A Avemo skrev:
Och det jag ville påpeka var att om man nöjer sig med att manuellt koppla in fiberkonverten i en UPS efter att strömmen gått och bara ha den inkopplad så länge som man behöver uppkopplingen så är det en trivial uppgift och ett mycket litet effektbehov.

Jag är imponerad av din anläggning men vidhåller att den ligger på en nivå som ligger långt över förmågan för de allra flesta. Och behoven.
Hej Avemo

Naturligtvis så kan du bara ha din kommunikationskanal inkopplad när du vill kontakta andra.

Men, om du även vill erbjuda att andra kan kontakta dig, då bör du nog ha den inkopplad på samma sätt som du t.ex. har din telefon påslagen.

Det är en speciell situation vid ett strömavbrott. Jag tror att många då känner ett större behov av att kunna kontakta varandra. Det ger en större trygghet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Men, om du även vill erbjuda att andra kan kontakta dig, då bör du nog ha den inkopplad på samma sätt som du t.ex. har din telefon påslagen.
Man kan också komma överens om att kommunicera på vissa tider.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Man kan också komma överens om att kommunicera på vissa tider.
Hej spikplanka
Naturligtvis så kan man vid ett strömavbrott arrangera ett trygghetslarm (en större trygghet) för sina anhöriga, genom att ringa upp var tredje timma dygnet runt och fråga om allt är ok.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej spikplanka
Naturligtvis så kan man vid ett strömavbrott arrangera ett trygghetslarm (en större trygghet) för sina anhöriga, genom att ringa upp var tredje timma dygnet runt och fråga om allt är ok.
Är det meningsfullt?
Jag menar, vad ska du göra när du inte får kontakt (oavsett anledning)?

Tänk dig scenariet:
Du har ingen ström och noll värme och ingen kommunikation, men din anhörige har både ström och värme men ni kan inte nå varandra..vad är det du tänker ska ske bara för att du inte fått kontakt?
 
D Dilato skrev:
Är det meningsfullt?
Jag menar, vad ska du göra när du inte får kontakt (oavsett anledning)?

Tänk dig scenariet:
Du har ingen ström och noll värme och ingen kommunikation, men din anhörige har både ström och värme men ni kan inte nå varandra..vad är det du tänker ska ske bara för att du inte fått kontakt?
Hej
Det jag beskrev var att, vid strömavbrott, försöka ordna en alternativ komunikationskanal som extra trygghet vid strömavbrott när mobilnätet inte längre har kvar reservkraft.

Har vi olika uppfattning om detta så kan vi stanna där. Vi behöver vi inte fortsätta dialogen.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det jag beskrev var att, vid strömavbrott, försöka ordna en alternativ komunikationskanal som extra trygghet vid strömavbrott när mobilnätet inte längre har kvar reservkraft.

Har vi olika uppfattning om detta så kan vi stanna där. Vi behöver vi inte fortsätta dialogen.
Hoppsan, blev du stött när jag bara ifrågasatte nyttan av din alternativa kommunikationskanal om den inte fungerar?

Man måste ju fundera över vad det betyder och vad man ska göra (eller inte) om man inte kan nå sina anhöriga.

Men visst, det är inte så att jag har något investerat intresse i frågan så du kan fortsätta med dina inlägg....
 
M Martin Lundmark skrev:
Naturligtvis så kan man vid ett strömavbrott arrangera ett trygghetslarm (en större trygghet) för sina anhöriga, genom att ringa upp var tredje timma dygnet runt och fråga om allt är ok.
Nej min tanke var att man har igång utrustning en specifik tid så att man kan spara energi och risk för haveri. Men det innebär inte att möjligheten alltid används.
 
D Dilato skrev:
Hoppsan, blev du stött när jag bara ifrågasatte nyttan av din alternativa kommunikationskanal om den inte fungerar?

Man måste ju fundera över vad det betyder och vad man ska göra (eller inte) om man inte kan nå sina anhöriga.

Men visst, det är inte så att jag har något investerat intresse i frågan så du kan fortsätta med dina inlägg...
Hej Dilato

Jag blev inte stött, jag försöker bara undvika att det blir många extra inlägg för de som följer tråden. En tråd som huvudsakligen handlar om hur man ersätter (löser) elförsörjningen, d.v.s. tillgången på el vid strömavbrott.

Om det är redundans (B-plan, och C-plan etc.) om inte första-, eller andraalternativet fungerar (eller kan ordnas) du menar, så bör man naturligtvis ha detta för de flesta funktioner, som matlagning, belysning, laddning etc.

Det finns naturligtvis, beroende på var vi bor, vilka grannar och anhöriga vi har runtomkring oss vilka vi önskar att kunna nå etc., andra sätt att kommunicera om inte fibernätet (som även är in informationskälla för nyheter under strömavbrott) inte längre kan användas.

Det kan vara amatörradio, kommunikationsradio, etc. eller annat som vi var och en har tillgång till och erfarenhet av. C-planen blir mycket mer individuell för var och en av oss gentemot det jag vill lyfta här i tråden, att kunna fortsätta använda fibernätet (som B-plan gällande kommunikation) när mobilnätets reservkraft efter 1–4 timmar (beroende på var vi bor) inte längre fungerar.

Vi får här (gällande B-plan, C-plan) inte glömma bort den grannsamverkan som vi rimligen bygger upp i vår närhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
att kunna fortsätta använda fibernätet (som B-plan gällande kommunikation) när mobilnätets reservkraft efter 1–4 timmar (beroende på var vi bor) inte längre fungerar.
Har fibernätet i Telia:s regi någon backup av vettigt slag?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Har fibernätet i Telia:s regi någon backup av vettigt slag?
Hej spikplanka

Det vet jag inte.

Men, Telia har rimligen flera olika nät på olika platser i landet med olika upplägg på reservdrift.

Uppmaningen här, i tråden är att var och en behöver undersöka sina möjligheter till reservdrift av fibernätet som t.ex. jag har gjort, har uppmanat andra att göra och som jag i inlägg #1 858 visat att de som är anslutna till Höganäs Energi fibernät har en möjlighet till.
 
Nästan så man hoppas på ett litet elavbrott senare så man kan se om telestationen med fiberswitch har UPS.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.