Jag vill inte vara taskig.
Men vid omfattande strömavbrott vad tusan ska ni med mobilen då? Vi alla större avbrott vi haft (alla stormar) så är mobilnätet helt nere.
Man stänger således av telefon och dator.

Mat för en vecka bör ju alla hushåll ha utan kris, speciellt om man har barn.

Grill har väl alla villor nästan, så matlagningen är inte ett problem.

Krisar det med vatten att dricka så har vi en ren källa i skogen att hämta i dunkar om inte brandstationen fixar det.
Vatten till toan behövs inte, gör det ute i kylan, i med du inte har mobilen så blir det ju räserbajs.

Då avbrotten nästan uteslutande kommer när det är kallt så är kyl och frys inte något större bekymmer heller. För en vecka så klarar sig frysvaror utmärkt i temperatur som ett kylskåp.

Tråkigt för de villor eller lägenheter utan kamin. Vi kan lätt hålla 20-25 grader om man stänger av bergvärmen.

Bränsle i bilen har man gott om så man inte har problem att köra till något ställe med ström för att tanka soppa och mat, kanske duscha lite nånstans. I för sig i pandemin får man inte ens komma in i badhus, de kanske tillåter det i kris förvisso. Kan duscha på jobbet med.
 
  • Gilla
obell och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Mobilen kan man alltid ladda i bilen, och där finns en radio man kan lyssna på.
Om strömavbrottet inte är enormt utbrett kan man alltid åka ett antal mil för att fylla på bränsle i bilen.

Själv har jag både vedspis och vedpanna och alltid minst en hel vinters förråd med ved.
Så vi klarar enkelt en vinter.
Mat blir ju en fråga om affärerna är utan ström, men en vecka mat finns ju om man har lite fantasi. Får väl fiska i sjön 600m bort...
En gammal brunn med gott om vatten finns på tomten.
Har starkt övervägt sista året att införskaffa ett elverk, fritidbatteri och 230-12V omformare för att kunna ha lysen, TV och cirkulationspump(23W) igång.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har tänkt att ha mitt elverk i krypgrunden med avgasröret ut genom grunden.
Man kan ju annars köra det under den tiden någon är hemma, ladda batterier och driva cirkpumpar via de och 12V omvandlare när man jobbar och på natten. Om jobbet stänger ner finns ju inte det problemet.
Hej Huddingebo

Du skriver; ”Har starkt övervägt sista året att införskaffa ett elverk, fritidbatteri och 230-12V omformare för att kunna ha lysen, TV och cirkulationspump(23W) igång.”

När Energimyndighetens Testlab genomförde ”Test av reservelverk från 2015” skrev de så här i ingressen;

”Energimyndighetens Testlab har testat åtta reservelverk för villor och lantbruk. Testet visar att det finns brister i den el som flera av reservelverken producerar. Bara två av dem kan producera el som är tillräckligt bra för att använda för hemelektronik, och bara tre av dem klarar långtidstestet på 150 timmar.”
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/

Valde Energimyndighetens Testlab fel reservelverk till sitt test?
Eller visar testet hur dålig drifttid vi skall förvänta oss?

När jag frågade Energimyndighetens Testlab om det skulle bli någon form av uppföljning p.g.a. det dåliga utfallet gällande driftsäkerhet, så var svaret nej.

Hur vet vi vad vi skall köpa?

Jag startade tråden för att de som ännu inte tänkt över, vad budskapet att, myndigheterna förväntar sig att många av oss skall klara av allvarliga samhällsstörningar, innebär för dem.

Vilka förberedelser skall var och en av oss ha genomfört för att ”klara oss själva” vid strömavbrott som kan vara en vecka?

Många av er som ”tänkt till” kan ju berätta hur ni ”planerat” ert behov och om ni även genomfört åtgärder, hur har ni gjort?

Reservkraftverk?

Enfas? Trefas?

Bränsle? Volym?

Har ni behövt göra något åt elsystemet? Vad?

Har det påverkat de apparater ni köpt?

Hur testar ni er beredskap?

Fungerar reservdriften som tänkt med de apparater som skall vara igång?
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vår familj skulle klara sig utan att göra avkall på något i en månad minst, ytterligare flera månader om det är sommar.
Det tycker jag känns skönt, att inte vara beroende av någon eller något.
 
  • Wow
saiter
  • Laddar…
Hej, Nu efter 10 år med ny kåk på landsbygden så ångrar jag att en reservlösning installerades. Kan inte heller räkna antel strömavbrott sedan dess. Oftast med fler per dag och aldrig nån förklaring varför detta håller på.
Har elverk som nöd på pannrum men den rackaren kräver underhåll o tester o framför allt soppa. Nej inte för reserv som 1: hand.

Min drömlösning skulle vara denna.

Några stora bra underhållsfria batterier runt 100Ah / 48V (4st serie)
En bra batteriladdare + omk till elverk
En växelriktare sinus 2 kw eller större
Planera el så att ex L1 fasen lägger man viktig belysning på ex. wc , enfas vattenpump, avlopp, pannrum
Strömbrytare för omkoppling reserv/nät av L1

Enkelt utryckt kanske , finns säker mycket att tänka på exempelvis 3fas mototer i pumpar etc.

Men grejen att snabbt kunna koppla över till något reserv utan att lämna huset skulle tilltala. Sedan att kunna ladda batterier med ett enkel elverk ställer då mindre krav på detta då reservel kommer från batteri.
 
  • Gilla
Furukrona och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Nu efter 10 år med ny kåk på landsbygden så ångrar jag att en reservlösning installerades. Kan inte heller räkna antel strömavbrott sedan dess. Oftast med fler per dag och aldrig nån förklaring varför detta håller på.
Har elverk som nöd på pannrum men den rackaren kräver underhåll o tester o framför allt soppa. Nej inte för reserv som 1: hand.

Min drömlösning skulle vara denna.

Några stora bra underhållsfria batterier runt 100Ah / 48V (4st serie)
En bra batteriladdare + omk till elverk
En växelriktare sinus 2 kw eller större
Planera el så att ex L1 fasen lägger man viktig belysning på ex. wc , enfas vattenpump, avlopp, pannrum
Strömbrytare för omkoppling reserv/nät av L1

Enkelt utryckt kanske , finns säker mycket att tänka på exempelvis 3fas mototer i pumpar etc.

Men grejen att snabbt kunna koppla över till något reserv utan att lämna huset skulle tilltala. Sedan att kunna ladda batterier med ett enkel elverk ställer då mindre krav på detta då reservel kommer från batteri.
Så gjorde vi :)
 
lnilsson lnilsson skrev:
UPS och powerbank gör att jag kan ladda batterier, radio, mobil, fick/pannlampor.
Vatten och mat har jag.
Värme med vedkamin (och ved för åratal) finns.

Mina problem är vattenpumpen(trefas), kyl/frys och värmekablarna. Jag klarar mig kanske några få dagar om det är varmare ute och jag sparar på vattnet. Det skulle kunna lösas med ett trefas elverk, behövs inte ens kontinuerlig drift. Men enfas elverk kan ju inte drifta pumpen.

Kyl/frys tror jag är ett problem för alla, vattenpump är ju ett problem på landet. Behov av värmekablar är ju bara på grund av att nån slö tidigare ägare inte orkade gräva (eller var snål och inte bekostade grävning).
Beroende på hur stor pumpen är så kan man faktiskt köra en trefasmotor på enfas dels via en frekvensomformare som matas med enfas och ger trefas och dels med en kondensator för att simulera en tredje fas
 
Jag har ett par UPS:er i ett uthus. De räcker till dator, ruoter och några lampor i några timmar. Dessutom köksfläkten vid matlagning. Jag tar in och laddar dem ibland. Efter att kraftledningen grävdes ner för ett par år sedan har jag inte haft något strömavbrott. Så beredskapen minskar nog.

Jag har en gammal bensingenerator från 70-talet också. Den hade jag igång en del av tiden under det längsta strömavbrott jag haft här hemma. Då var strömmen borta mer än ett dygn. Ingen av de prylar jag kopplade in på den protesterade. Jag tror att risken för att elektronikprylar skall skadas av elverk inte är så stor som många tror. I dagsläget vet jag att den generatorn inte startar. Så där har beredskapen definitivt minskat.

Jag har en samovar så jag behöver inte vara utan te. Jag har en manuell espressobryggare så att jag kan få en espresso också. I höstas bytte jag mitt digitalpiano mot ett riktigt piano. Så nu kan jag spela så mycket piano jag vill vid strömavbrott.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
C
M Martin Lundmark skrev:
Många av er som ”tänkt till” kan ju berätta hur ni ”planerat” ert behov och om ni även genomfört åtgärder, hur har ni gjort?
En reservgenerator ligger långt ner på min lista. Dyra, opålitliga (uppenbarligen), kräver regelbunden service, anpassning av elanläggningen och ett större bränslelager som dessutom måste ha viss omsättning. Dessutom, om man upplever att TV, mobilen, Internet, elpiano m.m ligger högst upp på listan i ett katastrofläge har man enligt min mening missat poängen.

Cirkulationspump och vattenpump kan man dock förstå. Har funderat lite på cirkulationspumpen och man skulle ju kunna montera en bypass så att man kan köra med självcirkulation om det skulle krisa. Förutsatt att man har tillräckligt grov rördimension för det.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Dricksvatten finns ofta kvar i våra ledningar. Där man kan hämta några liter vid den lägre kranen och öppna vid en bortre så att man kan få bakfall. Likaså finns det dricksvatten i våra vattencisterner på WC. Bara att ta lämplig slang och suga ut det. Eller ha en hävert för någon hundring. Finns billiga och enkla för akvarier. Lite mer problem om man har inbyggd toalett med cistern innanför vägg. Eller har lagt reningstablett i dess vattencistern.

Varför påstår man att man inte har något varmvatten när man har kamin. Hur gjorde man förr. Har man aldrig kokat vatten.;) Går lika bra med campingkök etc. Blanda vatten till lämplig temperatur i lämpliga kärl som vatten/dricksflaskor till vattenkannor och ställ er i dusch eller badkar för att hålla er fräsch.

Lite kreativitet behövs också.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Dessutom, om man upplever att TV, mobilen, Internet, elpiano m.m ligger högst upp på listan i ett katastrofläge har man enligt min mening missat poängen.
Om situationen är sådan att telefon och internet fortfarande fungerar måste jag framhålla att de är mycket användbara. I alla händelser viktigare än kylskåp.
 
C cpalm skrev:
En reservgenerator ligger långt ner på min lista. Dyra, opålitliga (uppenbarligen), kräver regelbunden service, anpassning av elanläggningen och ett större bränslelager som dessutom måste ha viss omsättning. Dessutom, om man upplever att TV, mobilen, Internet, elpiano m.m ligger högst upp på listan i ett katastrofläge har man enligt min mening missat poängen.

Cirkulationspump och vattenpump kan man dock förstå. Har funderat lite på cirkulationspumpen och man skulle ju kunna montera en bypass så att man kan köra med självcirkulation om det skulle krisa. Förutsatt att man har tillräckligt grov rördimension för det.
Mitt första steg är nog en inverter till bilbatteriet. Då slipper jag bry mig om att hålla en extra motor rullande, inklusive drivmedel osv till den. I första läget skulle den få sköta pelletsbrännare med tillhörande shunt och cirkpump. Brännaren matas via pannan i dagsläget, men det är tio minuters jobb att rycka kabeln därifrån och montera den med stickpropp istället.
Beroende på temperatur och hur mycket som finns i frysen för stunden skulle invertern även kunna driva frysboxar periodvis. Men, i ett läge där vi har ett längre strömavbrott är det ganska troligt att det även är kallt ute.
 
S slurppe99 skrev:
Varför påstår man att man inte har något varmvatten nä man har kamin. Hur gjorde man förr. Har man aldrig kokat vatten.;)
Det är kanske mig du menar, då jag skrev så, och det jag menade var att utan el fungerar inte min varmvattenberedare. Det innebär att jag får svårigheter att ta en dusch så som jag är van vid, inte att jag inte kan värma vatten.

Men en vecka utan att duscha är å andra sidan inget problem så egentligen var "inget varmvatten" onödigt av mig att skriva :D
 
Det är nog få personer som på riktigt tänkt på ALLT man behöver vid ett längre strömavbrott. Vi har 2 dunkar med totalt 20 l vatten (räcker inte länge jag vet, men åtminstone ett par dagar om man ransonerar), ett välfyllt skafferi (ombyggd bastu med lagerhyllor fyllda med pasta, konserver osv), kakelugn med gott om ved, stormkök etc. Alla kan skaffa detta, det är inga problem. Det jag däremot tänker kan vara extra bra att tänka på är att vårda sin relation till närmsta grannar. Att kunna hjälpa varandra i tid av nöd är nog en bra sak.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det är kanske mig du menar, då jag skrev så, och det jag menade var att utan el fungerar inte min varmvattenberedare. Det innebär att jag får svårigheter att ta en dusch så som jag är van vid, inte att jag inte kan värma vatten.

Men en vecka utan att duscha är å andra sidan inget problem så egentligen var "inget varmvatten" onödigt av mig att skriva :D
Man kan faktiskt duscha utan att ha en dusch. Där jag även har lämnat lite tips. Annars kan man göra någon annan lösning. Eller varför inte liknande en campingdusch där plastbehållare hängs hög och vattnet rinner ut i en duschslang med vred och munstycke. På landet byggde jag en egen. Slutade med att den sedan byggdes in med en liten varmvattenberedare som vi använde. Då fler ville ha bekvämligheten.

Det är därför man behöver tänka till lite före så kommer kreativiteten fram. När man står inför faktum så kan man lätt bli lite nollställd. Vet en månskensbonde som visste om att han inte skulle ha någon ström när han skulle hem. Ändå köpte de ingen varm mat innan de åkte hem. Utan åt sallad och försökte värma upp huset med ved och utfodra djuren. Där han fick hugga hål i isen för att kunna ge djuren vatten. Nu har han lärt sig att vara bättre förberedd. Då han ställts inför faktum ca en vecka utan ström.
 
Redigerat:
C
A Avemo skrev:
Om situationen är sådan att telefon och internet fortfarande fungerar måste jag framhålla att de är mycket användbara.
Vid ett större strömavbrott (som nog ändå är det vi främst oroar oss för här) slutar de funka tämligen snabbt.
Kravet i mobilnäten är tydligen 4 timmar. Fiberoperatören här klarar 10 minuter eller nåt sånt enligt uppgift, brukar sluta funka redan innan nätägaren fått ut informationen om strömavbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.