488 615 läst · 599 svar
489k läst
599 svar
Egen glidgjutning godkänd!
jag stoppade in kudden i det avsedda rummet/kanalen. gick up på taket och skopade i allteftersom jag vinschade.nino skrev:
Jag fick för mycket en gång och då finns risk att det rinner ut vid sidorna alternativt blir för tungt.
Filmar man kanalen först?michfris skrev:
Eller först sotar man väl, har biltema / jula grejer för det?
Nu svarar jag för mig. Min kanal var krökt så jag skickade ner en kamera och lampa i kanalen först. Sedan fuktade jag med vattenslang/spray och sotade ur - det kommer bli skitigare om du inte sotar, plus att vatten binder lite sot.nino skrev:
Fuktade teglet en vända innan jag började glidgjuta. Efterfuktade efter 6 timmar och dagen efter. i korta drag.
Se till att du står säkert, det är inte mycket plats på taket.
Jag hade såna där fejkröks ampuller, tände en sådan och täppte till kanalen på taket. Vi synade sedan varje våning och bedömde det som tätt.
ampullerna finns på Soliduct, typ https://soliduct.se/rokpatron-ax-18-180s.htm
Hej, tack för svar.michfris skrev:snyggt jobbat!
När jag hade dragit mina kanaler så väntade jag ”ett par dagar”.
Jag vet inte vilket bruk du har, men jag satte vattenmunstycket på ”mist” och släppte ner och drog upp en gång. Detta för att inte bruket skulle brinna för snabbt, plus att tegelstenarna suger.
Snyggt jobbat som sagt, jag vet ingen annan tråd på BH som haft sådan nytta för så många.
Jag väntade 2dygn innan jag eldade. Jag efterfuktade ingenting, det kanske man skulle ha gjort.
Får göra om det ifall det vill sig illa och lossna.
Blir det inte nåt otroligt skitigt i det rum där kanalen kommer ut?
Jag försökte identifiera mina kanaler för ett par år sen, har suttit flera kakelugnar men ingen kvar, dock ventiler på några ställen där det stått. När jag öppnade dem kom det ut kajbon, löv, sot och massor av skit.
Om jag hade spolat vatten kan jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur rummet skulle se ut... Kräver det att rummet utrymt och man sen målar/tapetserar om?
Jag försökte identifiera mina kanaler för ett par år sen, har suttit flera kakelugnar men ingen kvar, dock ventiler på några ställen där det stått. När jag öppnade dem kom det ut kajbon, löv, sot och massor av skit.
Om jag hade spolat vatten kan jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur rummet skulle se ut... Kräver det att rummet utrymt och man sen målar/tapetserar om?
Har också funderat på det, krävs nog att pipan mynnar ut i tex pannrum med golvbrunn.J JohanLun skrev:Blir det inte nåt otroligt skitigt i det rum där kanalen kommer ut?
Ordentlig sotning med viska först, dammsuga ur botten sen i med slang
Jag satte alltså sprutmunstycket på ”mist”, det var inget brandmansflöde..J JohanLun skrev:Blir det inte nåt otroligt skitigt i det rum där kanalen kommer ut?
Teglet hos mig sög vatten som attans. Min dragkona var också underdimensionerad så jag hade bruk på trägolvet. Yey!
Inte alla är så framgångsrika som jag. Men sotaren gav mig grönt ljus
Tjo på er.
Är på gång att glidgjuta skorstenskanalen i helgen.
Har rengort flera gånger med krejs och vinsh.
Har ett ställe kanske 1m långt som har en beläggning på sig. Funderar på om det är bruk eller sot/tjära.
Stenhårt och får hackas loss om jag ska få bort det.
Ca 5-10mm tjock. Svart sot på utsidan och mörktbrunt sandliknande kärna. Går att knäcka som puts.
Kan de vara en gammal lagning eller liknande? Resten av kanalen ser bra ut. Detta är ca 2,5m ovanför kaminen.
Vad tror ni? Vågar jag glidgjuta på detta eller jag ska behöva ta upp ett hål.
Har ett ställe kanske 1m långt som har en beläggning på sig. Funderar på om det är bruk eller sot/tjära.
Ca 5-10mm tjock. Svart sot på utsidan och mörktbrunt sandliknande kärna. Går att knäcka som puts.
Kan de vara en gammal lagning eller liknande? Resten av kanalen ser bra ut. Detta är ca 2,5m ovanför kaminen.
Jag tycker det ser ut som gammalt bruk, ev lerbruk. Om det sitter skulle jag köra på glidgjuta.R robbsing skrev:Tjo på er.
Vad var diametern på din kanal innan glidgjutning? hur stor skillnad är det på utgångshålet i kökspannan och diametern på skorstenshålet?L l9tic skrev:Jag bugar för denna utförliga beskrivning.
Vår skorsten besiktades för ett år sedan men i våras trillade några stenar i en skiljevägg.
Jag fick efter lite pill dit stenarna och kunde fortsätta elda i kökspannan, som för övrigt är kopplad till två st. 500Lit tankar.
Nu kunde jag koppla av lite. Sökte på nätet och fann denna beskrivning, helt perfekt.
Jag byggde ett verktyg enligt beskrivning men enda skillnaden är att jag gjorde glidgjutningen med pannan monterad. Hoppas nu bara det håller några år.
Jag bifogar några bilder på mitt projekt.
hur gick det? jag har också enormt stora kanalerOmlott skrev:Fantastisk tråd!
Beröm till trådskaparen och alla andra som kommer med tips och trix.
Jag går själv i tankar om att glidgjuta skorstenen till den gamla trekombinationspannan (olja, ved och el) som står i huset vi hyr. Kan nog få hyresvärden att dra av kostnaden på hyran.
I vintras körde vi med elpatron på grund av att skorstenen inte var besiktigad och vid en liten proveldning rök det in både i källaren och i en sotningslucka. Det blev en dyr historia med +-5000 kronor i månaden för elen.
Nu har jag varit upp och tagit mig en närmare titt på skorsten och även på vinden. Skorstenen är uppdelad i fem gångar, två stycken 1,5x1 stenar och tre 1x1. Rökgången till pannan är en av 1,5x1 hålen.
Verkar vara ett kajbo två meter ner i skorstenen samt att hela skorstenen smalnar av uppåt på vinden (varför bygger man inte en rak skorsten?).
Vi planerar att bo här i ungefär ett år till. Jag är händig.
Vad är era tankar och åsikter angående pipans utformning samt möjligheter att glidgjuta?
Ska man knacka upp ett hål där kajboet förmodas vara (innan skorstenen smalnar av) och ta bort boet, glidgjuta den biten från botten till hålet och sen ta sista biten från hålet och upp till skorstenstoppen?
[bild]
Ska nog bygga en ställning till mobilen så jag kan fira ner den och filma.
Ska försöka sticka ner något långt och vasst att luckra upp boet med.
[bild]
Den aktuella skorstenen, pipan i fråga sitter i det vänstra hörnet längst bort så att säga.
[bild]
Andra skorstenen.
Tack i förskott, vänliga hälsningar / André