tommib tommib skrev:
Edit: Tar tillbaka det lite, det har kommit på marknaden nu verkar det som. Bl.a. från Könner & Söhnen. Ingen aning om kvaliteten på dem, ser ut som valfri kinagenerator som säljs under många varumärken
Hej
Intressant
Har du en länk
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag undrar vad prislappen är på dessa Flexipowerverk, om de ens säljs till privatpersoner.
40kVA kostar 500.000:- (inkl grundsättning och installation).
Inget en privatperson köper mao.
 
  • Wow
Bo.Siltberg
  • Laddar…
TRJBerg
X xLnT skrev:
40kVA kostar 500.000:- (inkl grundsättning och installation).
Inget en privatperson köper mao.
Om man gör det själv (köper in utrustning och material samt gör jobbet - utom elen - själv) borde man komma undan betydligt billigare.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om man gör det själv (köper in utrustning och material samt gör jobbet - utom elen - själv) borde man komma undan betydligt billigare.
Det tror jag inte om du ska köpa ett Flexipower aggregat.
 
TRJBerg
X xLnT skrev:
Det tror jag inte om du ska köpa ett Flexipower aggregat.
Förstås. Tänkte mer på motsvarande kapacitet.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Förstås. Tänkte mer på motsvarande kapacitet.
En Atlas Copco kostar nog inte lika mycket, men du hittar nog inte en ny 40kVA under 200k.
Så frågan är vilken privatperson som vill lägga dom pengarna.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej

Jag har lärt mig en ny beteckning på ett elverk. ”Equal Power Generator” eller som några skriver ”Double Voltage Equal Power Generator”

Det handlar om att kunna hantera både enfaslaster och trefaslaster med elverket.

Jag har bland annat tagit upp i detta i inlägg #524

Någon skrev ett inlägg i denna tråd om att han hade ett trefas elverk som klarade mer än 1/3 av trefaseffekten vid enfaslast, men jag hittar inte inlägget just nu.

Det jag hitintills hittat gällande ”Equal Power Generator” är att de har (ett) trefasuttag där man lägger trefaslaster och (ett) enfasuttag där man lägger enfaslaster. I princip en enfaslindning och en trefaslindning i samma generator.

Det är möjligt att det finns andra varianter (ni får gärna skriva om detta)

Jag har inte lyckats hitta en manual för en ”Equal Power Generator” eller kopplingsschema, vilket vore önskvärt.

”Equal Power Generator SL8000E-13”
https://www.slongco.com/products_details/45.html

“LTF RP9000EP-SE Equal Power Generating Set”
https://indors.eu/petrol-power-generator/6879-ltf-rp9000ep-se-equal-power-generator-set.html

“Double Voltage Equal Power Generator”
https://www.slongpower.com/generato...tor/double-voltage-equal-power-generator.html
 
M Martin Lundmark skrev:
Det jag hitintills hittat gällande ”Equal Power Generator” är att de har (ett) trefasuttag där man lägger trefaslaster och (ett) enfasuttag där man lägger enfaslaster. I princip en enfaslindning och en trefaslindning i samma generator.
Är inte det en dyr och onödig lösning? När ser du behovet?
 
A Avemo skrev:
Är inte det en dyr och onödig lösning? När ser du behovet?
Hej
Uppenbarligen finns behovet eftersom man tagit fram elverken

När du har stora effektlaster på 230 V och relativt liten generator undviker du att detblir höga resp låga spänninga på de återstående faserna Jag har bland annat tagit upp i detta i inlägg #524

Har du ett 5,5 kW elverk då kan du inte lasta detta med 2 kW enfas.
 
Hej,

Beredskapsveckan 2024

I år så infaller beredskapsveckan, som arrangeras årligen av MSB, vecka 39 (23 – 29 september). Det är åttonde gången i år och temat för 2024 är ”Sätt i gång!”.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...r/samlat-stod-till-kommuner/beredskapsveckan/

Hur långt har era kommuner och ni själva kommit i beredskapen?

Jag har till exempel försökt att uppmana städer och kommuner att förbereda så att fjärrvärmeverken har reservkraft för värmeproduktionen. Och att sedan kommunen instruerar alla de som har sin villa ansluten till fjärrvärmenätet att ordna reservkraft till villans fjärrvärmecentral.
Se, bland annat inlägg #1 489 här i tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-100#post-5491086

Hur långt har ni och er kommun kommit gällande reservkraft av alternativ kommunikation vid strömavbrott, när mobilnätets reservkraft lägger av efter 1-4 timmar (kravet på operatörerna från PTS är inte större)
I inlägg #1 807 ”Ödrift internet” i denna tråd har jag tagit upp ämnet.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-121#post-5886482

Till min glädje så hittade jag artikeln; ”Beredskapsveckan och Höganäs Energi är förberedd”
https://www.hoganasenergi.se/nyhete...edskapsveckan-och-hoganas-energi-ar-forberedd

I artikeln så kan vi bland annat läsa; ”Höganäs Energi har fått fyra reservkraftverk och 3 bränsletankar från Post- och telestyrelsen (PTS) så att vi kan upprätthålla fiber och internet vid en allvarlig kris. Vi har sedan innan stationära reservkraftverk och tillsammans med dessa fyra reservkraftverk, kan vi hålla liv i stora delar av vårt fibernät under hundra timmar utan att behöva tanka de. De fyra reservkraftverken har vi på släpvagnar så att vi snabbt och enkelt kan koppla in de där de behövs.”

Hur många med solceller på villataken (och batterier) har förberett för att kunna använda anläggningen vid strömavbrott? Jag håller på att hjälpa några, där de visat sig att de beställt möjlighet till reservkraftdrift vid beställningen av solceller och batterier. Men det saknas både hårdvara och mjukvara vid leveransen och korrektionen verkar ta tid.

Jag skulle önska betydligt mera artiklar om hur olika kommuner (och privatpersoner) har genomfört arbeten gällande beredskap vid strömavbrott gällande till exempel fjärrvärme och kommunikation. Det gäller både att informera den egna kommunen och dess innevånare samtidigt som man bidrar till att tipsa andra kommuner och dess innevånare.

----

I den här tråden försöker jag se till att vi håller oss till elförsörjningen av bostaden vid strömavbrott även om det naturligtvis finns mängder av förberedelser när det t.ex. gäller mat och vatten.

I inlägg #82, i denna tråd, försökte jag (24 jan 2021) förklara att ”Det finns massa ämnen, som kan vara intressanta, men som jag inte tycker hör till denna tråd.” detta för att koncentrera inläggen och göra tråden mera begriplig. Det är redan 1 826 inlägg.

Jag skrev bland annat i inlägget; "Jag har vatten i 25 l dunkar som jag omsätter. Jag kan, om det behövs, sätta in en ca 300 liters reservoartank med backventil och kran, placerad före en varmvattenberedare och därmed har ständig genomströmning, som kan användas för färskvatten om kommunens vatten avstannar.”

Häromdagen (2024-09-21) fanns i DN en insändare som återupprepade mitt tips; Utveckla en kallvattencistern så vi slipper vattendunkar”, Där stod bland annat; ”Eftersom Myndigheten för samhällsskydd och beredskap rekommenderar vattenreserv i hemmet vid en eventuell kris föreslår jag att någon producent utvecklar en kallvattencistern (kanske 200 liter likt en varmvattenberedare) som kopplas in på kallvattenledningen och alltid är fylld. Den kan då vid vattenbrist tappas via en lågt placerad ventil. Vi slipper då påfyllda vattendunkar.
https://www.dn.se/insandare/utveckla-en-kallvattencistern-sa-vi-slipper-vattendunkar/

Jag hoppas att det blir flera som sätter in ;”reservoartank med backventil och kran” i sina hus vid nästa tillfälle.

Beredskapsveckan har redan pågått i åtta år, så ”Sätt i gång!”.
 
Redigerat:
Det som några märker av ökad krismedvetenhet här i vår kommun är nya arbetsuppgifter för skolmatskockar som får byta vatten i reservdunkarna, rotera krismatsförrådet och laga krismat. De kan sätta kockarnas fantasi på prov för att göra matupplevelsen till något gott och roligt och inte behöva prata om varför maten är kall, om kris och krig med tex förskolebarnen.

Om det här gäller alla kommuner vet jag inte. Kanske vissa kommuner är mer utsatta med energiproduktion, ställverk för 400kV eller viktig industri, men alla kan ju bli av med elförsörjningen. Eller så beror det på chefsskapet.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
tommib
M Martin Lundmark skrev:
Häromdagen (2024-09-21) fanns i DN en insändare som återupprepade mitt tips; Utveckla en kallvattencistern så vi slipper vattendunkar”, Där stod bland annat; ”Eftersom Myndigheten för samhällsskydd och beredskap rekommenderar vattenreserv i hemmet vid en eventuell kris föreslår jag att någon producent utvecklar en kallvattencistern (kanske 200 liter likt en varmvattenberedare) som kopplas in på kallvattenledningen och alltid är fylld. Den kan då vid vattenbrist tappas via en lågt placerad ventil. Vi slipper då påfyllda vattendunkar.
[länk]
Ugh.... Jag övervägde att skriva något om det där men avstod. Det är så dumt. Vad insändaren beskriver är i stort sett en vanlig hydrofortank och en backventil, låt vara att man får tänka till med inlopp och utlopp så att man omsätter vattnet i tanken. Har man kommunalt vatten har man en backventil automatiskt.
 
Tänkte detsamma, en vanlig hydrofor så är det löst för den som önskar.
 
Mikael_L
Det är väl dock viktigt att det är en hydrofor/hydropress med två vattenanslutningar (en ingång och en annan utgång) för att omsätta vattnet hela tiden, i alla fall om det är kommunalt vatten man har.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.