Ett strömavbrott kan ske pga mycket snöfall som skadar elledningar. Då är det väldigt mycket snö, då kommer man på vägar med meterhögt med snö ingenstans med bil, moped eller cykel och knappt heller till fots. Man har då ingen nytta av en bil.

Det har hänt vid strömavbrott att folk försökt värme inomhus med vanlig grill med grillkol. Alltså ställer in grillen i ett rum t.ex sovrummet huset. Men det är helt livsfarligt, grillkolen avger mycket giftig kolmonoxid och man tappar medvetandet och dör. Det har i Sverige inträffat förgiftningsfall och även dödsfall.

Man kan förbereda sig på en veckas isolering pga strömavbrott genom att skaffa:
-torrskaffning(pasta och andra torra livsmedel som håller länge)
-matolja(olivolja, rapsolja)
-konserver
-en gasolgrill(kanske man har i alla fall för grillning på sommaren)

Vatten får man genom att smälta snö. Man kan anta att kommunes vattenpumpar också är strömlösa och inte levererar något kommunalt vatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Johannes

Intressant inlägg, som jag nog inte begriper!

För de som varit med om militärtjänst och levt friluftsliv på vintern är det väl inte ovanligt att man prövat sova på platser där det varit -20 grader och utan kamin.

Men. Hur många av de som skriver inlägg här och läser det andra skriver bor i bostäder utan rinnande vatten i kök och toalett?

Även om du själv kan sova i -20 grader så fryser vatten runt nollstrecket. Få hus är idag byggda så att man lätt kan tömma vattensystemet vid kyla och gör man inte det fryser ledningarna sönder.

”30 minusgrader och ingen ström (PUBLICERAD 25 JANUARI 2014) De boende i byarna Vittangi, Lainio och Kuoksu har -30 grader utomhus och stora problem med strömavbrott. Nu har flera hus frusit sönder och skadorna är enorma. Carina Henriksson har två hus som båda frusit sönder. En morgon vaknade hon av att innertaket föll ner. – Det har varit helt otroligt fruktansvärt bedrövligt, säger hon till SVT:s Nordnytt. Elementen har frusit, vattnet har frusit. Hon har ingen toalett, ingen dusch, ingen värme och ett barn på 3,5 år hemma mitt i röran. – Jag har en vedspis i köket så jag får ställa in sängen där så att jag kan elda under nätterna, säger hon. – Tänk om vi hade sovit på nedervåningen när taket föll? Och hur lätt är det att göra välling utan vatten eller el, säger hon upprört.”
[länk]

Fryser vattenledningar sönder kan skadorna bli stora och det är inte säkert att försäkringar täcker kostnaderna för skadorna.

Har jag missförstått ditt inlägg?
Min poäng är att det är ganska enkelt att klara sig igenom en vecka i absolut kris med väldigt lite förberedelse. Jag är mer ute efter att dela av faktiska behov för att överleva mot att behålla en relativt hög bekvämlighet.

Frusna vattenledningar är ingen panik i krisen men det är klart att det är bekymrande om huset går sönder. Fokus här är i många fall att behålla elektricitet etc. Ska man vara riktigt bra förberedd är det trevligt om man har en bostad där man kan leva utan elektricitet.

Hade jag bara haft en vedspis i mitt hus känns det som man kan klara sig hur länge som helst. Blir lite sugen på att designa ett hus som klarar sig bekvämt helt utan el ;)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Det är inte jättesvårt att stänga av ingående vatten och tömma värmesystemet på vatten så det inte fryser sönder.
Just det där har jag funderat en del över senaste tiden, vattensystemet "innanför" vattenmätaren borde jag kunna tömma genom att i förväg installera någon form av nippel på ledningen strax innanför vattenmätaren där jag kan blåsa torrt systemet med kompressorn jag har och öppna kranarna en åt gången. Endera om kompressorn står med laddad tank eller om jag kanske har ett elverk så jag kan fylla kompressorns tank. Det booorde fungera.

Men hur gör man med ingående vattenledning, "före" vattenmätaren...? Man kan ju stänga av inkommande vatten ute vid gatan, men ledningen står ju full med vatten och lär frysa sönder där den kommer upp ovanför garagegolvet om den inte töms.

Man får väl knappast göra åverkan på den delen av vattenledningen, men det är klart - blir det ett långvarigt strömavbrott (bor i Norrbotten så det kan bli redigt kallt, -46 är mitt personliga rekord) så struntar man väl i regler och förordningar och öppnar upp ledningen där och på något sätt får ur vattnet ur den delen...

Jag ställde faktiskt den här frågan till "min" kommun för en tid sedan men dom ignorerar än så länge min fråga...

/Rikard

PS Sen krävs det väl någon form av redig "nyckel" för att stänga av vattnet ute "vid gatan"...
 
  • Gilla
Gamla gubben
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag inser att min poäng inte alls går fram...
Men om jag vänder på det och ställer frågan - hur har ni andra säkrat upp er vattenförsörjning?
Hur man får tag på vatten lär ju variera rätt mycket beroende på var man bor. Men det finns väldigt få öknar i Sverige. Visst är det bra att fundera på hur man skall göra. Men när situationen väl uppkommer är det inte speciellt svårt. Följande gäller där jag bor. Det finns vatten i hydropressen. Det lär jag klara mig på någon dag. Det finns ett system för sommarvatten i området. Hydroforen där rymmer ganska mycket. Finns det snö ute går den att smälta för att få vatten. Annars kan man hämta vatten i sjön som ligger ett par hundra meter bort. Eller ur någon närliggande bäck om det är tillräckligt blött i markerna. Jag känner till en brunn med handpump som ligger någon km härifrån, men då börjar det bli lite jobbigt avstånd för att gå.

För att vända på frågan igen. Vilket scenario tänker du dig där man törstar ihjäl i sitt hem för att det är strömavbrott?
 
C
A Avemo skrev:
För att vända på frågan igen. Vilket scenario tänker du dig där man törstar ihjäl i sitt hem för att det är strömavbrott?
Huvudscenariot som jag ser framför mig är som sagt långvarigt strömavbrott i en större region då infrastrukturen blir utslagen och de samhällsfunktioner som normalt träder in i sådana situationer kollapsar av överbelastning.

Tror inte man skall underskatta hur bräckligt systemet är när en störning slår brett. Som sagt, dasspappret var ju slut i flera månader efter att kunderna lagt några rullar extra i varukorgen, trots att produktions- och distributionsledet fungerade och vi är europas största dasspappersproducent.

Men du har så klart rätt i att det för många inte är ett svårlöst problem då man har nära till rinnande vatten i naturen. Har man bara tillgång till stående vatten bör man fundera på hur man kan koka det eller ha ett lager klortabletter hemma. Det lär bli värst i tätort där tusentals eller tiotusentals personer vill åt ett begränsat utbud av naturresurser.
 
C cpalm skrev:
Huvudscenariot som jag ser framför mig är som sagt långvarigt strömavbrott i en större region då infrastrukturen blir utslagen och de samhällsfunktioner som normalt träder in i sådana situationer kollapsar av överbelastning.
Det vill säga ett långt mycket allvarligare scenario än jag uppfattat som fokus för denna tråd.

C cpalm skrev:
Tror inte man skall underskatta hur bräckligt systemet är när en störning slår brett. Som sagt, dasspappret var ju slut i flera månader efter att kunderna lagt några rullar extra i varukorgen, trots att produktions- och distributionsledet fungerade och vi är europas största dasspappersproducent.
Jag vet inte var du brukar handla. Men jag upplevde inte detta i de butiker där jag handlar. Här måste jag dock medge att min beredskap har påtagliga luckor. Jag har inte funderat på hur jag skall hålla mig med dasspapper under en långvarig krissituation.

C cpalm skrev:
Men du har så klart rätt i att det för många inte är ett svårlöst problem då man har nära till rinnande vatten i naturen. Har man bara tillgång till stående vatten bör man fundera på hur man kan koka det eller ha ett lager klortabletter hemma. Det lär bli värst i tätort där tusentals eller tiotusentals personer vill åt ett begränsat utbud av naturresurser.
Jag ser inte för mig en samhällskollaps. Jag tror att man skall räkna med att det kan bli tillfälliga avbrott. Och när det börjar jobbas på att bygga upp det som förstörts så kommer de stora tätorterna först av just denna orsak.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Min poäng är att det är ganska enkelt att klara sig igenom en vecka i absolut kris med väldigt lite förberedelse. Jag är mer ute efter att dela av faktiska behov för att överleva mot att behålla en relativt hög bekvämlighet.

Frusna vattenledningar är ingen panik i krisen men det är klart att det är bekymrande om huset går sönder. Fokus här är i många fall att behålla elektricitet etc. Ska man vara riktigt bra förberedd är det trevligt om man har en bostad där man kan leva utan elektricitet.

Hade jag bara haft en vedspis i mitt hus känns det som man kan klara sig hur länge som helst. Blir lite sugen på att designa ett hus som klarar sig bekvämt helt utan el ;)
Hej Johannes

Hoppas du inte tar illa upp. :)

Under ”Regler för att diskutera El i Byggahus forum” kan vi bl.a. läsa; ” Syftet med diskussionen under rubriken El i Byggahus forum är att du som konsument ska kunna ta och ge råd i ämnet el och elinstallationer. Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare. Därför kan alla typer av frågor ställas, även de som rör elarbeten som bara en behörig elektriker får utföra. Man behöver inte uppge anledningen till varför man ställer en fråga.”

https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-att-diskutera-el-i-byggahus-forum.73820/

När du skriver; "Ska man vara riktigt bra förberedd är det trevligt om man har en bostad där man kan leva utan elektricitet. Hade jag bara haft en vedspis i mitt hus känns det som man kan klara sig hur länge som helst. Blir lite sugen på att designa ett hus som klarar sig bekvämt helt utan el ”

Det finns massa ämnen, som kan vara intressanta, men som jag inte tycker hör till denna tråd.
  • Jag bor i veckor varje år i hus utan indraget vatten och utan toalett inomhus. Ett hus som klarar av att vara utan el hela vintern.
  • Jag har varit med om att fylla vattensystemet i ett hus med glykol och tömt dricksvattenledningar för att klara strömavbrott.
  • Jag har bott i hus med vedeldning och självcirkulation där värme och telefon fungerade vid strömavbrott.
  • Jag har vatten i 25 l dunkar som jag omsätter. Jag kan, om det behövs, sätta in en ca 300 liters reservoartank med backventil och kran, placerad före en varmvattenberedare och därmed har ständig genomströmning, som kan användas för färskvatten om kommunens vatten avstannar.
  • Jag har, vintertid, i flera nätter och på olika platser bott utomhus i tält, med kamin som eldstad. Det var enkelt med det gick att lösa det nödvändiga.
  • + en massa fler ämnen…
Men dessa ämnen hör inte till trådens ämne. Jag vill att den som fångas av ämnet i rubrik och ingressen skall känna sig nöjd med att innehållet ”håller sig till ämnet”.

Läs min rubrik och mitt första inlägg. Jag vill att tråden skall handla om hus där man har elinstallationer. Hur man sedan hanterar denna elanläggning så att man med rimlig ansträngning, klarar av ett strömavbrott, helst utan skada för personer och egendom. Jag skriver i en tråd benämnd ”att diskutera El i Byggahus forum”?

Tycker du då att ditt intresse passar bra in under den beskrivningen?

Den som läser tråden skall kunna läsa igenom alla inlägg innan han skriver något, då undviker man att skriva onödiga inlägg t.ex. om det som redan är sagt.

Då är det bra att antalet inlägg hör direkt till ämnet och att antalet inlägg är minimerat men givande för den intresserade.

Detta inlägg som jag nu skrivit hör till gruppen ”onödiga inlägg”. Detta med tanke på trådens innehåll och syfte Däremot rimligen nödvändigt för att vi förhoppningsvis skall hålla oss till trådens ämne. :)
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Donn och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Solceller och växelriktare med batterilösning, överlägset alla historiska generatorlösningar.

Det är sant att man får väldigt lite sol på vintern men även nu i januari har vi haft 4 kWh/dygn i snitt på vår 11 kWp-anläggning (ca 60 kvm). 4 kWh räcker långt om man ger sig fan på att snåla. Minimal belysning, laddning dator/mobil, internetanslutning, 2-3 kyl/frysar går det alldeles utmärkt till. Så, då var elbehovet tillgodosett.

Återstår värme och vatten.
Värmen sköter man bäst med lokaleldstäder. Ja, pyssligt men garanterat apokalypssäkert på alla sätt. Även matlagning kan skötas med sådan, på vedspis. Förutsättningen för detta är en planering med ett fyllt vedförråd. Vattenpumpen kan vara ett aber för många, kan man ha en enfaspump så är mycket vunnet, enklare så. Själv har vi möjlighet att hämta vatten med hinkar från brunnen om det skulle vara så.

Bil och elcyklar laddar vi naturligtvis med solelen också. Blir inte många mil med bil i januari, klart, men det är i stort sett dec-jan som är de riktiga krismånaderna för en solcellsanläggning. Resten av året är från ganska okej till vanvettigt överflöd.

Hej tompaah7503

Intressant

Det börjar vara många som har solceller anslutet till sitt hus. Vore intressant om de kunde använda dessa vid strömavbrott för att säkerställa den elkraft som behövs.

Vad behövs, menar du, i en sådan anläggning för att den skall kunna klara av en vecka av husets elbehov, om det skulle bli strömavbrott?

Har du gjort någon effektbudget, effektbehov och tillgång av elenergi (effekt gånger tid) d.v.s. vad som behövs för att klara effektbehovet under en vecka? Detta för att visa vad som är rimligt.

Jag har påbörjat en sådan, se inlägg #58 i denna tråd. Den består av både mätta effektuppgifter och uppgifter från tillverkare.

Du skriver ” Solceller och växelriktare med batterilösning, överlägset alla historiska generatorlösningar.”

Kan du visa att det är så?
 
  • Gilla
händige harry
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Johannes

Hoppas du inte tar illa upp. :)

Under ”Regler för att diskutera El i Byggahus forum” kan vi bl.a. läsa; ” Syftet med diskussionen under rubriken El i Byggahus forum är att du som konsument ska kunna ta och ge råd i ämnet el och elinstallationer. Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare. Därför kan alla typer av frågor ställas, även de som rör elarbeten som bara en behörig elektriker får utföra. Man behöver inte uppge anledningen till varför man ställer en fråga.”

[länk]

När du skriver; "Ska man vara riktigt bra förberedd är det trevligt om man har en bostad där man kan leva utan elektricitet. Hade jag bara haft en vedspis i mitt hus känns det som man kan klara sig hur länge som helst. Blir lite sugen på att designa ett hus som klarar sig bekvämt helt utan el ”

Det finns massa ämnen, som kan vara intressanta, men som jag inte tycker hör till denna tråd.
  • Jag bor i veckor varje år i hus utan indraget vatten och utan toalett inomhus. Ett hus som klarar av att vara utan el hela vintern.
  • Jag har varit med om att fylla vattensystemet i ett hus med glykol och tömt dricksvattenledningar för att klara strömavbrott.
  • Jag har bott i hus med vedeldning och självcirkulation där värme och telefon fungerade vid strömavbrott.
  • Jag har vatten i 25 l dunkar som jag omsätter. Jag kan, om det behövs, sätta in en ca 300 liters reservoartank med backventil och kran, placerad före en varmvattenberedare och därmed har ständig genomströmning, som kan användas för färskvatten om kommunens vatten avstannar.
  • Jag har, vintertid, i flera nätter och på olika platser bott utomhus i tält, med kamin som eldstad. Det var enkelt med det gick att lösa det nödvändiga.
  • + en massa fler ämnen…
Men dessa ämnen hör inte till trådens ämne. Jag vill att den som fångas av ämnet i rubrik och ingressen skall känna sig nöjd med att innehållet ”håller sig till ämnet”.

Läs min rubrik och mitt första inlägg. Jag vill att tråden skall handla om hus där man har elinstallationer. Hur man sedan hanterar denna elanläggning så att man med rimlig ansträngning, klarar av ett strömavbrott, helst utan skada för personer och egendom. Jag skriver i en tråd benämnd ”att diskutera El i Byggahus forum”?

Tycker du då att ditt intresse passar bra in under den beskrivningen?

Den som läser tråden skall kunna läsa igenom alla inlägg innan han skriver något, då undviker man att skriva onödiga inlägg t.ex. om det som redan är sagt.

Då är det bra att antalet inlägg hör direkt till ämnet och att antalet inlägg är minimerat men givande för den intresserade.

Detta inlägg som jag nu skrivit hör till gruppen ”onödiga inlägg”. Detta med tanke på trådens innehåll och syfte Däremot rimligen nödvändigt för att vi förhoppningsvis skall hålla oss till trådens ämne. :)
Det var nog ett av de skitnödigaste inläggen jag läst på länge. Man måste kunna gå lite utanför den exakta frågeställningen, därför jag lämnade det vid att jag hade klarat mig bättre en vecka utan el om jag hade en vedspis
 
  • Gilla
Furukrona och 6 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Vad behövs, menar du, i en sådan anläggning för att den skall kunna klara av en vecka av husets elbehov, om det skulle bli strömavbrott?
Du behöver solceller, de producerar el varje dag så man bör inte fastna i tanken om "en vecka", om anläggningen fungerar och elen från panelerna räcker så kan du köra "för evigt". Vidare behöver du en växelriktare som är förberedd för ödrift. De flesta kräver en batteribank men det har börjat dyka upp sådana som går att använda utan batterier, där man använder den producerade solelen direkt.

Har inte gjort en eenergibudget för mig, mer än att jag konstaterat att med lite snålande hade jag kunnat klara hushållet på 2 kWh/dygn. I det ingår naturligtvis inte vår jordvärmepump, elspis eller serverrack. Det är sådant jag får låta bli att använda om jag ska hålla mig under 2 kWh/dygn.

Varför jag skriver att en solelsanläggning är överlägsen en generator med avgasmotor är för att generatorn är en vanvettigt komplicerad och ineffektiv maskin. Därtill kräver den bränsle som är känsligt för lagring. Man måste mecka och testköra maskinen då och då för att se att den fortfarande fungerar, även då är det ingen garanti att den gör det när den väl behövs. Bränslet måste roteras i lagringen.
I motsats behöver en solelsanläggning med växelriktare och eventuellt batterier ingen skötsel alls. Den fungerar och är i drift varje dag, så du behöver inte testa den mer än att se att den fungerar i ödrift.
 
Ungefär hur stora ytor med solceller pratar vi om för att kunna få i snitt 2kWh per dygn under en vinter?
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Du behöver solceller, de producerar el varje dag så man bör inte fastna i tanken om "en vecka", om anläggningen fungerar och elen från panelerna räcker så kan du köra "för evigt". Vidare behöver du en växelriktare som är förberedd för ödrift. De flesta kräver en batteribank men det har börjat dyka upp sådana som går att använda utan batterier, där man använder den producerade solelen direkt.

Har inte gjort en eenergibudget för mig, mer än att jag konstaterat att med lite snålande hade jag kunnat klara hushållet på 2 kWh/dygn. I det ingår naturligtvis inte vår jordvärmepump, elspis eller serverrack. Det är sådant jag får låta bli att använda om jag ska hålla mig under 2 kWh/dygn.

Varför jag skriver att en solelsanläggning är överlägsen en generator med avgasmotor är för att generatorn är en vanvettigt komplicerad och ineffektiv maskin. Därtill kräver den bränsle som är känsligt för lagring. Man måste mecka och testköra maskinen då och då för att se att den fortfarande fungerar, även då är det ingen garanti att den gör det när den väl behövs. Bränslet måste roteras i lagringen.
I motsats behöver en solelsanläggning med växelriktare och eventuellt batterier ingen skötsel alls. Den fungerar och är i drift varje dag, så du behöver inte testa den mer än att se att den fungerar i ödrift.
Hej tompaah7503

Detta är nog intressant för många.

Jag skulle inte ha något emot att rekommendera användning av solceller som reservkraft istället för en förbränningsmotor.

Nu när många haft snöfall många dagar i sträck, flera fått mer än 50 cm nysnö och samtidigt strömavbrott så vore det bra om de som har solcellsanläggningar kan använda dessa som reservkraft i stället för att köpa en extra generator.

Du skriver, ”Vidare behöver du en växelriktare som är förberedd för ödrift. De flesta kräver en batteribank men det har börjat dyka upp sådana som går att använda utan batterier, där man använder den producerade solelen direkt.”

Hur klarar dessa av att leverera el till huset på natten, utan batterier?

Du skriver; ”Har inte gjort en eenergibudget för mig, mer än att jag konstaterat att med lite snålande hade jag kunnat klara hushållet på 2 kWh/dygn.”

2 kWh/dygn det är en genomsnittlig effekt på 83 W. Vilken utrustning räknar du då ha i drift?

Hur mycket batterikapacitet behövs för en vecka?
 
Att använda elbil som reservelverk.

Det har börjat komma elbilar med ”vehicle-to-load-funktion” (V2L).

”Kia och Hyundai Motor Group visar vägen in i den elektriska eran med dedikerad elbilsplattform: E-GMP”
https://www.mynewsdesk.com/se/kia_m...n-med-dedikerad-elbilsplattform-e-gmp-3055492

Laddningssystemet i bilen kan, förutom att ladda bilens batterier, även fungera omvänt d.v.s. leverera el från bilen.

Så här står det om ”ICCU möjliggör en ny vehicle-to-load-funktion (V2L), som dessutom kan ladda ur energi från batteriet utan ytterligare komponenter. Detta gör att en elbil baserad på E-GMP kan driva andra elektriska apparater (110/220V) var som helst. Systemet kan även användas för att ladda en annan elbil.”

Vore intressant med mer data och information för att kunna bedöma hur man kan nyttja det vid elavbrott.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Att använda elbil som reservelverk.

Det har börjat komma elbilar med ”vehicle-to-load-funktion” (V2L).

”Kia och Hyundai Motor Group visar vägen in i den elektriska eran med dedikerad elbilsplattform: E-GMP”
[länk]

Laddningssystemet i bilen kan, förutom att ladda bilens batterier, även fungera omvänt d.v.s. leverera el från bilen.

Så här står det om ”ICCU möjliggör en ny vehicle-to-load-funktion (V2L), som dessutom kan ladda ur energi från batteriet utan ytterligare komponenter. Detta gör att en elbil baserad på E-GMP kan driva andra elektriska apparater (110/220V) var som helst. Systemet kan även användas för att ladda en annan elbil.”

Vore intressant med mer data och information för att kunna bedöma hur man kan nyttja det vid elavbrott.
Det kommer förhoppningsvis, tillsammans med fler solceller, batteribankar och elbesparingar, till slut leda till att man kan köra ö-drift, iallafall områdesvis. Då kan vi slippa dessa elkoncesionsmonolpol samt i stort sett slippa elavbrott.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Det kommer förhoppningsvis, tillsammans med fler solceller, batteribankar och elbesparingar, till slut leda till att man kan köra ö-drift, iallafall områdesvis. Då kan vi slippa dessa elkoncesionsmonolpol samt i stort sett slippa elavbrott.
Hej lnilsson

Jag har ännu inte planer på att köpa en elbil, men om mångsidigheten ökar i den nytta man kan ha av elbilen, som t.ex. reservelverk eller elkraft till en fritidsbostad där det idag är för dyr anslutningsavgift så ökar ju intresset.

Ny teknik skriver ”Provkörning: Volkswagen ID.4 – ”Den här bilen de flesta familjer vill ha” https://www.nyteknik.se/premium/pro...-har-bilen-de-flesta-familjer-vill-ha-7008431

Skulle den bilen komma i en ”vehicle-to-load-funktion (V2L)”, så innebär dess batteri på 77 kWh att jag kan driva min teknik (Elanvändning Plan B, #58) med ett elbehov på ca 157 W (varav 50 W omriktarförluster i bilen) i en vecka och då utnyttja ca 35 % av bilens fulladdade kapacitet. Det räcker att bilen är laddad till hälften.

Detta öppnar onekligen en intressant utveckling som nog några redan väntat på. En del har redan kombinerat solceller på taket med att ladda en elbil. Kommer lösningar för reservkraftdrift av bostaden ”på köpet” så vore det ganska lyckat.

När det gäller reservkraftdrift så är det viktigt att den fungerar när den behövs. I kombination med elbil finns en ökad möjlighet att verkligen reservkraftdriften fungerar när den behövs.

Men det kostar fortfarande en hel del…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.