OK, hur gör man med själva stosen då? Så att den inte fylls med bruk?
 
joakim_j joakim_j skrev:
OK, hur gör man med själva stosen då? Så att den inte fylls med bruk?
Förstår inte riktigt. Du kopplar bort kaminen så att du kommer åt hålet där stosen sitter. Du släpper sedan ner vajern genom pipans topphål. Sen kopplar du på kudden på vajerkroken och trycker in den i hålet med stosen. Upp på taket igen, kasta ner bruk samtidigt som du sakta vevar upp kudden.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag har halvstenspipor och lyckades få igenom både krats och drag-kon med duk via sotluckan.
Var inte superlätt men det gick.

Jag uppe på taket och en medhjälpare vid sotluckan.
Skickade igenom kratsen 6ggr och drog många gånger med bruk.

Speciellt bruk för eldkanaler i skorsten användes i kanaler för eldstäder och vanligt C-bruk i alla ventilationskanaler
 
Z zingo skrev:
Förstår inte riktigt. Du kopplar bort kaminen så att du kommer åt hålet där stosen sitter. Du släpper sedan ner vajern genom pipans topphål. Sen kopplar du på kudden på vajerkroken och trycker in den i hålet med stosen. Upp på taket igen, kasta ner bruk samtidigt som du sakta vevar upp kudden.
Så långt är jag med, men utrymmet under då? Alltså utrymmet från stosen och nedåt i rökkanalen så att säga. Kladdar man på lite bruk genom stoshålet, eller struntar man helt enkelt i det utrymmet?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Så långt är jag med, men utrymmet under då? Alltså utrymmet från stosen och nedåt i rökkanalen så att säga. Kladdar man på lite bruk genom stoshålet, eller struntar man helt enkelt i det utrymmet?
Du ska inte ha något utrymme under kaminens anslutning. Är det bara en liten bit kan du fylla det med sand och gjuta en slät kaka i höjd med anslutningen.
Fortsätter den till våningen under så kan du trycka ner en rejäl tuss isolering för att ha något att gjuta mot och så typ 15cm bruk så det håller.
 
I alla hus med murad skorsten har det funnits en sotlucka en liten bit nedanför anslutningen av eldstaden.
Hur ska man annars få ur askan från skorstenen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
I alla hus med murad skorsten har det funnits en sotlucka en liten bit nedanför anslutningen av eldstaden.
Hur ska man annars få ur askan från skorstenen?
Här omkring är det klart vanligast utan sotlucka på vanliga kaminer.
Rakar bara ner sotet i kaminen genom anslutningsröret, brukar bli mindre risk för kladd runtomkring också.

Är det mycket sot rinner det ut på golvet när man öppnar luckan, folk målar den vit och så blir det svarta fingeravtryck på den, dom kärvar för att det är brukrester och färg i spåren.

Men vill du ha luckan kvar borde nästan gå att komma åt att smeta med handen och få det tillräckligt bra, ska det provtryckas så lär man ändå täcka av från stosen och uppåt.
 
Jäkla skorsten... Detta har varit en enorm kamp... Kropp och knopp är död och jag vet fortfarande inte om de är bra än...
Rensar skorstenen med Jula krejs, tre stora hinkar med sot och gott kommer ut. Filmar och ser stora stora skarvar.... Men jag är positiv fortfarande och vill verkligen göra detta!

Inhandlade eldfast bruk och blanda de med c-bruk. Blandade 2 säckar c-bruk (40kg) och 4 eldfast (20kg). Provdrog torrt och allt kändes bra nu kör jag! Upp med min hemmagjorda kudde gjord av en bäddmadrass formad till en kon, upp på taket med mina hinkar, spänna vajern. Allt gick bra! Knappt något rinn och nästan inget rann utanför. Men nu jag kollar ned i pipan och de är ju nästan identiskt som förut... Blanda mer, två säckar c-bruk till och två eldfasta, upp med kudde, hämta hinkar, upp på taket börja dra. Nu rann de igenom lite mer, men jag samlade upp de blanda lite till och körde igen. Nu ser jag att halva pipan har blivit täckt men inget de sista metrarna... Nu är klockan 1900 och säkert -8 ute så de va klart för dagen...

Dagen efter filmar vi igen, ser bra ut i den nedre delen men inget i den övre... Så blandar och förbereder mig för nästa omgång. 2-4 säckar även av denna gången. Dock bara c-bruk då de börjar bli dyrt med eldfastbruk nu... Efter denna dagen så börjar de ta sig. Men jag har punkter som ännu inte är tagna... 8-10 dragningar totalt på dag 2.

Dag 3, filmar igen. Ser att de är delar som inte har bruk på sig så börjar ändra formen på kudden.... Och lägger till en släpare. (2meter bakom kommer en till kudde som är lite snällare) Nu snackar vi! Ser fantastiskt ut efter första dragningen så blir en paus för att låta de brinna och filma igen. Men de är fortfarande delar utan bruk... En sista snabb dragning och hoppas på de bästa, vill göra mer men kroppen säger dock ifrån så jag avslutar för dagen...

Dag 4, filmar. Ser oerhört mycket bättre ut än tidigare! Men de är den jävla biten som inte är en helt täckt... Blir förbannad och blandar mina sista säckar av både eldfast och c-bruk. Försöker fokusera där de saknades bruk. Direkt efteråt skickar jag ned telefonen och ser att de inte är taget... Iväg till bygghandeln köper 140 kilo bruk till... Nu jävlar! Blandar väldigt väldigt mycket och gör mig redo. 4x20 L i. 2-3L rann igenom 2-3 L med upp. Blandar upp en till omgång 3x20 L. Kör igen, knappt något rann igenom igen. Så jag är nöjd för dagen och hoppas att den jäkla biten blir tagen... Skriver även detta på kvällen dag 4:a. Nu är de över 250 kilo bruk i skorstenen... Och är de inte klart snart så kommer dynamiten fram! Jag kanske är överambitiös och filmar för mycket, men jag är perfektionist i längden! Och jag vill verkligen få de bra, men jag börjar känna mig besegrad av skorstenspipan. Interiör av en skorsten med sotbeläggningar och ojämnt fördelat bruk synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en skorsten med ojämna beläggningar och sotavlagringar, oskarp bild från reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Friskt kopplat och 3 till
  • Laddar…
Bergenstoffy Bergenstoffy skrev:
Jäkla skorsten... Detta har varit en enorm kamp... Kropp och knopp är död och jag vet fortfarande inte om de är bra än...
Rensar skorstenen med Jula krejs, tre stora hinkar med sot och gott kommer ut. Filmar och ser stora stora skarvar.... Men jag är positiv fortfarande och vill verkligen göra detta!

Inhandlade eldfast bruk och blanda de med c-bruk. Blandade 2 säckar c-bruk (40kg) och 4 eldfast (20kg). Provdrog torrt och allt kändes bra nu kör jag! Upp med min hemmagjorda kudde gjord av en bäddmadrass formad till en kon, upp på taket med mina hinkar, spänna vajern. Allt gick bra! Knappt något rinn och nästan inget rann utanför. Men nu jag kollar ned i pipan och de är ju nästan identiskt som förut... Blanda mer, två säckar c-bruk till och två eldfasta, upp med kudde, hämta hinkar, upp på taket börja dra. Nu rann de igenom lite mer, men jag samlade upp de blanda lite till och körde igen. Nu ser jag att halva pipan har blivit täckt men inget de sista metrarna... Nu är klockan 1900 och säkert -8 ute så de va klart för dagen...

Dagen efter filmar vi igen, ser bra ut i den nedre delen men inget i den övre... Så blandar och förbereder mig för nästa omgång. 2-4 säckar även av denna gången. Dock bara c-bruk då de börjar bli dyrt med eldfastbruk nu... Efter denna dagen så börjar de ta sig. Men jag har punkter som ännu inte är tagna... 8-10 dragningar totalt på dag 2.

Dag 3, filmar igen. Ser att de är delar som inte har bruk på sig så börjar ändra formen på kudden.... Och lägger till en släpare. (2meter bakom kommer en till kudde som är lite snällare) Nu snackar vi! Ser fantastiskt ut efter första dragningen så blir en paus för att låta de brinna och filma igen. Men de är fortfarande delar utan bruk... En sista snabb dragning och hoppas på de bästa, vill göra mer men kroppen säger dock ifrån så jag avslutar för dagen...

Dag 4, filmar. Ser oerhört mycket bättre ut än tidigare! Men de är den jävla biten som inte är en helt täckt... Blir förbannad och blandar mina sista säckar av både eldfast och c-bruk. Försöker fokusera där de saknades bruk. Direkt efteråt skickar jag ned telefonen och ser att de inte är taget... Iväg till bygghandeln köper 140 kilo bruk till... Nu jävlar! Blandar väldigt väldigt mycket och gör mig redo. 4x20 L i. 2-3L rann igenom 2-3 L med upp. Blandar upp en till omgång 3x20 L. Kör igen, knappt något rann igenom igen. Så jag är nöjd för dagen och hoppas att den jäkla biten blir tagen... Skriver även detta på kvällen dag 4:a. Nu är de över 250 kilo bruk i skorstenen... Och är de inte klart snart så kommer dynamiten fram! Jag kanske är överambitiös och filmar för mycket, men jag är perfektionist i längden! Och jag vill verkligen få de bra, men jag börjar känna mig besegrad av skorstenspipan.[bild] [bild]
Ska även tillägga att min pipa har 3 dimensioner... 25x25 i botten till 18x25 till sista metern 10x 35?!? Extremt bra drag i skorstenen så något måste vara bra... Men de är ett helvete att dra smidigt
 
  • Gilla
Friskt kopplat
  • Laddar…
Tack för inspiration,
Nu är även jag färdig med två kanaler till Keddy kasetter.
Det gick till slut väldigt bra och det gick åt ca 6 säckar c-bruk per kanal. 8m pipor och 15x25cm. Då tog jag rätt lite bruk då jag inte ville minska arean för mycket i kanalerna.

Det som var jobbigt var att ena pipan vinklade av på två ställen och gjorde att jag drog sönder både vinchställningen två gånger och vinchens lina tre gånger, vilket är väldigt stressande när bruket börjar hårdna inne i pipan! 250 kg skulle linan klara och det var säkert lite marginal på det.
Så glöm inte att ha linan neråt. Det är en livräddare när man drar med skymmgummi propp.

Under rensning av kanalerna inför gjutning använde jag med Julas stora viska ihop med en 32mm pem slang enligt tips tidigare i tråden. Utan den hade julas viska varit omöjlig att ens få ner i kanalen. Den var så styv så jag var orolig att mellanväggar skulle lossna, men det gick som tur väl bra utan incidenter.
Jag använde även pemslangen ihop med en byggvinkel för att få bort en nertappad tegelsten som satt mitt i ena pipan. Så pem slang kan rekommenderas!

Istället för rökpatron för att kolla tätheten gjorde jag en liten brasa av småspill från klyvsågen som jag satte i en gammal gjutjärnsgryta inne i kasetterna och täppte toppen på kanalerna. Då blir det lagom med rök i hela pipan.
Jag provtryckte även med byggplast och varmluftspicka innan kassetterna var på plats. Med gnistskydd innanför plasten. Men man får vara försiktig och be en granne hålla koll nere så inget farligt sker.

Fem veckor tog detta projektet under helgar och kvällar. Men då har både vindslucka och gångplattformar monterats också.
Men nu är det besiktat och klart och skorstensfejaren var glad och nöjd och såväl jag :cool:
Hoppas ni får lite inspiration av bilderna!

Renoverad hörnkamin med nytt isolerat rökrör och renoveringsarbete synligt runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad öppen spis med tänd eld och verktyg på golvet under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggutrustning på ett tak vid en skorsten, inklusive en vinch och skyddsplast, vid installation av keddy kasetter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten brasa i gammal gjutjärnsgryta inne i en murad skorsten för att testa rökgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen skorstenskanal under konstruktion, med synligt bruk och trästöttor runt öppningen, samt verktyg som hänger på en rep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen skorstenslucka på tak med snö, verktyg, tegelstenar och viska, förberedd för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en nyligen renoverad rökkanal klädd med c-bruk, visar en ren och slät passage med tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från en snötäckt takvinkel med en murad skorsten och metallgaller, illustrerar slutförandet av byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad skorsten med nytt rökrör stödd av träplattform i en stenmurad kanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En metalldel av skorstensrör på trägolv klar för installation i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibel PEM-slang i en stenkanal under renovering för skorstenskanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla spiselplats förberedd för renovering med murbruksäckar, verktyg och skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
A Stenberg och 7 till
  • Laddar…
Planerar en första glidgjutning, osäker på spjället,knackar man bort det och gjuter ända nedifrån öppna spisen? Har ca 7m kanal, hyfsat rak men vissa små buktningar jag hoppas svampen skall ta.
 
  • Interiörbild av en sotig öppen spis och en del av skorstenen, markerande utgångspunkten för planerad glidgjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningsdetaljer på en vit öppen spis med inbyggd spisinsats och ett visst spjäll synligt, samt aska inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alle_ Alle_ skrev:
Planerar en första glidgjutning, osäker på spjället,knackar man bort det och gjuter ända nedifrån öppna spisen? Har ca 7m kanal, hyfsat rak men vissa små buktningar jag hoppas svampen skall ta.
Hej Allé,
Vad fyller spjället för funktion och hur påverkar det kanalens nyttjande? Går spjället till en separat kanal? delar de kanal anser jag att du ska täppa till det, du vill ju inte ha rök, partiklar feldrag när du eldar.

Hoppas det svarade dina frågor, annars är du välkommen att höra av dig igen.
Lycka till, roligt projekt!
 
Alle_ Alle_ skrev:
Planerar en första glidgjutning, osäker på spjället,knackar man bort det och gjuter ända nedifrån öppna spisen? Har ca 7m kanal, hyfsat rak men vissa små buktningar jag hoppas svampen skall ta.
Något att tänka på då du glid gjuter hela kanalen så minskar innerdiametern något vilket gör att vridspjället inte passar och därför behövs justeras. och att du annars inte kommer förbi det. Själv tog jag bort spjället under tiden jag gjöt åt en bekant. och tätade provisoriskt borttagna stenar med isolering, därmed tog jag hela kanalen. Annars byt spjäll till ett som du skjuter in och ut betydligt bättre. dessutom lättare om du skulle få fågelbo att kunna rensa ut kanalen utan att förstöra spjället. vilket hände mig nu nyligen.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Nu har även jag gludgjutit en gammal och sliten skorsten som inte fått någon omsorg på flera decennier.

Fick ta ner skorstenen i princip till nock då fogarna vittrat sönder, passade då även på att lägga på några varv sten till för att få bättre drag.

Även själva spisen var sliten och har renoverats, så det är rätt mycket tid och svett som lagts på projektet.

Tyvärr inga före-bilder innan glidgjutningen, men det var välbehövligt med renovering.

Den öppna spisen är från 50-talet, men tidigare ägare har aldrig registrerat den hos kommunen.

Enligt sotaren kommer brandskyddsbesiktning att ske enligt de regler som gällde när spisen och huset byggdes, trots att den aldrig besiktigas tidigare.

Så nu håller jag tummarna att arbetet inte gjorts förgäves!
 
  • Renoverad tegelskorsten på tak med verktyg och sjöutsikt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad gammal skorsten med ny murad struktur på ett metalltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad insida av en skorsten från 50-talet med ny murbruk och en järnkrake.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en nyrenoverad skorsten efter glidgjutning med synlig slät yta och mörkt hål i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
E EFreiholtz skrev:
Nu har även jag gludgjutit en gammal och sliten skorsten som inte fått någon omsorg på flera decennier.

Fick ta ner skorstenen i princip till nock då fogarna vittrat sönder, passade då även på att lägga på några varv sten till för att få bättre drag.

Även själva spisen var sliten och har renoverats, så det är rätt mycket tid och svett som lagts på projektet.

Tyvärr inga före-bilder innan glidgjutningen, men det var välbehövligt med renovering.

Den öppna spisen är från 50-talet, men tidigare ägare har aldrig registrerat den hos kommunen.

Enligt sotaren kommer brandskyddsbesiktning att ske enligt de regler som gällde när spisen och huset byggdes, trots att den aldrig besiktigas tidigare.

Så nu håller jag tummarna att arbetet inte gjorts förgäves!
snyggt jobbat, hur många dragningar blev det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.