489 955 läst · 599 svar
490k läst
599 svar
Egen glidgjutning godkänd!
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Jag kommer ju att glidgjuta alla "tre" kanaler. Dvs jag kommer behöva en mindre kudde för de två kanalerna där nere och sedan en större kudde för den övre delen som de två mindre kanalerna mynnar ut i.F Fluxor skrev:
Hej, Tänkte höra vad folk här tror om att glidgjuta nu trots ganska kallt väder?
har påbörjat 1 av 2 kanaler men kom rätt så mycket snö där för ett par veckor sen så fick hålla mig undan. Och nu är det mellan 5 och 8 minus ute.
Men på fredag ska det ligga runt -1. vad händer med bruket när det är för kallt, fryser det och härdar i plusgrader eller kan det "dö" av?
Har även fundering på att sätta en mindre byggfläkt som får stå på med lagom inställning och blåsa i pipan från källaren.
Tacksam för alla funderingar/fakta /Andreas
har påbörjat 1 av 2 kanaler men kom rätt så mycket snö där för ett par veckor sen så fick hålla mig undan. Och nu är det mellan 5 och 8 minus ute.
Men på fredag ska det ligga runt -1. vad händer med bruket när det är för kallt, fryser det och härdar i plusgrader eller kan det "dö" av?
Har även fundering på att sätta en mindre byggfläkt som får stå på med lagom inställning och blåsa i pipan från källaren.
Inte under 5 grader har jag hört innan, det gäller även flera dagar efter gjutningen. Men huset lär ju värma upp skorstenen ganska hyfsat om du sätter på ett isolerat lock över skorstenen.Andreas Pettersson123 skrev:Hej, Tänkte höra vad folk här tror om att glidgjuta nu trots ganska kallt väder?
Om det inte blir varmt nog behöver du ingen värmefläkt, det räcker med fläkt som blåser in inneluften.
hej! Jag gledgjöt en kanal igår då temperaturen låg på -8C. Tog inte tempen i pipan, men var definitivt högre än 5 grader.Andreas Pettersson123 skrev:Hej, Tänkte höra vad folk här tror om att glidgjuta nu trots ganska kallt väder?
På följande sida finns bra tips hur man arbetar i kyla: https://soliduct.se/glidgjutning-beskrivning
Dålig uppdatering av mig.
Körde den sista pipan och var runt 7 minus ute, körde med en fläkt på mellan värme över natten. Tror egentligen det är mest nödvändigt för den sista biten av skorstenen.
Hade sotaren här idag runt lunch och fick bägge gjutningarna godkända! Var lite nervöst men skönt att allt klättrande på taket gav utdelning.
Körde den sista pipan och var runt 7 minus ute, körde med en fläkt på mellan värme över natten. Tror egentligen det är mest nödvändigt för den sista biten av skorstenen.
Hade sotaren här idag runt lunch och fick bägge gjutningarna godkända! Var lite nervöst men skönt att allt klättrande på taket gav utdelning.
Bygger ni nån plattform på taket att jobba från?
Hur fraktar ni upp hinkar med bruk?
Jag hade spaghettiben när jag var uppe på mitt, men det är 13m till nock och sen är skorstenen kanske 1.5m till
Värst var när jag skulle ner och över kanten till väggstegen, trodde helt seriöst att jag skulle få bo på taket men tog mig i kragen och kom mer men vet inte om jag vill upp dit igen...
Hur fraktar ni upp hinkar med bruk?
Jag hade spaghettiben när jag var uppe på mitt, men det är 13m till nock och sen är skorstenen kanske 1.5m till
Värst var när jag skulle ner och över kanten till väggstegen, trodde helt seriöst att jag skulle få bo på taket men tog mig i kragen och kom mer men vet inte om jag vill upp dit igen...
jag släpade upp en trappstege och lutade mot skorsten. sen satt jag där uppe på knä. Men är en stor fördel om man inte har problem med höjder. Håller med om att övergången mellan tak och stege var jobbig.
jag kånkade upp en hink i taget och kunde ställa 3 mindre hinkar på toa taket. ca 7-8 kg i varje hink för att klara av det någorlunda säkert. Har dock inte 13 meter till nock så vet inte hur jag skulle känt då.
jag kånkade upp en hink i taget och kunde ställa 3 mindre hinkar på toa taket. ca 7-8 kg i varje hink för att klara av det någorlunda säkert. Har dock inte 13 meter till nock så vet inte hur jag skulle känt då.
Får nog prova göra en plattform, tänker inte stå på en trappstege där uppeAndreas Pettersson123 skrev:jag släpade upp en trappstege och lutade mot skorsten. sen satt jag där uppe på knä. Men är en stor fördel om man inte har problem med höjder. Håller med om att övergången mellan tak och stege var jobbig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 068 inlägg
låter värre än det var, den står lutad på det lägsta stället, ingen risk att den faller ner. testade ordentligt innan jag använde det. men är en med bara 3 steg inklusive toppen och riktigt bred.
Är för kort så var tvungen att häva mig upp om jag inte gjorde så. och är en usel snickare så lättaste möjliga blev bra.
Har en stege fastmonterad, är väl mest för utrymning egentligen... den sticker inte upp alls över snörasskyddetlars_stefan_axelsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 068 inlägg
Ja, då blir det tristare att komma över kanten. Det blir ju fult att sätta dit en längre, men fundera på om du inte kan ha ett rör att trä över ena långsidan (eller bulta fast temporärt, det blir nog bäst). Jmf. exv. på (vissa) ubåtar där man har en stolpe man kan sätta i ett hål vid sidan av stegen vid däcksluckorna s.a. man lätt kan ta tag i den när man klättrar både upp och ner. Gör en annars knepig manöver helt odramatisk.nino skrev:
Som det är nu så är det som sagt knappt att tänka att kunna klättra över för oss som har passerat 25...
Haha nej det var inte alls kullars_stefan_axelsson skrev:Ja, då blir det tristare att komma över kanten. Det blir ju fult att sätta dit en längre, men fundera på om du inte kan ha ett rör att trä över ena långsidan (eller bulta fast temporärt, det blir nog bäst). Jmf. exv. på (vissa) ubåtar där man har en stolpe man kan sätta i ett hål vid sidan av stegen vid däcksluckorna s.a. man lätt kan ta tag i den när man klättrar både upp och ner. Gör en annars knepig manöver helt odramatisk.
Som det är nu så är det som sagt knappt att tänka att kunna klättra över för oss som har passerat 25...
Den är väl som sagt gjord för att ta sig ner vid brand skulle jag tro men din idé vore bra