Hej

MSB kommer nu ut med en ny version av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”

Utskicket börjar den 18 november, och pågår under cirka två veckor. Den som vill kan även ladda ned broschyren digitalt med länken här;
https://rib.msb.se/filer/pdf/30828.pdf

Vid presentationen 8 oktober 2024 så berättades bland annat att; ”Den nya versionen av broschyren har anpassats för att bättre spegla dagens säkerhetspolitiska verklighet. Innehållet har uppdaterats med tydligare och mer aktuella rekommendationer, och både tonalitet och bildspråk har förnyats för att bättre fånga det allvarliga budskapet. Broschyren innehåller dessutom nya avsnitt som adresserar ämnen som totalförsvarsplikt, psykologiskt försvar, digital säkerhet samt skydd mot luftangrepp. De uppdaterade checklistorna och den sakliga informationen är utformade för att ge hushållen den kunskap de behöver för att snabbt kunna agera i en krissituation. – Hushållens beredskap är en grundpelare i Sveriges totalförsvar. Genom att vara förberedda kan svenska hushåll bidra till det svenska totalförsvaret och på så vis stärka Sveriges motståndskraft, avslutar Carl-Oskar Bohlin.
https://www.regeringen.se/pressmedd...-ny-upplaga-av-om-krisen-eller-kriget-kommer/

Man lyfte där bland annat vad man förväntar av ”varje person boende i Sverige mellan 16 och 70 år” gällande civilförsvarsplikt, cybersäkerhet och psykologiskt försvar. Man tydliggör att man skall klara sig själv i en vecka och hur man i handling tar hand om de som är nära samt hur vi kan hjälpas åt om kriget eller krisen kommer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej

Nu börjar vinterperioden som är extra besvärligt gällande reservkraftbehov, speciellt med tanke på värme för villor vid längre strömavbrott vid stark kyla.

Den ny version av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”, som snart kommer till oss alla, förtydligar, att vi uppmanas att klara oss själva, en vecka.

Jag har ett antal gånger här i tråden beskrivit en elbil som en tillgång vid strömavbrott. Men då gäller det att man ”tänkt till” vid valet av elbil.

Bland annat i inlägg #1 424 och i inlägg #1 337 har jag kommenterat det.

Har man t.ex. fjärrvärme så kan elbilen med lämplig förberedelse och om fjärrvärmebolaget tagit sin del, som i detta fall Pite energi (tyvärr bakom betalvägg) vara till god hjälp.
https://www.pt.se/nyheter/pitea/art...gheten-kan-finnas-i-kundens-eget-hem/jp7z3m7j

När det gäller elbilarna så fanns häromdagen, (2024-10 12), i Nyteknik en artikel om just elbilar; Lista: Här är elbilarna som har framtidstekniken V2G – redan nu”
https://www.nyteknik.se/elbilar/lista-har-ar-elbilarna-som-har-framtidstekniken-v2g-redan-nu/4296687
 
En fundering.. om man eldar för att skapa het ånga som driver en turbin till en generator. Hur effektivt är det? För kärnkraftverk verkar ligga på 1/3 till 1/4 av termisk energi.
 
spikplanka spikplanka skrev:
En fundering.. om man eldar för att skapa het ånga som driver en turbin till en generator. Hur effektivt är det? För kärnkraftverk verkar ligga på 1/3 till 1/4 av termisk energi.
Det är praktiskt sett i liten skala helt orealistiskt och utan allt värde att gå såna omvägar. Bättre i så fall på lite större skala med sk trycksatt förgasning och en gasturbin med el och värme i lite bättre proportion för trådens ämne.
 
GK100 GK100 skrev:
Bättre i så fall på lite större skala med sk trycksatt förgasning och en gasturbin med el och värme i lite bättre proportion för trådens ämne.
Tanken var förstås att nyttja den högre värmeenergin till el och den lägre till uppvärmning.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Tanken var förstås att nyttja den högre värmeenergin till el och den lägre till uppvärmning.
Ja men det är otroligt ineffektivt att göra så med ånggenerering och turbin i den lilla skalan. Gengas i så fall bättre eller helst en sterlingmotor.

Tyvärr är allt på detta tema likt något Storm P, Åsa-Nisse eller gamla kalendrar från tex Atlas Copco ligger bakom sett till iderikedom utan minsta fysikaliska insikt på plats.
 
GK100 GK100 skrev:
Gengas i så fall bättre eller helst en sterlingmotor.
Gengas är noterat men det har problemet med partiklar som verkar sätta igen motorer, därav funderingen om det termodynamiskt går hem med turbin.
Hur är effektiviteten för eldning + sterlingmotor?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Gengas är noterat men det har problemet med partiklar som verkar sätta igen motorer, därav funderingen om det termodynamiskt går hem med turbin.
Hur är effektiviteten för eldning + sterlingmotor?
Det finns många kraftvärmeverk för att ge både fjärrvärme och el. Typiskt är de som kraftverk betraktade ganska små. Detta eftersom man inte kan få nytta av så mycket fjärrvärme inom ett rimligt närområde. Sedan finns det ett problem till. För att maximera hur mycket el man får ut måste man kyla avloppsångan från turbinerna så mycket som möjligt. Om man i stället kyler med framledningstemperaturen till fjärrvärmenätet minskar utbytet av el drastiskt mot om man kyler med havsvatten. Grovt räknat kan man få ut 30% av energin som el om man kyler med havsvatten. Men bara 15% om man också skall använda värmen till fjärrvärme. Så i ett kraftvärmeverk är värmen huvudprodukten. Sedan får man på köpet lite el också.

En stirlingmotor har samma termodynamiska förutsättningar som en ångturbin. Det går med dem också. Men det är även där svårt att få det effektivt.
 
A Avemo skrev:
En stirlingmotor har samma termodynamiska förutsättningar som en ångturbin. Det går med dem också. Men det är även där svårt att få det effektivt.
Den tekniska komplexiteten bakom att spikplanka skulle kunna använda ångturbin hemma jämfört med sterlingmotor är inte i samma härad. Dessutom med betydligt sämre verkningsgrad och allmän driftekonomi. Inget av det bra men andra alternativet bättre.

När krav på hantering av metan från soptippar kom en gång i tiden valdes ibland ren facklig av gasen och ibland drift av sterlingmotor med tillhörande generator. Även ånggenerering via panna där det tex fanns storkök, sterilcenttaler osv som kunde ha nytta av media i form av ånga förekom.

Som teknisk valp jobbade jag då och då med mätningar, utredningar framtagning av reglerstrategier osv i såna anläggningar. Erfarenheter under åren från dessa som jag emellanåt kunde följa i drift gör att jag direkt utesluter ånga även utan turbin och där sterlingtyperna presterade mer vettigt med på längre sikt ett litet netto.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Den tekniska komplexiteten bakom att spikplanka skulle kunna använda ångturbin hemma jämfört med sterlingmotor är inte i samma härad. Dessutom med betydligt sämre verkningsgrad och allmän driftekonomi. Inget av det bra men andra alternativet bättre.

När krav på hantering av metan från soptippar kom en gång i tiden valdes ibland ren facklig av gasen och ibland drift av sterlingmotor med tillhörande generator. Även ånggenerering via panna där det tex fanns storkök, sterilcenttaler osv som kunde ha nytta av media i form av ånga förekom.

Som teknisk valp jobbade jag då och då med mätningar, utredningar framtagning av reglerstrategier osv i såna anläggningar. Erfarenheter under åren från dessa som jag emellanåt kunde följa i drift gör att jag direkt utesluter ånga även utan turbin och där sterlingtyperna presterade mer vettigt med på längre sikt ett litet netto.
Jag kanske missförstod den tilltänkta tillämpningen. Han skrev om kärnkraft. Jag tror också att det blir svårt att få till en ångturbingenerator för husbehov. De har ju extremt dålig verkningsgrad vid låglast.
 
Mikael_L
Jag tror att vi kan vara trygga med att GK100 har en korrekt slutsats här.
Ångturbiner gör sig inte alls innan de kommer upp i en vettig storlek, som börjar på 10-tals MW och högre.

För mindre anläggningar så är det främst ifall man kan ha användning för all värme som är det bästa och effektivaste. Vill man sen även få ut mekanisk och sen elektriskt energi, så blir det väldigt snabbt alldeles för komplicerat, för mycket service, låg verkningsgrad osv, med alla småskaliga lösningar.

Vad ska man välja för småskalig värme->el-omvandling?
Peltierelement?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad ska man välja för småskalig värme->el-omvandling?
Peltierelement?
För småskalig i betydelsen tiotals watt är väl peltierelement gångbara. Men de brukar ha extremt låg verkningsgrad. Jag har för mig att något av Andrea Rossis tidigare bedrägerier innefattade peltierelement som inte höll vad de lovade.

Jag såg på en båtmässa för några år sedan en kombinerad värmare och elgenerator för båtbruk som var byggd med en stirlingmotor. Den imponerade inte med hur mycket el den fick ut, men den var tyst. Jag har för mig att man fick ut 800W el och några kW värme.
 
Mikael_L
A Avemo skrev:
För småskalig i betydelsen tiotals watt är väl peltierelement gångbara. Men de brukar ha extremt låg verkningsgrad. Jag har för mig att något av Andrea Rossis tidigare bedrägerier innefattade peltierelement som inte höll vad de lovade.

Jag såg på en båtmässa för några år sedan en kombinerad värmare och elgenerator för båtbruk som var byggd med en stirlingmotor. Den imponerade inte med hur mycket el den fick ut, men den var tyst. Jag har för mig att man fick ut 800W el och några kW värme.
Peltierelementet har väl bättre verkningsgrad som värmeflyttare som drivs av el, än som elgenerator driven av värmeskillnad, och då har den ändå rätt usel verkningsgrad redan i första fallet.

Stirlingmotorn har väl inte heller någon lysande verkningsgrad, jag tror att man kan räkna med max 20%, utom större och mycket välgjorda stirlingmotorer.
Men det är väl ändå 10-20 ggr bättre än ett Peltierelement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.