S slurppe99 skrev:
Dricksvatten finns ofta kvar i våra ledningar. Där man kan hämta några liter vid den lägre kranen och öppna vid en bortre så att man kan få bakfall. Likaså finns det dricksvatten i våra vattencisterner på WC. Bara att ta lämplig slang och suga ut det. Eller ha en hävert för någon hundring. Finns billiga och enkla för akvarier. Lite mer problem om man har inbyggd toalett med cistern innanför vägg. Eller har lagt reningstablett i dess vattencistern.

Varför påstår man att man inte har något varmvatten när man har kamin. Hur gjorde man förr. Har man aldrig kokat vatten.;) Går lika bra med campingkök etc. Blanda vatten till lämplig temperatur i lämpliga kärl som vatten/dricksflaskor till vattenkannor och ställ er i dusch eller badkar för att hålla er fräsch.

Lite kreativitet behövs också.
Ett par kusiners mamma bor strömlöst 6 månader om året. Regnvattentunna, pump och stril är hennes dusch utomhus lite dolt. Utedass, gasolspis och ett par solceller till att ladda telefon, radio eller lite tv-nyheter.
Tror hon hämtar vatten på jobbet om det inte regnar så mycket.

Så man måste inte ha varmt vatten för att hålla lite hygien :p Det är ju bekvämt men i katastrof är det skitsamma om du håller dig lite fräsch och luktar lite.

Kommer jag ihåg rätt så hade de byggt ihop någon hög antenn för att få någon form av mottagning till telelfonen, hon tyckte att det nog kunde vara rätt vettigt att iallafall kunna ringa nödsamtal.
 
C cpalm skrev:
Vid ett större strömavbrott (som nog ändå är det vi främst oroar oss för här) slutar de funka tämligen snabbt.
Absolut. Men om det å andra sidan är ett lokalt strömavbrott som drabbar ett mindre område men inte närliggande telestationer så är det bra att ha telefon och internet. Det är små prylar som drar så lite ström att det inte behöver vara några problem att hålla dem igång på den egna sidan.
 
A Avemo skrev:
Absolut. Men om det å andra sidan är ett lokalt strömavbrott som drabbar ett mindre område men inte närliggande telestationer så är det bra att ha telefon och internet. Det är små prylar som drar så lite ström att det inte behöver vara några problem att hålla dem igång på den egna sidan.
Tror det var stormen pär(per?) Så slogs en del av kommunen ut helt (inte ovanligt) Men det funkade i stan. Då jobbade jag som taxi (serviceresor) och när man kom till den byn som var utslagen så försvann allt vad mottagning hette på telefon och taxameter. Så när man kört Greta sina 500 meter till ica så fick man köra 2 mil tillbaka för att få nya uppdrag som fortsatte i byn med att köra resten av gamlingarna sina rundor.
 
R Rkarlsson skrev:
Tror det var stormen pär(per?) Så slogs en del av kommunen ut helt (inte ovanligt) Men det funkade i stan. Då jobbade jag som taxi (serviceresor) och när man kom till den byn som var utslagen så försvann allt vad mottagning hette på telefon och taxameter. Så när man kört Greta sina 500 meter till ica så fick man köra 2 mil tillbaka för att få nya uppdrag som fortsatte i byn med att köra resten av gamlingarna sina rundor.
Precis. Även om det kanske inte fungerar hemma så kan det hända att man åker iväg någonstans där det fungerar.

Efter stormen Alfrida var det strömlöst på Blidö. När jag kom dit någon dag efter stormen fanns det varken el eller telefon. Först kom mobiltäckningen tillbaka men ingen möjlighet till internet. Efter ytterligare några timmar gick det att surfa på mobilen igen. Sist kom elen tillbaka. Poängen är inte att man skall tro att mobilen och internet alltid skall fungera. Men om telefonstationen fungerar är det bra om mobilen är laddad.
 
Jag bor i ett område i roslagen som ofta har elavbrott, jag har en batteri bank som via inverter håller kyl o frys igång, ett rum går på invertern, pelletskaminen med.

En del av belysningen går på lågspänning, sen finns det ju ett dieselelverk med, och solpaneler som laddar batterierna. Så det går bra en tid utan el....
 
C
A Avemo skrev:
Absolut. Men om det å andra sidan är ett lokalt strömavbrott som drabbar ett mindre område men inte närliggande telestationer så är det bra att ha telefon och internet.
Jo, visst är det så. Alltid bra att vara förberedd och kunna leva bekvämt även vid mindre störningar.

Bara man inte får för sig att det är ett substitut för att ha det ordnat när det gäller de mer grundläggande behoven som vatten, värme och kanske lite mat. Vilket vissa verkar tro.
 
På tal om Internetanslutning vid strömavbrott. Litet intressant att Net1 som opererar på storcellsnät 450 MHz på gamla Teracoms högmaster runt omkring i riket har batteribackup inbyggt i deras nuvarande LTE konsumentroutrar.

Så även vid strömavbrott så kan man nog räkna med att få ett antal timmars Internetdrift hemma, detta förutsätter ju att dessa master har batteribackup men det kan man nog räkna med pga att det är riktigt stora anläggningar som ingår i ett prioriterat basnät för industri och en mängd kritiska M2M-tillämpningar.
 
Efter en mindre storm nyåret 2018-2019 och utan ström i 3dagar.. värma mat på gasol elda i öppna spisen och i bastun och ladda telefonerna via Makita batterier med USB och makita kafferkokarn... så införskadades Traktorgenerator och omkopplar till elskåpet... och har test kör allt funkar normal... går att använd alla induktionsplattor och ugn påslagen samt köra metallsvarv och svets samtidigt och flispannan snurrar... så nu är det inga bekymmer.
 
  • Gilla
intrestin och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Huddingebo

Du skriver; ”Har starkt övervägt sista året att införskaffa ett elverk, fritidbatteri och 230-12V omformare för att kunna ha lysen, TV och cirkulationspump(23W) igång.”

När Energimyndighetens Testlab genomförde ”Test av reservelverk från 2015” skrev de så här i ingressen;

”Energimyndighetens Testlab har testat åtta reservelverk för villor och lantbruk. Testet visar att det finns brister i den el som flera av reservelverken producerar. Bara två av dem kan producera el som är tillräckligt bra för att använda för hemelektronik, och bara tre av dem klarar långtidstestet på 150 timmar.”
[länk]

Valde Energimyndighetens Testlab fel reservelverk till sitt test?
Eller visar testet hur dålig drifttid vi skall förvänta oss?

När jag frågade Energimyndighetens Testlab om det skulle bli någon form av uppföljning p.g.a. det dåliga utfallet gällande driftsäkerhet, så var svaret nej.

Hur vet vi vad vi skall köpa?

Jag startade tråden för att de som ännu inte tänkt över, vad budskapet att, myndigheterna förväntar sig att många av oss skall klara av allvarliga samhällsstörningar, innebär för dem.

Vilka förberedelser skall var och en av oss ha genomfört för att ”klara oss själva” vid strömavbrott som kan vara en vecka?

Många av er som ”tänkt till” kan ju berätta hur ni ”planerat” ert behov och om ni även genomfört åtgärder, hur har ni gjort?

Reservkraftverk?

Enfas? Trefas?

Bränsle? Volym?

Har ni behövt göra något åt elsystemet? Vad?

Har det påverkat de apparater ni köpt?

Hur testar ni er beredskap?

Fungerar reservdriften som tänkt med de apparater som skall vara igång?
Det var SP i Borås och SMP i Umeå som gjorde testerna. Numera heter de RISE. Så det är bara ringa eller maila dem och fråga. Om något är oklart. Det fanns en spec på hur de skulle se ut. Prisklasser, effekt och bränsle var några riktlinjer.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Huddingebo

Du skriver; ”Har starkt övervägt sista året att införskaffa ett elverk, fritidbatteri och 230-12V omformare för att kunna ha lysen, TV och cirkulationspump(23W) igång.”

När Energimyndighetens Testlab genomförde ”Test av reservelverk från 2015” skrev de så här i ingressen;

”Energimyndighetens Testlab har testat åtta reservelverk för villor och lantbruk. Testet visar att det finns brister i den el som flera av reservelverken producerar. Bara två av dem kan producera el som är tillräckligt bra för att använda för hemelektronik, och bara tre av dem klarar långtidstestet på 150 timmar.”
[länk]

Valde Energimyndighetens Testlab fel reservelverk till sitt test?
Eller visar testet hur dålig drifttid vi skall förvänta oss?

När jag frågade Energimyndighetens Testlab om det skulle bli någon form av uppföljning p.g.a. det dåliga utfallet gällande driftsäkerhet, så var svaret nej.

Hur vet vi vad vi skall köpa?

Jag startade tråden för att de som ännu inte tänkt över, vad budskapet att, myndigheterna förväntar sig att många av oss skall klara av allvarliga samhällsstörningar, innebär för dem.

Vilka förberedelser skall var och en av oss ha genomfört för att ”klara oss själva” vid strömavbrott som kan vara en vecka?

Många av er som ”tänkt till” kan ju berätta hur ni ”planerat” ert behov och om ni även genomfört åtgärder, hur har ni gjort?

Reservkraftverk?

Enfas? Trefas?

Bränsle? Volym?

Har ni behövt göra något åt elsystemet? Vad?

Har det påverkat de apparater ni köpt?

Hur testar ni er beredskap?

Fungerar reservdriften som tänkt med de apparater som skall vara igång?
Jag har läst det där testet och är inte det minsta förvånad över resultatet, som förväntat kan jag tycka.
Elverk av erkända fabrikat var bäst.
Räknar också med att elen blir flera gånger så dyr, men vad gör det när man är helt utan el?
Själv ska jag ju mest driva lampor och cirkpumpen. Går det att se på TV är det ett plus. Och datorn via en laddare bör ju funka, ladda först och använd sen.
Men de dyrare skulle ju ge bra ström också och elektronik har ju blivit mycket billigare.

Jag räknar som sagt att ett enfaselverk mest ska användas för att skapa lite drägligare vardag vid längre strömavbrott.

När jag var 20år och bodde i lägenhet hade kablar brunnit i en kabeltunnel i Akalla norr om Sthlm.
En vecka utan el! För nästan 100000 människor om jag mins rätt
Som tur var inte mitt i vintern. Jag köpte mitt nuvarande spritkök då.
Laddade mobiltelefon på jobbet, hade hemtelefon då som fortsatt fungerade.

Mins inte tiden som speciellt jobbig. Om man inte var sugen på Mc Donalds för närmsta donken hade av någon märklig anledning ström och köerna var långa och de flesta fick inte plats inne.

Idag skulle jag mest vara glad om jag kunnde hålla värme i huset. El till cirkpumpar och kunna köra vedpannans lilla fläkt.
Belysning och resten är lyx.
I värsta fall funkar ju vedspisen om man förseglar övervåningen.
 
R Rkarlsson skrev:
Ett par kusiners mamma bor strömlöst 6 månader om året. Regnvattentunna, pump och stril är hennes dusch utomhus lite dolt. Utedass, gasolspis och ett par solceller till att ladda telefon, radio eller lite tv-nyheter.Tror hon hämtar vatten på jobbet om det inte regnar så mycket.

Så man måste inte ha varmt vatten för att hålla lite hygien :p Det är ju bekvämt men i katastrof är det skitsamma om du håller dig lite fräsch och luktar lite.
Det kan vara en fördel med viss lukt i dessa Corona tider. Då folk inklusive jag har svårt att hålla distans. Visst kan man hålla sig fräsch med kallt vatten om man vill.
 
P Plutus skrev:
Beroende på hur stor pumpen är så kan man faktiskt köra en trefasmotor på enfas dels via en frekvensomformare som matas med enfas och ger trefas och dels med en kondensator för att simulera en tredje fas
Det är ingen dumma idéer egentligen.
Jag ställde frågan här på på forumet om att lägga på en kondensator och någon räknade ut att den effekten man skulle kunna få inte räckte till på långa vägar (för att få tillräckligt med vattentryck). Det blir ju så mycket mindre effekt på enfas.

Återstår då idén med frekvensomformare, det har jag inte utrett men det kanske skulle kunna fungera. Pumpen kräver inte så mycket ström. Frågan är om priset för en frekvensomformare + enfas elverk blir billigare än trefas elverk.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har läst det där testet och är inte det minsta förvånad över resultatet, som förväntat kan jag tycka.
Elverk av erkända fabrikat var bäst.
Räknar också med att elen blir flera gånger så dyr, men vad gör det när man är helt utan el?
Själv ska jag ju mest driva lampor och cirkpumpen. Går det att se på TV är det ett plus. Och datorn via en laddare bör ju funka, ladda först och använd sen.
Men de dyrare skulle ju ge bra ström också och elektronik har ju blivit mycket billigare.

Jag räknar som sagt att ett enfaselverk mest ska användas för att skapa lite drägligare vardag vid längre strömavbrott.

När jag var 20år och bodde i lägenhet hade kablar brunnit i en kabeltunnel i Akalla norr om Sthlm.
En vecka utan el! För nästan 100000 människor om jag mins rätt
Som tur var inte mitt i vintern. Jag köpte mitt nuvarande spritkök då.
Laddade mobiltelefon på jobbet, hade hemtelefon då som fortsatt fungerade.

Mins inte tiden som speciellt jobbig. Om man inte var sugen på Mc Donalds för närmsta donken hade av någon märklig anledning ström och köerna var långa och de flesta fick inte plats inne.

Idag skulle jag mest vara glad om jag kunnde hålla värme i huset. El till cirkpumpar och kunna köra vedpannans lilla fläkt.
Belysning och resten är lyx.
I värsta fall funkar ju vedspisen om man förseglar övervåningen.

Hej Huddingebo

Du skriver ”Räknar också med att elen blir flera gånger så dyr, men vad gör det när man är helt utan el? Själv ska jag ju mest driva lampor och cirkpumpen. Går det att se på TV är det ett plus. Och datorn via en laddare bör ju funka, ladda först och använd sen. Men de dyrare skulle ju ge bra ström också och elektronik har ju blivit mycket billigare. Jag räknar som sagt att ett enfaselverk mest ska användas för att skapa lite drägligare vardag vid längre strömavbrott.”

Att klara, det nödvändigaste i ett hus (t.ex. mitt, villa i två plan + garage) i en vecka, vore det möjligt? Jag tänker mig en "slimmad” elanvändning ” Plan B”. Detta är preliminära siffror kommer att behöva justeras utifrån mätning, beräkning och erfarenheter;

Elsystemet;
Om vi tar ett mindre elverk (Honda EU20). Märkeffekten är 1,6 KVA och bränsleförbrukningen är 0,3–1,0 liter/timme. Kör du ett sådant 4 tim/dygn levererar det 6,4 kVAh/dygn ca 45 kVAh/vecka med en bränsleåtgång på ca 28 liter/vecka (drygt en dunk med 25 l aspenbränsle/vecka). Aspen kan lagras lång tid.

6,4 kVAh/dygn innebär ett snitt på ca 270 VA/timme.

Energin kan vi lagra i batterier (t.ex. 24 V 300 Ah) det innebär en preliminär energilagring på ca 7,2 kVAh. Motsvarar ca 113 % av det som elverket klarar av att ladda på 4 tim.

För att ladda batteriet (från elnätet, solceller eller elverket) och leverera växelspänning till sin elanläggning finns ”allt i ett enheter”. Här är två förslag;

1. Steca Solarix PLI 2400-24 1-fas Hybridinverter
https://solenergibutiken.se/produkt/steca-solarix-pli-2400-24-hybridinverter/

2. SUNWIND VICTRON EASYSOLAR 24/1600/40–16 230V MPPT 100/50
https://www.elkatalogen.se/produkter/sunwind-victron-easysolar-24-1600-40-16-230v-mppt-100-50.html

Sedan årsskiftet finns stöd för mikroproduktion; ”Skattereduktionen föreslås vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon och får uppgå till högst 50 000 kronor per person och år”
https://www.regeringen.se/pressmedd...r-privatpersoner-som-gor-grona-investeringar/

Elanvändning Plan B;
Om det blir ett strömavbrott där vi behöver klara oss länge, så går vi över i en ”plan B” där man har uthållighet.

Beräknat elbehov 157 W i snitt, bestående av

1. Värme 14W
Vi stänger av bergvärmepumpen, kopplar på reservkraft in en varvtalsstyrd cirkulationspump (P=14 W) som ser till att vattnet i elementen i hela huset (även garaget) roterar och inte kan frysa.

Vi värmer huset genom att elda i två öppna spisar med spisinsatser inga fläktar behövs för att värma två våningar och garaget.

2. Belysning tot 30W i snitt
12 tim bel med 6 ljuspunkter a 7W 806 lumen 21W i snitt 24h
Ficklampor mm 9W

3. Matförvaring tillagning (36W)
En kombination Kyl/Frys i köket behöver 36 W i snitt
Mat värms på spritkök

4. Kommunikation (ca 27 W i snitt)
Nätverk, Fiberkonverter + Reuter+ trådlös accesspunkt ca 15 W i snitt
Laptop 20 W vid drift 12 h/dygn ca 10 W i snitt
Mobiltelefon 3,8 V x 4Ah/24 = 0,63W i snitt

5. Omriktarförluster ca 50 W

Hitintills har jag hittat ett elbehov på ca 157 W (vid plan B)
Med 4 Tim drift av generatorn/dygn har jag tillgång till ca 270 VA/timme

Med en tillgång på 270 VA/timme;
1. finns utrymme för (dålig) verkningsgrad i lagringen/omvandling AC/DC
2. kan bli mindre drifttid på generatorn
3. Kan användas för mer användning av elapparater
4. Med solceller kopplade till ”allt i ett enheterna” ökas tillgång på el vid solsken.

Jag mäter och räknar vidare...
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Precis. Även om det kanske inte fungerar hemma så kan det hända att man åker iväg någonstans där det fungerar.

Efter stormen Alfrida var det strömlöst på Blidö. När jag kom dit någon dag efter stormen fanns det varken el eller telefon. Först kom mobiltäckningen tillbaka men ingen möjlighet till internet. Efter ytterligare några timmar gick det att surfa på mobilen igen. Sist kom elen tillbaka. Poängen är inte att man skall tro att mobilen och internet alltid skall fungera. Men om telefonstationen fungerar är det bra om mobilen är laddad.
Därav är det bra att stänga av den när det händer så man spar =) Och om man är ute med bilen passar man på att fylla på det som går att ladda.

Det är självklart rätt handikappande utan telefoner. När Gudrun dundrade fram så var vi tvungna att köra bort till min morfar som bodde drygt 800 meter iväg. Trots det är inne i byn så var det en pärs att komma dit, vi valde bil då vi var skyddade, hade säkert blivit ihjälslagna av takrester som flög av ett hyreshus.
Men han hade gått och lagt sig i god tid som tur var =)

Minns att det var folk som var utan ström i någon månad då. Men de löste det utmärkt de med, fick köra in till folk som hade ström för att ladda allt och duscha.

S slurppe99 skrev:
Det kan vara en fördel med viss lukt i dessa Corona tider. Då folk inklusive jag har svårt att hålla distans. Visst kan man hålla sig fräsch med kallt vatten om man vill.
Hehe, ett bra knep för distans är att lukta illa. Finns en del äldre gubbar som verkar köra den stilen. Man håller verkligen avstånd.

De säger ju att om man duschar kallt så vaknar man till ordentligt =)
 
Den stora frågan är väl egentligen vad behöver man VERKLIGEN?

Vatten och att hålla sig varm är allt som behövs för att klara sig en vecka. Och kan man sova ute i tält i -20 en vecka utan större problem ska det inte vara svårt i ett hus även om det saknas kamin. Visst, det kanske inte är så kul men det går.

En vedspis hade faktiskt varit rätt trevligt ändå :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.