så medlar mäklare lite mellan köpare och säljare alldeles efter en affären men mäklarsamfundet avråder från detta.H Hobbykreatör skrev:
Din motpart är således säljaren, inte mäklaren, om du vill hävda dolt fel.
Ja jag förstår. Vi är dock lite bekanta sen tidigare köp och det har inte varit några problem med andra frågor, har även hjälpt mäklaren med annan husförsäljning efteråt. Och h*n har bjudit in till samtal annars. Har bara varit lite väl mycket här!Claes Sörmland skrev:
Mäklarens uppdrag avslutades den där dagen när ni träffades för överlåtelse av fastigheten. Efter detta har mäklaren inget att göra med affären. Det är vanligen förklaringen till mäklarens ringa intresse för klagomål och synpunkter från köpare efter affären. Ibland så medlar mäklare lite mellan köpare och säljare alldeles efter en affären men mäklarsamfundet avråder från detta.
Din motpart är således säljaren, inte mäklaren, om du vill hävda dolt fel.
Jag tror det här är ett stort bekymmer bland husköpare. Att man inte har koll på vad som förväntas av en. Att man faktiskt måste granska, fråga och förvissa sig om saker innan man skriver på pappren.H Hobbykreatör skrev:
Med det sagt så har jag också varit orutinerad husköpare och gjort alla möjliga tabbar. Jag gjorde exempelvis ingen egen besiktning utan förlitade mig på säljarens vilket jag lärde mig först efteråt inte betyder någonting.
Den bästa insikten och kunskapen jag fått är dock denna: Huset är mitt ansvar och med det följer en hel del kostnader. Det är bara att kavla upp ärmarna eller öppna plånboken (eller både och) istället för att leta syndabockar. Det är jag som har köpt ett gammalt hus och gamla hus innehåller ofta överraskningar.
Ja. Så är det.. jag har gjort både och. Gör.M Maledictus skrev:Jag tror det här är ett stort bekymmer bland husköpare. Att man inte har koll på vad som förväntas av en. Att man faktiskt måste granska, fråga och förvissa sig om saker innan man skriver på pappren.
Med det sagt så har jag också varit orutinerad husköpare och gjort alla möjliga tabbar. Jag gjorde exempelvis ingen egen besiktning utan förlitade mig på säljarens vilket jag lärde mig först efteråt inte betyder någonting.
Den bästa insikten och kunskapen jag fått är dock denna: Huset är mitt ansvar och med det följer en hel del kostnader. Det är bara att kavla upp ärmarna eller öppna plånboken (eller både och) istället för att leta syndabockar. Det är jag som har köpt ett gammalt hus och gamla hus innehåller ofta överraskningar.
Precis i denna stund åkte elektriker härifrån, fick fixa ett nytt motorskydd för vattenpumpen. Felkopplat av tidigare ägare.
Allt här visar sig vara hemmafix, små ställen man inte kan se som en vanlig person.
Till och med mina hantverkare har blivit snälla med mig, eftersom de haft klippkort här och aldrig sett liknande "lösningar" innan.
Är det den här delen som du tolkar så?A AG A skrev:
"Det lär ha varit en massa stopp innan vi flyttade dit, men inte ett ord om detta."
Det tolkar jag som TS ord, att TS tror att säljaren haft problem, men det är tufft att bevisa.
Nej inte avloppet utan "avloppssystemet".A AG A skrev:
Hur det ska tolkas vet vi inte, men jag tänker nog också rengöringssnläggningen, inte alla rör.
Så trots detta, ska man ändå filma avloppet innan man köper.. ja det verkar så.H Hobbykreatör skrev:
Pratade idag med doldafel-försäkringsbolaget som var noll intresserade av att hjälpa till. Prata med säljaren sa hon.
Populärt i forumet
-
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Juridik -
Dolda fel-avslag, hur gå vidare?
Juridik -
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Juridik -
Skadestånd för felaktig information från mäklare?
Juridik -
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik