F fribygg skrev:
Då är det kanske läge att istället komplettera huset med den ypperliga 1700 tals uppfinningen kakelugn och en murstock som du håller varm under vinterhalvåret?
Bygg robust med teknik du själv förstår och kan laga och underhålla, elverk och investerar kommer du nog ha svårt att att hålla i drift vid en längre krissituation medans kakelugn och järnspis är rätt lätt att förstå sig på och underhålla och försörja med bränsle.
Hej fribygg

Jag har en murstock och två eldstäder varav en i källaren. Men det krävs att vattnet cirkulerar i värmesystemet för att inte vatten skall frysa vid långvarig kyla, jag har varit med om ett antal strömavbrott på olika platser i mitt liv.

Dessutom elkraft för att t.ex. försörja fiberkonvertern när mobilmasterna efter ca 1 timma är utan reservkraft, då jag fortfarande behöver se till att jag kan hjälpa mina anhöriga.

Har du inte läst tråden?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Om det som är åtråvärt inte finns längre på pappret så kan det svårligen plockas av en.
Hej spikplanka
Om du fysiskt bränner upp bilen då torde den vara mer borta än på pappret.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Har du inte läst tråden?
Jovisst, men eftersom du så uppenbart har svårt att fatta dej kort i skrift och tråden har mer än 1800 inlägg kan jag ju missat eller glömt något.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Dessutom elkraft för att t.ex. försörja fiberkonvertern när mobilmasterna efter ca 1 timma är utan reservkraft, då jag fortfarande behöver se till att jag kan hjälpa mina anhöriga.
Det har du ju ingen nytta av om dina anhöriga är strömlösa.
Gå eller cykla till dem istället, det fungerar även vid strömavbrott.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
cirkulerar i värmesystemet för att inte vatten skall frysa
Det är det som är skit med nya värmesystem, smala rör och ingen uppförsbacke för självcirk. Kan gå om man öppnar shunten till max och har bra varmt i en panna. Men har man kastat ut pannan och satt in in VP av något slag så är det kört, det blir hopprep/åkarbrasa som värmekälla. Så svenska folket har byggt in sig i ett hörn, med myndigheternas lagar och regler. Skulle inte tro att dom längst uppi norr har annat än en grövre vedpanna och möjlighet till självcirk.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det har du ju ingen nytta av om dina anhöriga är strömlösa.
Gå eller cykla till dem istället, det fungerar även vid strömavbrott.
fribygg

Vi strömavbrott kommer troligtvis (som det ser ut idag) inte hemtjänstens trygghetslarm eller sjukvårdens kommunikation att fungera. Alla mina anhöriga bor inte alla i samma hus eller på gång eller cykelavstånd. Gällande dessa är det naturligtvis inget bekymmer.

Samhället har ännu inte helt vaknat upp för vad, ett längre, strömavbrott innebär när det kommer plötslig och vid ”olämplig tidpunkt”.

Det var ju det vi övade vid den militära grundutbildningen och repövningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Måste tillägga ett annat problem som finns, alla ska ha golvvärme och det finns inte en chans att få självcirk på den sortens värme, för stort motstånd i slingorna, räcker ju bara att få lite luft i dom och pumpen snurrar så är det kallt ändå.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Skulle inte tro att dom längst uppi norr har annat än en grövre vedpanna och möjlighet till självcirk.
Jag tror att klokt folk har (eller skaffar) kakelugn eller täljstensugn. Att vara beroende av el och vatten för sin bostads uppvärmning är naivt och sårbart nu när vi har facit på vad Ryssarna ställer till med i Ukraina.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi har väl nog med problem utan Ryssen med att få saker att fungera? ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Alla mina anhöriga bor inte alla i samma hus eller på gång eller cykelavstånd. Gällande dessa är det naturligtvis inget bekymmer.
Det där är inte så lätt att förstå.
Ska DU stömförsörja internetanslutningarna till dina anhöriga som bor så långt bort att du inte kan cykla till dem eller hur tänker du att de är hjälpta av att du har elverk när de är strömlösa?

Jag har min snart 90 åriga mor ett par mil bort och får väl hoppas att jag har personbil eller traktor som fungerar OM jag behöver hjälpa henne med transport eller nått annat, att cykla går ju bra för mig vid plusgrader men är knappast fungerande om det är 25 grader kallt och oplogat, då får man hoppas att samhället har resurser att sätta in om jag inte kan hjälpa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Vi har väl nog med problem utan Ryssen med att få saker att fungera? ;)
Förvisso, men tills Ryssland är besegrat och federationen upplöst får vi göra allt vad vi kan.
 
F fribygg skrev:
Det där är inte så lätt att förstå.
Ska DU stömförsörja internetanslutningarna till dina anhöriga som bor så långt bort att du inte kan cykla till dem eller hur tänker du att de är hjälpta av att du har elverk när de är strömlösa?
Hej fribygg

Det är naturligtvis inte lätt att förstå om man inte har sysslat med elkraft eller kommunikation. Men låt mig ta ett exempel.

Vi måste nu (påhejade av MSB) bygga upp det vi tappat de senaste 30-40 åren av barredskapsmöjligheter Det är ett sakta uppvaknande, det tar tid och det handlar om flera delar och steg där många måste ta sin del.

För, säg 40 år sedan, så hade vi televerkets fasta telefonnät med centralt placerade batterier som kunde strömförsörja telefon nätet en vecka eller mer eftersom telefonapparaterna inte behövde mycket effekt för sin strömförsörjning.

När vi nu har plockat bort detta telefonnät så har det i alla fall dykt upp två nya typer av kommunikationsnät. Mobiltelefon och optofibernät.

Kravet på reservkraft för mobiltelefonnätet är på mellan 1 timma i tätort och 4 timmar på landsbygd.

När det gäller optofibernätets möjligheter till reservkraft så skrev jag om det i inlägg #1 826 här i tråden

I artikeln; ”Beredskapsveckan och Höganäs Energi är förberedd”
så kan vi bland annat läsa; ”Höganäs Energi har fått fyra reservkraftverk och 3 bränsletankar från Post- och telestyrelsen (PTS) så att vi kan upprätthålla fiber och internet vid en allvarlig kris. Vi har sedan innan stationära reservkraftverk och tillsammans med dessa fyra reservkraftverk, kan vi hålla liv i stora delar av vårt fibernät under hundra timmar utan att behöva tanka de. De fyra reservkraftverken har vi på släpvagnar så att vi snabbt och enkelt kan koppla in de där de behövs.”
https://www.hoganasenergi.se/nyhete...edskapsveckan-och-hoganas-energi-ar-forberedd

Det som då behövs för de som är anslutna till Höganäs Energi fibernät är att man har uppbackning av fiberkonverter (ca 3W eller mindre) samt en enkel möjlighet att ansluta sin dator eller mobiltelefon (med en APP till exempel SIGNAL) för att sedan kommunicera via fibernätet.

Vore jag och mina anhöriga anslutna till Höganäs Energi fibernät då blir min uppgift att se till att delarna runt fiberkonvertern är strömförsörja vid strömavbrott.

ROM byggdes inte på en dag, det är drygt 30 års försummelse som skall åtgärdas gällande beredskap.

Det jag nu gör är att dra mitt strå till stacken gällande att visa på och fylla luckorna i den personliga beredskapen.

Sedan att berätta det för er andra.🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
ROM byggdes inte på en dag, det är drygt 30 års försummelse som skall åtgärdas gällande beredskap.
Ett problem är att man ofta inte vet vilka operatörer som är involverade samt att en del verkar blankt skita i beredskap som t.ex Hi3G. Så om man vill få något man kan lita på är nog parallella nätverk en väg.

En fundering är dock hur invånarna i städer kommer att reagera när dessa blir mörka, iskalla och transporter upphör. Det är något av ett frågetecken.
Uppenbara punkter är elnätet, fjärrvärme/värmepumpar, hissar, mat, säkerhet.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det längsta strömavbrott jag varit med om var efter stormen Alfrida. Ingen el, inget mobilnät och ingen fast telefoni fungerade. Men redan efter något dygn fungerade mobilnätet igen. Det fungerade då endast för samtal. Inget internet alls. Efter ytterligare någon dag fungerade internet via mobilnätet också. Vi hade turen att inte ha några skador på lågspänningsnätet hos oss så strömmen kom tillbaka så fort högspänningsnätet kom igång efter tre dagar har jag för mig. Det fasta telefonnätet tog längre tid eftersom det inte längre är prioriterat. Så någon form av reservsystem för mobilnätet finns det allt. Jag tror vid större strömavbrott att mobilnätet kommer att prioriteras högre än folks privata fiberanslutningar. Men oavsett om man prioriterar fiber eller mobiltelefon så är det ju ett extremt litet problem när det kommer till reservkraft. Ett laddat bilbatteri kan ladda en mobiltelefon ganska många gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.