Hej
Gällande beredskapsveckan 2024 som troligtvis har arrangemang i många städer idag.

Då vore det lämpligt att ni deltog och samtidigt frågade hur man tex tänkt på reservkraftdrift av fjärrvärmen och fibernätet, som jag tog upp i det tidigare inlägget #1 826 här i tråden.

Ni uppmanas att agera gällade ert eget boende. Det är därför lämpligt en sådan här dag att fråga kommunen hur de tar sin del av samarbetet.

Återkom gärna och berätta hur det gick.
 
Redigerat:
Hur är det med risken att det offentliga aktörer börjar med expropriation av utrustning, förråd och fastighet vid kris eller skapad kris?
"Fin generator du har där, Tack!"

Förfogandelag (1978:262)
2 § " Regeringen får föreskriva att" ..
2. "om det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av att det är krig utanför Sveriges gränser eller av att Sverige har varit i krig eller krigsfara"
3. "om det är nödvändigt att med hänsyn till försvarsberedskapen inkalla totalförsvarspliktiga till tjänstgöring"

4 § "För att tillgodose totalförsvarets eller folkförsörjningens ofrånkomliga behov av egendom eller tjänster, som icke utan olägenhet kan tillgodoses på annat sätt, får för statens eller annans räkning förfogande ske enligt denna lag."

5 § "Genom förfogande kan"
1. "fastighet tagas i anspråk med nyttjanderätt och annan egendom tagas i anspråk med äganderätt eller nyttjanderätt,"

6 § "Kan förfogande över egendom antagas bli nödvändigt, får ägare eller innehavare i avvaktan på beslut om förfogande förbjudas att överlåta, förbruka, skada, gömma undan eller föra bort egendomen (dispositionsförbud)."
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Hur är det med risken att det offentliga aktörer börjar med expropriation av utrustning, förråd och fastighet vid kris eller skapad kris?
"Fin generator du har där, Tack!"

Förfogandelag (1978:262)
2 § " Regeringen får föreskriva att" ..
2. "om det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av att det är krig utanför Sveriges gränser eller av att Sverige har varit i krig eller krigsfara"
3. "om det är nödvändigt att med hänsyn till försvarsberedskapen inkalla totalförsvarspliktiga till tjänstgöring"

4 § "För att tillgodose totalförsvarets eller folkförsörjningens ofrånkomliga behov av egendom eller tjänster, som icke utan olägenhet kan tillgodoses på annat sätt, får för statens eller annans räkning förfogande ske enligt denna lag."

5 § "Genom förfogande kan"
1. "fastighet tagas i anspråk med nyttjanderätt och annan egendom tagas i anspråk med äganderätt eller nyttjanderätt,"

6 § "Kan förfogande över egendom antagas bli nödvändigt, får ägare eller innehavare i avvaktan på beslut om förfogande förbjudas att överlåta, förbruka, skada, gömma undan eller föra bort egendomen (dispositionsförbud)."
Jag som värmer bostaden med egen ved ser risken att staten ska expropiera veden eller eldstaden som minimal. Det är nog betydligt större risk att mina registrerade fordon eller dieselföråd tas i bruk av samhället.
 
F fribygg skrev:
Det är nog betydligt större risk att mina registrerade fordon eller dieselföråd tas i bruk av samhället.
Skulle ju vara otur om fordonen "brann upp" för att något gäng varit i farten ;)
 
spikplanka spikplanka skrev:
Hur är det med risken att det offentliga aktörer börjar med expropriation av utrustning, förråd och fastighet vid kris eller skapad kris?
"Fin generator du har där, Tack!"

Förfogandelag (1978:262)
2 § " Regeringen får föreskriva att" ..
2. "om det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av att det är krig utanför Sveriges gränser eller av att Sverige har varit i krig eller krigsfara"
3. "om det är nödvändigt att med hänsyn till försvarsberedskapen inkalla totalförsvarspliktiga till tjänstgöring"

4 § "För att tillgodose totalförsvarets eller folkförsörjningens ofrånkomliga behov av egendom eller tjänster, som icke utan olägenhet kan tillgodoses på annat sätt, får för statens eller annans räkning förfogande ske enligt denna lag."

5 § "Genom förfogande kan"
1. "fastighet tagas i anspråk med nyttjanderätt och annan egendom tagas i anspråk med äganderätt eller nyttjanderätt,"

6 § "Kan förfogande över egendom antagas bli nödvändigt, får ägare eller innehavare i avvaktan på beslut om förfogande förbjudas att överlåta, förbruka, skada, gömma undan eller föra bort egendomen (dispositionsförbud)."
Hej spikplanka

Eftersom myndigheterna genom MSB uppmanar oss att klara oss själva en vecka utan hjälp så ser jag inte den största risken, att myndigheterna samtidigt ”slår undan fötterna” på självverksamheten.

Detta eftersom myndigheterna behöver att vi klarar oss själva. De har inte resurser att hjälpa alla utan inriktar sig förs på äldre, sjuka etc.

Däremot ser jag en större risk att de ”35-åringar i storstäder” som omnämns, i artikeln nedan, nyvaket upptäcker sin o-beredskap och försöker med hot tillskansa det som de missat att införskaffa tidigare.

”Expert på beredskap: ”35-åringar i storstäder är sämst””
https://www.dn.se/sverige/expert-pa-beredskap-35-aringar-i-storstader-ar-samst/

Det är därför viktigt att skapa granngemenskap runt beredskapsfrågor.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Skulle ju vara otur om fordonen "brann upp" för att något gäng varit i farten ;)
Hej spikplanka

Förklara så vi övriga förstår; På vilket sätt menar du att din beredskap ökar (eller bibehålls) om ditt fordon "brann upp"?
 
M Martin Lundmark skrev:
”Expert på beredskap: ”35-åringar i storstäder är sämst””
[länk]
Kul att läsa lite om beredskap från någon som inte har tyngdpunkt på att alla måste ha stora lager av konserver, bränsle och vapen. Någon som tror att civilisationen kommer att överleva även om det blir kris.
 
A Avemo skrev:
Kul att läsa lite om beredskap från någon som inte har tyngdpunkt på att alla måste ha stora lager av konserver, bränsle och vapen. Någon som tror att civilisationen kommer att överleva även om det blir kris.
Hej Avemo

Tack för respons, jag håller med dig

Uttrycket ”Prepper” ogillar jag då det oftast hamnar på den extrema skalan. Långt från den hemberedskap som idag bland annat MSB beskriver
 
M Martin Lundmark skrev:
Däremot ser jag en större risk att de ”35-åringar i storstäder” som omnämns, i artikeln nedan, nyvaket upptäcker sin o-beredskap och försöker med hot tillskansa det som de missat att införskaffa tidigare.

”Expert på beredskap: ”35-åringar i storstäder är sämst””
[länk]

Det är därför viktigt att skapa granngemenskap runt beredskapsfrågor.
De flesta storstadsbor oavsett ålder kommer nog inte ha förmåga att ta sig långt utanför stadens gränser vid ett strömavbrott och vi som bor permanent i glesbygd/ skärgården i dag har väl normalt goda möjligheter att sköta oss själva, värma oss med ved och brukar klara nån eller några veckors strömavbrott vid vanlig storm och snöoväder utan större några problem.


Förenkla!
@MartinLundmark, krångla inte med en massa avancerad teknik utan förlita dig på 1700 ,1800 och tidiga 1900 tals lösningar vad gäller värme, matlagning och vattenförsörjning. Att som du skaffa elverk och bensin lager är onödigt och inte speciellt robust. Man lätt kan värma sig med kakelugn, gjutjärnskamin och mat lagad man på vedspisen, vatten tar man med handpump ur den grävda brunnen, transporter med cykel eller roddbåt rekomenderas varmt om det är för långt att gå om varken personbil, traktor eller motorbåt fungerar och de eventuella allmänna transporterna ligger nere pga strömavbrott.
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
F fribygg skrev:
De flesta storstadsbor oavsett ålder kommer nog inte ha förmåga att ta sig långt utanför stadens gränser vid ett strömavbrott och vi som bor permanent i glesbygd/ skärgården i dag har väl normalt goda möjligheter att sköta oss själva, värma oss med ved och brukar klara nån eller några veckors strömavbrott vid vanlig storm och snöoväder utan större några problem.


Förenkla!
@MartinLundmark, krångla inte med en massa avancerad teknik utan förlita dig på 1700 ,1800 och tidiga 1900 tals lösningar vad gäller värme, matlagning och vattenförsörjning. Att som du skaffa elverk och bensin lager är onödigt och inte speciellt robust. Man lätt kan värma sig med kakelugn, gjutjärnskamin och mat lagad man på vedspisen, vatten tar man med handpump ur den grävda brunnen, transporter med cykel eller roddbåt rekomenderas varmt om det är för långt att gå om varken personbil, traktor eller motorbåt fungerar och de eventuella allmänna transporterna ligger nere pga strömavbrott.
Som tillägg på värmekällor, så finns säkert en grill på fastigheten eller hos grannen och öppen eld i trädgården går bra det med
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som tillägg på värmekällor, så finns säkert en grill på fastigheten eller hos grannen och öppen eld i trädgården går bra det med
I bland finns dessutom husvagn/husbil eller båt med både matlagningsmöjlighet och sängplatser uppställd på den egna tomten
 
F fribygg skrev:
Förenkla!
@MartinLundmark, krångla inte med en massa avancerad teknik utan förlita dig på 1700 ,1800 och tidiga 1900 tals lösningar vad gäller värme, matlagning och vattenförsörjning. Att som du skaffa elverk och bensin lager är onödigt och inte speciellt robust. Man lätt kan värma sig med kakelugn, gjutjärnskamin och mat lagad man på vedspisen, vatten tar man med handpump ur den grävda brunnen, transporter med cykel eller roddbåt rekomenderas varmt om det är för långt att gå om varken personbil, traktor eller motorbåt fungerar och de eventuella allmänna transporterna ligger nere pga strömavbrott.
Hej fribygg

Jag behöver ingen förberedelse för ett par timmars strömavbrott, det är inte heller ett halvt dygn under sommaren med plusgrader jag skriver om.

Jag och många andra klarar inte vårt hus en vecka under den kallaste perioden med att bara elda i en kamin eller en spisinsats.

Vi klarar inte heller att kommunicera med och hjälpa våra närmaste anhöriga, i den ”grannsamverkan” som behövs.

Fallerar tekniken så har jag i alla fall gjort ett försökt. Och dessutom gett synpunkter till andra, vad jag anser att man behöver för att klara sitt hus i en vecka i ned mot 35 minusgrader.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
vad jag anser att man behöver för att klara sitt hus i en vecka i ned mot 35 minusgrader.
Du har ett tufft klimat där du bor, de flesta svenskar bor väl i den södra tredjedelen av landet och behöver kanske räkna med max -25 en kall strömlös februarivecka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Jag och många andra klarar inte vårt hus en vecka under den kallaste perioden med att bara elda i en kamin eller en spisinsats.
Då är det kanske läge att istället komplettera huset med den ypperliga 1700 tals uppfinningen kakelugn och en murstock som du håller varm under vinterhalvåret?
Bygg robust med teknik du själv förstår och kan laga och underhålla, elverk och investerar kommer du nog ha svårt att att hålla i drift vid en längre krissituation medans kakelugn och järnspis är rätt lätt att förstå sig på och underhålla och försörja med bränsle.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
På vilket sätt menar du att din beredskap ökar
Om det som är åtråvärt inte finns längre på pappret så kan det svårligen plockas av en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.